Category Archives for "Ondernemerstips"

zo voorkom je omzet terugval deze maand

Ben je het hele corona gebeuren ook beu?
De complot-theorieën, het monotone opsomming van het aantal nieuwe gevallen elke dag?

​​Het beperken van je vrijheid?​

Misschien de terugval in je omzet misschien omdat je in een 'wachtstand​'  bent gaan staan?​

De uuuhhhh sleur van thuiswerken?​​

​Dit kan je doen zodat je sterker uit deze periode kunt komen. Mogelijk ben je het gevoel van zekerheid kwijt en iedereen heeft dit gevoel van zekerheid en een meer of mindere mate van regie nodig, En als dat allemaal wordt afgenomen en je weet niet wanneer het ooit ophoudt. Wanneer het ooit verander​t, dan voel je je rusteloos en gefrustreerd. 

​En misschien wordt het allemaal nooit meer normaal.Niet het normaal dat we kennen in elk geval.

Dus hou een open mind.

Ga op zoek naar wat wél mogelijk is. Wees geen Kodak; zij dachten dat het nooit wat werd met digitale fotografie....​

Wat je nu door de quarantaine periode kan helpen is:

Goed eten: volgens de 80/20 regel. Driekwart groente​ op je bord, groene smoothie erbij -doe ik 3 keer per dag- en wat substantieels erbij. En af en toe een moorkop of chocola. Dat is dan die 20 % regel. 🙂 

In beweging blijven:​ ga de hond extra uitlaten. Ga fietsen, hardlopen, zumba dansen. Blijf fit en blijf gezond. Ga nieuwe dingen leren, ga Frans leren, of harp spelen, feed your mind!

Blijf in beweging met je bedrijf: ​ Als ondernemer weet je dat je ​goede omzet draait in februari-april, juni, start juli en dan weer in september. Dat er dus gaten zijn in januari, mei en augustus. En daar anticipeer je dan op in je planning. Meestal.  Net zo goed is het niet gezegd dat er een gat valt in mei want de meivakantie is in elk geval al in de soep gedraaid. 
​Dus maak gewoon je planning alsof het een normale goede maand zal zijn.

Geef je live workshops? Organiseer het dan nu via ZOOM. 
​Ga je normaal netwerken om nieuwe klanten te vinden? Ga webinars geven en laat je verbazen wat er dan allemaal mogelijk is in aantallen nieuwe klanten. 

Blijf in verbinding met je missie: mogelijk hebben je klanten je nu nog harder nodig dan ooit dus ga ze helpen!  Ie​dereen zit verveeld thuis​​​, wi​l wat DOEN. En dan het liefst iets waarvan ze zelf beter worden, en groeien, waar ze de regie weer terug mee krijgen en een stukje zekerheid.

Ga ze helpen. 

Wil je leren hoe je een winstgevend webinar geeft? 
Doe dan 23 mei a.s. mee van 13-16 uur bij de workshop Authentieke Winstgevende Webinars.  Live Online via ZOOM.​

Wil je leren hoe je een authentiek winstgevend webinar geeft? 
Doe dan 23 mei a.s. mee van 13-16 uur.

Live Online via ZOOM.​

Tijdens deze middag leer je :

  • uit welke fases je webinar bestaat zodat je weet ​wat je ​opneemt in je webinar
  • welk psychologisch pad je uitstippelt om op te nemen in je webinar
  • Welke content je opneemt en wat ook niet, ik deel de meest gemaakte fouten met je 
  • Ik deel de meest belangrijke dia's met je die je absoluut mag opnemen in je webinar presentatie
  • Het online sales stuk; hoe breng je dit zo dat je je vol vertrouwen je aanbod doet en mensen direct met je willen samenwerken.

Meedoen?

Dit is geen gratis webinar aangezien het anders niet genoeg op waarde wordt geschat. Laatst gaf ik een webinar waarin ik 80.000 euro omzet draaide.Doe mee dan deel ik mijn geheimen met je.  Je kunt tijdelijk mee doen voor 37 euro ipv 77 euro.

winter in business

De rillingen gingen elke keer over mijn rug als hij - Tony Robbins- bulderde: "Winter is coming. Prepare yourself!"

Ja. Winter in Business.

Dat is het nu. En toch kan ook winter jouw groei-seizoen zijn. Het seizoen waarin je zaait en zelfs waarin je oogst.

