9 tips om je nieuwsbriefinschrijvingen te verhogen
Beheer je website, Beter scoren in Google, Emailmarketing, Internet Marketing Tips

9 tips om je nieuwsbrief inschrijvingen te verhogen

E-mailmarketing 9 tips om je nieuwsbrief inschrijvingen te verhogen

In deze video deel ik 9 manieren met je hoe je meer mensen op je lijst krijgt. Van advertentie tot joint venture tot partneractie tot webinar. Pak er ten minste een uit die je de komende tijd gaat gebruiken. Deel je je actie in de Facebookgroep?

Read More
WEbsite maken voor dummies
Beheer je website, Beter scoren in Google, Blog beginnen, Website tips, Workshop wordpress, Zelf je website maken

Website maken voor dummies

website-maken-voor-dummiesWebsite maken voor dummies

Jee wat een denigrerende titel voor deze pagina. Maar…. blijkbaar zoeken veel mensen op : “website maken voor dummies“. En dan kan ik dat nu mooi eens onderuithalen. Dummies of digibeten bestaan simpelweg niet.

Laten we beginnen met dit:

Ik geef al jarenlang trainingen aan coaches, therapeuten en andere professionele dienstverleners. En al die cursisten, echt allemaal, liepen er op een gegeven moment tegen aan: twijfels en vooringenomen gedachten die niet waar bleken te zijn.
Want ieder leert op een andere manier, maar één ding is zeker: als je weet wat je doet, kun jij dit ook!

WordPress is (inderdaad) niet altijd makkelijk

WordPress is een heel gebruikersvriendelijk programma. Toch zal je tijdens het zelf bouwen van je website zeker tegen obstakels aanlopen. Je kunt niet alles uit een boek leren, zelfs niet uit dit boek 😉 Dat is niet erg. Vraag gewoon hulp als het nodig is. Dat betekent voor de een dat je op zoek gaat naar geschreven instructie, omdat je zo het beste leert. De ander gebruikt liever video en stappenplannen en een derde moet echt live contactmomenten hebben om te leren een website te beheren.

Onherstelbare fouten (bestaan niet)

Ik hoor van heel veel startende cursisten dat ze bang zijn dat ze een onherstelbare fout maken. Ze durven daarom bijvoorbeeld hun website niet te updaten, ze zijn bang iets weg te gooien of de website onherstelbaar te verruïneren.

Ik kan je gerust stellen. Als je hebt gekozen voor goede webhosting, wordt er altijd een back-up gemaakt van je website. Dat is een veilig gevoel, want als je een enorme fout maakt, kan de site dus gewoon teruggezet worden. Je kunt trouwens ook zelf, met hulp van een zgn. plug-in, een reservekopie van je website maken.
Als je onbedoeld een pagina of blogbericht verwijdert, vind je ‘m ongeschonden terug in de prullenbak. En als je erachter komt dat je eerder geschreven tekst honderd keer beter was is er een simpele oplossing: WordPress heeft een ‘revisie’-knop’. Je kunt gewoon je eerder geschreven tekst dus altijd terughalen. Geweldig!

Website maken voor dummies

Voor de product- of dienstenpagina bestaat ook een standaardstructuur, die goed werkt. Als voorbeeld gebruik ik de pagina van Chantal Ooievaar. Zie je het verschil tussen deze twee voorbeelden?

Dienstenpagina – do’s en don’ ts

Mijn naam is Chantal Ooievaar
Mijn programma ‘Weer zin in je werk ‘ houdt in dat je:

  • 16 weken intensief met mij aan de slag gaat
  • Je krijgt werkboeken en pdf handouts om je resultaat te bereiken
  • Je krijgt 8 coachingsessies met mij om je voortgang in de gaten te houden
  • Je krijgt intensieve e-mails van mij zodat je je oefeningen volhoudt
  • Je krijgt toegang tot mijn community

Deze opbouw is een ‘don’t’. Waarom? Omdat Chantal direct over zichzelf en het aanbod begint. Ze spreekt de bezoeker dus niet aan.
De volgende opzet is veel beter.

