Wat ik vaak hoor van mijn cursisten is bijvoorbeeld:
Als mijn modules xyz lang zijn kan ik dan xyz prijs daarvoor vragen?
En hoe lang mogen mijn lessen zijn?
Mijn vraag is dan: "stel dat ik zou stotteren, en jij kon het mij in 20 minuten afleren, zou het mij dan minder waard zijn of meer waard dan dat je mij dat in een 6 maanden cursus leert?"
Hoe lang heb je nodig om iets uit te leggen?
En is het van grotere waarde als het langer duurt?
Het is nog onwetendheid en logisch dat je met deze vraag worstelt. Dat-ie gesteld wordt heeft ook te maken met iets anders.
Het wankele vertrouwen dat je mogelijk nog hebt in je uitgedachte idee voor je online training. En dat je last hebt van dat wiebelige gedoe is ook heel logisch. Je hebt waarschijnlijk nog nooit een online training gemaakt en vraagt je af:
Werkt het hoe ik het voor ogen hebt?
De afgelopen weken hield ik tientallen ‘tekentafelsessies’ met mijn cursisten waarin ik feedback gaf op wat het echte probleem was van de ideale klant. Als dat helder was, en nog wat zaken gingen we over op het schrijven van de blauwdruk van de training. Waarin ik dan bijvoorbeeld las dat de cursist dacht dat het echte probleem van de fictieve Sylvia was: geen overzicht hebben. En waar we door dieper op de materie in te zoemen uitkwamen op: geen zelfvertrouwen hebben waardoor alles uitgesteld werd. Waardoor Sylvia absoluut geen vervulling krijgt uit het huidige leven. En diep ongelukkig is. Waardoor er ook veel ruzie in huis is, ze zichzelf dagelijks naar beneden haalt. En ze aanhikt tegen de volgende dag.
En dat is toch iets heel anders dan geen overzicht hebben.
De kern van het probleem
Als jij heel helder hebt wat het echte probleem is van je ideale klant kun je daar ook sneller tot de kern komen. Tot wat nodig is, welke vaardigheden je cursist nodig heeft om het vertrouwen in zichzelf terug te krijgen.
Je hoort mij dus nog steeds niets zeggen over een minimale lengte van een les. Wat wel belangrijk is: onderzoeken:
- Wat er echt mankeert
- Wat het verlangen is
- Wat er nodig is daar te komen en…
- Hoe je cursist het zich eigen kan maken.
Een video luisteren over vergroten van je zelfvertrouwen is een ding.
Er eenmalig een oefening voor doen een tweede.
Maar hoe krijg je het er in?
Zodat het je cursist bijblijft?
Het mag een gewoonte worden en dus mag je op zoek gaan naar manieren hoe je een gewoonte krijgt in iets dat mensen zich al 30 jaar aandoen.
En dat hoeft niet een video te zijn van 1,5 uur.
Het gaat om het totaal pakket:
-De kennis die je overdraagt
-Hoe je cursist het toepast op de eigen situatie
-Hoe het beklijft