Category Archives for "Meer conversie via je website"

Hoe je van 3 % verkoop via je nieuwsbrief 70% kunt maken

Doe je wel eens een aanbod in je nieuwsbrief?

Deze vraag stel ik altijd aan mijn webinar attendees of lezers. En ja hoor! 60-70 % van de  mensen geeft inderdaad aan dat ze wel eens een aanbod doen.

En als ik dan vraag of daar wel eens wat uitkomt…. Dan lees ik de teleurgestelde reacties.

Nope.

Niets.

Soms iets.

Zelden.

Ik voel de teleurstelling gewoon van het beeldscherm afspatten en dat raakt me.

Waar ligt dat nu aan?

Natuurlijk kan het zijn dat er niet goed in de schoenen van de ideale klant is gestapt.

  • Of dat het probleem het échte probleem niet is. En zou je dieper moeten graven.
  • Of dat het niet helder is waarom jouw oplossing dé oplossing voor het probleem is. Dan ligt het dus aan hoe je het brengt. Er schort iets aan de tekst of de video die je stuurt.
  • Of ze dat nu nog niet zo zien. Ze zien nog niet de consequenties van hun probleem.

Het kan ook liggen aan het volgende:

  • Of de nieuwsbrief die je verstuurde is simpelweg niet geopend.
  • Of de mail is in de spam terecht is gekomen.
  • Of dat Gertrude (ik noem maar even iemand) je mail direct in het “TO DO” mapje plaatst in de inbox.

“Dat lees ik later.”

En ze vergeet het.

Als je nu….

Nog eens….

Een tweede mail zou sturen?

De oplossing op een andere manier belicht? Een keer met een andere insteek? Met ook een goede tip erin verwerkt?

Dan denkt Gertrude misschien: “O, ja! Hé, dat zou ik nog lezen….”

En de derde mail…. Die benadrukt dat je het probleem echt kan oplossen. Weer op een andere manier. Misschien stuur je er een videootje bij, voor de mensen die liever kijken dan lezen. Ook hier deel je weer waarde in.

En een vriendelijke herinnering stuurt… dat het aanbod straks niet meer geldig is en ze als ze echt het probleem wil oplossen….dat ze NU moet besluiten.

Zou het resultaat dan niet veel groter zijn?

Ja, echt!

Het is namelijk zo dat: .

3% van de mensen direct besluiten bij je te kopen

en  7 % staat er open voor, maar plaatst het bijvoorbeeld in een “to do” mapje.

30 % denkt er nu niet aan (maar wel door jouw tweede of derde e-mailbericht)

En 30 % denkt dat ze niet geïnteresseerd is maar is het ergens wel maar moet het even van een andere kant zien

En 30 % uiteindelijk zal nooit iets bij je kopen.
(Bron: Businessmastery Tony Robbins)

Wat een potentie!

Maar die overige 67 procent komen niet vanzelf, je zult verschillende kanten moeten belichten. 
Mensen raken.
Met deze mensen een verbinding aangaan. Via tekst, geluid of beeld. Wat bij hén past.

En die overige 30 procent…

30 procent van de mensen aan wie je een aanbod stuurt in je nieuwsbrief zal dus nooit bij jou kopen. Dat zijn die “nee’s” die je krijgt.   Vergeet deze, dit zijn mensen die zich al uitschrijven, die nooit je mail openen. Of alleen gratis informatie bij je afhalen.

Of  je ideale klant niet zijn en wie je nooit zult kunnen helpen.

En uiteindelijk is de kans dat mensen wel op je aanbod ingaan ineens 70 % in plaats van 3%.
Interessant toch?

 

 

 

 

 

 

Hoe je je weggever onweerstaanbaar maakt

Een mini-serie zorgt voor een sneller groeiende en een betere lijst

Je hebt vast wel eens gehoord dat ‘the money is in the list’. Jouw e-maillijst met namen die je op reguliere basis extra informatie en tips kan geven.

Een manier om die namen en e-mailadressen te kunnen verzamelen is via een weggever. Maar zoals met alle dingen is de ene weggever de andere niet. En ook jij wilt natuurlijk de allerbest converterende weggever toch? Eentje die jouw lijst ook heel snel laat groeien.