  • Ben je een vrouw van rond de 40 en 45 en heb je het gevoel dat je vaak niet weet waar je het moet zoeken?
  • Word je elke dag wakker met totale tegenzin in je werk?
  • Ga je als een zombie naar je werk en sleep je je door de dag heen?

Als je de bovenstaande vragen met ja hebt beantwoord, dan is het tijd voor verandering!

Dit tweede voorbeeld is een ‘do’ omdat Chantal hier direct de aandacht van de bezoeker vangt door hem of haar op het probleem aan te spreken en hier vragen over te stellen.
De tweede tekst heeft dus het meeste resultaat.

Opdracht
Pak jouw diensten- of productpagina erbij en benoem één of twee probleemsituaties waar jouw ideale klant mee kampt. Begin met het grootste probleem. Deze kun je boven je dienst of productpagina opnemen.

——————————————————————————————

——————————————————————————————

——————————————————————————————

Read More
Beheer je website, Beter scoren in Google, CEM, cursus wordpress, eigen website maken, Optimalisatie website, Zelf je website maken

Zelf website maken? Welke webpagina’s heb je nodig

De indeling van je website als je zelf je website wilt maken

zelf website maken

Welke webpagina’s heb je nodig?

  • De homepagina, deze noem je ‘ Home’
  • Blog
  • Diensten of producten
  • Salespage of landingspagina
  • Testimonials
  • Over mij
  • Contact, dit is altijd de laatste pagina in het menu

Homepage – tips
Op de homepage vraag je je lezer niet ten huwelijk, hoogstens ten dans. Oftewel, ga op je homepage niet om een aankoop vragen.

Wat dan wel?

Op de homepage laat je de bezoeker precies weten wat ze op je website kunnen vinden. Dat meld je in tekst en toon je in beeld.
Maak duidelijk waar de website over gaat en wat je er kunt doen. Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is. Waarin ben jij anders of beter dan je concurrenten? Als je dit vertelt in de vorm van testimonials, versterk je de boodschap nog eens extra. Dit noem je ‘social proof.’(Als anderen het zeggen, moet het wel waar zijn, als je het zelf zegt is het minder aannemelijk.)

Wat helpt bij het zelf je website te maken is vooraf te bepalen wat de structuur en het doel van je homepage wordt. Als deze te druk is, in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.

Zelf website maken en de structuur pagina / skelet

Teken uit op papier, hoe je homepage eruit komt te zien als je zelf je website wilt maken. Waar komt de bezoeker binnen en waar leid je de lezer naar toe?

De drie-seconden-regel

Stel, je bent jobcoach en een bezoeker komt voor het eerst op je website. Je hebt nu een seconde of drie om die bezoeker te overtuigen dat deze website echt zijn of haar probleem gaat oplossen.
Begint je site met ‘Welkom op mijn website’? Dan verknal je het eigenlijk direct. Want deze allereerste zin neemt een behoorlijk prominente plaats in, en heeft waarschijnlijk ook een ‘kop 1’ van je meegekregen (dat is ook voor zoekmachine-optimalisatie een belangrijke kop.)

Een ‘welkomstbericht’ leidt je bezoeker dus alleen maar af. Je bent jobcoach, dus je ideale klant wil een andere carrière. Je zou dus veel meer effect scoren met een zin waarin je de aandacht trekt op de probleemsituatie, zoals:

Word je elke dag wakker met absolute tegenzin in je werk?

De kans dat je bezoeker zich aangesproken voelt en door zal lezen is nu vele malen groter.

Ik adviseer je je in te leven in je klant en de vragen die je hem of haar ook bij ‘live’ contact zou stellen. Plaats de vragen die hem of haar triggeren prominent op je website. Het liefst helemaal bovenaan.

