Margriet is op zoek naar een nieuw konijnenhok, dus ze opent haar laptop en gaat op zoek naar het woord konijnenhok. Volledig overweldigd door de resultaten, 402.000 maar liefst, gaat ze wat specifieker zoeken in Google.
Ze typt in: Konijnenhok buiten: 189.000 resultaten.
Mmm. Ze denkt na. Aangezien ze graag wil dat ze in de winter ook warm genoeg zitten, typt ze verder:
Konijnhok buiten winter.
Nu ziet ze een aantal websites waar ze verder op kan kijken. Dan ziet ze het perfecte hok. Mooi wit gebeitst, makkelijk te openen nachhokken, ruime tralies.
Dat wil ze wel.
Alleen zit het bedrijf in de Achterhoek en wordt er niet thuisbezorgd.
Margriet past opnieuw haar zoekopdracht aan. Konijnenhok buiten winter thuisbezorgd. Ja daar is het juiste hok gevonden.
Hoe zoeken jouw bezoekers naar jouw dienst? Heb je daar een idee van?
Dit kun je dus bekijken in Google Analytics bij het kopje zoekmachine optimalisatie.
Ook door inzet van Social Media kun je dit deels voor elkaar krijgen.
En alle beetjes helpen toch?
Het doel van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk dat je je ideale doelgroep aantrekt.
Spreek de taal van de doelgroep en gebruik hun zoektermen in je teksten.
En inhoudelijk schrijf je je pagina’s op die manier dat je het juiste publiek aan te trekt.
Als je op een prettige manier actief bent op Social Media en mensen de inhoud op prijs stellen, dan willen ze jouw berichten ook best delen.
Als ze dit delen en hun volgers of vrienden klikken dan weer op de links, dan wordt er een seintje gegeven aan de zoekmachines.
Hoe kun je Social Media nog meer inzetten om je zoekmachine optimalisatie te bevorderen:
In de conceptfase van een evenement of product of dienst:
Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst:
Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.
Dit werkt tweeledig:
aan de ene kant raakt jouw doelgroep al geïnteresseerd omdat ze mee hebben kunnen denken met jouw product of dienst.
aan de andere kant krijg je die woorden te horen waar zij op zoeken….
Door SEO en Social Media te combineren:
Werk je aan je reputatie als ondernemer: Jij laat zien waar jij als ondernemer voor staat.
Zoekmachines zijn zo ingesteld dat ze personen en merken opspeuren die een autoriteit zijn op een bepaald vakgebied.
Laat je je betrokkenheid zien door zelf berichten te delen waar je achter staat.
Als ondernemer sta je er niet helemaal alleen voor. In deze tijd van Social Media al helemaal niet. Communiceer en deel je blog, reageer op blogs van anderen wanneer dit relevant is voor jouw doelgroep. Wanneer mensen kunnen reageren via Social Media zoals via Facebook of Google plus, krijg je sneller interactie dan wanneer mensen een account aanmoeten maken op je eigen website.
werk je actief aan je optimalisatie door het verspreiden van inhoud die jij je doelgroep wilt meegeven. Hoe? Via hootsuite bijvoorbeeld, of via de Social Media buttons die je onderaan dit bericht ziet staan.Deze plugin, maakt het je bezoeker helemaal makkelijk om de inhoud te delen.
Noot:
Overmatig verspreiden van links komt de werking niet ten goede. Je wilt natuurlijk niet als ‘spammer’ worden gezien.
Je kunt best een link een aantal malen onder de aandacht brengen, omdat bijvoorbeeld tweets zichzelf snel opvolgen en je wilt deze tonen.
Maar probeer met vervolg berichten wel origineel te zijn om effect te krijgen.
Beter scoren in Google, Meer conversie via je website, Navigatie website, Optimalisatie Google, Optimalisatie website, Website tips, zoekmachine optimalisatie
Links worden veel gebruikt op website, ook deze kun je optimaliseren.
Een veelgemaakte fout is het gemis aan sturing als de link aan het begin of einde van de alinea staat.
Dus let er op dat je eerst de boodschap vertelt en dan uitnodigt om te klikken.
Labeling van de link
Een vaag ingeburgerde uitnodiging om te klikken is: klik hier.
Beter is het om label te geven die de lading dekt. Ook voor zoekmachineoptimalisatie doeleinden.
Voorbeeld:
WordPress is bij uitstek geschikt als systeem voor je website onder andere vanwege de linkbuilding mogelijkheden. Klik hier.
Het is beter om dit als volgt:
WordPress is bij uitstek geschikt als systeem voor je website onder andere vanwege de linkbuilding mogelijkheden. →
Waarom is WordPress hier zo sterk in?