Dan is het misschien goed om te weten dat een mini-serie over het algemeen meer waarde aan je nieuwe lezer geeft dan een prachtig vormgegeven E-book. En daarvoor laten ze dus nog sneller hun gegevens bij je achter. Een mini-serie zijn bv 3 korte video’s op rij of je E-book opgesplitst in 3 mails met elk een afzonderlijke opdracht.

Wat nóg belangrijker is, is echter de kwaliteit van je lijst. Dat als ze zich aanmelden dat ze dan ook blijven. En ook daarin doet de mini-serie het beter dan een eenmalig E-book.

Het gaat om de relatie die je bouwt met je potentiële klant

Want weet je wat het is met zo’n E-book? Iemand hoort één keer van je. Download je E-book. Hopelijk leest hij of zij ook jouw met passie in elkaar geploeterd epistel. Maar dan?

Wanneer je volgende maand je eerste nieuwsbrief/ e-mail verstuurt is hij of zij je allang vergeten.

Meld zich misschien zelfs direct af als je je eerste nieuwsbrief verstuurt.  Want je lezer vraagt zich af hoe jij aan zijn mailadres komt?

Misschien denkt hij of zij zelfs dat het onterecht is dat je e-mailt. Dat het spam is.

“Heb ik dat ding nu helemaal voor niets geschreven…” hoor ik je denken. “Weet je hoeveel tijd er in zat dit te schrijven, op te maken op mijn website te plaatsen?”

Ik begrijp het…echt! Het goede nieuws is dat het schrijven van dit ebook niet voor niets geweest! We maken juist gebruik van je E-book, gaan deze alleen nóg waardevoller maken voor je lezer.

Want als je je E-book/ checklist in stukjes knipt en deze dus in delen naar je nieuwe abonnee stuurt,  blijf je continu onder de aandacht. Tevens groeit de band met je nieuwe lezer veel sneller. De “Know Like Trust” fase  (kennen-leuk- vinden- vertrouwen) wordt sneller doorlopen. En hoe sneller er vertrouwen ontstaat, hoe sneller je toekomstige klant ook instapt op jouw product of dienst.

Omdat je met de aanpak die ik je hier uitleg een snellere connectie ontwikkelt met je lezer, worden ze eerder je geboeide lezer en daarna ook jouw klant.

Eén van der redenen waarom je misschien het maken van een online training uitstelt is omdat je nog niet genoeg mensen op je e-maillijst hebt.  Toch hoeft dit geen reden te zijn om niet nu te beginnen want binnen een paar maanden kun je écht honderden mensen op je lijst krijgen door op de juiste manier actie te komen.

Hoe Miranda dit bijvoorbeeld voor elkaar kreeg was als volgt:

Miranda was een startende ondernemer als ICT coördinator op school in dienst maar wilde ook zelfstandig aan de slag. Ze had een idee…. Ze wilde haar vakgenoten meer leren over het 21ste eeuws leren

Echter… ze had GEEN mensen op haar lijst.

Ze maakte een afgeleide vorm van haar eerste lessen in de vorm van een challenge. ( Een mini-serie met ondersteuning en opdrachten in een Facebookgroep)  Ze opende een FB groep waarin ze de leerkrachten inspireerde. Binnen de tijd waarin ze haar online training maakte had ze meer dan 600 zeer geïnteresseerde mensen op haar lijst. En hieruit volgende natuurlijk ook verkopen voor haar online training.

En zo zijn er heel wat meer cursisten die tijdens het ontwikkelen van hun training een flinke e-maillijst opbouwden. Dus ik hoop dat ik het bezwaar hiermee uit de weg heb gehaald dat wanneer je een kleine of zelfs minieme lijst hebt, je niet kunt starten met  je online training.

Hier volgen wat tips voor de verdeling van je e-book/ eerste module van je online training

 Maak er behapbare onderdelen van. Welk onderdeel kan je in een korte les gieten? En natuurlijk hergebruik je je mooi vormgegeven e-book.

