Category Archives for "CEM"

Zelf website maken? Welke webpagina’s heb je nodig

De indeling van je website als je zelf je website wilt maken

zelf website maken

Welke webpagina’s heb je nodig?

  • De homepagina, deze noem je ‘ Home’
  • Blog
  • Diensten of producten
  • Salespage of landingspagina
  • Testimonials
  • Over mij
  • Contact, dit is altijd de laatste pagina in het menu

Homepage – tips
Op de homepage vraag je je lezer niet ten huwelijk, hoogstens ten dans. Oftewel, ga op je homepage niet om een aankoop vragen.

Wat dan wel?

Op de homepage laat je de bezoeker precies weten wat ze op je website kunnen vinden. Dat meld je in tekst en toon je in beeld.
Maak duidelijk waar de website over gaat en wat je er kunt doen. Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is. Waarin ben jij anders of beter dan je concurrenten? Als je dit vertelt in de vorm van testimonials, versterk je de boodschap nog eens extra. Dit noem je ‘social proof.’(Als anderen het zeggen, moet het wel waar zijn, als je het zelf zegt is het minder aannemelijk.)

Wat helpt bij het zelf je website te maken is vooraf te bepalen wat de structuur en het doel van je homepage wordt. Als deze te druk is, in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.

Zelf website maken en de structuur pagina / skelet

Teken uit op papier, hoe je homepage eruit komt te zien als je zelf je website wilt maken. Waar komt de bezoeker binnen en waar leid je de lezer naar toe?

De drie-seconden-regel

Stel, je bent jobcoach en een bezoeker komt voor het eerst op je website. Je hebt nu een seconde of drie om die bezoeker te overtuigen dat deze website echt zijn of haar probleem gaat oplossen.
Begint je site met ‘Welkom op mijn website’? Dan verknal je het eigenlijk direct. Want deze allereerste zin neemt een behoorlijk prominente plaats in, en heeft waarschijnlijk ook een ‘kop 1’ van je meegekregen (dat is ook voor zoekmachine-optimalisatie een belangrijke kop.)

Een ‘welkomstbericht’ leidt je bezoeker dus alleen maar af. Je bent jobcoach, dus je ideale klant wil een andere carrière. Je zou dus veel meer effect scoren met een zin waarin je de aandacht trekt op de probleemsituatie, zoals:

Word je elke dag wakker met absolute tegenzin in je werk?

De kans dat je bezoeker zich aangesproken voelt en door zal lezen is nu vele malen groter.

Ik adviseer je je in te leven in je klant en de vragen die je hem of haar ook bij ‘live’ contact zou stellen. Plaats de vragen die hem of haar triggeren prominent op je website. Het liefst helemaal bovenaan.

Zelf website maken?
Wil je een echt goede start maken? Bekijk dan ook de online cursus WordPress, je leert alle ins en outs en kunt zelf aan de slag. Je bent onafhankelijk en kunt op ieder moment je website aanpassen

Effectieve website: klanten uit je website

Meer klanten uit je website met een effectieve website!effectieve-website

“Doe je klanten pijn! “ vertelt Aartjan vorige week op een seminar.

Je maakt dan contact met het reptielbrein en je toekomstige klant wordt alert.

Er loert gevaar!

Hij ging verder: “Geef je klanten een probleem, een probleem waarvan ze waarschijnlijk nog niet eens weten dat ze dit probleem hebben.”

Dan, krijg je het OMGWTF effect met je website. (Hoef ik vast niet uit te leggen 🙂 )

Het effect dat je klanten je niet snel zullen vergeten.

Dat ze zich herkennen en herkend voelen.

Dat ze beseffen dat ze bij jou moeten zijn.

Dan heb je dus een echt effectieve website

Dus ben je een:

Vitaliteitscoach?

