10 dingen die je moet weten als je start met online trainingen

Heb je interesse om een online training te maken? 10 tips voor een goede start.

Lees hier alvast deze 10 tips zodat je goed voorbereid bent.

Inhoud
1. Hoe gaan jouw cursisten betalen
2. Ken je doelgroep
3. Brainstorm tools
4. Maak je online training niet te groot
5. Hoe ga je begeleiden
6. Studietips voor jouw online cursist
7. Voorbeelden van online trainingen
8. In één keer aanbieden versus content dripping
9. Hoe promoot je je online training
10. Hoe ‘engage’ je je cursisten

1. Weet hoe Nederlanders en Belgen het liefste betalen

In Nederland betalen we het liefste met IDeal.

Online betalen door Nederlandse consumenten in 2014

• iDEAL – 54 procent van de online transacties
• Creditcard – 11 procent van de online transacties
• Paypal is ook absoluut in opkomst. PayPal biedt bescherming aan de koper van producten op andere websites die gekocht en betaald zijn met PayPal, maar niet zijn geleverd.

BelgisGeld-verdienen-met-internet-websiteche klanten betalen graag met Bancontact en Mister Cash. Let wel op dat je de BTW kunt verleggen zodat er geen BTW berekend hoeft te worden.  Je neemt dan de volgende zin op, op je eigen factuur : BTW verlegd naar … (en dan het BTW-nummer van de Belgische ondernemer.)

Een grote groep (47 procent) ziet graag dat alle rekeningen per e-mail worden verstuurd. Toch is het percentage dat zegt rekeningen per e-mail sneller te betalen dan rekeningen in de brievenbus een stuk kleiner (34 procent).
(Bron: Nibud)

2. Ken je doelgroep

waargaatmijnemailserieoverVoor je gaat beginnen met het maken van zomaar een online training is het goed exact te weten, voor wie je de training maakt.
Want als je weet wié dat nu precies is dan kun je daar je communicatie op afstemmen.
Begin daarom met het maken van een ‘voorbeeldklant’ een persona.

Een persona helpt je te visualiseren wie je graag als klant wilt.
Aan de hand van deze punten vorm je je hiervan een beeld:

Je doelgroep bepaling

•    Wie is je allerleukste klant? Schrijf een naam op van de klanten met wie je het allerliefste heb gewerkt tot nu toe en waar je er meer van wilt.

____________________________________________________

•    Geslacht: … en is dat van belang?

____________________________________________________

•    Leeftijd:

____________________________________________________

•    Opleidingsniveau:

____________________________________________________

•    Hobby:

____________________________________________________

•    Kenmerken karakter:

____________________________________________________

•    Hoe gaat hij/zij om met informatie:

____________________________________________________

Wat is zijn/haar grootste probleem:

____________________________________________________

•    Waar ligt hij/ zij ‘s nachts wakker van?

Wat is voor jouw klanten echt een nachtmerrie

____________________________________________________

Wat is jouw oplossing?

•    Hoe ziet de toekomst van jouw klant eruit als dat probleem is weggeruimd?
•    Denk verder dan: slank.
•    Denk aan: energieker, meer zelfvertrouwen.
•    Schrijf dit voor jezelf op
•    De voordelen van de voordelen….

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Als je dit helder hebt, dan kun je verder met de ideevorming van je online training.

Er is een duidelijk trend: steeds meer oudere online cursisten melden zich aan voor online trainingen.
Michel Penterman van de muziekles-website Learningfromstars.nl signaleert een duidelijke stijging van de oudere online cursist: “Zelf geef ik al zes jaar gitaarles via Gitaarles.nl en het valt mij op dat de gemiddelde cursist steeds ouder wordt.” Dat is ook zichtbaar bij Cor Bakker, die online pianolessen verzorgt. “Mijn oudste klant is 84, zijn oudste klant zelfs 87 jaar.” vertelde hij onlangs ingratis online training
een interview in de Telegraaf. Logisch want vroeger was er wellicht nooit tijd of geld om cursussen te volgen. Nu gaan senioren ook minder graag de deur uit en dan biedt het internet dus uitkomst.

Ook online trainingen rond tekenen, haken, breien en specifieke diëten vinden gretig aftrek om maar een voorbeeld te geven.
Op marketinggebied zie je vele succesvolle trainingen ontstaan zoals: “Maak je businessplan”, “Linkedin voor ondernemers”,  “Succesvol maar toch ontspannen ondernemen”.
Voordat je met een goed idee op tafel komt, ga je eerst goed bij jezelf te rade welke klant je wilt bedienen en welk probleem je op gaat lossen.

