Hoe zoeken mensen op google?
Margriet is op zoek naar een nieuw konijnenhok, dus ze opent haar laptop en gaat op zoek naar het woord konijnenhok. Volledig overweldigd door de resultaten, 402.000 maar liefst, gaat ze wat specifieker zoeken in Google.
Hoe zoeken mensen op google?
Ze typt in: Konijnenhok buiten: 189.000 resultaten.
Mmm. Ze denkt na. Aangezien ze graag wil dat ze in de winter ook warm genoeg zitten, typt ze verder:
Konijnhok buiten winter.
Nu ziet ze een aantal websites waar ze verder op kan kijken. Dan ziet ze het perfecte hok. Mooi wit gebeitst, makkelijk te openen nachhokken, ruime tralies.
Dat wil ze wel.
Alleen zit het bedrijf in de Achterhoek en wordt er niet thuisbezorgd.
Margriet past opnieuw haar zoekopdracht aan. Konijnenhok buiten winter thuisbezorgd. Ja daar is het juiste hok gevonden.
Hoe zoeken jouw bezoekers naar jouw dienst? Heb je daar een idee van?
Dit kun je dus bekijken in Google Analytics bij het kopje zoekmachine optimalisatie.
Wil je je website beter vindbaar maken?
Ook door inzet van Social Media kun je dit deels voor elkaar krijgen.
Het doel van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk dat je je ideale doelgroep aantrekt.
Spreek de taal van de doelgroep en gebruik hun zoektermen in je teksten.
En inhoudelijk schrijf je je pagina’s op die manier dat je het juiste publiek aan te trekt.
Als je op een prettige manier actief bent op Social Media en mensen de inhoud op prijs stellen, dan willen ze jouw berichten ook best delen.
Als ze dit delen en hun volgers of vrienden klikken dan weer op de links, dan wordt er een seintje gegeven aan de zoekmachines.
In de conceptfase van een evenement of product of dienst:
Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst:
Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.
Dit werkt tweeledig:
Als ondernemer sta je er niet helemaal alleen voor. In deze tijd van Social Media al helemaal niet. Communiceer en deel je blog, reageer op blogs van anderen wanneer dit relevant is voor jouw doelgroep. Wanneer mensen kunnen reageren via Social Media zoals via Facebook of Google plus, krijg je sneller interactie dan wanneer mensen een account aanmoeten maken op je eigen website.
Noot:
Overmatig verspreiden van links komt de werking niet ten goede. Je wilt natuurlijk niet als ‘spammer’ worden gezien.
Je kunt best een link een aantal malen onder de aandacht brengen, omdat bijvoorbeeld tweets zichzelf snel opvolgen en je wilt deze tonen.
Maar probeer met vervolg berichten wel origineel te zijn om effect te krijgen.
Heb je google analytics geinstalleeerd en heb je een idee hoeveel bezoekers je op je website hebt?
Als je in het dashboard bent en je op realtime klikt, kun je zien wat er op dít moment op je website gebeurd.
Als je kijkt bij verkeersbronnen/ bronnen waar je bezoekers vandaan komen, en via verkeersbronnen overzicht via welke zoekwoorden ze binnenkomen.
Bij inhoud en site-inhoud, welke bezoekers welke pagina’s bekijken en hoe lang.
Plaats voldoende waardevolle inhoud voor je bezoeker, verdiep je erin wáár ze op zoeken.
Om je hier te helpen heb ik een contentplan voor je gemaakt dat je kunt gebruiken om na te denken waar je over kunt schrijven.
Als je een WordPress website hebt, heb je al heel wat streepjes voor. Door blogs te schrijven breidt je je website constant uit. Hang hier relevante categorieën aan en tags en Google waardeert dit nog meer.
Geslacht:
Leeftijd:
Opleidingsniveau:
Huwelijkse staat:
Inkomen:
Hobby:
Hoe gaat hij/zij om met informatie?
Welke websites bekijkt hij/zij?
Hoeveel uur per dag zitten ze op internet?
Lopen ze vooraan qua techniek of juist niet?
Op welke social media kanalen is hij actief?
3. Hoe spreek je de lezer aan? Welke vorm? (Jij/ u vorm)
4. Welke onderwerpen zijn relevant aan de hand van de marketing kalender? Heb je bijvoorbeeld iets gepland, een beurs waar je binnenkort aanwezig bent. Komt er een nieuw product op de markt?
5. Welke onderwerpen zijn er interessant qua seizoen?
6. Last minute: welke actualiteiten kunnen opgenomen worden?
7. Wat zijn de actiematige boodschappen die je kunt toevoegen? Wat moet de bezoeker doen na het lezen van je blog?
8. Welke schrijfstijl wordt er gehanteerd?
9. Wanneer (en hoe vaak) plaats je een artikel?
10. Hoe lang zijn de artikelen?
11. Is er beeldmateriaal nodig, bij welke website ga je dit inkopen?
-shutterstock, Istockphoto, (betaald) SXC.hu, rgbstock.com (gratis)
Maand | Welke onderwerpen zijn relevant aan de hand van de marketing kalender | Seizoensgebonden content | Actiematige content | Last minute content |
Juli | ||||
Augustus | ||||
September | ||||
Oktober | ||||
November | ||||
December |
→Geef richting aan het klikmoment→Label de link→Waarom WordPress sterk is in interne linkbuilding
linkbuilding tool |
Links worden veel gebruikt op website, ook deze kun je optimaliseren.
