Category Archives for "Klanten werven en behouden"

Waarom het niet uitmaakt als je webinar in de soep loopt

Voor de derde keer ren ik naar beneden.

“Paul,” zeg ik streng tegen de monteur. “Ik wil even met je checken of je mij goed hebt begrepen.”
Ik wist toen nog niet, dat ondanks alle waarschuwingen, dit mijn meest vreselijke en stressvolle maar ook een van de succesvolste webinars zou zijn.

Veel ondernemers starten met het geven van een webinar. En vaak gooien ze de handdoek daarna direct weer in de ring. Want tijdens die eerste keer gaat er technisch van alles mis waardoor het webinar faliekant in de soep loopt.

Met dit artikel wil ik je laten zien dat dit absoluut niet erg hoeft te zijn!

Mijn meest desastreuze webinar leverde mij 18.000 euro op.

Inmiddels heb ik wel honderden webinars gegeven, fantastische en minder goede en er meer dan een miljoen euro mee omgezet.

Zonder te overdrijven.

En er gebeurt best wel eens iets onverwachts tijdens die webinars, van een glas water dat omvalt, tot het geluid dat niet meewerkt tot echte nachtmerrie scenario’s… zoals met monteur Paul in huis.

Maar zelfs als het totaal in de soep loopt is niet alle hoop verloren.

Ik vertel je hieronder mijn ervaringen zodat je je gerustgesteld voelt. Ook al gaat er iets mis…

Mijn eerste webinar.

Ik ren nog een keer naar beneden. Sjees wat spannend is dit. Uren, nee dagen heb ik geschreven aan dit eerste webinar. Hoge verwachtingen neergezet.
0 verkopen.
Ik ben ontmoedigd.

Heb ik mij daarvoor zo uit de naad gewerkt?

Mijn tweede webinar

Ik ben mogelijk nog zenuwachtiger dan de eerste keer want nu moet het goed gaan.
Ik heb mij meer in het geven van webinars verdiept en mijn webinar geheel herschreven.
4 verkopen en yes! Deze aanpak werkt.

Mijn 50ste webinar

Ik loop nog even naar beneden voor een glas water. Alles staat klaar. Ik zet nog even keihard de muziek aan voor ik begin. Toch gaan er  nog wat zenuwen door mijn lijf.
Het webinar is zo leuk dat ik er amper van kan slapen die nacht.
9 verkopen à 21.000
Giga enthousiast val ik uiteindelijk in slaap. Die korte nachten horen erbij na een webinar, daar zijn weer andere oplossingen voor. 😉

Mijn 337ste webinar

Nou met die zenuwen blijft het een beetje. Ik weet inmiddels als geen ander wat er mis kan gaan
Ik weet ook dat het helemaal niets uitmaakt.
Er ging trouwens helemaal niets mis deze keer
De deelnemers waren super enthousiast. De verkopen geweldig.

Het webinar dat het meest in de soep liep leverde mij 18.000 euro op.

Er was er echter één die in de boeken mag als het grootste en in potentie het meest mislukte webinar ooit.

We wachten namelijk al dagen op een monteur voor de vaatwasmasmachine en eindelijk, eindelijk was hij er dan.

Ik drukte de beste man, toen vond ik hem nog aardig, stevig op het hart dat wat hij ook zou doen met zijn gereedschapskist, de stoppen mochten NIET doorslaan.

De beste man ‘grapte’ naar mijn man dat het toch wel leuk was dat hij een echte secretaresse in huis had. (Little did he know!!!)

Goed, aangezien ik mijn energie voor mijn webinar wilde bewaren waarschuwde ik nog een keer zogenaamd rustig, dat hij moest doen wat er te doen was maar dat hij met de stoppen nog een uur moest wachten.

Het was een eigenwijs mannetje.

180 man waren er online in mijn webinar.

En ja…. toen sloegen de stoppen toch door.

En ik verdween in de leegte…. en ik was hele 8 minuten uit mijn webinar. De presentatie bleef gelukkig wel aanstaan dus niet alles ging op zwart.

Ik rende naar beneden en blies stoom af richting de monteur. Had ik het niet duidelijk genoeg gemaakt wat wel en niet kon? Mannen!

Direct daarna logde ik weer in: 10 mensen waren afgehaakt maar de rest zat geduldig en enigszins bezorgd op mij te wachten.

Hoe kwam dit nu dat het dus niet zo erg was dat er iets vreselijk mis liep?

Ik zal het je vertellen: de sympathie factor was gegroeid door dit hele gebeuren.

En sympathie, je leuk vinden,  is één van de belangrijkste factoren waarom mensen bij je kopen.
Zonder de sympathie factor geen klanten.

Ik werd enorm gerustgesteld door de deelnemers toen ik weer inlogde, ze waren zo aardig en behulpzaam! Na een aantal minuten zat ik er weer lekker in. Qua sales was dit een fantastisch webinar. 18.000 euro omzet.