De leeftijd van de cursisten aan De Web Academie varieert ook van begin 20 tot ver in de 70.

3. Brainstorm tools voor de inhoud

De  inhoud… ja, wat ga je nu precies behandelen in je online training? Hoe kom je tot een logisch geheel?
Tip: Werk met een tool die je bekend is. Er zijn zoveel mooie tools op de markt, maar als je vanaf start gaat uitvinden hoe zo’n mindmap tool werkt ben je uren verder en heb je vermoedelijk nog niets bedacht. Bovendien is het killling voor je creativiteit om 2 dingen tegelijk te doen 🙂
Dus of het nu index-kaartjes zijn, post-its op een groot vel papier of een excell sheet, het is allemaal goed.

4. Maak je online training niet te groot

Als je eenmaal bezig bent met het maken van je online training zijn er een aantal valkuilen. In je enthousiasme kun je allerhande onderdelen erbij halen die te ver gaan voor je cursist. Hierdoor wordt je training te groot en haken je cursisten door de omvang af.

Hoe combineer je Social Media en zoekmachine optimalisatie? Enkele tips.Bepaal daarom vooraf duidelijk de structuur.
Wat wil je dat je cursist gaat leren? Welke stappen zijn nodig zodat je cursist op dat punt komt?
Welke vaardigheden moet hij of zij leren?
Welke inzichten moet hij of zij krijgen?

Als je dat helder voor ogen hebt dan ben je al heel eind op weg.
Het gevaar loert in het te groot maken van je training.
Bedenk goed of een volgend onderdeel er ECHT in moet, of dat het net zo goed een vervolgcursus zou kunnen zijn.
Is dat het geval? Schrijf het dan op in een idee-boekje. Stof voor later!

5. Begeleiding van je online cursisten

Bij een low-end online training is er mogelijk niet eens begeleiding nodig. Je kunt een training maken die volledig op de automatische piloot draait zonder verdere inmenging. Maak dit ook duidelijk op je salespage, dat deze training zonder verdere ondersteuning is. Dit wordt een training waarmee je echt een passief inkomen kunt opbouwen.
Natuurlijk kún je bij je online programma wel ondersteuning aanbieden.facebookgroep-kl

Vorig jaar kocht ik een online training die mij wel € 3500 kostte. De training is volledig online en bestaat uit video’s, templates, voorbeelden en formats. Er zit een enorme grote Facebook groep bij waar af en toe vragen in worden beantwoordt door andere cursisten.
Na video 17 ben ik gestrand. Ik heb er nog 67 te gaan.  De training is op zich zeer waardevol maar hoe komt het nu dat ik niet doorzet en de volgende onderdelen niet volg?

Want zonder deze training af te maken stapte ik in een volgende training. Deze training kostte mij ook € 3500. Ook deze cursus bestaat uit video’s en templates en formats en een grote Facebook groep.
Maar daarnaast kreeg ik wekelijkse e-mails die mij triggerde om door te gaan met de cursus. En 1- op -1 coaching zodat ik ook mijn vragen kon stellen en gemotiveerd werd door te gaan.  Dus voordat je start met je online training, denk dan ook na over begeleiding.

Ga je wel ondersteuning  aanbieden of niet?

6. Studietips voor jouw online cursist

Natuurlijk kun je je voorstellen dat er van alles in het leven van je online cursist gebeurt tijdens het volgen van je cursus.

Studie-tips

Tijd voor een aantal online studie tips voor je online cursist of jezelf als je zelf een online training volgt.

Herinner je zelf aan je doel
Waarom start je met deze online training? Houd je doel voor ogen, maak een moodboard of een afbeelding van je doel. Maak je de wereld een beetje mooier? Kun je dan extra op vakantie? Kun je meer mensen helpen? Ook je omzetdoel kun je op een zichtbare plaats ophangen zodat je er constant aan wordt herinnerd.

Plan je tijd
Plan je tijd in, blok het in je agenda en houd je eraan.
Reserveer een vast dagdeel. Past het door de week niet, is zaterdagmiddag dan een optie?

Als afleiding dreigt
Wees af en toe een beetje streng voor jezelf. Schrijf op dat je straks dat andere leuke ding gaat doen waar je nu aan denkt.