Als senior leader krijg ik heel veel coaching en mastermindkennis van de groep trainers en het leek me waardevol om wat van die kennis met je te delen

Deze vier pijlers kunnen je helpen in je bedrijf in tijden van crisis: 
  

1. Mindset: laat je niet leiden door angst. Het is ook het minst helpende. Je hebt altijd een keuze waar je emoties op richt. Focus je op dankbaarheid, op vertrouwen dat je het wel voor elkaar krijgt met je bedrijf. Linksom of rechtsom. Of je kracht en op je veerkracht: wat is nu wel mogelijk? Op het moment dat je denkt in mogelijkheden komen de opties als vanzelf bij je binnenvallen. Een vraag die jezelf bijvoorbeeld kunt stellen is "Wat kan ik hiervan leren?" Je zit dan al in een totaal andere mindset én energie.


2. Lacer-focus kijk goed naar wat je wilt bereiken en wat je echt nodig hebt.  Disciplineer jezelf. Het is makkelijk af leiding te zoeken in Social Media, Netflix en uhhhhh puzzelen schijnt nu ook heel hip te zijn.  Ik kom bijvoorbeeld alleen in mijn trainingsgroepen op Social Media en in de ochtend doe ik een rondje voor de leuk. Net als altijd. 

Puzzel je diensten opnieuw uit. Wat kan er nu wel.Word je zwaarmoedig van het nieuws? Kijk één keer per dag het journaal, bijvoorbeeld om half 8 ’ s avonds.
Schrijf nieuwsbrieven en je social media help je klanten, ze hebben je meer dan ooit nodig. Plan je marketing acties in, doe je webinars, hou zoom-sessies in plaats van je gewone workshops. Je conversie hoeft hieruit echt niet minder te zijn.

3. Innovatie je moet jezelf en je diensten opnieuw uitvinden. Innovatie zorgt ervoor dat je diensten relevant blijven voor je klanten en houdt je bedrijf flexibel. Stoom de beste versie klaar voor de toekomst.
Er zijn 2 belemmeringen die je kunt ondervinden bij de pijler innovatie.
-"Je doet het toch altijd al zo en dat werkt": je wilt vast houden aan hoe je het altijd al deed. Vraag jezelf af of het oprecht bijdraagt om met oogkleppen op verder te gaan. De wereld verandert. Sta open voor nieuwe methodes die nu wel werken.
-Tunnelvisie: je denkt dat je alles weet en hebt geen open mind en staat niet open voor mogelijkheden.Daarmee sluit je alles af. Stel je zelf dan een vraag: "Wat is er wel mogelijk" en zo kom je weer op dreef en zie je het einde van de tunnel weer.

4. Massive Action Plan
Maak een massive action plan: Wat moet er gebeuren?  Per wanneer en het belangrijkste: waarom: wat ga je er mee bereiken.
Maak de commitment met jezelf dat je er volledig voor gaat. Visualiseer je doel en schrijf op waarom je dit doel wilt behalen.

Oké sta je open om ook jouw bedrijf te innoveren? Klaar voor jouw bedrijf 2.0?
Volgende week geef ik nog één keer de vierdaagse training waarin we je offline diensten transformeren naar bijvoorbeeld een online.
We verbouwen je diensten naar een dienst van de toekomst zodat je NOOIT meer je haren uit je hoofd hoeft te trekken wat je nu wel kunt doen.
En net als mijn cursisten ook gewoon in de crisis je beste omzet ooit draaien.
Ben je erbij? Meld je hier eventjes aan >> 

Van je Offline business naar je online business in 4 dagen:

In deze gratis online training 'Succesvol Online Ondernemen' leer je:

de 4 pijlers om succesvol online te ondernemen in 2020

En je leer hoe je deze pijlers toepast in jouw bedrijf om zo drie keer meer klanten te krijgen én hoe ze makkelijk in je agenda passen door slimmer te ondernemen

Wat is het doel van je salesfunnel?

1 / 1 – het doel van je salesfunnel

Onlangs had ik een VIPdag met een klant en we namen daarin haar funnel door en haar webinar. Super om samen te doen!

Ik legde haar uit wat het principe was van haar funnel*; het opbouwen van de Know Like en Trust factor en telkens een stapje verder te komen richting ….

Ja, waarnaar toe eigenlijk?

Dat was dus de grote vraag in dit geheel.

Een goede salesfunnel leidt je prospect door het sturen van begeleidende mails en video’s naar je aanbod.  Je lezers worden steeds warmer en meer geïnteresseerd in je aanbod door wat je in je mails en video’s deelt.)

Wat ik heel vaak zie gebeuren of als ik in funnels word meegenomen is dat het een kabbelend verhaal zonder einde is.