Binnen WordPress maak je in een blog gebruik van categorieën en tags. Deze items worden clickabele en dus links met de juiste woorden waar je op wilt scoren binnen je website.
Dit soort links vertellen Google waar hij moet zijn voor de informatie over dit onderwerp. In feite doe je zo al aan een stukje interne linkbuilding.
Daarnaast zijn er vele fijne interne linkbuilding plugins geschikt die je hier ook bij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld van Gabriel Goldenberg.
Tips
-een link mag meerdere woorden omvatten
-breek de zin dan halverwege af
-plaats links nooit aan het begin van de tekst
-plaats per alinea maar 1 hyperlink
-pas op met klik hier
-zorg dat het label (onderwerp van de link) terug komt op de bestemmingspagina door deze in de kop terug te laten komen. Ook van belang voor je zoekmachineoptimalisatie!
-komen de hyperlinks vaker in de tekst voor en leiden ze naar de zelfde bestemmingsprogramma, geef ze dan dezelfde labels.
Call to action Buttons, hoe voeg je deze eenvoudig toe aan je website?
Iedere website en ook je blogberichten moeten op zijn minst 1 call to action oproep of button hebben boven de vouw van de pagina.
Waar plaats je een call to action?
Plaats op zijn minst 1 Call to action boven de vouw van de pagina.
Vouw van de pagina: dat stuk van de website dat je ziet zonder dat je naar beneden hoeft te scrollen…
Waarom is dit verstandig? Mensen scannen de tekst…. en je moet ze een beetje helpen die richting op te krijgen die jij wilt. Nog beter is natuurlijk om een button te gebruiken. Want buttons nodigen nog veel meer uit tot het klikken. Maar om nu overal een button voor te maken… in Photoshop…. of Pixlr.com, dat is toch wel weer veel handwerk. Dus….op zoek binnen de 22.000 mogelijkheden van WordPress, de plugins:
https://wordpress.org/extend/plugins/maxbuttons/ Je ziet hieronder ook icoontjes in de buttons staan, die kun je toevoegen als je de Pro versie hebt.
Deze kost je $10 maar dan heb je wel iets bijzonders.
Maar hoe maak je nu zo’n button:
Gratis call to action buttons:
Onlangs kwam ik uit op Canva.com waarmee je zelf ook leuke buttons kunt maken of een aantrekkelijk beeld voor je website.
Wat kun je hiermee maken?
De homepage, een belangrijke pagina maar … hou er rekening mee dat niet iedereen altijd direct op je homepage binnenkomt. Je bezoekers kunnen net zo goed via een andere pagina op je website binnenkomen doordat ze zochten op een bepaalde
zoekterm en op een van je onderliggende pagina’s uitkwamen.
Iedere pagina heeft zijn eigen doel.
Hoe maak je nu een optimale homepage:
In het verleden had ik geleerd dat het eigenlijk een opsomming zou moeten zijn van je beste content en aanbod en links die je bezoeker dieper de website intrekken.
Sinds ik fervent lezer ben van de artikelen van Sean D’Souza, van Psychotactics uit Nieuw Zeeland, ben ik daar op teruggekomen.
Ik deel graag mijn nieuwe inzichten met jou.
Eerste ontmoeting / wens een langdurige band op te bouwen
Want wat is het doel van je homepage?
Wil je een langdurige band opbouwen met je lezer omdat ze pas na enkele malen van je te hebben gehoord ze je zullen inschakelen?
In dat geval wil je dat ze:
1. je blogartikelen lezen
2. lid worden van je nieuwsbrief / tips
Omdat je niet wilt dat je bezoekers verdwalen, moet je ze richting geven: wat kunnen en moeten ze op je homepage doen?
Hoe geef je ze die richting optimaal?
Richting geven kun je doen door contrast te gebruiken, beeld te accentueren. Door gebruik te maken van grotere afbeeldingen voor belangrijke onderdelen, en kleine voor de minder belangrijke.
Door kleurgebruik en natuurlijk door tekst (klik hier, lees ook, schrijf je in) en het gebruik van pijlen.
Wees dus duidelijk door vooraf al te bepalen wat de structuur op de homepage wordt.
Wanneer deze te druk is in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.
Structuur pagina / skelet
Teken voor jezelf uit op papier, hoe jouw homepage er uit zou moeten komen te zien.
Waar komt de bezoeker binnen en waar leidt je de lezer naar toe?
