Category Archives for "website maken WordPress"

Goede contactpagina website

Je contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website.

Daar gaat het gebeuren!

Je ideale klant is bijna zover dat hij of zij contact met je opneemt.

Wat laat je zien op een goede contactpagina voor je website en wat moet je niet doen?

Wel doen:

  • ​Je volledige adres opnemen onderaan de pagina
  • Neem een formulier én ook gewoon je e-mailadres op. Er zijn mensen die een email sturen vanuit hun eigen email-programma prettiger vinden
  • Een goede portretfoto van jezelf. (bij voorkeur niet die van je ID kaart maar een vriendelijke foto waar je ogen goed op te zien zijn. )
  • Kvk nummer (verplicht voor ondernemers)
  • Routekaartje, bijvoorbeeld met een link die je uit Google maps kopieert
  • Neem contact als laatste menu-item op in je menu

Niet doen:

  • Vraag niet te veel gegevens als je een inschrijfformulier gebruikt.
  • ​Maak niet ALLE velden verplicht
  • ​Vraag niet té veel informatie
  • Neem geen sidebar op, maar kies voor een pagina template met een volledige breedte. Het gaat nu maar om één ding: contact opnemen, dus leidt je bezoeker niet af met een weggever, een workshop of iets anders.

Je contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website. Daar gaat het gebeuren! Je ideale klant is bijna zover dat hij of zij contact met je opneemt.

Back-up WordPress Website

Back-up maken

Ik durf de update niet te doen, want…. straks gooi ik iets weg.

Tijdens het zelf bouwen van je website zal je zeker tegen obstakels aanlopen, ook al is WordPress een heel gebruikersvriendelijk programma. Je kunt niet alles uit een boek leren. En de één leert wel via geschreven instructie en de ander via video en stappenplannen. Een derde leert het beste hoe je je website moet beheren via live contactmomenten.

Wat ik hoorde van heel veel startende cursisten, was dat ze bang waren dat ze het niet konden. Dat ze de website durven up te daten. Bang waren dat ze “iets weg zouden gooien” en de website onherstelbaar zouden ruïneren.

Webhosting maakt meestal ook een back-up, gewoon even bellen….

Om je te geruststellen, het volgende:Back up WordPress website
Als je hebt gekozen voor goede webhosting, dan wordt er altijd een back-up gemaakt van je website. Dat is een veilig gevoel want die kan ook terug gezet worden. Daarnaast kun je ook zelf een back-up maken van de website met behulp van een plugin.

Revisieknop

Als je een pagina verwijdert, dan staat hij nog in de prullenbak en kun je het nog herstellen. Hetzelfde geldt voor je blogberichten.
En was je eerder geschreven tekst honderd keer beter… er zit een ‘ revisie’ knop in. Je kunt gewoon je eerder geschreven tekst terughalen! Geweldig!

Baas over je eigen site

Opdracht:
Maar het is ook fijn als je zelf een back-up hebt van je website. Ook al weet jij niet precies wat je er mee moet doen, je hebt het in elk geval in eigen beheer.

Wat heb je nodig:

1. plugin ‘backup to dropbox’

2. een dropbox account, dit mag een nieuw account zijn of één die je al in gebruik hebt.

Je maakt er één aan via www.dropbox.com
Bekijk de video hoe je de installatie en eerste back-up maakt. De volgende back-ups zullen volledig automatisch gaan.

Meer van dit soort handige tips? Volg de mini-cursus Baas over je eigen site. Schrijf je hieronder in!

Onmisbare plugins in WordPress

Onmisbare plugins in WordPress

Plugins zijn  functionaliteiten (meestal in een zip file) die extraatjes toevoegen aan je website. Denk aan Google Analytics,  een contactformulier, zelfs een webshop is een plugin. Er zijn vele gratis plugins, maar er zijn er ook waarvoor je moet betalen.

