Category Archives for "Zelf je website maken"

Website maken voor dummies

WEbsite maken voor dummies

website-maken-voor-dummiesWebsite maken voor dummies

Jee wat een denigrerende titel voor deze pagina. Maar…. blijkbaar zoeken veel mensen op : “website maken voor dummies“. En dan kan ik dat nu mooi eens onderuithalen. Dummies of digibeten bestaan simpelweg niet.

Laten we beginnen met dit:

Ik geef al jarenlang trainingen aan coaches, therapeuten en andere professionele dienstverleners. En al die cursisten, echt allemaal, liepen er op een gegeven moment tegen aan: twijfels en vooringenomen gedachten die niet waar bleken te zijn.
Want ieder leert op een andere manier, maar één ding is zeker: als je weet wat je doet, kun jij dit ook!

WordPress is (inderdaad) niet altijd makkelijk

WordPress is een heel gebruikersvriendelijk programma. Toch zal je tijdens het zelf bouwen van je website zeker tegen obstakels aanlopen. Je kunt niet alles uit een boek leren, zelfs niet uit dit boek 😉 Dat is niet erg. Vraag gewoon hulp als het nodig is. Dat betekent voor de een dat je op zoek gaat naar geschreven instructie, omdat je zo het beste leert. De ander gebruikt liever video en stappenplannen en een derde moet echt live contactmomenten hebben om te leren een website te beheren.

Onherstelbare fouten (bestaan niet)

Ik hoor van heel veel startende cursisten dat ze bang zijn dat ze een onherstelbare fout maken. Ze durven daarom bijvoorbeeld hun website niet te updaten, ze zijn bang iets weg te gooien of de website onherstelbaar te verruïneren.

Ik kan je gerust stellen. Als je hebt gekozen voor goede webhosting, wordt er altijd een back-up gemaakt van je website. Dat is een veilig gevoel, want als je een enorme fout maakt, kan de site dus gewoon teruggezet worden. Je kunt trouwens ook zelf, met hulp van een zgn. plug-in, een reservekopie van je website maken.
Als je onbedoeld een pagina of blogbericht verwijdert, vind je ‘m ongeschonden terug in de prullenbak. En als je erachter komt dat je eerder geschreven tekst honderd keer beter was is er een simpele oplossing: WordPress heeft een ‘revisie’-knop’. Je kunt gewoon je eerder geschreven tekst dus altijd terughalen. Geweldig!

Website maken voor dummies

Voor de product- of dienstenpagina bestaat ook een standaardstructuur, die goed werkt. Als voorbeeld gebruik ik de pagina van Chantal Ooievaar. Zie je het verschil tussen deze twee voorbeelden?

Dienstenpagina – do’s en don’ ts

Mijn naam is Chantal Ooievaar
Mijn programma ‘Weer zin in je werk ‘ houdt in dat je:

  • 16 weken intensief met mij aan de slag gaat
  • Je krijgt werkboeken en pdf handouts om je resultaat te bereiken
  • Je krijgt 8 coachingsessies met mij om je voortgang in de gaten te houden
  • Je krijgt intensieve e-mails van mij zodat je je oefeningen volhoudt
  • Je krijgt toegang tot mijn community

Deze opbouw is een ‘don’t’. Waarom? Omdat Chantal direct over zichzelf en het aanbod begint. Ze spreekt de bezoeker dus niet aan.
De volgende opzet is veel beter.

  • Ben je een vrouw van rond de 40 en 45 en heb je het gevoel dat je vaak niet weet waar je het moet zoeken?
  • Word je elke dag wakker met totale tegenzin in je werk?
  • Ga je als een zombie naar je werk en sleep je je door de dag heen?

Als je de bovenstaande vragen met ja hebt beantwoord, dan is het tijd voor verandering!

Dit tweede voorbeeld is een ‘do’ omdat Chantal hier direct de aandacht van de bezoeker vangt door hem of haar op het probleem aan te spreken en hier vragen over te stellen.
De tweede tekst heeft dus het meeste resultaat.

Opdracht
Pak jouw diensten- of productpagina erbij en benoem één of twee probleemsituaties waar jouw ideale klant mee kampt. Begin met het grootste probleem. Deze kun je boven je dienst of productpagina opnemen.