Dan zou je kunnen zeggen:

“Als je zo door gaat creëer jij binnen no time een burnout”

Of een businesscoach:

“Je kunt beter stoppen  met je bedrijf. Je onderneming is niets meer dan een uit de hand gelopen hobby.”

Of een websitedeskundige:

“Die website van jou is zo lek als een mandje”.

Dat slaat in als een bom! Je krabbelt achter je oor bij het horen van zo’n confronterende zin. “Wat?!” Denk je vast. “En hoezo, een burn-out, ik ben toch goed bezig met mijn lijstjes?

Of als reactie op de businesscoach…

“Nou ja, …..Ik help mijn klanten gewoon graag. Ik hoef helemaal niet rijk te worden”

Of als reactie op je website

“Mijn website? Nee toch?” Je logt snel in een ander tabblad in om te kijken of alles het nog doet en gaat direct verder met het lezen van het bericht op jouw website.

En dan hangen je website bezoekers dus aan je lippen, door de confrontatie, door de pijn. Want ja, welke wens of verlangen zit er nu achter dat opvolgen van die ellenlange to-do lijsten bijvoorbeeld?

Ja, het “af” komt, dat je meer klanten helpt en meer omzet draait.  Maar als je je nu een burn-out aanmeet ben je natuurlijk nog verder van huis.

En dan ga je een stapje verder met je tekst.

Roep een gevoel op.

Roep emotie op.

“Wat gaat het je kosten als je nu niets doet aan probleem x?”

haast-op-het-schoolpleinDe dame die net heeft gelezen dat haar onderneming mogelijk eigenlijk niets meer is dan een uit de hand gelopen hobby, slaat aan het twijfelen.

Als ze niet in trainingen of een businesscoach kan investeren omdat haar inkomsten gewoon te laag zijn, tja… dat is inderdaad niet best. Want zonder marketing kennis komt ze eigenlijk ook moeilijk aan klanten. In de avond voelt ze zich vaak moe van het harde werken, dat te weinig oplevert. Ze is zo bevlogen dat ze eigenlijk altijd net te laat het schoolplein oprent.
En ’s avonds op de bank, terwijl haar man onderuitgezakt naar hun favoriete Netflix uitzending kijkt, spiekt zij weer even naar haar email.

Verwerk zo’n klantenvoorbeeld in je tekst. Hier komt het voorbeeld van de businesscoach:

Kun je straks je bedrijfje opdoeken omdat je al je energie steekt in niet of te weinig betalen de klanten met als gevolg dat
  • Je altijd net te laat het schoolplein op rent omdat je moeilijk je klantensessie kon stoppen midden in het gesprek?
  • Je je vaak uitgeput voelt want je klanten trekken alle energie uit je
  • Je zelfs ’s avonds op de bank je mails beantwoordt terwijl je een afgunstige blik werpt op je man die heerlijk naar jullie favoriete Netflix uitzending kijkt.

Nu heb je haar echt te pakken.  Ze is een beetje boos omdat je haar onderneming “Bedrijfje”hebt genoemd.

Daarnaast.

Ja.

Je hebt helemaal gelijk.

Deze businesscoach begrijpt jou. Ze beseft zich dat ze jou nodig heeft.

En nu is er nog één zinnetje nodig. De Call to Action.

Vraag hier een gratis kennismakingsgesprek aan.

Zo maak je van een vluchtig scannende bezoeker….nu een klant met een effectieve website.

Kun jij ook zo’n voorbeeld opdiepen? Deel het hieronder, ik ben reuze benieuwd!

 

 

Kun je van je online training een high-end product maken?

kun-je-van-je-online-training-een-high-end-product-maken“Online trainingen zijn niet voor iedereen”, schreef een businesscoach vorige week streng in haar nieuwsbrief.

 

Nieuwsgierig opende ik de email, want daar stond dit bericht in. Verder meldde de businesscoach: “High-end producten zijn het helemaal. Met online trainingen kun je moeilijk goed verdienen omdat de prijzen te laag zijn. Wat veel makkelijker is om te verkopen, is gewoon je klanten te helpen 1-op-1 of in groepen.”