Een van de allerbelangrijkste plugins is de plugin die spam tegenhoudt.
Hij staat al voor geïnstalleerd. bij de plugins. Bekijk hieronder hoe je de plugin activeert.

Nog zo’n onmisbare plugin is Black Studio Tiny MCE. Wat nogal apart is, is dat deze plugin van naam veranderd nadat je hem hebt geïnstalleerd. Je kunt de plugin na installatie terugvinden onder weergave/widgets. Deze plugin heb je morgen nodig!

Nog geen WordPress?

Geen nood, heb je zelf ook een blogbericht geschreven? Of een belangrijke pagina herschreven?

Deel deze dan vandaag!
Deel de foto en blogbericht op Facebook op je persoonlijke account en deel de foto en blogbericht op LinkedIn.

 

 

 

 

Berichten in WordPress

Berichten versus pagina’s

In deze video leg ik je uit wat berichten zijn in WordPress. Als je een blogpagina hebt, is het namelijk niet de bedoeling om daar je nieuwsitems te plaatsen.  Als je hebt aangegeven wat je blogpagina is, via instellingen/ lezen, zullen deze ook niet eens zichtbaar meer worden als je op deze pagina iets publiceert.

De nieuwsitems plaats je juist via berichten. Heb je de Engelstalige installatie van WordPress dan heten je berichten posts.

Tags? Wat zijn Tags?

Ik leg het je uit in deze video:

 

Berichten in WordPress herkennen

Je kunt berichten in WordPress ook herkennen aan de volgende zaken:

Boven het bericht:

Boven het bericht zie je de datum staan, de auteur en link naar het reactie veld. Soms hoor ik van ondernemers dat ze dit willen verwijderen. Maar voor je bezoeker is het wel zo prettig als hij weet hoe oud of nieuw je nieuws is…Dus ik adviseer je dit te behouden.
berichten-in-wordpress
Onderaan het bericht

Onderaan het bericht zie je categorie staan of onderwerp en tags.
Alle losse berichten worden opgenomen op de blogpagina. Neem altijd een categorie of onderwerp op, anders staat er straks uncategorized / geen categorie en dat is toch een gemiste kans. Want zoals je in de bovenstaande video zag, bied je je lezer de mogelijkheid meer te lezen over dat onderwerp.
onderaanbericht

Lees meer tag

Alleen in een bericht kun je de lees meer tag gebruiken. Je krijgt dan zo’n streep in je bericht met een link: “Lees meer”.
In een pagina werkt deze optie niet.
De vraag is ook, is het een goed idee om de lees meer tag te gebruiken?lees meer tag

John Mueller, een webmaster trends analist bij Google, meldt dat het “tot op zekere hoogte” het verstandigst is om inhoud waar je op gevonden wilt worden, direct zichtbaar te maken – en dus geen gebruik te maken van “lees meer” knoppen of tabbladen. Google ziet die inhoud wel, maar gaat uit van een verminderd belang omdat de informatie aanvankelijk niet zichtbaar is. Ik zou bij voorkeur dus geen lees meer tag gebruiken.

Pagina’s

En pagina’s dan? Pagina’s zijn ‘gewoon’ webpagina’s. Je kunt een de homepage maken, de pagina over jou, klanten pagina, contactpagina. In de basis zien deze pagina’s er hetzelfde uit, alleen kun je hier geen categorie (onderwerp) of tag aan hangen.

 

Plan je website dag

plan je website dag

Wat kun je doen om de baas te zijn en te blijven over je website?

Plan je website dag!