——————————————————————————————

——————————————————————————————

——————————————————————————————

Zelf website maken? Welke webpagina’s heb je nodig

De indeling van je website als je zelf je website wilt maken

zelf website maken

Welke webpagina’s heb je nodig?

  • De homepagina, deze noem je ‘ Home’
  • Blog
  • Diensten of producten
  • Salespage of landingspagina
  • Testimonials
  • Over mij
  • Contact, dit is altijd de laatste pagina in het menu

Homepage – tips
Op de homepage vraag je je lezer niet ten huwelijk, hoogstens ten dans. Oftewel, ga op je homepage niet om een aankoop vragen.

Wat dan wel?

Op de homepage laat je de bezoeker precies weten wat ze op je website kunnen vinden. Dat meld je in tekst en toon je in beeld.
Maak duidelijk waar de website over gaat en wat je er kunt doen. Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is. Waarin ben jij anders of beter dan je concurrenten? Als je dit vertelt in de vorm van testimonials, versterk je de boodschap nog eens extra. Dit noem je ‘social proof.’(Als anderen het zeggen, moet het wel waar zijn, als je het zelf zegt is het minder aannemelijk.)

Wat helpt bij het zelf je website te maken is vooraf te bepalen wat de structuur en het doel van je homepage wordt. Als deze te druk is, in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.

Zelf website maken en de structuur pagina / skelet

Teken uit op papier, hoe je homepage eruit komt te zien als je zelf je website wilt maken. Waar komt de bezoeker binnen en waar leid je de lezer naar toe?

De drie-seconden-regel

Stel, je bent jobcoach en een bezoeker komt voor het eerst op je website. Je hebt nu een seconde of drie om die bezoeker te overtuigen dat deze website echt zijn of haar probleem gaat oplossen.
Begint je site met ‘Welkom op mijn website’? Dan verknal je het eigenlijk direct. Want deze allereerste zin neemt een behoorlijk prominente plaats in, en heeft waarschijnlijk ook een ‘kop 1’ van je meegekregen (dat is ook voor zoekmachine-optimalisatie een belangrijke kop.)

Een ‘welkomstbericht’ leidt je bezoeker dus alleen maar af. Je bent jobcoach, dus je ideale klant wil een andere carrière. Je zou dus veel meer effect scoren met een zin waarin je de aandacht trekt op de probleemsituatie, zoals:

Word je elke dag wakker met absolute tegenzin in je werk?

De kans dat je bezoeker zich aangesproken voelt en door zal lezen is nu vele malen groter.

Ik adviseer je je in te leven in je klant en de vragen die je hem of haar ook bij ‘live’ contact zou stellen. Plaats de vragen die hem of haar triggeren prominent op je website. Het liefst helemaal bovenaan.

Zelf website maken?
Wil je een echt goede start maken? Bekijk dan ook de online cursus WordPress, je leert alle ins en outs en kunt zelf aan de slag. Je bent onafhankelijk en kunt op ieder moment je website aanpassen

WordPress veilig maken

WordPress update

Update update …update…!

Waarom moet je je WordPress Website updaten? Waar moet je op letten bij het updaten?

Maak ook je WordPress website veilig.

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Bekijk onderstaand filmpje!

 

 

 

WordPress beveiligen

veiligheidstip WordPress

Hoe kan je je WordPress website beveiligen?

Onlangs werd ik geconfronteerd met een vervelende zaak.
Iemand probeerde mijn website te hacken…. Gelukkig heb ik een goede en betrouwbare webhosting die direct wat veiligheidsacties deed.

WordPress beveiligen

Wat kun je nu zelf doen om je website te beschermen?

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Ik geef je hieronder vast een eerste tip.

Slim gebruik maken van categorieën op je website

categorie aanmaken
Inhoud blogartikel:
Verschil Categorie – Tag
Slim gebruik van een (product) categorie
De “geen categorie” aanpassen
Slim een tweede blogpagina maken dmv een categorie

 

Wat is nu eigenlijk  het verschil tussen een categorie en een tag?

 

 

Categorieën

Tags

Definitie

Indeling van een bericht, zoals bijvoorbeeld hoofdstukken uit een boek Indeling van een bericht, volgens de onderwerpen die aan bod kwamen in het bericht.

