Hoe creëer je een online programma

Online trainingen zijn belangrijk in je online marketingstrategie. Je kunt hiermee aanbod creëren dat voor je doelgroep financieel en in tijd haalbaar is. Je kunt er geld mee verdienen door af en toe een speciale 24 uurs actie voor te bedenken. Of via je salesfunnel op te automatische piloot verkopen. Je kunt natuurlijk ook gratis trainingslessen weg geven als opwarmer.

Online programma's kunnen in twee richtingen worden aangeboden: passief, zonder verdere ondersteuning. En een online programma mét, waar je ook werkt met een ondersteunende community, coachingcalls, één op één of in een groep.

Bij passieve programma's draait alles op de automatische piloot. Je hoeft niets te doen als het programma klaar is. Je gebruikers volgen je lessen zelfstandig. Daar is de prijs vaak ook naar.

Bij actieve programma’s,  ik noem dit vaak ook signature trainingen, gaat  het om grotere transformaties waar deelnemers ook jou als coach of trainer nodig hebben.

Zo maak je een online programma inclusief elektronische leeromgeving:

1) Je hebt een website nodig waar je deelnemers gemakkelijk doorheen kunnen navigeren;

2) Je hebt tutorials (of instructievideo's) nodig, audio bestanden en eventueel werkbladen.

3) Je hebt een Learning Management Systeem (LMS) nodig. Een LMS is een softwaretoepassing die je helpt bij het organiseren en beheren en beschermen van je inhoud, zodat wanneer de deelnemers zich aanmelden voor je cursus, ze direct toegang krijgen. Het belangrijkste voordeel van elearning software is dat je meerdere cursussen tegelijk kunt maken (d.w.z. leeromgeving met veel verschillende online trainingen), waar je cursisten toegang toe kunnen krijgen.

Je kunt hiermee ook je cursist telkens een nieuwe training aanbieden. Ze telkens die nieuwe groei in hun ondernemerschap of persoonlijke ontwikkeling aanbieden. Eens een klant altijd een klant is mijn motto, ik werk zelf ook jarenlang met veel van mijn deelnemers. Natuurlijk niet met allemaal. Natuurlijk ken je de deelnemers van de passieve online trainingen niet.  Doordat je je klant beter kent  (als het dus een signature training betreft) kun je ze nog beter helpen. En soms lopen klanten jaren door de passieve online trainingen heen en duurt het wat langer voordat ze toe zijn aan de echt grotere transformatie/ signature trainingen.

4) Wat E-learning-software onderscheidt van andere softwarepakketten, is de mogelijkheid om video- en audiotutorials ofwel instructievideo’s te tonen voor elke activiteit binnen elke cursus.  Hiermee kun je de waarde voor de deelnemer vergroten, maar alleen ze  de instructievideo’s echt bekijken!

Instructievideo's maken, kort of lang?

De instructievideo's moeten kort en krachtig zijn om ervoor te zorgen dat mensen ze echt bekijken. Ellenlange video’s zorgen er voor dat er weerstand ontstaat en dan je deelnemers gaan uitstellen en soms ook compleet afhaken.

Ook is er per leerdoel een andere video op te nemen. Wil je kennis overdragen? Inspireren? In actie brengen?

Het maken van goede instructievideo's is dus enorm belangrijk.

Hoe kun je er (passief) geld mee verdienen en hoe kun je het opschalen?

Met online trainingen kun je passief inkomen verdienen. Het is ook een geweldige manier om bekendheid te krijgen voor je merk als je de boel ook goed onder de aandacht brengt. De promotie dus.  

Laat ik er helder over zijn: er gaat tijd zitten om aan je marketing en verkoop van  je online training zitten.

Even een bericht op Social Media zetten, dat zorgt niet voor massa’s aanmeldingen voor je betaalde product. Al helemaal niet als je hier op adverteert en je training kost meer dan bijvoorbeeld 47 euro.

Belangrijk is dat je echt een lanceerplan maakt om je training voor de eerste keer te verkopen én…. Hoe je het vanaf dat moment aan de man gaat brengen.

Wordt het ongoing dat je dit gaat lanceren? Met andere woorden, kunnen de deelnemers op ieder moment aansluiten? Of ga je op vaste momenten lanceren? Eens per half jaar of eens per kwartaal.

Het ligt er aan wat jij wilt, waar jij je goed bij voelt en hoe jij in flow kunt ondernemen.

Ongoing klinkt makkelijk, omdat je nooit nee hoeft te verkopen. Echter, je moet wel alle maanden ‘aanstaan’, promoten, en dat kan best voelen als een ding en verre van passief.

Op vaste momenten klinkt lekker misschien omdat je dan in ééns een flinke smak geld kunt omzetten.

Ook hier zitten voor en nadelen aan want: je moét op vaste momenten lanceren en aan staan. En als het dan mislukt kun je pas na een tijdje weer alles rechtzetten.

Dus tja…. voor beiden vormen van aanbieden zijn voor en nadelen te bedenken. Wat belangrijk is, is dat het past bij jouw manier van ondernemen. 


Comments

comments

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gratis PDF, maak van je online training een daverend succes

>