De baas zijn en blijven over je website vergt een bepaalde discipline. Je moet de baas willen zijn en zelf verantwoordelijkheid nemen voor je resultaten. Dan pas ga je resultaat zien. Echt je kunt een perfecte website (laten) bouwen, maar als je niet elke week tijd maakt voor je allerbelangrijkste verkoopmachine, dan zul je nooit groeien dankzij je website.
Streep een dag in je agenda door. Die dag is je website dag. Of dat nu op maandag of donderdag is, geef hem aan in je agenda en hou het vast. Op die dag kun je gewoon geen andere afspraken maken. Gedurende de week schrijf je in een notitieboekje je ideeën op wat je wilt gaan doen:

  • Een blog schrijven, een pagina verbeteren.
  • Een salespagina optimaliseren.planjewebsitedagklein
  • Een klein zoekwoorden onderzoekje doen.
  • Je website plugins updaten.
  • Je blog delen op Social Media. (En met delen bedoel ik plaatsen en snel Social Media weer uitzetten, het reageren op berichten doe je op een ander moment. Bewaar je website moment!)
  • Je nieuwsbrief schrijven en een intro naar je laatste blogbericht daarin plaatsen.
  • Afbeeldingen zoeken voor je website
  • De pagina ” over Jou” herzien.Er is genoeg te doen J

Op welke tijdstippen kun je het beste je tijd reserveren

Natuurlijk verschilt dit per persoon en per onderneming. Ik ben zelf op een maandagochtend veel te onrustig. Want dan heb ik net mijn weekdoelen bepaalt. Voor mij is donderdag de beste dag.

Donderdag is voor mij een fijne dag om te reserveren. Dan kan ik mensen op vrijdag nog wel verder helpen. En is de donderdag helemaal van mij.

Welke methodes werken goed om tijd mee te plannen

Ik heb jaren lang planningen gemaakt met de plannerpad, een soort agenda die ook ruimte heeft om echt projectmatig te werken.
Download hier een gratis format van de indeling van de planner pad: http://diyplanner.com/node/6597
Omdat ik toch het overzicht soms verlies ben ik onlangs overgestapt op magnetische sheets met daarop de onderdelen. Eens per week de indeling maken en praktische to-succeed lijstjes per dag maken.

Waar je ook aan kunt denken, om je te ondersteunen in je werk om een virtueel assistent om taken aan te verdelen. Je hoeft echt niet alles alleen te doen. Een virtueel assistent kun je al inhuren vanaf een uur per week.

 

 

Uit #BoekDeKlantmagneet

MailChimp vs Getresponse

Mailchimp vs Getresponse

MailChimp is ongelofelijk populair. Ik kan de MailChimp nieuwsbrieven er zo uitpikken. Ik vind het een handig e-mailmarketing systeem wanneer je net begint met e-mailmarketing als ondernemer. Alleen zit een van de allerbelangrijkste elementen van e-mailmarketing niet in het gratis onderdeel van MailChimp. Dat belangrijkste deel heet “autoresponder”. In MailChimp zelf heet het “automation”. Wat is een autoresponder? Dit zijn e-mails die je automatisch verzendt.En dit onderdeel is van groot belang als je start met het versturen van e-mails.En omdat MailChimp gratis is, hebben heel veel ondernemers het idee dat het belachelijk is om voor zo’n dienst te betalen.
Ik begrijp het wel. Waarom zou je betalen voor een systeem als je ook een gratis systeem kunt gebruiken?

Mailchimp vs Getresponse

Ik startte zelf startte met een betaald systeem. Met Yourmailing List Provider. En 4 jaar lang was ik een tevreden gebruiker.
Totdat de automatische e-mails bleven hangen. De autoresponders.En ik weet uit ervaring dat juist die autoresponders belangrijk zijn. Want met de eerste serie e-mails, leg je een band en creeer je een relatie met je lezer. En om dat nu handmatig te gaan doen? Dat wordt toch veel te kostbaar?Dus zet die mogelijkheid aan, ook als je MailChimp gebruikt. Maak die automatische e-mail serie en start direct met de relatie.