Zelf website maken?
Wil je een echt goede start maken? Bekijk dan ook de online cursus WordPress, je leert alle ins en outs en kunt zelf aan de slag. Je bent onafhankelijk en kunt op ieder moment je website aanpassen

Read More
Beheer je website, Beter scoren in Google, CEM, Internet Marketing Tips, Klanten vinden, Klanten werven en behouden, meer klanten uit je website, Optimalisatie website

Effectieve website: klanten uit je website

Meer klanten uit je website met een effectieve website!effectieve-website

“Doe je klanten pijn! “ vertelt Aartjan vorige week op een seminar.

Je maakt dan contact met het reptielbrein en je toekomstige klant wordt alert.

Er loert gevaar!

Hij ging verder: “Geef je klanten een probleem, een probleem waarvan ze waarschijnlijk nog niet eens weten dat ze dit probleem hebben.”

Dan, krijg je het OMGWTF effect met je website. (Hoef ik vast niet uit te leggen 🙂 )

Het effect dat je klanten je niet snel zullen vergeten.

Dat ze zich herkennen en herkend voelen.

Dat ze beseffen dat ze bij jou moeten zijn.

Dan heb je dus een echt effectieve website

Dus ben je een:

Vitaliteitscoach?

Dan zou je kunnen zeggen:

“Als je zo door gaat creëer jij binnen no time een burnout”

Of een businesscoach:

“Je kunt beter stoppen  met je bedrijf. Je onderneming is niets meer dan een uit de hand gelopen hobby.”

Of een websitedeskundige:

“Die website van jou is zo lek als een mandje”.

Dat slaat in als een bom! Je krabbelt achter je oor bij het horen van zo’n confronterende zin. “Wat?!” Denk je vast. “En hoezo, een burn-out, ik ben toch goed bezig met mijn lijstjes?

Of als reactie op de businesscoach…

“Nou ja, …..Ik help mijn klanten gewoon graag. Ik hoef helemaal niet rijk te worden”

Of als reactie op je website

“Mijn website? Nee toch?” Je logt snel in een ander tabblad in om te kijken of alles het nog doet en gaat direct verder met het lezen van het bericht op jouw website.

En dan hangen je website bezoekers dus aan je lippen, door de confrontatie, door de pijn. Want ja, welke wens of verlangen zit er nu achter dat opvolgen van die ellenlange to-do lijsten bijvoorbeeld?

Ja, het “af” komt, dat je meer klanten helpt en meer omzet draait.  Maar als je je nu een burn-out aanmeet ben je natuurlijk nog verder van huis.

En dan ga je een stapje verder met je tekst.

Roep een gevoel op.

Roep emotie op.

“Wat gaat het je kosten als je nu niets doet aan probleem x?”

haast-op-het-schoolpleinDe dame die net heeft gelezen dat haar onderneming mogelijk eigenlijk niets meer is dan een uit de hand gelopen hobby, slaat aan het twijfelen.

Als ze niet in trainingen of een businesscoach kan investeren omdat haar inkomsten gewoon te laag zijn, tja… dat is inderdaad niet best. Want zonder marketing kennis komt ze eigenlijk ook moeilijk aan klanten. In de avond voelt ze zich vaak moe van het harde werken, dat te weinig oplevert. Ze is zo bevlogen dat ze eigenlijk altijd net te laat het schoolplein oprent.
En ’s avonds op de bank, terwijl haar man onderuitgezakt naar hun favoriete Netflix uitzending kijkt, spiekt zij weer even naar haar email.

Verwerk zo’n klantenvoorbeeld in je tekst. Hier komt het voorbeeld van de businesscoach:

Kun je straks je bedrijfje opdoeken omdat je al je energie steekt in niet of te weinig betalen de klanten met als gevolg dat
  • Je altijd net te laat het schoolplein op rent omdat je moeilijk je klantensessie kon stoppen midden in het gesprek?
  • Je je vaak uitgeput voelt want je klanten trekken alle energie uit je
  • Je zelfs ’s avonds op de bank je mails beantwoordt terwijl je een afgunstige blik werpt op je man die heerlijk naar jullie favoriete Netflix uitzending kijkt.