Logo links
HEADER
Tagline met jouw belofte
Denk aan: wie help je waarmee en wat bereiken ze ermee
MENU: de pagina’s
CONTENT
SIDEBAR
Ebook + inschrijfformulier nieuwsbrief
Facebook page
Roterende testimonials van jouw klanten
Adres
gegevens
Social
media
iconen
Link naar laatste blog
Gevaar van advertenties
Kleurrijke advertenties, van Google Adsense, bijvoorbeeld, zijn zo ontworpen zodat er op geklikt wordt. Bedenk je vooraf echt of je deze wel nodig hebt. De verdiensten zijn meestal minimaal, kunnen je imago schaden en leiden af van jouw doel.
Krijg de aandacht van de lezer door te benoemen:
Het probleem
De gevolgen als er niets wordt gedaan aan dit probleem.
De oplossing
Het doel van de website:
Waarom heb je deze website opgezet?
Wat belooft de website te leveren?
Hoe ga je dit waarmaken?
De call to action
Uitleggen dat je wilt dat de lezer doet.
Testimonials
Bezwaren benoemen die je bezoeker mogelijk heeft om toch niet in te gaan op je aanbod.
Bezwaren weghalen
Afsluiten met de call to action: wat was ook al weer het doel van de pagina? Laat je bezoeker klikken op een button om zich in te schrijven of plaats die link naar meerdere artikelen.
Beter scoren in Google, Internet Marketing Tips, Klanten vinden, Meer conversie via je website, Navigatie website, Optimalisatie Google, SEO, SEO Technieken, zoekmachine optimalisatie
Heb je weleens gegoogeld op de producten of diensten die je levert aan je klanten?
Stel je voor dat je pantoffels verkoopt. Wat je natuurlijk het liefste zou willen is dat jouw website op pagina 1 staat van Google en dan een beetje bovenaan.
We gaan eens kijken wat er gebeurt:
Ik zie nu dat er 547.000 resultaten zijn. Dat houdt dus in dat er ongeveer 547.000 websites gevonden zijn die over pantoffels. gaan. Wil je met je website op het woord pantoffels gaan scoren, dan wordt het een …. onmogelijke taak. Echt vergeet het maar.
Beter scoren in Google, Internet Marketing Tips, Klanten werven en behouden, Navigatie website, Optimalisatie Google, Optimalisatie website, SEO, SEO Technieken, Website tips, zoekmachine optimalisatie
Ook door inzet van Social Media kun je dit deels voor elkaar krijgen.
En alle beetjes helpen toch?
Het doel van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk dat je je ideale doelgroep aantrekt.
Spreek de taal van de doelgroep en gebruik hun zoektermen in je teksten.
En inhoudelijk schrijf je je pagina’s op die manier dat je het juiste publiek aan te trekt.
Als je op een prettige manier actief bent op Social Media en mensen de inhoud op prijs stellen, dan willen ze jouw berichten ook best delen.
Als ze dit delen en hun volgers of vrienden klikken dan weer op de links, dan wordt er een seintje gegeven aan de zoekmachines.
Hoe kun je Social Media nog meer inzetten om je zoekmachine optimalisatie te bevorderen:
In de conceptfase van een evenement of product of dienst:
Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst:
Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.
Dit werkt tweeledig:
aan de ene kant raakt jouw doelgroep al geïnteresseerd omdat ze mee hebben kunnen denken met jouw product of dienst.
aan de andere kant krijg je die woorden te horen waar zij op zoeken….
Door SEO en Social Media te combineren:
Werk je aan je reputatie als ondernemer: Jij laat zien waar jij als ondernemer voor staat.
Zoekmachines zijn zo ingesteld dat ze personen en merken opspeuren die een autoriteit zijn op een bepaald vakgebied.
laat je je betrokkenheid zien door zelf berichten te delen waar je achter staat.
Als ondernemer sta je er niet helemaal alleen voor. In deze tijd van Social Media al helemaal niet. Communiceer en deel je blog, reageer op blogs van anderen wanneer dit relevant is voor jouw doelgroep. Wanneer mensen kunnen reageren via Social Media zoals via Facebook of Google plus, krijg je sneller interactie dan wanneer mensen een account aanmoeten maken op je eigen website.
werk je actief aan je optimalisatie door het verspreiden van inhoud die jij je doelgroep wilt meegeven. Hoe? Via hootsuite bijvoorbeeld, of via de Social Media buttons die je onderaan dit bericht ziet staan.Deze plugin, maakt het je bezoeker helemaal makkelijk om de inhoud te delen.
Noot:
Overmatig verspreiden van links komt de werking niet ten goede. Je wilt natuurlijk niet als ‘spammer’ worden gezien.
Je kunt best een link een aantal malen onder de aandacht brengen, omdat bijvoorbeeld tweets zichzelf snel opvolgen en je wilt deze tonen.
Maar probeer met vervolg berichten wel origineel te zijn om effect te krijgen.