Of in sommige gevallen zelfs een soort van libelle verhaal zonder einde. Want omdat veel mensen niet weten wát ze dan in de funnels kunnen opnemen, gaat het zeer traag of helemaal niet naar een aanbod.

Mensen moeten je leren kennen
Als we het hebben over de Like factor is een vleugje Libelle*, een persoonlijke stuk,  zeker goed om op te nemen in je teksten. 
*Of een vleugje Linda of Happinez: het ligt er natuurlijk geheel aan wie je ideale klant is.

En net zoals dat in een webinar het geval is, waarin mensen jou ook beter moeten leren kennen, is de kans ook heel groot dat mensen denken, wat een geklets.
Daar heb ik niets mee.

Ook in een funnel heb je maar een korte tijd om een goede indruk achter te laten.
En die goede indruk laat je achter door marktgestuurd te gaan denken.

Denk aan de hoop en dromen van je klanten, luister naar hun frustraties en HELP ze.
Giet het verhaal dat je wilt vertellen in een les, laat ze voelen dat het over hén gaat.

Help ze door ook een reikende hand aan te bieden door ze een stukje op weg te helpen en door bijvoorbeeld door een 1 op 1 gesprek aan te bieden of ze te leiden naar een webinar waar je je aanbod in doet of een training.

Hoe je zo'n funnel uitschrijft gaat eigenlijk ook net als zoals je dat bij een webinar doet: je start met het einde in gedachten (start with the end in mind) en gaat dan terugwerken naar het begin.

Prikkel, daag uit, engage, entertain en nodig uit.

Dan krijg je klanten dankzij je funnel.

​Helpt dit? Heb je een vraag hierover? ​Laat het gerust weten, ik hoor het graag!

Hadden we allemaal maar wat meer van Maria van Aelst


Maria werd als 18-jarige ​naar de Oost gestuurd om te trouwen
. In Batavia was een groot gemis aan vrouwen en dus werd ze door haar vader op de boot gezet.  Ze had graag kinderen gewild echter dat lukte niet. Met geen van de mannen die ze  trouwde.

En telkens als ze soort van gelukkig was met de mannen die ze trouwde overleden ze.  Ze trouwde er wel 5.  Uit verveling startte ze met het verzamelen en verkopen van edelstenen en werd diamanthandelaar. Uiteindelijk werd ze één van de 100 rijkste mensen van de republiek der Nederland toen ze jaren later terugkeerde.

Ik las het boek over haar leven in de vakantie: “de mannen van Maria”

Deze vrouw had na iedere tegenslag het bijltje erbij neer kunnen gooien maar het vuur in haar zorgde er keer op keer voor dat ze zich herpakte en haar plannen tot uitvoering bracht.

Afhankelijk?

Nooit.

En dat in 1625.(!)

Het enige waar zij ooit  ‘toestemming’ voor vroeg was voor het kopen van een olifant. En dat deed ze achteraf overigens, dat vragen om toestemming vragen. Het beest was al onderweg en helaas was ook de boot al gezonken, met olifant en al.

Het boek is eigenlijk een bundeling van feiten met hier en daar gevoelens en toch kon ik het niet neerleggen. Dat kwam omdat deze vrouw zo sterk was en dat wij dat zelfs nu in 2020 als voorbeeld kunnen nemen.

We leven in een uniek tijdperk waarin ook alles mogelijk is, net zoals dat in 1625 was.

Je kunt als vrouw, met of zonder kinderen, met of zonder man je leven zo vormgeven als je zelf wilt.

Je hoeft geen excuses te accepteren.

Je hoeft je niet klein te laten houden.

Je hoeft niet afhankelijk te zijn.

Je hoeft je niet te verbergen, toon jezelf waar je voor staat en go.

Je hoeft niet te doen alsof het niks is wat je neerzet in de wereld als ondernemer.

Ze praten toch wel over je. Laat het dan vol bewondering zijn

Of van afgunst zelfs.

Kan jou het schelen.

Falen

Vorige week was ik bij het seminar Business Mastery van Tony Robbins en één van de meest inspirerende gasten was:

Sara Blakely; de eerste vrouwelijke self-made billionair en uitvindster van het merk Spanx. (Soort ondergoed/ korset waardoor je er altijd fantastisch uitziet in elke outfit. Ik had er ook vaak eentje onder mijn jurk aan op mijn events, je hoeft je buik amper in te houden, geweldig!).

