Facebook groep maken zakelijk

Een tijdje terug had ik een pittige discussie met mijn businesscoach.
Het ging over mijn Facebook groep waar al bijna 2500 ondernemers elkaar inspireren.

“Het kost je veel te veel tijd en je geeft veel te veel waarde in de gratis groep!” barstte ze los.

“Dat is nog maar een fractie wat mijn cursisten in de betaalde groepen krijgen!” lachte ik slim. “Ik hou er gewoon van om te overdeliveren...”.

Maar ze was nog niet klaar

“ En die Facebook pagina van jou, daar gebeurt weer veel te weinig op.”

Ik mopperde.
"Geen hond ziet die Facebookpagina als ik er niet op adverteer. En de gratis groep kost me echt maar 5 minuutjes per dag of zo. We hebben een strategie bedacht en deze wordt gewoon ingepland. Hatsjikidee! Lekker makkelijk." Toch schortte er wel iets aan mijn strategie. We besloten een nieuwe aanpak te gaan hanteren. Heerlijk om weer op scherp gezet te worden

Waarom is het zakelijk slim voor jou om een eigen Facebook groep in te zetten?

Meer dan 10 miljoen mensen zitten op Facebook en mensen hebben bepaalde problemen die ze willen oplossen of wensen/ dromen die ze willen verwezenlijken. En niemand kan dit alleen.

Nou ja, vreselijk talentvolle types met een geweldige wilskracht en uithoudingsvermogen misschien…. Maar verder kan iedereen wel wat hulp gebruiken.

Op een Facebook pagina zien je fans gemiddeld 5 procent van wat je post. Dus als ik een bericht schrijf en ik zie dat het bereik met fans 3000 is, zien maar 150 mensen het bericht….. en heb ik 1 of 2 reacties…

Dat schiet natuurlijk niet op.

Nu kun je natuurlijk adverteren aan je fans, maar ik wil ook niet voor elk wissewasje adverteren.

En wanneer ik dan berichten inplan in mijn Facebook groep dan komen er 25 en soms 50 reacties op.

Dat heeft veel meer effect.

Werkt dit ook voor jouw business?

Er zijn groepen op het gebied van je brand creëren, mindset voor ondernemers, kick ass business coaching, ondernemen vanuit je intuïtie. Stuk voor stuk Facebook groepen waar zonder dat het echt merkbaar is, de Know Like Trust factor wordt opgebouwd. (Kennen, leuk vinden en vertrouwen) waardoor de groepsleden veel makkelijker besluiten in te stappen op een dienst of training.

Want koude verkoop werkt nu eenmaal niet.

Een paar tips voor je succesvolle Facebook groep:

Do’s

-Maak een gratis Facebook groep.

-Koppel deze aan je pagina.

-Maak er een besloten groep van en geen open groep anders loop je kans op heel veel spam.

-Neem bij de instellingen van de groep je weggever (give-away) op. Deze optie zit onder groepsinstellingen bewerken/instellingen voor lidmaatschapsverzoeken.

-Als je nieuwe groepslid toegang wil tot de groep zien ze eerst deze link en melden ze zich gelijk aan voor je weggever.

-Wees ook zelf actief in de groep, laat jezelf zien en horen.

Do's qua inhoud:

-Deel er je blogs in, doe je Facebook lives erin, post er je video’s in.

-Plan je berichten in.

-Geef de deelnemers ook een stem en daag ze uit af en toe waardevolle content te delen.

-Wees heel duidelijk in wat je wel en niet wilt qua promotionele link.

Don'ts

-Maak geen geheime groep want dan krijg je weer een hoop gedoe.

-Accepteer geen spam. Maak duidelijke regels voor de groep. Natuurlijk kun je je groepsleden ruimte geven om hun favoriete blog te plaatsen, of hun weggever of workshop. Maak hier dan eens in de zoveel tijd een bericht voor aan.

In online trainingen werken Facebook groepen ook fantastisch als support voor je online cursist.

Over mij

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.


  • Hi Irene,
    Hoe krijg je dan mensen in die groep? Mail je ze daarvoor? Of kun je ze via FB uitnodigen? Of..?
    En worden je fb lives daar meer bekeken dan op je zakelijke fb pagina? Als iedereen in de groep ook je gewone pagina liket, dan zou dat toch niet veel uit moeten maken?
    Thnx!

    • Ha Dé, je kunt ze inderdaad uitnodigen in per e-mail, of uitnodigen via FB. Een oproepje op de website. In het menu. Mmm leuk om een videootje over op te nemen. Dank voor je inspiratie!

  • Interessant stuk Irene. Op de manier had ik de inzet van een facebook-groep nog niet bekeken. Zoals je het schetst lijkt het bereik op deze wijze alsnog groter dan het enkel delen van kennis via je Facebookpagina.

    • Ha Marijke,
      Leuk dat ik je heb weten inspireren. Het gaat wat dieper in de groepen heb ik het idee. Je hebt ook wel een pagina nodig om op te kunnen adverteren natuurlijk.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >