Membership site of een online training

​Waar begin je mee? En is het sowieso een goed idee?

Een Membership aanbieden of een online training? Waar begin je mee?

Tijdens de workshop "je online training maken" kreeg ik de vraag van een deelnemer die helemaal warm was gelopen voor het membership principe.  Waar zou ze mee starten en is een membership sowieso een goed idee? 

Wat is een membership site?

Als member betaal je maandelijks een bedrag aan de online trainer in ruil voor toegang tot alle kennis die er in het online platform staat.

De investering wordt jaarlijks of maandelijks van de rekening geïncasseerd en de member behoudt toegang tot alle content tot wederopzegging.

​Financieel succesvolle membership site

Aangezien ik in 2017 een financieel succesvolle membership site had wilde ik natuurlijk graag mijn ervaringen met haar delen. Mijn ervaringen met het bouwen en hebben van een membership site deel ik ook graag met jou.

Daarbij deel ik in dit blog ook waarom ik zelf niet geloof in het hebben van een membership site. Ik vind het niet de meest waardevolle manier om mijn klant verder te helpen.

Terug naar 2017. Ik kende destijds een zeer succesvolle ondernemer op dit vlak. Technisch gezien zou ik het zo op orde hebben dus het leek mij ook wel wat. Ik had zoveel kennis en wie wilde er nu geen succesvolle online business opzetten? Ik polste het idee onder mijn klanten via een enquête (ook altijd een goed idee) en de reacties waren enthousiast.

Onderzoek

Ik deed wat onderzoek naar de juiste betaaltools en de mogelijkheden om lid te kunnen blijven totdat je zelf als member aangaf dat je op wilde zeggen en verder geen toegang meer wilde. Ik koppelde alles aan elkaar, (Woocommerce subscriptions, betaling met Woocommerce, Mollie voor de incasso’s ) en ik maakte de nieuwe content. En ik bleef nieuwe content maken. Heerlijk!

Als online trainer kan je mij ook niet blijer maken dan met content creatie.

Een paar mailtjes later was de membership al aardig gevuld en op het piekmoment zaten er 80 cursisten in. Dat kwam neer op een terugkerend bedrag van meer dan 3000 euro per maand dus op zich geen slechte deal, toch?

Op zich was het logisch dat het liep want ik had al heel veel klanten op andere manieren geholpen en deze membership was voor 27 euro een makkelijke en laagdrempelige instapper.

Omdat ik ook geloof in het geven van ondersteuning, opende ik een Facebook groep en organiseerde ik elke twee weken een Q en A waar de members vragen konden stellen.

Omdat ik de deelnemers betrokken wilde houden stuurde ik automatische e-mails die ze door de content leidde.

En toch.

Gaandeweg voelde deze Online Bizz School als een blok aan mijn bedrijf.

Want er gebeurde gewoon niets.

Het was er DOODSTIL!

Ik zat vaak alleen in de vraag en antwoord calls. De cursisten hadden me gewoon 1 op 1 vragen kunnen stellen en gebruik kunnen maken van een mega VIP uurtje. Maar keer op keer was er geen kip. En natuurlijk was iedereen uitgenodigd via e-mail.

Het was een gedoe met de automatische incasso’s. Storneringen, uitstel vragen, willen pauzeren in de vakanties. Mijn toenmalige VA had er een dagtaak aan.

Toegang zolang je betaald is blijkbaar ook een onbekend begrip, bij opzegging werd er vaak gevraagd of ze nog wel toegang hielden. Ik kan er nu om lachen hoor, als je iets niet probeert weet je natuurlijk ook niet hoe het voor je kan werken.

En het werkte niet voor mij.

En toen viel het kwartje. Sterker nog, de euro.

Ik was mijn plezier erin verloren ​vooral doordat er zo weinig commitment was​. Ik stond er niet langer achter. Ik vond echt dat er te veel waardevolle content in stond en in verhouding er te weinig mee gedaan werd.

In mijn online trainingen gebeurden namelijk hele andere dingen:

In de Online Succes Academie Facebook groep werden successen gedeeld en vriendschappen gelegd voor het leven. Voor we de Q en A op starten hebben we de vragen van iedereen ontvangen. Sowieso een tip om dit uit te vragen voor aanvang van de sessie omdat je cursisten dan goed nadenken over de materie.

Een doel

Er is iets waar we naartoe werken.

Een stip in de horizon: dé online training.

En wat we merken is dat vooral de reis naar het einde van het traject ontzettend bijzonder is.

Obstakels worden overwonnen en lef gecreëerd, de cursisten komen uit hun comfortzone en zijn geweldig trots op zichzelf met alles wat ze in die tijd hebben geleerd en hoe ze zijn gegroeid.

En als bonus hebben ze óók nog die online training gemaakt.

Ik zeg niet dat het voor geen enkele markt werkt, want er zijn voorbeelden te over waarin dit principe wel voor werkt.

Noem de ​Haakclub bijvoorbeeld, of de membership site van Maartje Koper.

Mijn advies zou zijn: Start sowieso eerst met het ervaring opdoen als online trainer voordat je een membership site start.

En al heb je veel ervaring als online trainer dat is geen garantie voor succes. Financieel misschien wel maar wellicht niet volgens jouw maatstaven.

Je leert enorm veel van het online werken met mensen en als zij het fijn vinden van je te leren en een vervolgstap is dan makkelijk gemaakt. Als je het wilt.

Voordelen

Je kunt ongelimiteerd opschalen, je kunt zoveel content maken als dat je wil. Je kunt er zaken aan toevoegen om het membership gevoel te creëren. Een live dag, een Facebookgroep. Exclusieve deals en bonussen speciaal voor je members. Kortingen voor andere programma’s.

Nadelen

​Minder commitment omdat het om een lagere investering gaat. Als cursist krijg je in een keer toegang tot heel veel content en dan zie je door de bomen het bos niet meer. Er wordt niet echt naar een doel gewerkt en het hele concept is te vrijblijvend.


Het werkt beter om je klanten door de content heen te begeleiden en een vaststaand einddoel te kiezen.

Je bent nu voorzien van alle pro’s en con’s...

Wil je starten bij het begin?
De reis ontdekken, doe dan mee ​

Dan wil ik je uitnodigen voor de Quickstart van je online training. Een live workshop voor een kleine groep ondernemers  die dromen van een online training of blended learning en die heldere stappen en goed geld willen verdienen met hun kennis.  (Er kunnen max 25 personen deelnemen en ​tegenwoordig slaap ik de hele week als een roosje voor ik voor zo'n fijne groep deelnemers sta 

De investering is slechts 35 euro ex btw.

​Dit is hoe je de kennis kunt laten beklijven

Dit is hoe je zelf niet meer eindeloos repeteert

Dit is hoe je direct de diepte in kunt gaan met je klant.

En dit is hoe je een ongelimiteerd aantal klanten kunt helpen in minder tijd.


Comments

comments

Wil je deze tip delen? Dat waardeer ik zeer!

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

>