Kun je van je online training een high-end product maken?

kun-je-van-je-online-training-een-high-end-product-maken“Online trainingen zijn niet voor iedereen”, schreef een businesscoach vorige week streng in haar nieuwsbrief.

 

Nieuwsgierig opende ik de email, want daar stond dit bericht in. Verder meldde de businesscoach: “High-end producten zijn het helemaal. Met online trainingen kun je moeilijk goed verdienen omdat de prijzen te laag zijn. Wat veel makkelijker is om te verkopen, is gewoon je klanten te helpen 1-op-1 of in groepen.”

Terug naar uurtje factuurtje dus?

Daar wordt je als ondernemer niet bepaald een heel goed betaalde ondernemer van.

Kun je als starter een online training opzetten en goed verkopen?

Ja.

Maar is het voor iedereen? Nee, dat denk ik ook niet. Ben je passief,  zie je overal beren op de weg, sta je niet open voor nieuwe methodieken, denk je dat het je allemaal komt aanwaaien?

Nee, dan is het niet voor jou.

Zonder e-maillijst geen kopers

Toen ik zelf begon met mijn eerste online training had ik maar een heel klein e-maillijstje. Echt heel klein. Ieniminie.
Maar de mensen die erop stonden waren wel heel betrokken.
En mijn jaaromzet was niet zo hoog, maar in dat jaar verdiende ik met mijn online training wel een derde van de omzet.

En een van mijn cursiste schreef mij laatst: : “Hé al die leuke reisjes, mooie cadeau’s, extra vakanties, die kan ik me nu wel permitteren dankzij mijn online training.”

Dus voor haar is het mooi een tweede inkomensstroom geworden.

Ik ken een inmiddels heel bekende ondernemer die zelfs ZONDER E-MAILLIJST een geweldige lancering deed van haar online programma. Die haalde meer dan een ton omzet in de eerste maand van het bestaan van haar onderneming.

Dat kan namelijk wel als je het slim aanpakt.

“Een online programma daar kun je moeilijk goed mee verdienen omdat de prijzen te laag zijn.”

Er zijn veel variaties in de opbouw van de prijzen van je online programma mogelijk.

Maak je een online training zonder ondersteuning in de vorm van Facebook?
Is het programma niet heel uitgebreid?

Ja, dan zal zo’n online training laag geprijsd zijn.

Maar je kunt een online training ook zo opzetten dat het wél een high-end product wordt.
Natuurlijk is er een grote behoefte bij mensen om gewoon goed, individueel en intensief geholpen te worden, en willen ze jouw persoonlijke hulp en advies en je echt zien.
En dat kan niet in een online programma waarin je geen ondersteuning biedt.

En daar is die prijs dan ook naar.

Online training en – of High-End Programma

Je kunt wel je online programma uitbreiden  en er een High-end programma van maken.

Hoe?

Bied voor ieder type klant een ander soort programma.

  • De doe-het-zelver gaat volledig zelfstandig aan het werk en betaalt minder.
  • Degene die graag meer ondersteuning nodig heeft, ontvangt extra coaching en een programma met extra tools.
  • Een klant die het beste van het beste wil, betaalt graag een VIP-tarief en ontvangt daar alle ondersteuning en support die nodig is.

Om van je online training een High-End programma te maken, denk je aan features zoals:

  • Online community voor gelijkgestemde ondernemers
  • Trainingwebinars
  • Telefonisch spreekuur
  • 1 op 1 coaching via skype
  • Masterminds sessies
  • Een stapel relevante boeken
  • Een Vip dag

Bied verschillende type klanten verschillende oplossingen. Dan kiezen ze voor jou en voor wat bij hen past.

 

 

Comments

comments

Wil je deze tip delen? Dat waardeer ik zeer!

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

  • Fianne schreef:

    Goed artikel Irene! Ik steek veel op van je tips en ga ze zeker uitvoeren. Ik ben benieuwd in hoeverre leidinggevenden straks gebruik gaan maken van mijn aanbod.
    Groet! Fianne

  • Hai,
    Klopt. Je kunt goed verdienen met online trainingen. Toen ik begin 2010 als eerste in Europa online trainingen over social media en online strategie in een e-learningplatform ontwikkelde, startte ik meteen met een breed curriculum, maar wel specifiek gericht op de doelgroep (professionals in communicatie). En ik had direct een goede groep en verdiende erop. Omdat ik koos voor veel lessen (van strategie t/m heel veel online tools), kostte het ontwikkelen van de online lessen erg veel tijd. Dat was een grote investering. Ik koos wel direct voor een community (die niet op Facebook draait, waar ik nog steeds enorm achter sta), zodat cursisten en ik ook konden converseren over gerelateerde zaken. Omdat mijn e-learningplatform direct de interne communicatie exact bij de lessen zelf mogelijk maakt, zit ik nooit met klachten van cursisten dat bv. het antwoord op hun vraag zo lastig in een Facebookgroep te vinden is; alles staat immers precies bij de juiste content. Ik vind dat een verademing en vind dat de investering meer dan waard.
    Voor dat gemak en uiteraard de online trainingen (25+ inmiddels) én persoonlijke begeleiding (in real life en online) betalen cursisten een passend tarief. En dat loopt. Nu al voor het zesde jaar bezig. Wat wel zo is: je moet blijven innoveren, ook als het goed loopt. In content, techniek, didactiek, businessmodel, en alles wat bij e-learning komt kijken.
    Maar ja inderdaad, je kunt er een goed inkomen aan verdienen. Het is wel erg veel en lang werk. Dat heb ik er ook voor over. Het is geen snelle of gemakkelijke route naar een superrijk bestaan. Maar dat was m’n doel ook niet. Heb immers ook tijd nodig voor het schrijven van m’n boeken en voor sprekersgigs. Het is veel werk en het kost veel tijd. Uiteindelijk moet je er deeply, enorm van houden. <3

    • Irene Ogier schreef:

      Dank je voor je reactie Jojanneke. Alhoewel mijn cursisten graag in de Facebook community verblijven, neig ik ook steeds meer naar een andere locatie zodat de informatie beter geclusterd wordt.

  • >