Nu heb je haar echt te pakken.  Ze is een beetje boos omdat je haar onderneming “Bedrijfje”hebt genoemd.

Daarnaast.

Ja.

Je hebt helemaal gelijk.

Deze businesscoach begrijpt jou. Ze beseft zich dat ze jou nodig heeft.

En nu is er nog één zinnetje nodig. De Call to Action.

Vraag hier een gratis kennismakingsgesprek aan.

Zo maak je van een vluchtig scannende bezoeker….nu een klant met een effectieve website.

Kun jij ook zo’n voorbeeld opdiepen? Deel het hieronder, ik ben reuze benieuwd!

 

 

Read More
Beheer je website, website maken WordPress, Website tips

Goede contactpagina website

Je contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website.

Daar gaat het gebeuren!

Je ideale klant is bijna zover dat hij of zij contact met je opneemt.

Wat laat je zien op een goede contactpagina voor je website en wat moet je niet doen?

Wel doen:

  • ​Je volledige adres opnemen onderaan de pagina
  • Neem een formulier én ook gewoon je e-mailadres op. Er zijn mensen die een email sturen vanuit hun eigen email-programma prettiger vinden
  • Een goede portretfoto van jezelf. (bij voorkeur niet die van je ID kaart maar een vriendelijke foto waar je ogen goed op te zien zijn. )
  • Kvk nummer (verplicht voor ondernemers)
  • Routekaartje, bijvoorbeeld met een link die je uit Google maps kopieert
  • Neem contact als laatste menu-item op in je menu

Niet doen:

  • Vraag niet te veel gegevens als je een inschrijfformulier gebruikt.
  • ​Maak niet ALLE velden verplicht
  • ​Vraag niet té veel informatie
  • Neem geen sidebar op, maar kies voor een pagina template met een volledige breedte. Het gaat nu maar om één ding: contact opnemen, dus leidt je bezoeker niet af met een weggever, een workshop of iets anders.

Je contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website. Daar gaat het gebeuren! Je ideale klant is bijna zover dat hij of zij contact met je opneemt.

Read More
Beheer je website, Meer conversie via je website, Optimalisatie Google, Optimalisatie website, SEO Technieken

SEO optimalisatie trends en tips

SEO en gebruikerservaringEen paar weken terug was ik op Wordcamp met Lucy Eind. Tussen al die mannen vielen we wel op. Maar toch ook leuk te zien dat er steeds meer vrouwen professioneel actief zijn met WordPress. Zo sprak ik Riet, Addy en Marian, allemaal vrouwelijke webdesigners/internetmarketeers.

Eén van de interessante toespraken die we volgden was die van Joost, van Yoast de Valk.
Yoast is de ontwikkelaar van de plugin Yoast SEO en aangezien ik ook trainingen geef waarin je deze plugin gebruikt zat ik op het puntje van mijn stoel.

SEO trends die besproken waren:

  • Google is niet langer de enige zoekmachine waar je rekening mee moet houden
  • Apple search wordt groter en groter, het is de op twee na grootste zoekmachine na Google
  • De koppen op een pagina’s worden vanuit SEO oogpunt minder belangrijk maar zijn nog wel van belang om de pagina’s leesbaar en overzichtelijk te maken

Je kunt pagina’s tot in het einde der tijden optimaliseren en alle ballen op groen krijgen – een soort meetsysteem dat de plugin van Yoast hanteert-, maar als je niet actief verwijst via Social Media naar je site, via je nieuwsbrief, dan nog gebeurt er weinig.