Dit is STUDIE tijd… En heb vertrouwen! Je kunt dit!

Eén ding
Verbeter je focus door één ding tegelijk te doen. Cluster je taken:  eerst de teksten schrijven, dan de afbeeldingen zoeken, dan video opnemen. Zo blijf je beter bij de les en gaat het je allemaal makkelijker af.

Organiseer
Organiseer, bewaar al je afbeeldingen, video’s, teksten op 1 plek. Maak een map en bewaar daar al je spullen in. Maak mapjes voor je video, tekst, afbeeldingen, eigen cursisten.
Werk  je op veel verschillende locaties? Dan is Dropbox een uitkomst!

Stel een doel
Stel doelen voor jezelf. Maak doelen  voor volgende week, volgende maand en over 4 maanden. Schrijf ze op in je agenda. Deel je weekdoel met je buddy. Laat je niet verleiden tot het verzanden in futiliteiten. Lukt iets niet, vraag hulp en ga door.
Je zult zien dat ook als je juist niet bezig bent met een onderdeel van je training de oplossing ‘ineens’ bij je binnenkomt vallen.

Deel je succes
Deel je succes met je buddy of in de groep. Beloon jezelf, wat gun je jezelf als je je doel behaald? Denk aan een keer naar de bioscoop, een bos bloemen, een extra lange wandeling met de hond.

Maak er een gewoonte van
Blijf trouw aan jezelf, aan je eigen belofte en aan je doelen. Mis je 1 keer je sessie, haal deze dan zo snel mogelijk in.  Duld geen uitlopen of achterlopen, blijf in het ritme, dan boek je resultaat!

7. Voorbeelden van soorten online trainingen

  • Mini-cursussen
    Je kunt korte online trainingen aanbieden en die inzetten als ‘weggever’. (Je geeft in plaats van een e-book een training via email in delen, als weggever)  Je blijft dan in nauw contact met je bezoeker en je verhoogt de “know-like-trust” factor enorm. Kennen, leuk vinden en vertrouwen.
  • Low-end online programma’s
    Dit zijn online trainingen zonder begeleiding, meestal zijn deze trainingen niet de duurste en de meest complete trainingen. Je kunt dit zien als een kennismakingscursus.
  • Terugkerende memberships…. ledenwebsites
    Een low-end programma heeft vaak een beperkte duur en wanneer de periode is afgelopen kun je deze mensen aanbieden het aanbod te verlengen.
  • High-end programma’s / VIP-programma’s
    Er zijn altijd cursisten die het beste van het beste willen. Die een Koga Miyata kiezen in plaats van een Popal. 🙂
    Je kunt je online training aankleden met High-end elementen: 1- op 1 coaching, VIP-dagen, trainingswebinars, accountability calls, etc.

8. In één keer aanbieden of content drippen

Als online trainer heb ik zelf al vele online trainingen gekocht en aan deelgenomen. Wanneer je je training gaat maken, bepaal je bij de start al hoe jouw cursist kan doorlopen. Krijgt hij alle informatie ineens? Of ga je content drippen?

Het grote voordeel van alle informatie in één keer aanbieden is dat je cursist zelf door de training kan navigeren. Een wat eigengereide cursist zal door de cursus heen kunnen springen en onderdelen missen. Echter, je kunt ook deze cursisten op een andere manier begeleiden. En je hoeft echt niet persé  de online training dan maar wekelijks of maandelijks aan te bieden.

Email alerts
Je kunt om je cursist door de training te begeleiden namelijk een zogeheten autoresponder inrichten.  Met een autoresponder ontvangt je cursist wekelijks emails waarin je uitlegt wat de volgende stap is die hij of zij kan zetten.

Bij content dripping ontvangt de cursist steeds gedeelten van de cursus. Dat kan per week of maand, net zoals je dat instelt. In de ledenplugin kun je dit goed opgeven.

Voordeel voor jou als trainer: je kunt je cursus verkopen maar het geheel hoeft nog niet op de plank te liggen. Dus terwijl de cursist in module 1 zit, werk jij aan module 2, en zo verder. Dit lijkt aantrekkelijk maar als je voor deze optie kiest, wees er 100% zeker van dat je je belofte waar kunt maken en de modules tijdig klaar hebt staan.