Er kan altijd iets gebeuren qua techniek maar er is altijd een oplossing voor dit soort dingen.

Conclusie: het geven van webinars is leuk.

Het brengt je enorm veel omzet.

Het geeft echt niets als er iets mis gaat.

Echt niet.

Soms is het zelfs beter. 

Je bent zelf meer ontspannen en in de flow.

Het is natuurlijk heerlijk als het foutloos gaat, maar het is geen garantie voor een goede conversie 😊.

Ik heb de meest perfecte webinars gegeven met een lage conversie.

Bonus tip: ga je ook webinars geven? Doe het dan samen. Laat iemand de chat beheren bijvoorbeeld. Een collega-ondernemer of desnoods je eigen echtgenoot. Of huur Paul in. 🙂
De chat leidt je dan niet af en jij kunt lekker in je verhaal blijven.

Met het delen van mijn webinarervaringen hoop ik dat ik je heb weten te inspireren. Het geven van webinars is mooi instrument waar je geen angst of weerstand voor hoeft te hebben.

Maar het succes komt je niet aanwaaien. Natuurlijk zit hier een plan achter. Want “if you fail to plan, you plan to fail”.

​In de Privacy Verklaring lees je hoe we je gegevens beschermen.

Hoe je van 3 % verkoop via je nieuwsbrief 70% kunt maken

Doe je wel eens een aanbod in je nieuwsbrief?

Deze vraag stel ik altijd aan mijn webinar attendees of lezers. En ja hoor! 60-70 % van de  mensen geeft inderdaad aan dat ze wel eens een aanbod doen.

En als ik dan vraag of daar wel eens wat uitkomt…. Dan lees ik de teleurgestelde reacties.

Nope.

Niets.

Soms iets.

Zelden.

Ik voel de teleurstelling gewoon van het beeldscherm afspatten en dat raakt me.

Waar ligt dat nu aan?

Natuurlijk kan het zijn dat er niet goed in de schoenen van de ideale klant is gestapt.

  • Of dat het probleem het échte probleem niet is. En zou je dieper moeten graven.
  • Of dat het niet helder is waarom jouw oplossing dé oplossing voor het probleem is. Dan ligt het dus aan hoe je het brengt. Er schort iets aan de tekst of de video die je stuurt.
  • Of ze dat nu nog niet zo zien. Ze zien nog niet de consequenties van hun probleem.

Het kan ook liggen aan het volgende:

  • Of de nieuwsbrief die je verstuurde is simpelweg niet geopend.
  • Of de mail is in de spam terecht is gekomen.
  • Of dat Gertrude (ik noem maar even iemand) je mail direct in het “TO DO” mapje plaatst in de inbox.

“Dat lees ik later.”

En ze vergeet het.

Als je nu….

Nog eens….

Een tweede mail zou sturen?

De oplossing op een andere manier belicht? Een keer met een andere insteek? Met ook een goede tip erin verwerkt?

Dan denkt Gertrude misschien: “O, ja! Hé, dat zou ik nog lezen….”

En de derde mail…. Die benadrukt dat je het probleem echt kan oplossen. Weer op een andere manier. Misschien stuur je er een videootje bij, voor de mensen die liever kijken dan lezen. Ook hier deel je weer waarde in.

En een vriendelijke herinnering stuurt… dat het aanbod straks niet meer geldig is en ze als ze echt het probleem wil oplossen….dat ze NU moet besluiten.

Zou het resultaat dan niet veel groter zijn?

Ja, echt!

Het is namelijk zo dat: .

3% van de mensen direct besluiten bij je te kopen

en  7 % staat er open voor, maar plaatst het bijvoorbeeld in een “to do” mapje.

30 % denkt er nu niet aan (maar wel door jouw tweede of derde e-mailbericht)

En 30 % denkt dat ze niet geïnteresseerd is maar is het ergens wel maar moet het even van een andere kant zien

En 30 % uiteindelijk zal nooit iets bij je kopen.
(Bron: Businessmastery Tony Robbins)

Wat een potentie!

Maar die overige 67 procent komen niet vanzelf, je zult verschillende kanten moeten belichten. 
Mensen raken.
Met deze mensen een verbinding aangaan. Via tekst, geluid of beeld. Wat bij hén past.

En die overige 30 procent…

30 procent van de mensen aan wie je een aanbod stuurt in je nieuwsbrief zal dus nooit bij jou kopen. Dat zijn die “nee’s” die je krijgt.   Vergeet deze, dit zijn mensen die zich al uitschrijven, die nooit je mail openen. Of alleen gratis informatie bij je afhalen.

Of  je ideale klant niet zijn en wie je nooit zult kunnen helpen.

En uiteindelijk is de kans dat mensen wel op je aanbod ingaan ineens 70 % in plaats van 3%.
Interessant toch?

 

 

 

 

 

 

Slimmer Online Ondernemen

Ken je dat? Je wilt ALLES zelf doen. Want hulp is duur. Of hulp zoeken is moeilijk. Of iemand kan het toch niet zoals jij het kan. Of je hebt tijd over, dan ga je toch niet hulp inhuren?