Gebruik

Rubriek op de website
Breed
Kernwoord uit dit bericht
Heel specifiek

Weergave

Vaak als menu item op de site
Weergave in de sidebar als kennisbibliotheek (Lees meer over + categorieën slepen in de sidebar)
Vaak als een lijst met onderwerpen van bericht
Tag-cloud/ Tagwolk in de footer of sidebar. De tags worden groter en dikker naarmate vaker gebruikt.

Archieven

Alle gelijksoortige berichten binnen een categorie Alle berichten met hetzelfde onderwerp

Structuur

Categorieën kunnen oneindig onder elkaar geplaatst worden Tags hebben geen niveaus

 
Categorieën gebruik je voor je navigatie 
Bepaal je categorieën van te voren en maak er niet te veel.

Slim gebruik van een (product) categorie

 
Als we als voorbeeld deze website nemen:
http://shoptomkat.com/category_49/Shop-by-COLOR.htm zie je een slim gebruik van het grote aanbod dat er is.
Je ziet dat je producten bijvoorbeeld op kleur kunt kiezen. Deze mogelijkheid ontstaat door de kleur als (product)categorie op te nemen.

Top-Tip: De “geen categorie” aanpassen

Een bericht moet nu eenmaal een categorie meekrijgen. Als je zelf geen categorie aanmaakt zal het bericht worden gekoppeld aan geen categorie.
Een beetje jammer, gelukkig kun je dit ook voorkomen:

Ga naar Bericht/ categorie.
categorie aanmaken

Geen categorie naam wijzigen: ga met de muis over de categorie heen en klik op bewerken
geen categorie bewerken

 

 

Geef een andere naam op:
Hier zie je ook weer dat je de categorie kunt onderverdelen in hoofd- en subcategorie.

hoofdcategorie

Als je nog wat naar beneden scrollt zie je, wanneer je de plugin van Yoast de Valk hebt geactiveerd dat je hier ook een SEO titel voor kunt opgeven en een metaomschrijving.

seo categorie

Categorie en menu: Slim een tweede blogpagina maken dmv een categorie

Je kunt nog meer met categorie dan je denkt…. Soms hoor ik mensen roepen, eigenlijk wil ik 2 blogs. Kan dat?
Per website heb je maar 1 blogpagina waarop je berichten kunt plaatsen. Maar…. je kunt natuurlijk wel een categorie opnemen in je menu die je een andere titel geeft. Alle artikelen die je schrijft voor je 2de blog, koppel je aan die categorie. En zo heb je dan eenvoudig een 2de blog”pagina” met een specifiek onderwerp.

 

Koppige koppen in WordPress

de kop maakt de hele tekst dikgedrukt
de kop maakt de hele tekst dikgedrukt

WYSIWYG was hier nog wel zo handig

Herkenbaar? Ben je lekker aan het werk met  je WordPress website en je wilt je tekst overzichtelijk en lekker leesbaar opmaken.  Zoals deze onderstaande tekst:

Een kop 2

Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.

Een kop 3

Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.

En dan krijg je te maken met een frustrerend probleem:

Ipv alleen de kop, wordt de hele alinea een dikke brij aan vette gekleurde letters:

Een kop 3
Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.
Irritant!

Hoe voorkom je dit nu?

Als je voldoende ruimte tussen de kop en de tekst hebt, geef gewoon een enter op na de koptekst, dan gebeurt dit niet.

 Hoe los je het anders op?

Stap 1:

Spring naar het html gedeelte Ipv de Wysisyg

wysiwyg-html

 

Stap 2:

Zoek de </h3> op die waarschijnlijk achter de tekst is gekomen in plaats van achter de kop

koppige kop

Stap 3:
Knip de </h3>  en plak deze achter de kop.

h3goed

Opgelost!

Waarom ik geen kop 1 gebruik: In veel thema’s wordt de pagina titel al weergegeven als een kop 1 of H1 op je pagina.

Waarom is het ook alweer goed om koppen te gebruiken?

  • Het werkt positief voor je zoekmachine optimalisatie als je aan het begin van je kop het focus keyword – het zoekwoord waar de pagina omdraait– gebruikt
  • Het geeft je lezer houvast zodat hij zich niet verliest in de brij aan tekst.