Een veelgemaakte fout is het gemis aan sturing als de link aan het begin of einde van de alinea staat.
Dus let er op dat je eerst de boodschap vertelt en dan uitnodigt om te klikken.
Een vaag ingeburgerde uitnodiging om te klikken is: klik hier.
Beter is het om label te geven die de lading dekt. Ook voor zoekmachineoptimalisatie doeleinden.
Voorbeeld:
WordPress is bij uitstek geschikt als systeem voor je website onder andere vanwege de linkbuilding mogelijkheden. Klik hier.
Het is beter om dit als volgt:
WordPress is bij uitstek geschikt als systeem voor je website onder andere vanwege de linkbuilding mogelijkheden. →
Binnen WordPress maak je in een blog gebruik van categorieën en tags. Deze items worden clickabele en dus links met de juiste woorden waar je op wilt scoren binnen je website.
Dit soort links vertellen Google waar hij moet zijn voor de informatie over dit onderwerp. In feite doe je zo al aan een stukje interne linkbuilding.
Daarnaast zijn er vele fijne interne linkbuilding plugins geschikt die je hier ook bij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld van Gabriel Goldenberg.
Tips
-een link mag meerdere woorden omvatten
-breek de zin dan halverwege af
-plaats links nooit aan het begin van de tekst
-plaats per alinea maar 1 hyperlink
-pas op met klik hier
-zorg dat het label (onderwerp van de link) terug komt op de bestemmingspagina door deze in de kop terug te laten komen. Ook van belang voor je zoekmachineoptimalisatie!
-komen de hyperlinks vaker in de tekst voor en leiden ze naar de zelfde bestemmingsprogramma, geef ze dan dezelfde labels.
Heb je vragen of zelf tips?
Geef ze hieronder!
Iedere website en ook je blogberichten moeten op zijn minst 1 call to action oproep of button hebben boven de vouw van de pagina.
Waar plaats je een call to action?
Plaats op zijn minst 1 Call to action boven de vouw van de pagina.
Vouw van de pagina: dat stuk van de website dat je ziet zonder dat je naar beneden hoeft te scrollen…
Waarom is dit verstandig? Mensen scannen de tekst…. en je moet ze een beetje helpen die richting op te krijgen die jij wilt. Nog beter is natuurlijk om een button te gebruiken. Want buttons nodigen nog veel meer uit tot het klikken. Maar om nu overal een button voor te maken… in Photoshop…. of Pixlr.com, dat is toch wel weer veel handwerk. Dus….op zoek binnen de 22.000 mogelijkheden van WordPress, de plugins:
http://wordpress.org/extend/plugins/maxbuttons/ Je ziet hieronder ook icoontjes in de buttons staan, die kun je toevoegen als je de Pro versie hebt.
Deze kost je $10 maar dan heb je wel iets bijzonders.
Onlangs kwam ik uit op Canva.com waarmee je zelf ook leuke buttons kunt maken of een aantrekkelijk beeld voor je website.
Wat kun je hiermee maken?
Als ondernemer wil je natuurlijk ook lokaal gevonden worden door je doelgroep. Ook dit is onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Als voorbeeld nemen we een psycholoog die in Lisse gevonden wilt worden.
Hoe kun je je lokale zoekmachine optimalisatie te verbeteren?
Aan de achterkant van de website kan je ook het een en ander doen om beter in beeld te komen tussen de lokale (organische) zoekresultaten.
Bovenstaande voorbeeld is niet eens ingevuld, dat zie je doordat er stippels staan aan het einde van de zin. Al scoort deze man best in Lisse, deze omschrijving kan beter:
Psycholoog Praktijk voor gedragstherapie in Lisse, maak een afspraak via de telefoon 0634658799 of email info@…nl
De google Local pagina
In mei 2012 is Google Places omgezet naar Google+ Local.
Google Places was onderdeel van Google Maps en toonde bedrijfsvermeldingen op Google Maps. Google+ Local is ongeveer hetzelfde maar is nu samen gebracht met Google+.
Hoe ga je je aanmelden:
https://maps.google.com/?hl=nl
Vul dit profiel voor 100 % in. Dus parkeermogelijkheden en betaalmogelijkheden neem je ook mee. Je kunt hier ook vragen aan klanten om een recensie achter te laten in je profiel. Je kunt ook video’s toevoegen en foto’s van je producten.
Het adres in Google places / local moet hetzelfde zijn als op je website.
Plaats dit adres op je website bij je contactgegevens maar ook in de footer van je website.
Het telefoonnummer doet hier ook toe.