Dus struggel je.

Slimmer Online Ondernemen

Wat zijn 3 dingen die beter,  slimmer, efficiënter mogen gaan binnen jouw bedrijf?

Je zucht.

Het lukt niet.

Je gaat naar de sportschool. (Of naar de schilderclub of Yoga of iets anders voor de noodzakelijke ontspanning)

Je doet weer 80 dingen tegelijk…

En ineens valt er een kwartje.

Ik moet dit helemaal niet ZELF en ALLEEN doen.

Ik zat de afgelopen weken uren te turen naar mijn Facebook advertenties. Ik kreeg maar niet voor elkaar wat mij normaal wel lukt.

Kort daarna sprak ik Femke en ik legde uit wat ik nodig had. Ze vergeleek mij met de directrice van de Albert Heijn. “Zij gaat toch ook geen folders in de folderrekken leggen zodat de klanten ze mee kunnen nemen?”

Toen vielen mijn kwartjes.

Ik zag mij al staan in een blauw mantelpak met een stapel folders onder mijn arm…..

“Nee, inderdaad, dat doet de directrice van de Albert Heijn ook niet 😊 “

Dat was mijn ingeving, ik ging het niet meer zelf doen.

Ik kende iemand die heel goed was in advertenties. Een enorme kanjer. Iemand die het net als ik heerlijk vindt om de code te kraken. Alleen op háár vakgebied.

Ik belde haar op en legde mijn probleem voor.

We spraken elkaar weer even kort en ik heb haar ingehuurd. Wat heerlijk! En ….ze kreeg het voor elkaar. De advertenties ratelen en draaien en de aanmeldingen voor mijn webinar vliegen binnen. Te gek!

Het voelt echt heerlijk als iets lukt en je het zelf niet hebt hoeven doen. Het geeft rust. Want die ander doet het werk in een kwart van de tijd. Er is geen frustratie meer. Het allerbelangrijkste is echter dat jij die tijd nu kunt besteden aan dat waar jij goed in bent. Waar je energie van krijgt. Zodat je niet meer gemiddeld 2 laptops per week het raam uit smijt. In ieder geval in je hoofd 😊…

Ik schrijf je dit omdat jij misschien ook met issues zit in je bedrijf wat maar niet van de grond komt. Die je frustreren, die onmogelijk veel tijd kosten. Die je zelfs het lol van het ondernemen wegnemen.

Wat zijn 3 dingen die beter/slimmer/efficiënter mogen gaan binnen jouw bedrijf?

————

————

————

En moet je deze dingen ook echt alleen doen? Of kun je hiervoor hulp vragen, het samen doen? Zou dat zelfs niet slimmer zijn?

Denk nog eens als je op de stoel zit van de directrice van de Albert Heijn. Zo’n grote leren stoel. Die een beetje kraakt als je voorover buigt.

Wat zou zij doen?

Als je alles alleen doet is de kans is groot dat je dan je verliest in het HOE.

Terwijl het voor 80 procent gaat om het ‘waarom’.

Want je waarom drijft je voort. En het ‘hoe’ komt dan vanzelf.

En direct focussen op het HOE daarvan schiet je in de piekermodus. Krijg je technische paniekaanvallen 😊 Net zoals ik had in het begin van dit verhaal.

Dus wat wil jij bereiken?

Slimmer Online Ondernemen

Mag ik je helpen met je inzichten te geven in hoe je tijd wint, je omzet verhoogt en met veel meer plezier je bedrijf runt?

Lees het gratis e-book “maak een daverend succes van jouw online training”

 

Hoe je je weggever onweerstaanbaar maakt

Een mini-serie zorgt voor een sneller groeiende en een betere lijst

Je hebt vast wel eens gehoord dat ‘the money is in the list’. Jouw e-maillijst met namen die je op reguliere basis extra informatie en tips kan geven.

Een manier om die namen en e-mailadressen te kunnen verzamelen is via een weggever. Maar zoals met alle dingen is de ene weggever de andere niet. En ook jij wilt natuurlijk de allerbest converterende weggever toch? Eentje die jouw lijst ook heel snel laat groeien.

Dan is het misschien goed om te weten dat een mini-serie over het algemeen meer waarde aan je nieuwe lezer geeft dan een prachtig vormgegeven E-book. En daarvoor laten ze dus nog sneller hun gegevens bij je achter. Een mini-serie zijn bv 3 korte video’s op rij of je E-book opgesplitst in 3 mails met elk een afzonderlijke opdracht.

Wat nóg belangrijker is, is echter de kwaliteit van je lijst. Dat als ze zich aanmelden dat ze dan ook blijven. En ook daarin doet de mini-serie het beter dan een eenmalig E-book.

Het gaat om de relatie die je bouwt met je potentiële klant

Want weet je wat het is met zo’n E-book? Iemand hoort één keer van je. Download je E-book. Hopelijk leest hij of zij ook jouw met passie in elkaar geploeterd epistel. Maar dan?