  • Bied het in de eerste mail aan als download en splits daarna de belangrijke onderdelen in hapklare brokken
  • Bepaal uit hoeveel delen je mini-serie wordt opgebouwd: verdeel je e-book in 4 à 5 delen. Dan heb je de ideale mini-serie, dan kun je daarna je aanbod doen.
  • Hou je op een aandachtspanne voor je lezer van 5-10 minuutjes per keer
  • Maak het aanbod speciaal, bied een aantrekkelijke korting aan (hou dus vooraf al rekening hiermee op de prijs die je plaatst op de salespage) of een bonus die mensen ontvangen wanneer binnen een bepaalde tijd op je aanbod instappen.

    Meer weten over Online Trainingen?

    Download hier het e-book “Maak van je online training een daverend succes”

Inschrijvingen nieuwsbrief verhogen

Heb jij een “weggever”, een “leadmagnet”, zo’n e-book, quiz of handout die je weggeeft in ruil voor een e-mailadres?inschrijvingen nieuwsbrief verhogen

Zodat jouw nieuwsbrieflijst groeit en je mensen helpt met de oplossing van hun probleem/ hun dromen helpt te realiseren?

Heb je er nog geen een? Geen nood! In dit artikel neem ik je mee in het bedenken van jouw converterende weggever.

Want met zo’n weggever kun je de inschrijvingen op je nieuwsbrief exponentieel verhogen!

Heb je er wel één maar wordt het nauwelijks aangevraagd?

Het kan maar zo zijn dat de titel te vaag is.

Of dat je TEVEEL hebt opgenomen in je weggever.

Een weggever is een klein cadeau dat een specifiek probleem oplost voor een specifieke doelklant in ruil voor een e-mailadres.

Wees dus heel specifiek.

Dit is geen weggever:

NieuwsbriefCTA

 

 

 

Hou dit voor ogen bij het bedenken van je weggever:

Wat jij kunt laten zien, tonen, geven dat in 2 minuten zoveel indruk op iemand maakt dat hij of zij oprecht interesse krijgt?

Heb je al een idee?

Een weggever die goed converteert heeft een paar eigenschappen:

  1. Het geeft een ultra specifieke oplossing aan een ultra specifieke doelgroep
  2. Het is onmiddellijk downloadbaar/direct toegankelijk
  3. Het lost één specifiek probleem op, niet een heel scala aan problemen.

Wat zou je kunnen inzetten als weggever?

Hier volgen een aantal ideeën:
-een e-book
-Een casestudy
-Een toolkit
-Hét antwoord op hun vraag
-Een stappenplan
-Een checklist
-Een challenge
-Een quiz
-Een handout/ whitepaper
-Een inhoudelijk webinar

Hou bij het maken van je weggever ook voor ogen:

Wat is dat éne ding dat jouw doelgroep boven alles absoluut wilt / moet weten?

Heel belangrijk dat je dit voor ogen houdt wanneer je je weggever maakt, het kan het verschil maken tussen een converterende weggever of een item dat in de downloads blijft staan en niet gelezen wordt.

Brainstorm: welke problemen los jij op voor je ideale
klant? Hoe kun je een onderdeel uit je betaalde product
of dienst vertalen naar “een oplossing”die je kunt weggeven zodat mensen je leren kennen.

Welk probleem los jij op voor je ideale klant?

Welke deelprobleem kun je oplossen of welke antwoorden kun je geven in je kennismakingscadeau, je geweldige weggever?
Ik hoop dat ik je hiermee op ideeën heb gebracht.

Nog meer ideeën nodig?

Ik vertel je graag meer in mijn gratis online workshop winstgevende e-mailmarketing.

 

Meer lezen over de volgende stap die je zet met je weggever?
Lees dan hoe je je artikel boost via Social Media

Een chatfunctie op je website zorgt zo voor 50% conversie op je website…

Chat op je website plaatsen

Herken je dit? Je komt op een website en je denkt dat die persoon of dat product je wel zou kunnen helpen. Alleen is de tekst je niet helemaal duidelijk, je twijfelt of dit wel echt voor jou is. Dan kun je mailen met een vraag, maar je hebt eigenlijk geen zin om een e-mail te versturen aan de website eigenaar? Want dan ‘hang’ je misschien wel gelijk…..