Terug naar uurtje factuurtje dus?

Daar wordt je als ondernemer niet bepaald een heel goed betaalde ondernemer van.

Kun je als starter een online training opzetten en goed verkopen?

Ja.

Maar is het voor iedereen? Nee, dat denk ik ook niet. Ben je passief,  zie je overal beren op de weg, sta je niet open voor nieuwe methodieken, denk je dat het je allemaal komt aanwaaien?

Nee, dan is het niet voor jou.

Zonder e-maillijst geen kopers

Toen ik zelf begon met mijn eerste online training had ik maar een heel klein e-maillijstje. Echt heel klein. Ieniminie.
Maar de mensen die erop stonden waren wel heel betrokken.
En mijn jaaromzet was niet zo hoog, maar in dat jaar verdiende ik met mijn online training wel een derde van de omzet.

En een van mijn cursiste schreef mij laatst: : “Hé al die leuke reisjes, mooie cadeau’s, extra vakanties, die kan ik me nu wel permitteren dankzij mijn online training.”

Dus voor haar is het mooi een tweede inkomensstroom geworden.

Ik ken een inmiddels heel bekende ondernemer die zelfs ZONDER E-MAILLIJST een geweldige lancering deed van haar online programma. Die haalde meer dan een ton omzet in de eerste maand van het bestaan van haar onderneming.

Dat kan namelijk wel als je het slim aanpakt.

“Een online programma daar kun je moeilijk goed mee verdienen omdat de prijzen te laag zijn.”

Er zijn veel variaties in de opbouw van de prijzen van je online programma mogelijk.

Maak je een online training zonder ondersteuning in de vorm van Facebook?
Is het programma niet heel uitgebreid?

Ja, dan zal zo’n online training laag geprijsd zijn.

Maar je kunt een online training ook zo opzetten dat het wél een high-end product wordt.
Natuurlijk is er een grote behoefte bij mensen om gewoon goed, individueel en intensief geholpen te worden, en willen ze jouw persoonlijke hulp en advies en je echt zien.
En dat kan niet in een online programma waarin je geen ondersteuning biedt.

En daar is die prijs dan ook naar.

Online training en – of High-End Programma

Je kunt wel je online programma uitbreiden  en er een High-end programma van maken.

Hoe?

Bied voor ieder type klant een ander soort programma.

  • De doe-het-zelver gaat volledig zelfstandig aan het werk en betaalt minder.
  • Degene die graag meer ondersteuning nodig heeft, ontvangt extra coaching en een programma met extra tools.
  • Een klant die het beste van het beste wil, betaalt graag een VIP-tarief en ontvangt daar alle ondersteuning en support die nodig is.

Om van je online training een High-End programma te maken, denk je aan features zoals:

  • Online community voor gelijkgestemde ondernemers
  • Trainingwebinars
  • Telefonisch spreekuur
  • 1 op 1 coaching via skype
  • Masterminds sessies
  • Een stapel relevante boeken
  • Een Vip dag

Bied verschillende type klanten verschillende oplossingen. Dan kiezen ze voor jou en voor wat bij hen past.

 

 

Voorkom deze valkuilen bij het maken van je online training of online programma – deel 1

Online programma maken

Online programma’s zijn ontzettend populair, en dat is niet voor niets.

Voorkom deze valkuilen bij het maken van je online programmaDoor je kennis in een online programma te gieten, wordt je inkomen ineens schaalbaar. Je kunt meer mensen helpen én ook mensen die niet in jouw regio wonen. Zo heb ik cursisten in Spanje, in Australië en Brazilië. Echt heel tof.

Maar is het maken van een online programma nu een eitje?

Nee, dat ga ik niet beweren. Tijdens het maken van je online programma ben je hard aan het werk.En als je deze valkuilen bij het maken van je online programma voorkomt, dan wordt het wel een succes!