Wanneer je volgende maand je eerste nieuwsbrief/ e-mail verstuurt is hij of zij je allang vergeten.

Meld zich misschien zelfs direct af als je je eerste nieuwsbrief verstuurt.  Want je lezer vraagt zich af hoe jij aan zijn mailadres komt?

Misschien denkt hij of zij zelfs dat het onterecht is dat je e-mailt. Dat het spam is.

“Heb ik dat ding nu helemaal voor niets geschreven…” hoor ik je denken. “Weet je hoeveel tijd er in zat dit te schrijven, op te maken op mijn website te plaatsen?”

Ik begrijp het…echt! Het goede nieuws is dat het schrijven van dit ebook niet voor niets geweest! We maken juist gebruik van je E-book, gaan deze alleen nóg waardevoller maken voor je lezer.

Want als je je E-book/ checklist in stukjes knipt en deze dus in delen naar je nieuwe abonnee stuurt,  blijf je continu onder de aandacht. Tevens groeit de band met je nieuwe lezer veel sneller. De “Know Like Trust” fase  (kennen-leuk- vinden- vertrouwen) wordt sneller doorlopen. En hoe sneller er vertrouwen ontstaat, hoe sneller je toekomstige klant ook instapt op jouw product of dienst.

Omdat je met de aanpak die ik je hier uitleg een snellere connectie ontwikkelt met je lezer, worden ze eerder je geboeide lezer en daarna ook jouw klant.

Eén van der redenen waarom je misschien het maken van een online training uitstelt is omdat je nog niet genoeg mensen op je e-maillijst hebt.  Toch hoeft dit geen reden te zijn om niet nu te beginnen want binnen een paar maanden kun je écht honderden mensen op je lijst krijgen door op de juiste manier actie te komen.

Hoe Miranda dit bijvoorbeeld voor elkaar kreeg was als volgt:

Miranda was een startende ondernemer als ICT coördinator op school in dienst maar wilde ook zelfstandig aan de slag. Ze had een idee…. Ze wilde haar vakgenoten meer leren over het 21ste eeuws leren

Echter… ze had GEEN mensen op haar lijst.

Ze maakte een afgeleide vorm van haar eerste lessen in de vorm van een challenge. ( Een mini-serie met ondersteuning en opdrachten in een Facebookgroep)  Ze opende een FB groep waarin ze de leerkrachten inspireerde. Binnen de tijd waarin ze haar online training maakte had ze meer dan 600 zeer geïnteresseerde mensen op haar lijst. En hieruit volgende natuurlijk ook verkopen voor haar online training.

En zo zijn er heel wat meer cursisten die tijdens het ontwikkelen van hun training een flinke e-maillijst opbouwden. Dus ik hoop dat ik het bezwaar hiermee uit de weg heb gehaald dat wanneer je een kleine of zelfs minieme lijst hebt, je niet kunt starten met  je online training.

Hier volgen wat tips voor de verdeling van je e-book/ eerste module van je online training

 Maak er behapbare onderdelen van. Welk onderdeel kan je in een korte les gieten? En natuurlijk hergebruik je je mooi vormgegeven e-book.

  • Bied het in de eerste mail aan als download en splits daarna de belangrijke onderdelen in hapklare brokken
  • Bepaal uit hoeveel delen je mini-serie wordt opgebouwd: verdeel je e-book in 4 à 5 delen. Dan heb je de ideale mini-serie, dan kun je daarna je aanbod doen.
  • Hou je op een aandachtspanne voor je lezer van 5-10 minuutjes per keer
  • Maak het aanbod speciaal, bied een aantrekkelijke korting aan (hou dus vooraf al rekening hiermee op de prijs die je plaatst op de salespage) of een bonus die mensen ontvangen wanneer binnen een bepaalde tijd op je aanbod instappen.

    Meer weten over Online Trainingen?

    Download hier het e-book “Maak van je online training een daverend succes”

De kracht van je online training als low end product

Ben je bekend met de product piramide? De meeste klanten beklimmen jouw piramide door onderaan te beginnen bij je weggever of low end product. Het merendeel van die groep is zo enthousiast over jouw werkwijze dat ze door klauteren naar jouw middle end product. Een exclusieve groep topklanten bereikt de top van jouw aanbod: de High End.

 

Zo ziet zo’n product piramide eruit:

 

Natuurlijk zijn er ook klanten die met behulp van een hijskraan direct high end instappen. Die kennen hun eigen behoeften goed of willen gewoon het beste van het beste.

Heb jij jouw aanbod al ingedeeld in deze piramide? Begin bovenaan met je High end producten, zoals VIP-dagen, jaarprogramma’s of exclusieve trainingen waarin je veel 1-op-1 met je klant werkt en iemand persoonlijk begeleid.