En verder:
Plaats je website link op relevante websites. In de gratis versie van allebedrijvenin…nl, hotfrog, startpagina’s, een business-club waar je lid van bent of het wijkportaal.
Interessant? Blijf op de hoogte. Schrijf je hieronder in voor updates.
Al meer dan 1200 mensen gingen je voor. Zij ontvingen ook het GRATIS E-book praktische tips voor een geweldige website.
Soms vertellen mijn klanten trots dat ze het .com, .eu of .info domein ook al hebben geregistreerd als ze bij mij komen voor een nieuwe website.
En ook alvast wat variaties zoals:
Zonde van het geld…..en zinloos….
Ook al zet je er een doorverwijzing op naar een andere domein.
Je hebt namelijk niets aan zo’n leeg domein. Deze wordt nooit getoond als je schoonheidsspecialiste huidverzorging intoetst in google. De website heeft namelijk geen inhoud en de kans dat een bezoeker www.schoonheidspecialist-huidverzorgingen.nl in de browser intypt is heel erg klein.
De enige reden die ik kan verzinnen om dit wel te doen, is uit oogpunt van concurrentie, dat je daarvoor je bedrijfsnaam registreert met een .com domein.
Maar verder adviseer ik het je om hier niet aan te beginnen. Je spekt alleen de webhosting bedrijven…..
Optimaliseer die ene website, dan zal deze website met de tijd getoond worden op de juiste zoekwoorden.
Kijk, in sommige gevallen bieden ondernemers diensten aan die niet onder 1 website vallen, omdat de doelgroep heel er verschilt.
Zoals een kindertherapeute die Shiatsu trainingen geeft aan studenten, dan zou ik daar wel een andere website met eigen communicatiekanalen voor inrichten.
Je kunt de student dan aanspreken met beeld en taal op de voor hem meest aantrekkelijke manier en zo sorteer je meer effect dan het onder de kindertherapie website te hangen.
Hoe je dit doet?
Dit kun je leren in mijn Workshops WordPress
of uitbesteden als je jouw focus op je eigen expertise wilt houden.
en wil je alles in je eigen tijd doen vanaf je eigen pc of mac? Volg dan de online cursus WordPress en maak je eigen sateliet-site.
Want wat is het doel van je homepage?
Wil je een langdurige band opbouwen met je lezer omdat ze pas na enkele malen van je te hebben gehoord ze je zullen inschakelen?
Richting geven kun je doen door contrast te gebruiken, beeld te accentueren. Door gebruik te maken van grotere afbeeldingen voor belangrijke onderdelen, en kleine voor de minder belangrijke.
Door kleurgebruik en natuurlijk door tekst (klik hier, lees ook, schrijf je in) en het gebruik van pijlen.
Wees dus duidelijk door vooraf al te bepalen wat de structuur op de homepage wordt.
Wanneer deze te druk is in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.
Teken voor jezelf uit op papier, hoe jouw homepage er uit zou moeten komen te zien.
Waar komt de bezoeker binnen en waar leidt je de lezer naar toe?
Logo links |
HEADER Denk aan: wie help je waarmee en wat bereiken ze ermee
|
||
MENU: de pagina’s | |||
CONTENT |
SIDEBAR Ebook + inschrijfformulier nieuwsbrief |
||
Facebook page |
|||
Roterende testimonials van jouw klanten |
|||
Adres
|
Social
|
Link naar laatste blog |
Kleurrijke advertenties, van Google Adsense, bijvoorbeeld, zijn zo ontworpen zodat er op geklikt wordt. Bedenk je vooraf echt of je deze wel nodig hebt. De verdiensten zijn meestal minimaal, kunnen je imago schaden en leiden af van jouw doel.
Waarom heb je deze website opgezet?
Wat belooft de website te leveren?
Hoe ga je dit waarmaken?
Dit artikel is gebaseerd op het boek The Home Page
uit de serie van Sean D’Souza- The Brain Auditor: http://www.psychotactics.com/website-secrets
Ps: met toestemming van Sean!
Heb je weleens gegoogeld op de producten of diensten die je levert aan je klanten?
Stel je voor dat je pantoffels verkoopt. Wat je natuurlijk het liefste zou willen is dat jouw website op pagina 1 staat van Google en dan een beetje bovenaan.
We gaan eens kijken wat er gebeurt:
Ik zie nu dat er 547.000 resultaten zijn. Dat houdt dus in dat er ongeveer 547.000 websites gevonden zijn die over pantoffels. gaan. Wil je met je website op het woord pantoffels gaan scoren, dan wordt het een …. onmogelijke taak.
Echt vergeet het maar. Lees verder
Met de keywordplanner van Google kun je zelf eenvoudig een zoekwoordenonderzoek doen.
Ga op zoek naar die termen die jouw klanten gebruiken met de suggesties die je krijgt uit de zoekwoordenplanner:
Dit kunnen wel heel andere woorden zijn dan je verwacht!
Maak ook gebruik van deze gratis zoekwoordentool,
bekijk hier hoe je dit doet: