Help, ze vinden mijn product of aanbod helemaal niets

Heb jij wel eens een enorme deksel op je neus gekregen?

Deze week kreeg ik van twee ondernemers dezelfde vraag. Of beter gezegd, ze waren bijna in tranen doordat een aantal ondernemers hun aanbod compleet de grond in hadden gestampt.

Ze vonden er niets aan.
“En veel te duur” zeiden ze zuur.
“Daar gaat toch niemand zoveel geld voor betalen!!!”

“Had je gevraagd om advies?” vroeg ik nog. Pv3 dacht ik, hier is over nagedacht en op ingeleefd,  hoe durven ze zo lelijk te doen.
En ik stelde meer vragen, zoals wat waren dit voor mensen? Het bleken ‘gewone’ collega ondernemers te zijn.

Waren zij je ideale klant? Was mijn volgende vraag.
En zo ja, hadden zij ook die pijn waar de training de oplossing voor bood?

Nou nee.
Dat was dus niet het geval.

“Mmmm, typisch geval van een de vegetariër een geweldig bourgondisch menu met geroosterde lamsbout met rozemarijn voorschotelen en vragen of ie het lekker vindt….dus eigenlijk. “ merkte ik op.

Of… Ik had er nog wel één 🙂
Of aan de fietsenmaker vragen wat de beste uitlaat is voor je Hyundai I10 als deze eraf is gevallen.
Tja. Dit eenmaal duidelijk haalden beide ondernemers opgelucht adem.

Zie je, het aanbod dat zij hadden ontwikkeld was wel goed. De inhoud en wijze die ze hadden bedacht om het probleem op te lossen was fantastisch en krachtig en zou leiden tot het gewenste resultaat.
Als ze déze mensen nu hadden gevraagd hoe ze het aanbod zouden ervaren, dan was de uitkomst zeker anders geweest.

Hoeveel mensen zouden er zijn die wel met dit probleem rondlopen, bespraken we nog.
Wel vele tienduizenden in Nederland, bleek het antwoord.
Als je die mensen die ze van hun probleem kunt afhelpen en jij kunt dit, dan moét je dat toch ook doen?

Maar Carola vond het een slecht idee

Het zou toch te erg zijn zijn als je je klein hield en zou denken, ja maar ….. Carola vond het een slecht idee?
Carola die vegetarisch (niks op tegen hoor!) is en ook nog eens bij de fietsenmaker advies vraagt voor haar auto? Ze is gewoon niet je ideale klant!
De lucht was geklaard.

Mocht iemand jouw bedrijf, aanbod, online training eens flink afkraken, waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt…. Denk dan even terug aan de vegetariër en de fietsenmaker en haal je schouders op.
En zet ze weer onder je project… die schouders.

En wil je zeker weten of je product of dienst aanslaat?

Maak dan een goede profielschets van je ideale klant voor je nieuwe product of dienst en hou een onderzoek voor je je dienst helemaal uitdenkt. Dan weet je zeker dat je raak schiet.
Zo’n onderzoek zet je eenvoudig in elkaar met bijvoorbeeld Google Forms.

Om nog krachtiger in je schoenen te staan kun je een pilot houden onder een aantal van je ideale klanten. Hoe je dat organiseert vertel ik je graag een volgende keer.

Succes!

Reageren op deze blog? Doe het hieronder, heb je ook wel eens zoiets meegemaakt? Gedeelde smart is halve smart!

 

Comments

comments

Wil je deze tip delen? Dat waardeer ik zeer!

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

  • henny schreef:

    Geweldige Blog! Dit is inderdaad zo ondermijnend collega’s die jouw product of dienst omver werpen. Laten we a.u.b. elkaar support bieden en in overvloed denken in plaatst van angst. Want dat ligt onder dit soort reacties….angst! Fijn dat je deze ondernemers zo helpt om in zichzelf te blijven geloven Irene.

  • Irene Ogier schreef:

    Dank je Henny! Inderdaad als we denken in support en in overvloed ziet de wereld er heel anders uit.

  • Jacoline schreef:

    Dank Henny voor deze blog. Ik was inderdaad ook deze week in tranen omdat ik gek word van de hoeveelheid aan adviezen die binnenkomen.

    Wel de goeroe’s volgen met een low-end, mid-end en high-end product? Helemaal loslaten en gewoon mijn diensten promoten? Wel of geen prijs noemen op de website? Wel adverteren op Google of Facebook of juist niet?

    En nu moet ik ineens ook nog een F-U-N-N-E-L.

    Zucht. Ik doe even mijn oor- en oogkleppen op. Even bij mezelf te rade gaan hoe ik mezelf (of iemand anders) zou uitkiezen als mijn relatie aan het wankelen was.

    • Irene Ogier schreef:

      Ha Jacoline, Irene hier 🙂
      Ik begrijp je volkomen. Ga inderdaad terug naar jouw basis en waarom zou je het je ideale klant niet vragen? Met een enquête voelen deze mensen zich gehoord en kun je een product maken dat echt op maat is. Daar zegt je ideale klant heus ja op, als het ze echt helpt van het probleem af te komen.

  • Renny schreef:

    Echt een steuntje in de rug, dit blog. En dank voor de tip over Google Forms, die had ik nog niet ontdekt. Een hele geschikte manier om een aantal van mijn ‘ideale’ cliënten een professionele, korte vragenlijst te sturen. Als ik die ideale cliënt voor me zie, weet ik dat zij het waarderen dat ik hun visie vraag.
    Als test heb ik net een korte vragenlijst gemaakt: heel gebruikersvriendelijk. Dank je, je hebt me over de drempel geholpen, ik ga een vragenlijst versturen.

  • >