Grote kans dus dat je wegklikt en denkt: ‘Laat maar, daar kijk ik later nog wel een keertje naar’. Enneh, kun je je voorstellen dat er ook mensen zijn die dezelfde belevenis op jouw website hebben? Die toch vragen hebben, al denk jij dat het nog zo duidelijk is. Die toch behoefte hebben aan extra info maar daar niet om vragen en dus maar wegklikken? Oeps, hoeveel omzet loop je daardoor mis?

Tool waarmee je onmiddellijk in contact wordt gebracht met je potentiële klant

Wat als er nu iets bestond waarmee je direct op weg geholpen werd? Een tool die de vraag van jouw websitebezoeker gelijk beantwoord en waarmee je onmiddellijk in contact wordt gebracht met je potentiële en geïnteresseerde klant?

Dat kan met een ‘chatfunctie’ op jouw website!

Ik heb de functie jaren terug geïnstalleerd op mijn webshop en op een gegeven moment er weer afgehaald. Tikkie dom, want het werkte heel goed.

Dus vraag me niet waarom ik het heb gedaan, blinde ondernemersvlek.

Sinds kort heb ik de chatfunctie weer toegevoegd en wat een interessante vragen en verzoeken krijg ik van mijn bezoekers. Maar er zit nog veel meer informatie achter deze functie.

Ik kan namelijk precies zien op welke pagina de bezoeker is en hoe lang hij daar is.

Ik kan zelfs zélf het initiatief nemen om met de bezoekers te chatten.

De mensen die mij vragen stelden over trainingen, zijn allemaal ingestapt door even met mij te chatten en in sommige gevallen even te bellen met mij. Dus van een ‘reguliere’ bezoeker en iemand die mogelijk weer onverrichter zaken je website weer verlaat, maak jij een potentiele en vervolgens betalende klant. Hoe gaaf is dat ? Wat voor impact zou dat op jouw praktijk hebben?

Ook iets voor jouw website? Kijk hier hoe je dit aan je website koppelt.

Hoe koppel je een chatfunctie aan je website​

Heb je vragen? Reageer dan hieronder, ik reageer altijd.

Hoe maak ik een animatievideo

hoe maak ik een animatievideo

Persoonlijke video

Video is ongelofelijk krachtig om in verbinding te komen met jouw ideale klant. Veel ondernemers hebben een soort "video-schroom" en daar moeten we iets aan doen!

Animatie video maken met Powtoon

Met het programma Powtoon maak je zelf de leukste animatie video's. Deze kun je inzetten om een evenement te promoten, maar ook om zelf online zichtbaar te worden. Als je zelf in beeld komt met een foto of iets anders blijf je verrassend in beeld.

Mijn voorbeeld video

Links

Powtoon

Ga je de uitdaging aan?


Om zakelijk zichtbaar te worden maak je ofwel een animatie videootje met Powtoon, neem hierin een goede tip op. Deel je hem hieronder?

Ik ben reuze benieuwd!

Maak van je online training
een daverend succes!

Wil je nu eindelijk aan de slag met het maken van jouw eigen online training?
Je wil opschalen en waarschijnlijk ook meer vrijheid. En daar is meer omzet voor nodig.

Wat heb je nodig om goed van start te kunnen zodat je online training een daverend succes wordt? Om je hiermee te helpen geef ik deze week dit e-book weg.

Hierin staan 9 top artikelen zodat:

  • je je beter kunt voorbereiden op het ontwikkelen van een online training
  • je ervoor kunt zorgen dat jouw online training impact heeft op je online cursist
  • je een online training kan inzetten als low-end product maar ook een high end

'Ontvang onze tweewekelijkse online business -mail met tips voor optimalisatie & als welkomstcadeau het gratis e-book. Bij dit e-book krijg je enkele waardevolle tips toegezonden.'

​​Met inschrijving geef ik toestemming aan De Web Academie om mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven in de privacy verklaring

online zichtbaar worden als ondernemer

Persoonlijke video

online-zichtbaar-worden-als-ondernemer

Video is ongelofelijk krachtig om in verbinding te komen met jouw ideale klant. Veel ondernemers hebben een soort "video-schroom" en daar moeten we iets aan doen. Ik licht op deze pagina twee soorten video's uit, kies wat nu het beste bij je past of wissel het af met elkaar.

