SEO optimalisatie trends en tips

SEO en gebruikerservaringEen paar weken terug was ik op Wordcamp met Lucy Eind. Tussen al die mannen vielen we wel op. Maar toch ook leuk te zien dat er steeds meer vrouwen professioneel actief zijn met WordPress. Zo sprak ik Riet, Addy en Marian, allemaal vrouwelijke webdesigners/internetmarketeers.

Eén van de interessante toespraken die we volgden was die van Joost, van Yoast de Valk.
Yoast is de ontwikkelaar van de plugin Yoast SEO en aangezien ik ook trainingen geef waarin je deze plugin gebruikt zat ik op het puntje van mijn stoel.

SEO trends die besproken waren:

  • Google is niet langer de enige zoekmachine waar je rekening mee moet houden
  • Apple search wordt groter en groter, het is de op twee na grootste zoekmachine na Google
  • De koppen op een pagina’s worden vanuit SEO oogpunt minder belangrijk maar zijn nog wel van belang om de pagina’s leesbaar en overzichtelijk te maken

Je kunt pagina’s tot in het einde der tijden optimaliseren en alle ballen op groen krijgen – een soort meetsysteem dat de plugin van Yoast hanteert-, maar als je niet actief verwijst via Social Media naar je site, via je nieuwsbrief, dan nog gebeurt er weinig.

SEO, zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen om de pagina’s netjes volgens het SEO principe op te bouwen, maar juist om de bezoeker de beste gebruikerservaring mogelijk te geven.

En dat is heel logisch want, hoe beter je bezoeker je website ervaart, hoe langer hij op de website zal blijven. Zoekmachines lezen

hieraan af dat de website relevant is voor de bezoeker en zal de website tonen aan gelijksoortige bezoekers.

16 px graag(2)

Een paar tips voor een betere gebruikerservaring

  • Let bijvoorbeeld op de grootte van het lettertype. Tien jaar terug was 10 px prima als grootte, nu is 16 px de standaard
  • Neem op je homepage je belangrijkste product of dienst op. Laat je bezoeker weten wat ze op je website kunnen vinden, meld het in tekst en toon het in beeld
  • Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is
    Het liefst in de vorm van testimonials in verband met Social Proof. (Als anderen het zeggen…)

Het advies van Yoast is dan ook: Combineer techniek, content, marketing en Facebook om je website goed te laten scoren.

Nieuwe extenties

Een vraag uit het publiek aan Joost was: “ Wat vind je van de opkomst van al die nieuwe extenties zoals .academy, .Amsterdam, .Friesland, .training etc?.”

“Als je uitgaat van de bezoeker” legde Joost uit “zijn deze domeinennamen te lastig.”

Als je ergens je website meldt en je zegt erbij .Friesland of wat dan ook, is het niet voor de hand liggend dat deze persoon dat ook zo zal intypen en opzoeken. Hij of zij zal de domeinnaam onthouden, maar wat kwam er ook alweer achter?

Wat hem betreft blijven .nl en .com de best gekozen extenties.

Ik deel dit inzicht wel, al denk ik dat je voor een online leeromgeving ook best een domeinnaam met .academy of .training kunt kiezen. De leeromgeving wordt toch alleen door cursisten bezocht en je leidt je cursisten zelf een eerste keer naar deze omgeving. En de browser zal dit zelf een volgende keer onthouden.

Comments

comments

Wil je deze tip delen? Dat waardeer ik zeer!

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

>