Wat voorbeelden van Middle end producten zijn online trainingen met ondersteuning, betaalde webinars en live groepstrainingen. Je klant krijgt wel jouw begeleiding, maar minder exclusief dan bij je high end aanbod.

Low end producten zijn goedkoop of zelfs gratis. Je kunt een e-book of mini-cursus weggeven. Of schrijf regelmatig waardevolle blogs en nieuwsbrieven voor je volgers. Wat je ook kunt doen is webinars geven, challenges organiseren of een gratis introductiesessies weggeven.
Wil je ook wat verdienen aan je low end producten? Je kunt tegen een laag tarief gaan spreken op events in de hoop daar nieuwe klanten te treffen. Of… maak een goedkope online training zonder ondersteuning.

Online training als low end product

Een online training kan je vrijheid geven, want je hoeft er geen fysieke inspanningen voor te doen. Je kunt ook je eigen werksleur doorbreken omdat je niet hetzelfde riedeltje 100 keer hoeft uit te leggen.

Die tijd kun je mooi besteden aan andere zaken! En heel belangrijk: je kunt veel meer mensen tegelijk helpen en ook nog eens meer omzet draaien.

Eén van mijn oud-cursisten is een dame die creatieve workshops gaf. Eerst deed ze dat gewoon bij haar in de buurt en gaf ze een workshop voor steeds vier cursisten. Nadat ze deze workshop had omgezet naar een low end online training, heeft ze inmiddels al meer dan 85 cursisten geholpen, zelfs internationaal! Dat is toch fantastisch?

Hoeveel betaalt de klant?

Een online training kan je dus een enorme piek geven in je omzet, als je je marketingfunnel goed inricht.
Prijzen die je voor een goedkope online training rekent, kunnen 27 euro zijn en 97 euro. Of alles daartussen.

Voor de prijsbepaling gaat het natuurlijk om de waarde die je biedt en het resultaat die het de klant oplevert.

Tips om uit de valkuilen te blijven

  • Maak je training niet te lang. Houd het simpel en maak het niet te moeilijk voor jezelf.
  • Geen Facebook community aan, want dan ben je alsnog dagelijks tijd kwijt aan het beantwoorden van individuele vragen.
  • Geen verdere 1-op-1 ondersteuning

Wat dan wel?

“Ja leuk Irene…” zal je zeggen, “maar wat zit daar dan wel in?”

Bepaal allereerst wat je cursist gaat bereiken in deze online training. Wat kan iemand na het volgen van jouw programma?
Als je dat duidelijk hebt, hoe breng je vervolgens je cursist van A naar B?
Probeer die leerlijn zo helder mogelijk op te schrijven.

En hoe ga je die kennis en vaardigheden overbrengen?

Met een instructievideo kun je jezelf filmen terwijl je verftechnieken laat zien of doe je de yoga oefeningen voor.

Video dus!

En wat moet er nog meer bij? Een werkblad of een quiz zijn mooie aanvullingen waarmee je jouw online training nog meer body geeft.

Maar let op die valkuil… hou het compact en maak het niet te groot. Het is een low end product, weet je nog?

Ga uit van ongeveer 3 tot 5 modules voor deze eerste training, want je kunt altijd nog een vervolgcursus aanbieden. Namelijk: jouw nog veel betere middle end of high end online training 😉

Deze goedkopere training kun je makkelijk verkopen aan bestaande klanten. Mensen die jou al kennen vertrouwen immers sneller dat je een goed product aanbiedt, dan mensen die jou pas voor het eerst zien.

Zo’n training is ook heel makkelijk te verkopen via e-mailmarketing. Verstuur een aantal slimme e-mails waarin je uitlegt dat jouw aanbod zeer schaars is en je krijgt mensen in de actiestand. Gebruik zinnen als ‘Alleen deze week voor dit introductietarief’ of ‘Slechts beschikbaar voor 30 klanten’ en de verkopen stromen binnen.

Effectieve onderwerpregel

Je hebt één kans om een geweldige indruk te maken

Pak die kans dan ook aan. Als het om onderwerpregel gaat, geldt dat nog sterker. Je hebt maximaal 50 letters om de aandacht te trekken.

Je lezer besluit binnen die tijd of ze je e-mail openen of verwijderen,

Vervolgens heb je 2 seconden om ze over te halen de e-mail te lezen.

Eerste indruk

Begin met de kern van je boodschap, zowel in de onderwerpregel als in de preview regel.

Maak het persoonlijk

Met gepersonaliseerde onderwerpregels ben je zeker van de aandacht en actiebereidheid van je lezer. Je kunt deze activeren op basis van klikken van specifieke links, de voornaam of producten die je klant eerder aankocht. Dit kan je heel goed voor elkaar krijgen met Convertkit, persoonlijk vind ik dit het beste e-mailmarketing systeem.

Schaarste

De lezers van je e-mail zullen eerder tot aankoop of actie overgaan als je gebruik maakt van urgentie of schaarste.

Wat kun je voor schaarste gebruiken?