Animatie video maken met Powtoon

Met het programma Powtoon maak je zelf de leukste animatie video's. Deze kun je inzetten om een evenement te promoten, maar ook om zelf online zichtbaar te worden. Als je het afwisselt met elkaar dan, blijf je verrassend in beeld.

Mijn voorbeeld video

Deze video werd 3500 keer getoond in een paar dagen tijd.

Links

Powtoon

Opdracht


Om zakelijk zichtbaar te worden maak je ofwel een animatie videootje met Powtoon ofwel een persoonlijke. Deel je deze in de Facebook groep?

Ik ben reuze benieuwd!

Open Ratio Nieuwsbrief

open-ratio nieuwsbrief

open-ratio nieuwsbriefWil jij de relatie opbouwen met je prospect, je website bezoeker? Schakel dan absoluut e-mailmarketing in.

Persoonlijke inbox

Door het gebruik van e-mailmarketing kom je op de meest ‘intieme’ plek van ondernemers/publiek.

De inbox.

Heel veel ondernemers ontvangen namelijk hun e-mail in hun persoonlijke inbox. (ja, Hotmail, Gmail etc). En aan de ene kant moet je dus concurreren met verjaardags-uitnodigingen en privé e-mails, maar aan de andere kant…. je staat maar mooi tussen al die privé berichten!
Je staat met het gebruik van e-mailmarketing echt aan het roer.

Maar hoe bevorder je nu de open-ratio van je ‘nieuwsbrief’?

Jij bepaalt wanneer je iets verstuurt. En om maar even het verschil aan te duiden met Facebook, ook bijzonder krachtig, maar als Facebook er op een dag mee stopt dan is al je harde werk voor niets geweest, dan heb je geen connectie meer met je volgers.
Bovendien ziet maar een klein percentage van je fans je bericht als je het niet promoot.
En als je aan e-mailmarketing doet, dan heb je in elk geval de e-mailadressen, waarmee je je toekomstige klanten altijd kunt bereiken.
E-mailmarketing is al jaren mijn stokpaardje en zorgt ervoor dat ik in contact blijf met mijn volgers en lezers. De afgelopen jaren ben ik van Your Mailing List Provider overgestapt naar MailChimp, naar Enormail, naar Getresponse en nu naar Convertkit. 

(Ja, je leest het goed, geen Active Campaign voor mij. 🙂  )
Wat een toestand brengt dit altijd met zich mee.
Met eerdere e-mailmarketingsystemen was altijd weer wat aan de hand. Dat zal ik je nog wel eens vertellen in een ander artikel.
Maar ongeacht het systeem dat je gebruikt is er met Gmail iets bijzonders aan de hand en daar wil ik je vandaag een tip over geven.

Je belandt in het tapje Reclame

Want hoe kan het zijn dat maar een heel klein percentage van je lezers je nieuwsbrief opent? Eén van de redenen en de oplossing leg ik hieronder uit.
Het kan zijn dat 55% van je lezers je bericht leest via Gmail.com en dat jij in de tap ‘reclame’ belandt. In eerste komt daar het gros van de e-mails binnen.
En… daar kijkt niemand in….
Hoe kun je dit nu voorkomen?

Bij de eerste mail die je verstuurt aan je nieuwe inschrijvers kun je uitleggen hoe zij jouw informatie niet missen in de toekomst.
Leg uit wat je lezer mist als hij je artikelen en tips in de reclame blijft ontvangen en hoe hij of zij dit kan aanpassen.
Deze tip geef ik mijn lezers in de eerste e-mail mee:

1) Als je een Gmail gebruiker bent of een ander webbased e-mailprogramma hebt met filters, sleep dan alle e-mails van De Web Academie of Irene Ogier in je Primaire Inbox. (Anders mis je artikelen en gratis online trainingen en kortingen.)

slepen

Maar het kan ook zijn dat je e-mails gewoon niet aankomen 🙁

Ik heb het meerdere keren ondervonden tijdens het gebruik van emailmarketing provider Getresponse. Als je dan een challenge organiseert en je krijgt keer op keer een mail dat je mail niet aankomt, dan verlies je ook het vertrouwen in het systeem.
Er gaat momenteel een golf van populariteit rond het systeem Active Campaign en bij aanvang was ik zeer geïnteresseerd, totdat ik las dat geregeld ook deze e-mails op onverklaarbare redenen niet aankomen. En die toestanden hadden we nu net al achter de rug met Getresponse.
Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en kwam bij het programma Convertkit uit.