Denk je dat zij direct volle zalen trok en het haar makkelijk aan kwam waaien? Nope. Ze belde een jaar lang elk dag bedrijven op om haar prototype aan de vrouw te brengen. Keer op keer kreeg ze afwijzingen te verwerken. En na een jaar zei er uiteindelijk één dame: "Vlieg maar naar Dalles, je hebt 10 minuten om mij te overtuigen."

Sara leerde door haar opvoeding hoe ze kon omgaan met teleurstellingen. Haar vader vroeg haar bijvoorbeeld elke week:

"Wat heb je deze week gedaan waar je nu eens goed in hebt gefaald?". En vervolgens: "Kun je hier ook nog iets dat positief is uit halen?"

Als je op deze manier kijkt naar wat er gebeurt in je leven en op je 16de levensjaar al zo naar het leven kijkt, wat een ANDERE blik krijg je dan op je leven en op je bedrijf. Deze vraag ga ik ook stellen aan mijn kinderen want ik wil ook graag voorkomen dat ze zich maar voor 80 % geven omdat ze iets niet durven.

Omdat ze bang zijn om te .... falen.

Falen bestaat alleen als je iets doet wat niet helemaal goed gaat en je er niets van leert.

Zo is het ook met het geven van webinars. Ik ken zoveel mensen die deze verkooptool niet toepassen omdat ze bang zijn om te falen.

De eerste keer dat ik er één hield was het ook niet onmiddellijk een succes te noemen. Sterker nog.... Niemand kocht! Stel dat ik toen de handdoek in de ring had gegooid. Dan was 80 % van mijn bedrijf niet tot stand gekomen. (!)

En hé ik ben natuurlijk nog maar een ukkepuk naast Sara, zo voelt dat ook als ik in Amerika ben. Maar goed zelfs de zakken chips zijn daar groot :-).... ik kijk altijd zo naar.... wat kan ik van deze mooie voorbeelden leren. (En die chips daar heb ik niet zoveel mee.)

Een jaar lang bellen kost heel veel tijd. Want hoeveel mensen kun je bellen op een dag?
​Het geven van een webinar is vele malen makkelijker en minder spannend. je bereikt veel meer mensen krijgt makkelijker meer ja's en het voelt niet eens eng als de rest nog even nee zegt. Nog even... zeg ik ook want een nee is vaak nee voor dit moment.

Hoe je oe-lalala losse-floddermarketing ombuigt in een social media strategie waar je klanten mee maakt

Het is zo’n grijze dag waarmee ik niks kan.

Ik hou van spanning, avontuur, afwisseling, met mensen werken, er helemaal voor gaan. Dan past zo’n grijze dag, vol kletsregen, zonder coaching afspraken en met als enig spannend uitzicht mijn zoontje naar kamp brengen om 11 uur, er niet echt lekker bij; het is geen dag waar ik blij van word..

En er zijn 1000 dingen die ik kán doen, maar dat zijn niet persé dingen waar ik blij van word.

Dus… ik maak een top drie want ook van vandaag wil ik een prachtige dag maken.!

  • ​​Waar ik wel blij van word is vanavond naar Zumba-les gaan. (Factor blij: 10)
  • ​​Waar ik blij van word is vanmiddag even de stad in om een nieuwe jurk te kopen. (Factor blij: 8)
  • ​​​Waar ik blij van word is een story-strategie voor Instagram uit te schrijven voor deze maand. (Factor blij: 9, als hij af is …)

Nou kun je je er waarschijnlijk van alles bij voorstellen dat ik blij word van een fanatieke Zumba les en een mooie nieuwe jurk.

Maar dolgelukkig van een Insta Story strategie?

Waarom dan?

Wil je weten waarom ik daar zo blij van word, het maken van een Insta Story strategie? Omdat ik dan weet, dat wat ik publiceer op Instagram deze maand leidt naar nieuwe klanten.

Zal ik je kort uitleggen hoe ik dit doe ? Social media Strategisch inzetten?

Komt -ie:

Eerst ga je je content uitdenken met een helder doel voor ogen. Je bepaalt wat je wilt dat de kijker gaat doen. Welke actie hij neemt. Daarnaast moet het waardevol zijn voor je volgers. Het draait niet om plaatjes van “oe-la-la” kijk mij hier eens fantastisch stralen omdat dat toevallig vandaag een geweldige dag is. (Het zou vandaag dan zeker niks worden op Social media, hahaha)

Je doel is bijvoorbeeld: interesse wekken voor je workshop. Denk dan een verhaallijn uit, waarin een onderdeel zit dat inspireert, of waar mensen iets van leren of een hoog fun gehalte heeft. (Als je iets met humor hebt dus, anders kan je het beter laten en ga je zitten op inspiratie en educatie)