MailChimp VS Getresponse

Onlangs ontdekte ik Getresponse. Ik dacht dat het een ingewikkeld systeem was maar het is verbluffend eenvoudig. Met Getresponse kun je eenvoudig de autoresponders aanmaken. En… wat ik een groot voordeel vind: je kunt de autoresponders nog bewerken nadat ze zijn gestart. En dat kan bij MailChimp dus niet.MailChimp heeft meer nadelen: wanneer je verschillende groepen maakt kun je niet eenvoudig naar deze groepen mensen mailen. En MailChimp lijkt het aantal abonnees met een vork te tellen. Zo kwam ik onverwacht op hele hoge maandkosten uit.
Je begrijpt: als je mij vraagt, MailChimp vs Getresponse wat heeft dan je voorkeur? Getresponse is wat mij betreft in het voordeel.Duidelijk over de kosten, alle mogelijkheden in een systeem.

Zoekmachine optimalisatie stappenplan

zoekmachine optimalisatie stappenplan

Zoekmachine optimalisatie stappenplan

zoekmachine optimalisatie stappenplan

Hoe meer je rekening houdt met woorden waarop je ideale klant zoekt, des te beter je pagina’s of blogberichten gevonden zullen worden door hem op haar. Heel erg logisch eigenlijk.
Hoe weet je nu waar je doelgroep op zoekt? Daar ga ik je in dit artikel meer over vertellen.

Stap 1: Maak een lijst met zoekwoorden op basis van:

  • Synoniemen
  • Meervoudsvormen
  • Suggesties
  • Andere sites
  • Eigen website
  • Keywordplanner
  • Yoast.com/suggest

Hoe kom je aan kwalitatief goede zoekwoorden:

Stap 2: Ga met enkele andere ondernemers, vrienden of familie eens zitten voor een brainstorm over de zoekwoorden van jouw product of dienst. Hoe diverser het gezelschap hoe beter.

Stap 3: Stel de volgende vragen:

  • Waar gaat de website precies over?
  • Hoe noemt jouw klant deze dienst of product in zijn eigen woorden?
  • Maak associaties op de zoekwoorden.

Stap 4: Vervolgens gaan we deze lijst met zoekwoorden in het excel zoekwoorden bestand plaatsen.

Stap 5: Nog meer zoekwoorden zoeken gebruik bronnen zoals:

  • websites, je eigen website, website van je concurrenten om te zien wat zij gebruiken
  • synoniemenprogramma zoals:
  • www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php
  • www.synoniemen.net.index.php

Stap 6: Zoekwoorden vinden via Social Media

Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst.

Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.

Dit werkt tweeledig:

  • aan de ene kant raakt jouw doelgroep al geïnteresseerd omdat ze mee hebben kunnen denken met jouw product of dienst.
  • aan de andere kant krijg je die woorden te horen waar zij op zoeken…

Vul deze ook in een  excel zoekwoorden bestand in.

Stap 7:  Verbeter de positie van zoekwoorden waar je website al op wordt gevonden.

Als je al een website hebt, en je hebt webmastertools geactiveerd dan kun je daar gedeeltelijk woorden terugvinden waar je website al op scoort. Dit kun je bekijken in je Google Aanalytics en gedeeltelijk in je Webmastertools.

Zoekmachine optimalisatie stappenplan

Website steeds weer verbeteren

Juist met zoekwoorden waar je website al op wordt gevonden.
Als je al een website hebt, en je hebt webmastertools geactiveerd dan kun je daar gedeeltelijk woorden terugvinden waar je website al op scoort. Dit kun je bekijken in je Google Aanalytics onder zoekmachine optimalisatie/ zoekopdrachten.

 

Teksten op je website

Waarom je beter korte alinea’s kunt gebruiken op je website

teksten op je websiteMensen lezen anders op internet dan in een boek. Daarom adviseer ik je de tekst niet uit te lijnen. Het wordt niet mooi en zeker niet leesbaarder door.
Je kunt het beste alinea’s maken van een regel of vier of vijf.

Lange teksten versus korte teksten op je website

Lange tijd werd het fabel verspreid dat teksten kort en compact moesten zijn. Je mocht vooral niet scrollen, dat was pas echt dodelijk. Dus iedereen probeerde tijden korte teksten in een vast format te gieten. Onmogelijk met al die verschillende beeldschermgroottes.
Inmiddels is men daar op teruggekomen.