Solide, eenvoudig, met heel veel e-mailmarketing triggers waar je bijzondere acties mee kunt uitvoeren.

Ik vertel je er later meer over!

Boost je weggever via Social Media

Je hebt je 'weggever' gemaakt en het wereldkundig gemaakt.

Je hebt een landingspagina gemaakt en bezoekers die op je website terecht komen zullen zich nu gaan inschrijven.

Zonde om het zo verder maar te laten.

Hoe blijft jouw weggever nu onder de aandacht op een manier die interessant is voor je lezer?

Wat kun je zelf actief doen om deze mensen naar je landingspagina te sturen?

Dus even op een rij:

  • Neem een call tot action op in de inhoud die je plaatst: (klik hier en lees verder + de link naar je landingspagina) en boost het bericht naar je fans en hun vrienden
  • Plaats hierbij een afbeelding die niet te veel tekst bevat ander wordt de advertentie afgekeurd
  • Wissel de inhoud geregeld af: dus na een week of 3 pak je een ander gedeelte uit je weggever, met een andere afbeelding en die ga je opnieuw boosten.

Opdracht: Maak een bericht aan, deel het op de Facebookpagina en boost het daarna naar je fans en hun vrienden. Hou je aantal inschrijvingen goed in de gaten!


 

 

 

 

Kun je van je online training een high-end product maken?

kun-je-van-je-online-training-een-high-end-product-maken“Online trainingen zijn niet voor iedereen”, schreef een businesscoach vorige week streng in haar nieuwsbrief.

 

Nieuwsgierig opende ik de email, want daar stond dit bericht in. Verder meldde de businesscoach: “High-end producten zijn het helemaal. Met online trainingen kun je moeilijk goed verdienen omdat de prijzen te laag zijn. Wat veel makkelijker is om te verkopen, is gewoon je klanten te helpen 1-op-1 of in groepen.”

Terug naar uurtje factuurtje dus?

Daar wordt je als ondernemer niet bepaald een heel goed betaalde ondernemer van.

Kun je als starter een online training opzetten en goed verkopen?

Ja.

Maar is het voor iedereen? Nee, dat denk ik ook niet. Ben je passief,  zie je overal beren op de weg, sta je niet open voor nieuwe methodieken, denk je dat het je allemaal komt aanwaaien?

Nee, dan is het niet voor jou.

Zonder e-maillijst geen kopers

Toen ik zelf begon met mijn eerste online training had ik maar een heel klein e-maillijstje. Echt heel klein. Ieniminie.
Maar de mensen die erop stonden waren wel heel betrokken.
En mijn jaaromzet was niet zo hoog, maar in dat jaar verdiende ik met mijn online training wel een derde van de omzet.

En een van mijn cursiste schreef mij laatst: : “Hé al die leuke reisjes, mooie cadeau’s, extra vakanties, die kan ik me nu wel permitteren dankzij mijn online training.”

Dus voor haar is het mooi een tweede inkomensstroom geworden.

Ik ken een inmiddels heel bekende ondernemer die zelfs ZONDER E-MAILLIJST een geweldige lancering deed van haar online programma. Die haalde meer dan een ton omzet in de eerste maand van het bestaan van haar onderneming.

Dat kan namelijk wel als je het slim aanpakt.

“Een online programma daar kun je moeilijk goed mee verdienen omdat de prijzen te laag zijn.”

Er zijn veel variaties in de opbouw van de prijzen van je online programma mogelijk.

Maak je een online training zonder ondersteuning in de vorm van Facebook?
Is het programma niet heel uitgebreid?

Ja, dan zal zo’n online training laag geprijsd zijn.

Maar je kunt een online training ook zo opzetten dat het wél een high-end product wordt.
Natuurlijk is er een grote behoefte bij mensen om gewoon goed, individueel en intensief geholpen te worden, en willen ze jouw persoonlijke hulp en advies en je echt zien.
En dat kan niet in een online programma waarin je geen ondersteuning biedt.

En daar is die prijs dan ook naar.

Online training en – of High-End Programma

Je kunt wel je online programma uitbreiden  en er een High-end programma van maken.