Valkuil 1 Alles zelf uitzoeken

In 2010 maakte ik mijn eerste online training. Ik wilde een online cursus WordPress gaan creëren.
Het kostte me meer dan 1000 uur om alles uit te zoeken en te maken.

Waarmee kon ik de inhoud van mijn online programma mee beschermen?

Ik testte verschillende lidmaatschap plugins, Magic Members vond ik onbegrijpelijk. De handleiding die ik hierbij ontving telde honderd bladzijden maar video’s waren er niet van. (Bizar natuurlijk 🙂 )
Over naar DAP, ook geen succes. De leercurve was te steil.
Verder zoekend kwam ik uit op WP members. De reviews waren goed en het opzetten van de online training liep gesmeerd.

Nog meer uitzoekwerk: Hoe ging ik video opnemen? Wat voor soort video’s zou ik gebruiken? Waarmee kon ik mijn video’s bewerken?
Ik vond Camtasia en startte met het maken van instructievideo’s met

  • intro’s
  • een duidelijke cursor
  • waarin ik geluid kon scheiden van het beeld
  • call-to action buttons kon plaatsen
  • kon inzoomen en uitzoomen
  • waarin ik video kon opslaan als mp4, Mov, avi,
  • en direct uploaden naar Screencast, You Tube, Google drive

Waar moest ik de video laten hosten?

Niet op de website zelf, zoveel was duidelijk. Dan zou ik de website veel te zwaar belasten. Op een amazoneserver… dat leek een goed idee.
En dan met een videoplayer op de website plaatsen.

Eindelijk was mijn online cursus klaar.

En bleek de lidmaatschap plugin die ik had gebruikt waarmee ik het online programma had gemaakt niet handig want ik kon er maar één cursus in kwijt.

En er waren steeds updates…

Updaten deed ik met klotsende oksels, zou alles wel goed gaan?

Dus de cursus was klaar en het verkopen ging super goed.

Bij een update crashte de videoplayer en ik vond geen nieuwe die precies deed wat ik wilde. Dus alle video’s moesten verplaatst worden naar een omgeving waar ik ze wél kon beveiligen. Dus alle video’s verplaatste ik naar Vimeo.

Uiteindelijk heb ik in het jaar daarop een andere lidmaatschap plugin gebruikt, alle cursisten verplaatst en de video’s naar een andere leeromgeving gebracht waar ze goed beschermd werden.

Het was een harde leerschool want ik was er dus wel meer dan 1000 uur aan kwijt.  Maar aan het einde van 2011 bekeek ik de omzet die ik er uit had gehaald.

En dat was dus wel een derde van mijn jaaromzet!

Goud in handen

Ik realiseerde me dat ik goud in handen had. Niet alleen om zelf cursussen mee te verkopen, want na mijn online cursus WordPress volgde de cursus Hoog in Google en ook die cursus verkocht goed.

Maar ook goud voor ondernemers, coaches en therapeuten met name.
En het plan ontstond om een training te maken waarin ik hen leerde een online training te maken.
Zo hoefden ze niet zelf alles uit te zoeken maar zou ik ze bij de hand nemen en het online aan ze leren.

En die lanceerde ik in november 2014 voor het eerst.
De resultaten van de cursisten zijn goed. Ze vinden het geweldig om te werken aan hun eigen online training en sparren graag met gelijkgestemde ondernemers in de afgesloten community.
Ik zeg je eerlijk: ik beloof je geen gouden bergen. Het is hard werken, maar je kunt je werk ook doseren, het hoeft niet allemaal in 1 keer af.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik meer dan 300 cursisten mogen begeleiden. Kijk op deze pagina om te zien wanneer de volgende ronde start.

De ultieme bedankt-mail

​Emailmarketing succesvol inzetten

Het begint met...