Nadeel voor je cursist: het kan behoorlijk demotiverend zijn als je cursist niet verder kan en wel verder wil.
Immers, niet iedereen heeft hetzelfde niveau als ze instappen op jouw training.
Ikzelf heb meerdere cursussen gevolgd die met content dripping werden aangeboden, en bij verschillende cursussen vond ik het enorm frustrerend niet verder te kunnen wanneer ik dat wilde.

9. Hoe promoot je je online training?

Ga jij bij je je online training  een open inschrijving hanteren, je cursisten kunnen starten wanneer ze dat zelf willen, of maak er je er een echt lanceermoment van waarop een nieuwe groep cursisten start?verkopen via facebook

Dat is een beslissing die je vooraf moet nemen. Het voordeel van het creëren van een moment, een lancering, is dat je aan de slag kan gaan met schaarste. En als een product schaars is, dan verkoopt dit eenvoudiger. Je klant zal makkelijk “Ja” tegen je zeggen.

Een lancering kun je op verschillende manieren organiseren, je schrijft blogs en deelt deze in je nieuwsbrief en op Social Media. Je verwijst geregeld naar je salespage. Je kunt ook webinars geven en naast inhoudelijk tips je product onder de aandacht brengen.

10. Hoe ‘engage’ je je cursisten?

Je hebt online trainingen en… online trainingen. Hoe zorg je er nu voor dat je cursisten enthousiast en geboeid naar je luisteren en de taken uitvoeren?

  1. Vertel een verhaal.  Geef voorbeelden van hoe andere cursisten hun doel behaalden,  zo houd je de leerstof het levendigste voor je cursisten. Heb je niet eerder online een training gegeven maar wel live workshops of trainingen? Dan kun je daar ook voorbeelden uit opdiepen. Vertel dan natuurlijk wel dat dit voorbeeld uit het dagelijkse leven komt.
  2. Een actieve enthousiaste spreekstem verlevendigt je training enorm. Heb je zelf niet zo’n geweldige spreekstem? Stemmen kun je inhuren! Denk bijvoorbeeld eens aan http://www.voicebooking.com/nl/
  3. Schrijf je teksten in de actieve vorm: to the point, niet te lang. Maak alinea’s van maximaal 4 regels en maak gebruik van tussenkoppen.
  4. Maak gebruik van interactieve fora zoals bijvoorbeeld een Facebookgroep. Onderling ontstaan vriendschappen voor het leven, inspireer je elkaar en kom je als groep en individu verder. In de groep kun jij als trainer de cursisten motiveren stappen te zetten door te vragen naar de actie’s van de cursisten én de successen. Dat werkt geweldig.
  5. Maak gebruik van aansprekende koppen, zo houd je geschreven tekst ook levendig en duiken je cursisten in de content.
  6. Maak gebruik van video in je online training. Niet alleen een opgenomen powerpoint maar ook een persoonlijk ingesproken video, je krijgt zo meer verbinding met je online cursisten.
  7. Maak gebruik van afbeeldingen: deze versterken de inhoud en voor de visueel ingestelde cursisten
  8. Nodig je cursisten uit te experimenteren.  Je zult merken dat er cursisten zijn die je lessen stap voor stap volgen maar er zijn ook cursisten die alleen de headline lezen en vervolgens heel geïnspireerd direct zelf aan de slag gaan met de inhoud. Iedere invulling hiervan is goed (tenzij je cursist vastloopt natuurlijk).  Maak het uitdagend door ook eens een quiz toe te voegen, een checklist in te laten vullen zodat je leeromgeving ook dynamisch wordt; een uitdagende plek om te leren.
  9. Een beetje humor hier en daar mag best! Laat zien dat jij als trainer ook menselijk bent en niet alleen die vrouw of man uit de video.
  10. Maak een realistisch en helder leerpad in je training. Op den duur merk je misschien dat de volgorde niet klopt. Met “online” is het dan fijn dat je het zo kunt omzetten en de volgorde kunt veranderen.

 Meer over online trainingen lees je in het e-book “Maak een daverend succes van je online training”

Download het hieronder:

Comments

comments

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

  • Johan Warmenbol schreef:

    Ik ben aangenaam verrast door jouw heldere tips. Ik heb één vraag: Wat zijn accountability calls?

    Ik kijk uit naar je korte training op 9 maart.

    Groet,
    Johan

  • […] Meer lezen over online programma’s? Lees deze 10 tips > […]

  • >