  • ... voor de eerste 15 bestellingen
  • Weg is weg
  • Actie nog maar 2 dagen geldig. Profiteer nu snel!

Stel een vraag

Het menselijk brein wordt getriggerd door vragen, automatisch beginnen dan alle radartjes te draaien. Een vraag stellen in je onderwerpregel wekt een reactie op bij de lezer en hij zal op zoek gaan naar het antwoord. En laat dat antwoord nou net in je bericht staan. Een voorbeeld: ‘Welk e-mailmarketingprogramma past het beste bij jouw bedrijf? Bekijk de video’.

Symbolen

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Toch bestaat de onderwerpregel meestal alleen uit tekst en valt daarom ook niet echt op. Om de kans tot openen te vergroten kun je symbolen en afbeeldingen verwerken in de onderwerpregel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_Symbols

E-mail komt niet aan

Of je e-mail aankomt in de inbox van je lezer, ligt grotendeels aan reputatiescore bij de Internet Service Providers (ISP).

    • Dit kan gebeuren als veel lezers je e-mail als spam betitelen.

Er zjjn 2 dingen die spamfilters zeker activeren: Onderwerpregels helemaal in hoofdletters en het gebruik van meerdere uitroeptekens. Doe dit niet. Gebruik liever helemaal geen uitroeptekens .

​Testen

Je kunt onderwerpregels ook onderling testen. Test bijvoorbeeld:

  • Negatieve onderwerpregel versus positieve onderwerpregel
  • Personaliseren versus niet personaliseren
  • [Titel van je tips] opnemen tussen haakjes in je onderwerp
  • ... een zin eindigen in een aantal puntjes spreekt triggert ook tot klikken

Heb je vragen? Reageer dan hieronder, ik reageer altijd.

Een chatfunctie op je website zorgt zo voor 50% conversie op je website…

Chat op je website plaatsen

Herken je dit? Je komt op een website en je denkt dat die persoon of dat product je wel zou kunnen helpen. Alleen is de tekst je niet helemaal duidelijk, je twijfelt of dit wel echt voor jou is. Dan kun je mailen met een vraag, maar je hebt eigenlijk geen zin om een e-mail te versturen aan de website eigenaar? Want dan ‘hang’ je misschien wel gelijk…..

Grote kans dus dat je wegklikt en denkt: ‘Laat maar, daar kijk ik later nog wel een keertje naar’. Enneh, kun je je voorstellen dat er ook mensen zijn die dezelfde belevenis op jouw website hebben? Die toch vragen hebben, al denk jij dat het nog zo duidelijk is. Die toch behoefte hebben aan extra info maar daar niet om vragen en dus maar wegklikken? Oeps, hoeveel omzet loop je daardoor mis?

Tool waarmee je onmiddellijk in contact wordt gebracht met je potentiële klant

Wat als er nu iets bestond waarmee je direct op weg geholpen werd? Een tool die de vraag van jouw websitebezoeker gelijk beantwoord en waarmee je onmiddellijk in contact wordt gebracht met je potentiële en geïnteresseerde klant?

Dat kan met een ‘chatfunctie’ op jouw website!

Ik heb de functie jaren terug geïnstalleerd op mijn webshop en op een gegeven moment er weer afgehaald. Tikkie dom, want het werkte heel goed.

Dus vraag me niet waarom ik het heb gedaan, blinde ondernemersvlek.

Sinds kort heb ik de chatfunctie weer toegevoegd en wat een interessante vragen en verzoeken krijg ik van mijn bezoekers. Maar er zit nog veel meer informatie achter deze functie.

Ik kan namelijk precies zien op welke pagina de bezoeker is en hoe lang hij daar is.

Ik kan zelfs zélf het initiatief nemen om met de bezoekers te chatten.

De mensen die mij vragen stelden over trainingen, zijn allemaal ingestapt door even met mij te chatten en in sommige gevallen even te bellen met mij. Dus van een ‘reguliere’ bezoeker en iemand die mogelijk weer onverrichter zaken je website weer verlaat, maak jij een potentiele en vervolgens betalende klant. Hoe gaaf is dat ? Wat voor impact zou dat op jouw praktijk hebben?

Ook iets voor jouw website? Kijk hier hoe je dit aan je website koppelt.

Hoe koppel je een chatfunctie aan je website​

Heb je vragen? Reageer dan hieronder, ik reageer altijd.

Effectieve website: klanten uit je website

Meer klanten uit je website met een effectieve website!effectieve-website

“Doe je klanten pijn! “ vertelt Aartjan vorige week op een seminar.

Je maakt dan contact met het reptielbrein en je toekomstige klant wordt alert.

Er loert gevaar!

Hij ging verder: “Geef je klanten een probleem, een probleem waarvan ze waarschijnlijk nog niet eens weten dat ze dit probleem hebben.”

Dan, krijg je het OMGWTF effect met je website. (Hoef ik vast niet uit te leggen 🙂 )

Het effect dat je klanten je niet snel zullen vergeten.