SEO, zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen om de pagina’s netjes volgens het SEO principe op te bouwen, maar juist om de bezoeker de beste gebruikerservaring mogelijk te geven.

En dat is heel logisch want, hoe beter je bezoeker je website ervaart, hoe langer hij op de website zal blijven. Zoekmachines lezen

hieraan af dat de website relevant is voor de bezoeker en zal de website tonen aan gelijksoortige bezoekers.

16 px graag(2)

Een paar tips voor een betere gebruikerservaring

  • Let bijvoorbeeld op de grootte van het lettertype. Tien jaar terug was 10 px prima als grootte, nu is 16 px de standaard
  • Neem op je homepage je belangrijkste product of dienst op. Laat je bezoeker weten wat ze op je website kunnen vinden, meld het in tekst en toon het in beeld
  • Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is
    Het liefst in de vorm van testimonials in verband met Social Proof. (Als anderen het zeggen…)

Het advies van Yoast is dan ook: Combineer techniek, content, marketing en Facebook om je website goed te laten scoren.

Nieuwe extenties

Een vraag uit het publiek aan Joost was: “ Wat vind je van de opkomst van al die nieuwe extenties zoals .academy, .Amsterdam, .Friesland, .training etc?.”

“Als je uitgaat van de bezoeker” legde Joost uit “zijn deze domeinennamen te lastig.”

Als je ergens je website meldt en je zegt erbij .Friesland of wat dan ook, is het niet voor de hand liggend dat deze persoon dat ook zo zal intypen en opzoeken. Hij of zij zal de domeinnaam onthouden, maar wat kwam er ook alweer achter?

Wat hem betreft blijven .nl en .com de best gekozen extenties.

Ik deel dit inzicht wel, al denk ik dat je voor een online leeromgeving ook best een domeinnaam met .academy of .training kunt kiezen. De leeromgeving wordt toch alleen door cursisten bezocht en je leidt je cursisten zelf een eerste keer naar deze omgeving. En de browser zal dit zelf een volgende keer onthouden.

Read More
Beheer je website, Beter scoren in Google

Toont je website niet goed op de mobiel?

Toont je website niet goed op de mobiel?

Als jouw website niet mobiel vriendelijk is ben je mogelijk enorm gedaald in de zoekresultaten. Want Google geeft voorrang aan websites die wel wel goed tonen op de mobiel.
Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat wanneer er dan een bezoeker via mobiel je website bekijkt mogelijk snel afhaakt omdat hij of zij het niet goed kan zien.

Dubbele pech!

Als je hier door 1 klant per maand misloopt, kost dat je zo al € 6000 per jaar….

Check hier of jouw website mobiel vriendelijk is:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

Is je website niet mobielvriendelijk dan is er werk aan de winkel!

 

Read More
Beheer je website, website maken WordPress

Back-up WordPress Website

Back-up maken

Ik durf de update niet te doen, want…. straks gooi ik iets weg.

Tijdens het zelf bouwen van je website zal je zeker tegen obstakels aanlopen, ook al is WordPress een heel gebruikersvriendelijk programma. Je kunt niet alles uit een boek leren. En de één leert wel via geschreven instructie en de ander via video en stappenplannen. Een derde leert het beste hoe je je website moet beheren via live contactmomenten.

Wat ik hoorde van heel veel startende cursisten, was dat ze bang waren dat ze het niet konden. Dat ze de website durven up te daten. Bang waren dat ze “iets weg zouden gooien” en de website onherstelbaar zouden ruïneren.

Webhosting maakt meestal ook een back-up, gewoon even bellen….

Om je te geruststellen, het volgende:Back up WordPress website
Als je hebt gekozen voor goede webhosting, dan wordt er altijd een back-up gemaakt van je website. Dat is een veilig gevoel want die kan ook terug gezet worden. Daarnaast kun je ook zelf een back-up maken van de website met behulp van een plugin.

