Online-cursus-maken-en-verkopen

Wil je een online cursus maken en verkopen?

Misschien merk je dat je geen tijd hebt om meer klanten te helpen, of dat je inkomen afhankelijk is van de tijd die je erin steekt. Een passief of continu inkomen heb je niet. Ook draai je geen omzet als je dingen voor jezelf doet, zoals het volgen van een training. Herkenbaar? Het maken van een online cursus kan dan dé ideale oplossing zijn. Maar hoe doe je dat eigenlijk, die online cursus maken en verkopen? Wij vertellen je er alles over in dit artikel. 

Online cursus maken en verkopen: het begin

Wil je een online cursus op de markt brengen, dan moet je bij het begin beginnen: het maken van jouw online cursus en daarbij ga je als volgt te werk:

  1. Verdiep je in je cursisten: verdiep je in jouw toekomstige cursisten en niet in wat je zelf weet of wilt vertellen. Ga van tevoren na wie je deelnemers precies zijn. Waar lopen zij tegenaan? Welke vragen zou je doelgroep kunnen hebben over je onderwerp? 
  2. Stel een programma samen: zijn de leerdoelen van je cursisten bekend? Dan kun je het programma samenstellen. Wanneer je in hetzelfde vakgebied werkt als waar de cursus over gaat, dan kun je eenvoudiger de actuele trends en ontwikkelingen volgen en deze gebruiken in je cursus. 
  3. Maak de cursus compleet met de hulp van je cursisten: samen met je cursisten kun je je cursus finetunen. Leg je programma aan de deelnemers voor tijdens de eerste online cursus en inventariseer wat de cursisten de meest interessante onderwerpen vinden. Zo krijg je meer inzicht in wat voor jouw cursisten boeiend is. Laat ze bijvoorbeeld vooraf klikken op de twee onderwerpen die hen het meest interessant lijken.
  4. Zorg voor variatie: werk met verschillende werkvormen tijdens je online cursus en wissel deze ook af. Zo blijven de cursisten niet alleen geboeid, maar steken ze ook meer informatie op. 
  5. Help deelnemers hun kennis in de praktijk te brengen: zorg ervoor dat cursisten na afloop van de cursus ook online nog begeleiding krijgen om het geleerde in de praktijk te brengen. 

Het verkopen van je online cursus

Voordat je iets kunt verkopen, moet je hier voldoende marketing voor gedaan te hebben. Bekijk eens hoe je nu de marketing doet voor jouw live trainingen. Het kan zijn dat je veel mond-tot-mond aanbevelingen hebt. Dit is super, want deze contacten kun je ook weer inzetten voor het aanbieden van jouw online cursus. Ook online marketing is erg belangrijk om jezelf en jouw producten of diensten te verkopen via online kanalen. Dit kun je doen middels: 

  • Social media: via social media kun je eenvoudig je doelgroep bereiken en gericht jouw online cursus promoten
  • Een mailinglist: deze kun je gebruiken om regelmatig interessante content naar jouw klanten te sturen, zodat zij zich eventueel ook in gaan schrijven voor jouw online cursus. 
  • Het schrijven van blogs: deze kun je schrijven voor op je eigen website, maar ook voor op websites van anderen.
  • Het geven van webinars over onderwerpen die ook terugkomen in jouw online cursus. 
  • Affiliates: extra kanalen voor het promoten van jouw online cursus

Direct een online cursus maken en verkopen? Kies voor De Web Academie

Wil je weten hoe je zelf een online cursus maakt en verkoopt? Plan dan meteen een gratis doorbraaksessie in met De Web Academie. In dit gesprek ontdek je waar je nu staat en waar je naartoe wilt met jouw business. Ook leer je hoe je jouw online cursus het beste vorm kunt geven, zodat deze optimaal verkoopt!

Comments

comments

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gratis PDF, maak van je online training een daverend succes

>