  • ​Take 1: Foto van je vorige workshop/ training + onderwerp dat nieuwsgierig maakt
  • ​Take 2: Screenshot content en vertel wat het effect kan zijn op degene die meedoet. (wat maakt deelname mogelijk)
  • ​Take 3: Vertel in korte stukjes van 15 seconden iets leerzaams, deel bijvoorbeeld een tip, en plaats straks tekst over de video want niet iedereen zal het geluid aanzetten.
  • Take 4: Maak een plaatje van een testimonial van één van je ideale klanten.
  • Take 5: Vertel wat de early bird prijs is en voeg er een call to action aan toe (Let op: ik ben er niet voor om de mensen te verwijzen naar een link in bio! Mensen willen op Instagram of Facebook blijven… vraag om een reactie in de chat. Dan kun je vandaar uit de conversatie aangaan met mensen. Zo leid je ze naar de inschrijfpagina via de direct messages.

Best cool hé, om zo je Social Media stories in te zetten. Natuurlijk hoeft het niet altijd zo bedacht te zijn, en kun je heus ook iets spontaans delen.

We missen alleen zo vaak een helder doel en dan werkt Social Media niet voor je.  Dan is het alleen maar tijdverlies.

En als je je Social Media Strategisch inzet door een plan met een doel uit te schrijven,  dan werkt het jouw kant op en trek je er de juiste klanten mee aan en maak je van je ongeïnteresseerde volger…. Een zeer gemotiveerde klant.

25 tips
Om e-maillijst razendsnel te laten groeien.

​Zo ga je van een paar honderd naar +1000 lezers in een korte tijd

Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen & als welkomstcadeau dit gratis e-book.

Je gegevens worden netjes opgeslagen volgens de privacy statement

Inhoud voor je online training bepalen

inhoud van je online training bepalen

Heb je plannen om een online training te maken?

E-learning toevoegen aan je business model.
Het klinkt voor veel ondernemers als een grote volgende stap én het kan nogal overweldigend zijn.

Hoe bepaal je de inhoud voor je online training?

Daarom wil ik je in dit bericht wat ideeën geven waar je rekening mee kunt houden als je de inhoud van je programma uitdenkt.

Begin in elk geval met het uitdenken van het resultaat

Wat is het resultaat voor je cursisten?

Wat voor vaardigheden hebben ze opgedaan? Wat kunnen ze bijvoorbeeld daadwerkelijk aan het einde?

Voorbeeld voor het uitdenken van de content

In mijn training de Online Succes Academie wilde ik bijvoorbeeld  aan mijn cursisten leren:

Hoe ze hun kennis konden vertalen in een online training.

En ik bedacht toen wat mijn cursisten allemaal zouden moeten kunnen en kennen aan het einde van de training:

  • een blauwdruk maken van de training, dus de onderwerpen uitdenken
  • video’s maken met mobiele telefoon en beeldscherm.
  • werkboeken maken
  • powerpoint’s maken
  • geluidsbestanden maken
  • de planning van je lancering
  • (...) en nog veel meer

Op basis daarvan bedacht ik de modules die mijn training zou hebben.

Zo ging ik ook denken aan de problemen waar ze tegenaan zouden lopen en hoe ik die kon gaan tackelen.

Want zo’n leeromgeving maken, uitzoeken welke leeromgeving het beste werkt, erger nog zelf alles gaan installeren op een domein. Dat zou voor een groot obstakel zorgen. Wat als ík dat al voor iedereen zou regelen……?

Zo werkt dat ook straks voor jouw online training. Als je een onderscheidend wilt zijn in je aanbod is het goed daar nu alvast over na te denken.

Bedenk alvast wat voor problemen er eventueel zouden kunnen ontstaan en hoe jij deze kunt oplossen voor je klant. Enneh... zie je het nog niet, laat het dan open, je komt hier gaandeweg vast op.

Al brainstormend kwam ik op deze manier bij een flink aantal onderwerpen.

Toen besloot ik aan de slag te gaan met de geeltjesmethodiek.

Inhoud voor je online training bepalen met de geeltjes methodiek

De geeltjes methodiek 

Deze onderwerpen schrijf je op gele memoblaadjes en je gaat later pas de logische volgorde vaststellen.

Wat ga je in de modules doen?

Moet ik alles in video opnemen of is tekst en audio soms ook goed?

