Wat is het verschil tussen categorie en een tag

Categorieën zijn er om je te helpen je berichten te ordenen.
Ze zijn clickable en je kunt op een categorie fijn doorbladeren door alle posts/ berichten daarover.

Categorieën
Op je website plaats je berichten met jouw expertise over je vakgebied.
Je kunt deze berichten onderverdelen in diverse categorieën.
Je kunt een categorie eigenlijk zien als een rubriek op je website.

Als je bijvoorbeeld een website hebt over coaching zou je categorieen kunnen aanmaken in:

  • mediation
  • coaching
  • training

Categorieën gebruik je voor je navigatie.

Bepaal je categorieën van te voren en maak er niet te veel.

Taggen
Naast je bericht in een categorie plaatsen, kan je je bericht ook verschillende tags geven. Hier ontstaat vaak het probleem.

Want wat is het verschil? Je moet tags anders gebruiken als categorieën. Anders raakt je bezoeker in de war. Het is belangrijk om te onthouden dat je categorieën gebruikt om je bezoeker te navigeren. Taggen is eigenlijk iets extra’s. Tags zijn je kernwoorden van je bericht en de onderwerpen die er in je bericht naar voren komen.

Als coach zou je als tags kunnen aanmaken:

  • conflicthantering
  • sollicitatiegesprek
  • hooggevoeligheid

Klantbeleving
Het belangrijkste om een besluit te nemen over het gebruik van categorieën en tags is de klantbeleving: Wat werkt er voor je bezoeker van je website.
Hoe leidt je je bezoeker het beste naar de juiste berichten.

Je kunt een plugin cloudsscore aanzetten, die de meestvoorkomende tags weergeeft.

Dit is een onderdeel dat behandeld wordt in de cursus WordPress. Heb je ook belangstelling voor deze praktische training?
Kijk op de website voor de komende trainingsdagen.

Comments

comments

Wil je deze tip delen? Dat waardeer ik zeer!

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

  • Martine schreef:

    Ik ben van mening dat je tags moet gebruiken om te navigeren. Ik heb dat ook zo toegepast in mijn webwinkel http://www.artoek.nl . Als je goed kijkt zie je waarom, producten vallen in meerdere termen en je kunt niet voor de handliggende termen gebruiken (nieuw, baby-peuter)

    • Irene schreef:

      WordPress is heel flexibel .
      Wat je doet is inderdaad slim.

      Taggen is dus iets extra’s dat je toevoegd aan je bericht. Tags zijn alleen niet hierarchisch zoals je categorieën kunt gebruiken voor het organiseren van je berichten. Met tags kun je meer specificaties aan je product meegeven, dat is zeker zo.

  • Martine schreef:

    Dat vind ik nou net zo leuk aan tags. Geen hiërarchie of structuur waar je aan vast zit.

  • >