 

Een 404 pagina maken

404: hoe je van een misser een kans maakt

Oeps je bezoeker belandt op een 404 pagina, je kent ze wel …. De pagina die is vervangen of vervallen.
Hoe maak je van je deze misser nu een kans?een 404 pagina maken
Een verwijzing naar de homepage, zie je wel eens langskomen maar… dit is voor je bezoeker toch erg verwarrend.

Volg de volgende stappen

1) Maak een 404 pagina die je bezoeker houvast geeft, dus plaats hier een link op naar de belangrijkste pagina,  het zoekformulier
2) Plaats hierop een afbeelding, je emailformulier met je cadeau (ebook/mp3/video) als soelaas.
3) Zoek bij plugin, nieuwe plugin: 404 to Start
4) En vul hierbij Target url , de link van de nieuwe 404 pagina in.
target url

Nog meer inspiratie voor je 404 pagina?
Bekijk hier:
Je zou de pagina toch bijna in het menu willen opnemen…..

Fotogalerij WordPress website deel 2

De fotogalerij die we in deel 1 hebben gemaakt, kun je verder opnemen in een foto-album

Als voorbeeld: je bent fotograaf en je hebt verschillende series foto’s gemaakt van kinderen.
Je noemt je foto-album dan: “kinderen”
En de verschillende fotogalerijen die je hebt gemaakt: “5-6 jarigen’ ‘7-8 jarigen’ en 9-10 jarigen’ kun je hierin plaatsen.

Hoe maak je een fotoalbum?

Klik op Manage Album Add new album:
fotoalbum toevoegen WordPress website

Hierna kun je het album aanmaken en selecteren:

manage albums 3

Klik je op edit album:

Je kunt nu een album omschrijving geven, een preview afbeelding meegeven en een link opgeven waar het album een link naartoe mag krijgen.

 

editalbum 1

Door de fotogalerij te verplaatsen ( Drag en drop) naar de linker kolom, stel je de inhoud van het album samen.voeg fotogalerij aan album toe
De wijzigingen sla je op door op de knop update te klikken.

 

Het fotoalbum in een bericht of pagina opnemen

We gaan weer naar een bericht of pagina:

Klik op fotogalerij-icoon invoegen
fotogalerij op pagina plaatsen
Klik op Display galleries

fotogalerij op pagina 2

 

Klik op What would you like to display en selecteer het album dat je wilt laten zien.

 

 

selecteer fotoalbum

Klik nog eventueel op Sort or exclude images, als je niet alle afbeeldingen wilt tonen.

En vervolgens op save.
Het album wordt vervolgens getoond op je bericht of pagina zoals hieronder:

fotogalerij tonen op pagina

De shortcodes die je kunt gebruiken kun je hier verder nog bekijken: http://www.nextgen-gallery.com/help/shortcodes/

 

WordPress 3.6 is uit, wat is er nieuw?

De laatste versie van WordPress is gewijd aan de jazz pianist, Oscar Peterson.

Wat is er nieuw aan versie WordPress 3.6:

1) De menu’s zijn vernieuwd, zodat je je menu’s (als de beheerder) op een mobiel apparaat gemakkelijker kunt bewerken.

2) Er is een nieuw thema, de twenty-thirteen, een kleurrijk en responsive ( goed getoond op tablets/ smartphones) theme twenty-thirteen

3) Audio en video kunnen nu automatisch worden ingesloten in de  pagina’s en berichten alleen door toevoeging van
een link naar het bestand

5) Als je samenwerkt met iemand anders in de WordPress site, is er nu een vergrendeling beschikbaar,  zodat je niet per ongeluk elkaars werk overschrijft.

6) Betere automatisch opslaan functie,  zodat je minder snel je werk verliest.

Belangrijk:

  • Voordat je je website gaat updaten, wacht even een paar dagen en check of de voor jou belangrijke plugins en je huidige thema ook geschikt zijn voor de laatste versie.
  • Maak een back up van je website voor je daadwerkelijk update.

 Meer leren over WordPress versie 3.6? In de Workshop WordPress leer ik je een omzetverhogende website te bouwen.

Bekijk hier de beschikbare data voor de Workshop WordPress of Cursus WordPress

>