Hoe?

Bied voor ieder type klant een ander soort programma.

  • De doe-het-zelver gaat volledig zelfstandig aan het werk en betaalt minder.
  • Degene die graag meer ondersteuning nodig heeft, ontvangt extra coaching en een programma met extra tools.
  • Een klant die het beste van het beste wil, betaalt graag een VIP-tarief en ontvangt daar alle ondersteuning en support die nodig is.

Om van je online training een High-End programma te maken, denk je aan features zoals:

  • Online community voor gelijkgestemde ondernemers
  • Trainingwebinars
  • Telefonisch spreekuur
  • 1 op 1 coaching via skype
  • Masterminds sessies
  • Een stapel relevante boeken
  • Een Vip dag

Bied verschillende type klanten verschillende oplossingen. Dan kiezen ze voor jou en voor wat bij hen past.

 

 

SEO optimalisatie trends en tips

SEO en gebruikerservaringEen paar weken terug was ik op Wordcamp met Lucy Eind. Tussen al die mannen vielen we wel op. Maar toch ook leuk te zien dat er steeds meer vrouwen professioneel actief zijn met WordPress. Zo sprak ik Riet, Addy en Marian, allemaal vrouwelijke webdesigners/internetmarketeers.

Eén van de interessante toespraken die we volgden was die van Joost, van Yoast de Valk.
Yoast is de ontwikkelaar van de plugin Yoast SEO en aangezien ik ook trainingen geef waarin je deze plugin gebruikt zat ik op het puntje van mijn stoel.

SEO trends die besproken waren:

  • Google is niet langer de enige zoekmachine waar je rekening mee moet houden
  • Apple search wordt groter en groter, het is de op twee na grootste zoekmachine na Google
  • De koppen op een pagina’s worden vanuit SEO oogpunt minder belangrijk maar zijn nog wel van belang om de pagina’s leesbaar en overzichtelijk te maken

Je kunt pagina’s tot in het einde der tijden optimaliseren en alle ballen op groen krijgen – een soort meetsysteem dat de plugin van Yoast hanteert-, maar als je niet actief verwijst via Social Media naar je site, via je nieuwsbrief, dan nog gebeurt er weinig.

SEO, zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen om de pagina’s netjes volgens het SEO principe op te bouwen, maar juist om de bezoeker de beste gebruikerservaring mogelijk te geven.

En dat is heel logisch want, hoe beter je bezoeker je website ervaart, hoe langer hij op de website zal blijven. Zoekmachines lezen

hieraan af dat de website relevant is voor de bezoeker en zal de website tonen aan gelijksoortige bezoekers.

16 px graag(2)

Een paar tips voor een betere gebruikerservaring

  • Let bijvoorbeeld op de grootte van het lettertype. Tien jaar terug was 10 px prima als grootte, nu is 16 px de standaard
  • Neem op je homepage je belangrijkste product of dienst op. Laat je bezoeker weten wat ze op je website kunnen vinden, meld het in tekst en toon het in beeld
  • Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is
    Het liefst in de vorm van testimonials in verband met Social Proof. (Als anderen het zeggen…)

Het advies van Yoast is dan ook: Combineer techniek, content, marketing en Facebook om je website goed te laten scoren.

Nieuwe extenties

Een vraag uit het publiek aan Joost was: “ Wat vind je van de opkomst van al die nieuwe extenties zoals .academy, .Amsterdam, .Friesland, .training etc?.”

“Als je uitgaat van de bezoeker” legde Joost uit “zijn deze domeinennamen te lastig.”

Als je ergens je website meldt en je zegt erbij .Friesland of wat dan ook, is het niet voor de hand liggend dat deze persoon dat ook zo zal intypen en opzoeken. Hij of zij zal de domeinnaam onthouden, maar wat kwam er ook alweer achter?

Wat hem betreft blijven .nl en .com de best gekozen extenties.

Ik deel dit inzicht wel, al denk ik dat je voor een online leeromgeving ook best een domeinnaam met .academy of .training kunt kiezen. De leeromgeving wordt toch alleen door cursisten bezocht en je leidt je cursisten zelf een eerste keer naar deze omgeving. En de browser zal dit zelf een volgende keer onthouden.

>