Ik denk dat de waarde van video’s groter kan zijn voor mensen die heel visueel zijn ingesteld, maar er zijn ook mensen die meer op het gehoor leren. Dus tekst en audio is soms ook goed. Het ligt er heel erg aan wat je wil dan mensen gaat leren.

Hoe bepaal je de inhoud voor je online training?

Hoe bepaal je de inhoud voor je online training?

Heb ik werkbladen nodig?

Je kunt oefeningen geven aan het einde van een les, zodat mensen het geleerde echt kunnen gaan toepassen. Het is dus een goed idee om werkbladen of werkboeken te maken en daarin opdrachten mee te geven over toepassing op het geleerde.

Dus even samenvattend dit is jouw stappenplan:

  • Denk het resultaat uit
  • Schrijf de onderdelen die erbij helpen bij het resultaat te komen op op memoblaadjes
  • Denk na over mogelijke obstakels / problemen en hoe je die kunt tackelen en staar je er nu nog niet blind op....
  • Bepaal wat video wordt, wat tekst of audio. Er mag diversiteit inzitten!
  • Bepaal waar je werkbladen nodig hebt

Ben je er aan toe aan jouw online training nu eindelijk eens echt in de steigers te zetten?

En dan in één keer goed?

op ​1 november geef ik de unieke live workshop Quickstart voor je online training in het centrum van het historische stadje Delft.

Dit is wat we op die middag gaan uitwerken. En natuurlijk kun je mij alles vragen tijdens deze middag!

1.

Je ideale klant voor je online training uitwerken

2.

De opbouw van je programma inclusief mijn feedback

3.

Hoe je je e-maillijst snel kan opbouwen, ook als je nu nog geen lijst hebt

4.

Het aanbod schaalbaar maken

5.

de planning van je lancering

En waarom zou je het niet mogen missen?


  • Wanneer je precies wilt weten  waar je mee start om je online training  en echt geld te kunnen gaan verdienen met je talenten.
  • Als je toe bent aan heldere stappen en niet weer halverwege de handdoek in de ring wil gooien in plaats van goed geld verdienen met je kennis.
  • Als je bereid bent in je zelf te investeren en in je bedrijf. Of je dat nu doet met geld of met tijd of een combinatie hiervan. Succes komt je niet aanwaaien.
  • Je voelt dat je er klaar voor bent! Je kunt nog wel 60 webinars volgen van ‘goeroe’s  en ontdekken dat je de juiste kennis nog niet hebt om echt grote stappen te zetten, talloze You Tube video’s bekijken en er achter komen dat het allemaal zo niet (meer) werkt. Je bent klaar voor het echte werk. Dus die middag praktisch aan de slag met mijn kennis, daar ben je klaar voor.  Kom maar op Irene!

Ben je klaar voor focus, actie, kennis, inspiratie, een goed inkomen te verdienen met jouw kennis?

Meld je dan direct aan. De investering is slechts ​27 euro ex btw.


Er is slechts een beperkt aantal plaatsen: nu nog  maar​ 6  beschikbaar.

Reserveer vandaag nog je stoel, de vorige keren was de workshop zo uitverkocht!

Hoe bepaal je de inhoud voor je online training?

Hoe bepaal je de inhoud voor je online training? #onlinetrainingmaken

Zakelijke berichten op social media: wat werkt en wat niet?

zakelijke berichten op Social Media

Vind jij het net als zoveel andere ondernemers vind je het vast lastig om te bepalen wat je daar nu op moet plaatsen.

Telkens weer. Want één keer in de week iets plaatsen, dat zet geen zoden aan de dijk. Daar word je niet zakelijk zichtbaar mee en dat leidt dus ook niet tot het krijgen van nieuwe klanten.

​In dit bericht wil ik het met je hebben over wat je voor content kunt posten zodat je je doelen bereikt. Want heb je daar al eens over na gedacht? Wat is eigenlijk het doel ​van Social Media?
Dit is met name het leren kennen van elkaar en een band op bouwen​.

​Wat voor zakelijke berichten kun je nu plaatsen op Social Media?

De beste manier is Social Media in te zetten als een story-telling platform.

​Want alleen maar content plaatsen om je workshops vol te krijgen of je webinars of trainingen is bloody boring​, voor jezelf maar zeker voor je volgers.

Die krijgen dan zelfs een blinde vlek voor je ​berichten.


​Echte mensen met echte verhalen


​Wat gewone mensen doen is hun hele leven op Facebook en Instagram te documenteren en etaleren. Foto’s van hun familie, plaatsen ze en van hun kinderen, het heerlijke dinertje aan zee, de ochtend smoothie, hun zonnige of druiligere vakantiedag, en foto’s van de meest aandoenlijke of foeilelijke huisdieren.