Het succesvol inzetten van emailmarketing begint al met een ‘bedankt- email’ die je lezer onmiddellijk ontvangt na inschrijving. Het is de eerste verbinding tussen jou en de aanvrager, je geeft hiermee je eerste indruk af. En je bedankt hem/haar voor het aanvragen van je weggever.


Welke elementen neem je hierin op?


Elementen bedankt-mail

  • De voornaam van degene die zich heeft aangemeld
  • Bedanken aanmelding
  • Vertel iets over je jezelf, wat doe je en op welke manier?
  • Vragen om like op Facebook door aan te geven dat je daar nog meer gratis tips geeft over het onderwerp waar ze net je weggever voor hebben aangevraagd
  • Inhoudelijk: de verzending van het eerste deel van je email-serie ofwel de downloadlink naar je ebook)
  • Foto van jezelf
  • Licht een tipje op van de sluier van wat je gaat behandelen in de volgende mail

Begin met een persoonlijk aanspreken van je nieuwe lezer.
Als je om voornaam en emailadres vraagt in het formulier waarop ze zich inschrijven, dan kun je dit eenvoudig opnemen in je email. Jij ontvangt ook liever een gepersonaliseerde mail toch dan een algemene?
De voornaam is automatisch in te stellen via MailChimp met de code [FNAME] of via Getresponse met [[firstname]]. In de video hieronder leg ik je uit waar je deze naam kunt toevoegen.

Hier is een cheatsheet voor alle emailmarketing systemen hoe je deze voornaam naar boven tovert:

Hoe plaats je de voornaam als je MailChimp gebruikt?

MailChimp heeft een bijzondere bedankt-mail instelling

Hier kun je zien hoe je deze aanpast.

En krijg je de voornaam bij  Getresponse naar boven?

Bedankt-mail Getresponse


De bedankt-mail in Getresponse wordt gewoon je eerste email of autoresponder.

 Voorbeeldmail


Ha die [voornaam]

Bedankt voor je interesse! Je kunt het eerste deel van het e-book/ de mini-cursus hier downloaden.

Graag deel ik nog meer kennis met je want mijn missie is het versterken van ondernemers met hun online business zodat ze meer vertrouwen, klanten en inkomen krijgen.

En dat doe ik onder andere door het schrijven en verspreiden van blogs, het maken van video's en het geven van webinars.

Over die blogs, wat je daar allemaal mee kan bereiken daar vertel ik je later in deze serie meer over.

Veel inspiratie plezier met het ebook [voornaam]!

Hartelijke groeten,

Irene Ogier

De Web Academie van I-webs

PS1: ben je actief op Facebook like je dan meteen mijn Facebook pagina? Je ontvangt dan nog meer gratis tips over een geweldige website, online trainingen en emailmarketing
Alvast bedankt!
http://facebook.com/dewebacademie

Ps2: Morgen in je inbox: “Waar schrijf je je emailserie over? Wat slaat aan?”

 Gouden tips

Dan heb je de email gestuurd dan is het ook wel leuk als ze hem openen. Want anders stuur je hem voor niets. Hieronder deel ik de gouden tips om er voor te zorgen dat je email niet ongelezen gedelete wordt.

Het is van belang je lezer persoonlijk aan te spreken omdat je lezer zich veel meer betrokken zal voelen bij je berichten. Hij of zij voelt zich herkend. Het zorgt ervoor dat je:

  • Email geopend wordt door de voornaam in de onderwerpsregel op te nemen
  • Je lezer zich betrokken voelt met wat jij te vertellen hebt als je persoonlijke toon gebruikt
  • Schrijf je emails in spreektaal, maak het niet te serieus of te lastig. Begin ook met een vraag of bedankje, als je daar mee begint rolt de rest van je email er ook makkelijk uit.



To do today

Herzie je bedankt-mail en deel het resultaat in de Facebook groep.
Heb je vragen?
Stel ze daar gerust

>