Schrijven teksten op je website op het lijf

Om mensen zich zelf te laten herkennen of gegrepen voelen heb je nu eenmaal wat meer tekst nodig. En dat is dus helemaal niet erg.
Gebruik de tekst die je nodig hebt om te zeggen wat je te zeggen hebt.
Met voldoende korte alinea’s en sterke koppen leest je ideale klant heus door. Je hebt het immers voor hem of haar geschreven.

Conversiekillers website

conversiekillersConversiekiller nummer 1

In dit artikel leg ik je uit waarom je nooit moet beginnen met de term “Welkom op mijn website”. Dit is een heuse conversiekiller.
“Waarom?” vragen cursisten vaak. “Ik wil ze zich toch welkom laten voelen?”

Als je een winkel binnenloopt, staat daar dan ook, welkom bij mijn winkel? Nee toch?

Je moet je bezoeker welkom laten voelen en dan doe je door dit soort onzin-zinnen te verwijderen.
Je bezoeker zal zich welkom voelen als een oplossing komt voor zijn probleem, en dat wil hij of zij heel snel weten.  Begin je je website met een goede pakkende kop, dan lezen je bezoekers verder.

3 seconde regel

Stel dat een bezoeker voor het eerst op je website komt. En stel je voor dat je een website hebt en je bent jobcoach.  En die bezoeker komt op je website. Je hebt dan een seconde of 3 om je bezoeker te overtuigen dat deze website echt zijn of haar probleem gaat oplossen. Eigenlijk verknal je het dan met de zin, “Welkom op mijn website”. Want deze allereerste zin neemt een behoorlijke prominente plaats in, en heeft waarschijnlijk ook een kop 1 van je meegekregen….. (We noemen dit ook de H1, dit is voor zoekmachine optimalisatie ook een belangrijke kop.)

Je leidt de bezoeker af met dat bericht. Je zou veel meer effect scoren met een zin waarin je de aandacht trekt op de probleemsituatie, zoals:

Word je elke dag wakker met totaal geen zin in je werk?

De kans is vele malen groter dat je bezoeker zich aangesproken voelt en door zal lezen.
Ik adviseer je je in te leven in je klant en de vragen de je hem live stelt, en die hem of haar triggeren, op je website te plaatsen. Helemaal boven in. En dat welkom bij mijn website kun je dan helemaal achterwege laten.

Blog beginnen

“Wie wil nu lezen wat ik schrijf in mijn blog?”

blog beginnen

blog beginnen

Deze vraag krijg ik vaak te horen.

Ben jij een expert op jouw vakgebied?

Ik weet zeker dat je dit volmondig met “ja” zult beantwoorden. Waarom dan die twijfel om te starten met een blog?

Waarom twijfelen of de mensen wel van jou willen horen?

Jouw ideale klant zit op jou en jouw advies te wachten. Jij geeft toch de hulp en jij biedt toch de oplossing?

Blog beginnen

Is het misschien iets anders dat je weerhoudt van het schrijven van een blog?

Is het iets praktisch zoals twijfel of je wel goed genoeg kunt schrijven om een blog te beginnen. Misschien vraag je je af:

Is mijn spelling wel goed?

Is mijn zinsbouw wel goed?

Wat zou je dan kunnen doen?  Er zijn veel meer ondernemers die in het zelfde schuitje zitten. Ik ga je een paar praktische tips geven:

  • Je zou met een andere ondernemer een ruildienst kunnen afspreken. Je corrigeert elkaars teksten en geeft elkaar advies.
  • Of huur een virtueel  assistent in, (een assistent op afstand) en vraag of zij je teksten van je blog wil corrigeren.
  • Of huur een ondernemerscoach in en vraag of dit onderdeel van de dienst kan zijn die je bij hem of haar afneemt.
>