Waar ze het dan ook over hebben, het zijn verhalen die ze delen over hun leven.

Werkt dat? JA! Daar komen reacties op en daar krijg je engagement, interactie mee.

En dat is wat jij als ​ondernemer precies ook zo moet doen

Door verhalen te vertellen over je bedrijf: vertel je volgers wat je doet en waarom je het doet. Want op de Socials zoeken mensen verbinding met echte mensen. Ze willen geen zaken doen met bedrijven, ze willen niet continu verkocht worden, ze willen je eerst leren kennen, en dat is precies wat je wilt bereiken met Social Media. Het staat als eerste stukje van de funnel: het leren kennen.

​Maak een story van je werkdag

Vertel bijvoorbeeld eens hoe je dag eruit ziet, als je een training geeft. Op Instagram kun je stories maken van het tochtje op de fiets naar kantoor waarin je een tip deelt, tot het zetten van de koffie, het neerleggen van de werkboeken, de verwelkoming van je cursisten, een peak behind the curtains van een stukje content tot je deelt met de cursisten tot de afsluitende dinertje. 

​Stel confronterende vragen

Leer je doelgroep echt kennen via Social Media, stel eens wat confronterende vragen. Ik vroeg laatst of je als ondernemer ook in de vakantie je e-mail checkt, of dat je dat echt moeilijk vindt om uit te besteden. En op die privé antwoorden daar kun je natuurlijk wat mee! Verwijs deze mensen naar een blog op je website of nodig ze uit voor een gesprek.

Instagram én Facebook: story-sharing platform ​

En die foto’s die je erbij gebruikt zijn het haakje, dat je verbindt aan het verhaal wat je deelt. Voordat je je verhaal schrijft denk je goed na over wat je wilt dat de lezer weet en wat zij doet na het lezen van je bericht. 

Geef je lezer dus ook een opdracht

Wil je dat ze een like geven? Vraag er dan om. Wil je een reactie onder de post? Stel die vraag dan ook!

Wil je dat ze een video bekijken, vertel dat ze even op de play klop klikken. Het klinkt te simpel voor woorden maar zonder te vragen om een reactie komt – ie dus ook niet.

dus even samengevat:

1

​Vertel verhalen/ stories.

​Door verhalen te vertellen over je bedrijf: vertel je volgers wat je doet en waarom je het doet. Wat is bijvoorbeeld het moment dat je besloot voor jezelf te beginnen? ​Laat je volger eens een dagje met je meelopen, digitaal dan via het plaatsen van een story op Instagram of Facebook. Of stel eens confronterende vragen en neem actie op de antwoorden.

2

​De foto is het haakje

​Maak gebruik van opvallende foto's, dus telkens een andere setting of inval werken goed. Gebruik geregeld foto's van jezelf, op zijn minst 1 op de 9 foto's mag van jezelf zijn. (Op naar de fotograaf dus 🙂 )

3

​Vergeet de Call to Action niet

Wil je dat ze een like geven? Vraag er dan om. Wil je een reactie onder de post? Stel die vraag dan ook!

Wil je dat ze een video bekijken, vertel dat ze even op de play klop klikken. Het klinkt te simpel voor woorden maar zonder te vragen om een reactie komt – ie dus ook niet.


​Interessant?  

Doe dan mee met  Gratis Online Marketing Strategie Workshop: ​Leer van mijn best practices


Leer de 5 online marketing stappen waarmee je heel eenvoudig je omzet verdubbelt.

​Presentatie


​Dit ontdek je

  • 1
    Hoe je makkelijk en continu je expertstatus claimt met inzet van Social Media
  • 2
    Hoe je goed kunt verkopen uit je nieuwsbrief en voorkomt dat je e-book / weggever ongezien in de inbox verdwijnt en je direct weer uit de picture bent
  • 3
    Ik vertel je het geheim waarmee je in één klap van je angst/reserves voor het geven van webinars af bent en vandaag nog wil beginnen
  • 4
    Leer 3 magische bewezen succestitels voor je webinar waardoor je veel meer deelnemers krijgt en klanten maakt in je webinar
  • 5
    Ontdek hoe ik met € 1220 euro in 6 weken 100.000 omzette en hoe jij dat ook kan zelfs als je  geen e-maillijst hebt.