Revisieknop

Als je een pagina verwijdert, dan staat hij nog in de prullenbak en kun je het nog herstellen. Hetzelfde geldt voor je blogberichten.
En was je eerder geschreven tekst honderd keer beter… er zit een ‘ revisie’ knop in. Je kunt gewoon je eerder geschreven tekst terughalen! Geweldig!

Baas over je eigen site

Opdracht:
Maar het is ook fijn als je zelf een back-up hebt van je website. Ook al weet jij niet precies wat je er mee moet doen, je hebt het in elk geval in eigen beheer.

Wat heb je nodig:

1. plugin ‘backup to dropbox’

2. een dropbox account, dit mag een nieuw account zijn of één die je al in gebruik hebt.

Je maakt er één aan via www.dropbox.com
Bekijk de video hoe je de installatie en eerste back-up maakt. De volgende back-ups zullen volledig automatisch gaan.

Meer van dit soort handige tips? Volg de mini-cursus Baas over je eigen site. Schrijf je hieronder in!

Read More
Beheer je website, Meer conversie via je website, MNC

Wat is jouw tagline

Wat is een tagline, jouw belofte?

Je bezoeker moet zich in 3 tot 6 seconden in je  website herkennen anders is hij of zij met één muisklik verdwenen.

En daar is nu de tagline voor in het leven geroepen.

Een tagline is een onmisbare element voor iedere ondernemer op zijn of haar website..  Met een tagline vertel je je bezoeker dat ze bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent.

Maar wat is een goede tagline?  Met een tagline verwoordt je in één korte zin direct 3 zaken:

  1. Wat doe je?
  2. Waar ben je goed in?
  3. Wat levert het op. Wat is het resultaat.

Zo weten je bezoekers dat ze bij jou kunnen vinden wat zij zochten én dat ze bij jou op het juiste adres zijn. Een goede tagline verhoogt dus de kans dat de bezoeker blijft en nog even verder kijkt.

Vul deze zin in: ik (help/versterk/ondersteun/) … je ideale klant om dit resultaat te bereiken.
Voorbeeld:

De Web Academie versterkt ondernemers met hun online Business zodat ze meer vertrouwen, klanten en inkomen krijgen.

Plaats je tagline bij je foto op je website.

Foto verkleinen

Wanneer je Black studio Tiny MCE hebt geinstalleerd kun je je foto opnemen in de sidebar. Maar een foto van 1600/2400 pixels kun je niet zomaar in je website uploaden. Eerst verkleinen dus. Als je niet weet hoe dat moet, bekijk dan deze video.

Als je je foto in de sidebar plaatst, zet dan ook je tagline bij de foto.
Weet je nog hoe je dat doet? Bekijk anders deze video nog even.

 


 

Read More
Beheer je website, MNC, website maken WordPress

Onmisbare plugins in WordPress

Onmisbare plugins in WordPress

Plugins zijn  functionaliteiten (meestal in een zip file) die extraatjes toevoegen aan je website. Denk aan Google Analytics,  een contactformulier, zelfs een webshop is een plugin. Er zijn vele gratis plugins, maar er zijn er ook waarvoor je moet betalen.

Een van de allerbelangrijkste plugins is de plugin die spam tegenhoudt.
Hij staat al voor geïnstalleerd. bij de plugins. Bekijk hieronder hoe je de plugin activeert.

Nog zo’n onmisbare plugin is Black Studio Tiny MCE. Wat nogal apart is, is dat deze plugin van naam veranderd nadat je hem hebt geïnstalleerd. Je kunt de plugin na installatie terugvinden onder weergave/widgets. Deze plugin heb je morgen nodig!

Nog geen WordPress?

Geen nood, heb je zelf ook een blogbericht geschreven? Of een belangrijke pagina herschreven?

Deel deze dan vandaag!
Deel de foto en blogbericht op Facebook op je persoonlijke account en deel de foto en blogbericht op LinkedIn.

 

 

 

 

Read More