Dat ze zich herkennen en herkend voelen.

Dat ze beseffen dat ze bij jou moeten zijn.

Dan heb je dus een echt effectieve website

Dus ben je een:

Vitaliteitscoach?

Dan zou je kunnen zeggen:

“Als je zo door gaat creëer jij binnen no time een burnout”

Of een businesscoach:

“Je kunt beter stoppen  met je bedrijf. Je onderneming is niets meer dan een uit de hand gelopen hobby.”

Of een websitedeskundige:

“Die website van jou is zo lek als een mandje”.

Dat slaat in als een bom! Je krabbelt achter je oor bij het horen van zo’n confronterende zin. “Wat?!” Denk je vast. “En hoezo, een burn-out, ik ben toch goed bezig met mijn lijstjes?

Of als reactie op de businesscoach…

“Nou ja, …..Ik help mijn klanten gewoon graag. Ik hoef helemaal niet rijk te worden”

Of als reactie op je website

“Mijn website? Nee toch?” Je logt snel in een ander tabblad in om te kijken of alles het nog doet en gaat direct verder met het lezen van het bericht op jouw website.

En dan hangen je website bezoekers dus aan je lippen, door de confrontatie, door de pijn. Want ja, welke wens of verlangen zit er nu achter dat opvolgen van die ellenlange to-do lijsten bijvoorbeeld?

Ja, het “af” komt, dat je meer klanten helpt en meer omzet draait.  Maar als je je nu een burn-out aanmeet ben je natuurlijk nog verder van huis.

En dan ga je een stapje verder met je tekst.

Roep een gevoel op.

Roep emotie op.

“Wat gaat het je kosten als je nu niets doet aan probleem x?”

haast-op-het-schoolpleinDe dame die net heeft gelezen dat haar onderneming mogelijk eigenlijk niets meer is dan een uit de hand gelopen hobby, slaat aan het twijfelen.

Als ze niet in trainingen of een businesscoach kan investeren omdat haar inkomsten gewoon te laag zijn, tja… dat is inderdaad niet best. Want zonder marketing kennis komt ze eigenlijk ook moeilijk aan klanten. In de avond voelt ze zich vaak moe van het harde werken, dat te weinig oplevert. Ze is zo bevlogen dat ze eigenlijk altijd net te laat het schoolplein oprent.
En ’s avonds op de bank, terwijl haar man onderuitgezakt naar hun favoriete Netflix uitzending kijkt, spiekt zij weer even naar haar email.

Verwerk zo’n klantenvoorbeeld in je tekst. Hier komt het voorbeeld van de businesscoach:

Kun je straks je bedrijfje opdoeken omdat je al je energie steekt in niet of te weinig betalen de klanten met als gevolg dat
  • Je altijd net te laat het schoolplein op rent omdat je moeilijk je klantensessie kon stoppen midden in het gesprek?
  • Je je vaak uitgeput voelt want je klanten trekken alle energie uit je
  • Je zelfs ’s avonds op de bank je mails beantwoordt terwijl je een afgunstige blik werpt op je man die heerlijk naar jullie favoriete Netflix uitzending kijkt.

Nu heb je haar echt te pakken.  Ze is een beetje boos omdat je haar onderneming “Bedrijfje”hebt genoemd.

Daarnaast.

Ja.

Je hebt helemaal gelijk.

Deze businesscoach begrijpt jou. Ze beseft zich dat ze jou nodig heeft.

En nu is er nog één zinnetje nodig. De Call to Action.

Vraag hier een gratis kennismakingsgesprek aan.

Zo maak je van een vluchtig scannende bezoeker….nu een klant met een effectieve website.

Kun jij ook zo’n voorbeeld opdiepen? Deel het hieronder, ik ben reuze benieuwd!

 

 

Voorkom deze valkuilen bij het maken van je online training of online programma – deel 1

Online programma maken

Online programma’s zijn ontzettend populair, en dat is niet voor niets.

Voorkom deze valkuilen bij het maken van je online programmaDoor je kennis in een online programma te gieten, wordt je inkomen ineens schaalbaar. Je kunt meer mensen helpen én ook mensen die niet in jouw regio wonen. Zo heb ik cursisten in Spanje, in Australië en Brazilië. Echt heel tof.

Maar is het maken van een online programma nu een eitje?

Nee, dat ga ik niet beweren. Tijdens het maken van je online programma ben je hard aan het werk.En als je deze valkuilen bij het maken van je online programma voorkomt, dan wordt het wel een succes!

Valkuil 1 Alles zelf uitzoeken

In 2010 maakte ik mijn eerste online training. Ik wilde een online cursus WordPress gaan creëren.
Het kostte me meer dan 1000 uur om alles uit te zoeken en te maken.

Waarmee kon ik de inhoud van mijn online programma mee beschermen?