Gratis online Workshop ​Datum

​16 oktober 

Woensdag

10: 00 AM 

4:00 PM 


Marketing mindset

Mijn Oma had ongelijk:

"Doe maar gewoon dan doe je al gek
genoeg." dat zei ze telkens als ik weer eens met een handstand tegen de muur aan een boek aan het lezen was. Toen luisterde ik nog naar haar en ging ik weer normaal doen.
 
Je mag niet te veel opvallen... niet opscheppen, niet te ver met je hoofd boven het maaiveld uitsteken, hoorde jij dat vroeger ook altijd?

Maar met gewoon doen groei je niet als ambitieuze coach, trainer of therapeut.

En met één keer iets doen ook niet.  
 
 Keith Cunningham - die net zo oud is als mijn oma toen was, maar tevens een Amerikaanse Business coach met heel wat zinnigere uitspraken - zegt altijd:

Ordinairy things done consistently and on a daily basis lead to extraordinary results”.

En die spreuk snijdt wat mij betreft meer hout.

Een succesvolle ondernemer word je ook niet omdat je alle tooltjes en tactieken onder de knie hebt.

Dat bereik je pas als je verandert hoe je over marketing en sales denkt: als je je marketing mindset verandert. 
 
 We houden ons vaak klein omdat we niet gewend zijn zelf in de picture te staan.

En vaak heb je dat aan je oma te danken...
 
 
 Het is af te leren, dat kleinhouden. Dat is mij ook gelukt.

Omdat ik heb geleerd dat als je resultaat wil behalen dat je marketing moet omarmen en het dan zelfs leuk gaat vinden!

En als je eenmaal een ritme hebt gevonden in het zichtbaar zijn, dus consistent en dagelijks, net wat Keith aanraadt, dan gaat dat veel makkelijker.

Want eigenlijk draait die marketing mindset om dit:

 
 

Je moet geloven in de mogelijkheden, je gelooft in je eigen aanbod. En je gelooft dat je ideale klant op je aanbod wacht.

Dat is een gezonde marketing mindset.

Meer over marketing mindset? Volg me op Instagram, daar deel ik dagelijks dit soort tips.

Je kunt mij hier volgen >>  

Marketing funnel: belangrijk voor continue groei van je bedrijf

marketing funnel: belangrijk voor continue groei van je bedrijf

Stop toch met dweilen met de kraan open...

Hoeveel mensen melden zich gemiddeld bij je workshops aan Irene?” vroeg mijn coach mij een tijd terug een ietwat streng.

Ze wist natuurlijk ook wel hoe het er aan toe was gegaan: twee keer verkocht ik ze makkelijk uit en daarna moest ik bijna leuren met de kwalitatief geweldige workshops waarna iedereen jubelend de deur uit ging.

Zo ging het vroeger bij mij om nieuwe mensen voor mijn diensten te interesseren en waarschijnlijk is het bij jou niet veel anders.

Klopt dat?

Je kunt niet eeuwig in dezelfde vijver vissen

Wanneer je voor het eerst of tweede keer je aanbod doet aan je e-mailijst dan krijg je ze wel vol maar het is bijna een wetmatigheid…. je kunt niet eeuwig in dezelfde vijver vissen ofwel verwacht niet dat je je trajecten vol blijft krijgen met dezelfde grootte van je e-maillijst.

Dus die lijst moet constant groeien.

Dat kan gedeeltelijk organisch waneer er voldoende bezoekers naar je website gaan. SEO! Denk je nu vast maar hóóó wacht even..voordat je je daarin verdiept, verzuipt of verdwaalt.

SEO ofwel je website zoekmachine vriendelijk maken is een eindeloos lange weg. Hier krijg je niet acuut veel meer mensen mee op je website. Dat is een traject van jaren!

En zo zijn er mee manieren om die bezoeker naar je website te krijgen. Gratis, door af en toe een Social Media bericht te posten met een Call to action / oproep tot actie naar je website. Maar toch... dit zijn druppels op de gloeiende plaat en leiden niet naar een flink grotere e-maillijst.

Want dit werkt het allerbeste: te betalen voor het plaatsen van advertenties. Op Facebook en instagram voor je weggever.

En ja, tegen dat betalen hik je natuurlijk aan. Dat snap ik ook, dat moet natuurlijk geen dweilen zijn met de kraan open!

Want hoe verdien je dat nu terug en het liefst op korte termijn?

Ik heb daar wat op gevonden - dit leerde ik van de gladde internetjongens en heb ik vertaald naar een nuchtere Hollandse aanpak -: door direct een klein aanbod in je marketing funnel te verwerken.


Klinkt dat goed?

Nou dát wil ik jou graag leren mijn online workshop de 5 onmisbare online marketingstappen

>