Ik testte verschillende lidmaatschap plugins, Magic Members vond ik onbegrijpelijk. De handleiding die ik hierbij ontving telde honderd bladzijden maar video’s waren er niet van. (Bizar natuurlijk 🙂 )
Over naar DAP, ook geen succes. De leercurve was te steil.
Verder zoekend kwam ik uit op WP members. De reviews waren goed en het opzetten van de online training liep gesmeerd.

Nog meer uitzoekwerk: Hoe ging ik video opnemen? Wat voor soort video’s zou ik gebruiken? Waarmee kon ik mijn video’s bewerken?
Ik vond Camtasia en startte met het maken van instructievideo’s met

  • intro’s
  • een duidelijke cursor
  • waarin ik geluid kon scheiden van het beeld
  • call-to action buttons kon plaatsen
  • kon inzoomen en uitzoomen
  • waarin ik video kon opslaan als mp4, Mov, avi,
  • en direct uploaden naar Screencast, You Tube, Google drive

Waar moest ik de video laten hosten?

Niet op de website zelf, zoveel was duidelijk. Dan zou ik de website veel te zwaar belasten. Op een amazoneserver… dat leek een goed idee.
En dan met een videoplayer op de website plaatsen.

Eindelijk was mijn online cursus klaar.

En bleek de lidmaatschap plugin die ik had gebruikt waarmee ik het online programma had gemaakt niet handig want ik kon er maar één cursus in kwijt.

En er waren steeds updates…

Updaten deed ik met klotsende oksels, zou alles wel goed gaan?

Dus de cursus was klaar en het verkopen ging super goed.

Bij een update crashte de videoplayer en ik vond geen nieuwe die precies deed wat ik wilde. Dus alle video’s moesten verplaatst worden naar een omgeving waar ik ze wél kon beveiligen. Dus alle video’s verplaatste ik naar Vimeo.

Uiteindelijk heb ik in het jaar daarop een andere lidmaatschap plugin gebruikt, alle cursisten verplaatst en de video’s naar een andere leeromgeving gebracht waar ze goed beschermd werden.

Het was een harde leerschool want ik was er dus wel meer dan 1000 uur aan kwijt.  Maar aan het einde van 2011 bekeek ik de omzet die ik er uit had gehaald.

En dat was dus wel een derde van mijn jaaromzet!

Goud in handen

Ik realiseerde me dat ik goud in handen had. Niet alleen om zelf cursussen mee te verkopen, want na mijn online cursus WordPress volgde de cursus Hoog in Google en ook die cursus verkocht goed.

Maar ook goud voor ondernemers, coaches en therapeuten met name.
En het plan ontstond om een training te maken waarin ik hen leerde een online training te maken.
Zo hoefden ze niet zelf alles uit te zoeken maar zou ik ze bij de hand nemen en het online aan ze leren.

En die lanceerde ik in november 2014 voor het eerst.
De resultaten van de cursisten zijn goed. Ze vinden het geweldig om te werken aan hun eigen online training en sparren graag met gelijkgestemde ondernemers in de afgesloten community.
Ik zeg je eerlijk: ik beloof je geen gouden bergen. Het is hard werken, maar je kunt je werk ook doseren, het hoeft niet allemaal in 1 keer af.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik meer dan 300 cursisten mogen begeleiden. Kijk op deze pagina om te zien wanneer de volgende ronde start.

Resultaten van je blog

 

Meten is weten…. en dus is het handig na een aantal dagen de prestaties van je blogberichten te bekijken.

Hoe?

In Google Analytics!

Wat zijn de resultaten van je blog?

Waar kun je naar kijken in Google Analytics?

Log in.
Bekijk weer hoeveel bezoek je deze maand hebt gehad: schrijf dit op de web succes meter
Dat kun je doen door naar :
Aquisitie/overzicht te kijken.
resultaten van je blog
 
 Bekijk ook hoeveel verkeer je krijgt via Social Media.
Ga naar Aquisitie/Social Media/overzicht
aquisitie -overzicht social media
 
Welke pagina wordt het meest bezocht?:
Via gedrag/site-inhoud/ alle pagina’s
allepaginas
Als het goed is kun je nu zien via gedrag/site-inhoud/ alle pagina’s hoe vaak je nieuwe blog is gelezen.
Pagina weergaven betekent hier: het totaal aantal weergaven, dus een pagina kan vaker dan 1 keer bekeken zijn.
Unieke pagina’s: hoe vaak is deze eenmalig bezocht.
 
overzicht analytics

Noteer nu ook weer in je website succes meter je resultaat met de juiste datum erbij.
Zo kun je een goede vergelijking maken met voor en na je inspanningen.
Je kunt nu goed zien dat het delen van je blog, het bezoek positief beïnvloedt.

Hou deze Web Succes Meter ergens bij je bureau, en wanneer je de volgende keer weer aan de slag gaat met het schrijven van je blog, ga je weer de cijfers invullen. Je zult zien dat wanneer je hier een stijgende lijn in krijgt, je gemotiveerd blijft om tijd hiervoor vrij te maken.

Web succes meter

Download hier de web succes meter

>