Category Archives for "Optimalisatie website"

Lokale zoekmachine optimalisatie tips die je zelf kunt toepassen

Als ondernemer wil je natuurlijk ook lokaal gevonden worden door je doelgroep. Ook dit is onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

PrintEen voorbeeld

Als voorbeeld nemen we een psycholoog die in Lisse gevonden wilt worden.

Hoe kun je je lokale zoekmachine optimalisatie te verbeteren?

De juiste opbouw van de pagina:

Aan de achterkant van de website kan je ook het een en ander doen om beter  in beeld te komen tussen de lokale (organische) zoekresultaten.

  • Geef de juiste titel aan je pagina: www.jedomein.nl/psycholoog-lisse
  • In de meta description / meta beschrijving: plaats de locatie en het zoekwoord in de omschrijving van de pagina , dit is eenvoudig terug te vinden in content management systemen. In Google mogen dit tot 156 karakters zijn inc. spaties.
  • Deze zin komt dikgedrukt in het zoekresultaat terug, wat bezoekers eerder prikkelt om op het resultaat te klikken. Zoals hier:

lokale-zoekmachine-optimalisatie-tip (1)

Bovenstaande voorbeeld is niet eens ingevuld, dat zie je doordat er stippels staan aan het einde van de zin. Al scoort deze man best in Lisse, deze omschrijving kan beter:

Psycholoog Praktijk voor gedragstherapie in Lisse, maak een afspraak via de telefoon  0634658799 of email info@…nl

  • Neem je zoekwoord en lokatie ook op in de koppen h1 en h2, h3: in WordPress heet dit kop 1, of kop 2, 3, 4, 5 en 6. Kop 1 gebruik je maar 1 keer op de pagina. De zoekterm en locatie gebruik je zoveel mogelijk aan het begin van de zin.

De google Local pagina

In mei 2012 is Google Places omgezet naar Google+ Local.
Google Places was onderdeel van Google Maps en toonde bedrijfsvermeldingen op Google Maps. Google+ Local is ongeveer hetzelfde maar is nu samen gebracht met Google+.

Hoe ga je je aanmelden:

https://maps.google.com/?hl=nl

 

lokale-zoekmachine-optimalisatie-tip-opgeven

lokale-zoekmachine-optimalisatie-tip-google-local

Vul dit profiel voor 100 % in. Dus parkeermogelijkheden en betaalmogelijkheden neem je ook mee. Je kunt hier ook vragen aan klanten om een recensie achter te laten in je profiel. Je kunt ook video’s toevoegen en foto’s van je producten.

Plaats je adres op je website

Het adres in Google places / local moet hetzelfde zijn als op je website.

Plaats dit adres op je website bij je contactgegevens maar ook in de footer van je website.
Het telefoonnummer doet hier ook toe.

En verder:

Plaats je website link op relevante websites. In de gratis versie van allebedrijvenin…nl, hotfrog, startpagina’s, een business-club waar je lid van bent of het wijkportaal.

Interessant? Blijf op de hoogte. Schrijf je hieronder in voor updates.

Al meer dan 1200 mensen gingen je voor. Zij ontvingen ook  het GRATIS E-book praktische tips voor een geweldige website.

Meerdere domeinen registreren….slim of nutteloos?

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-your-domain-name-image10325748Soms vertellen mijn klanten trots dat ze het .com, .eu of .info domein ook al hebben geregistreerd als ze bij mij komen voor een nieuwe website.

 

En ook alvast wat variaties zoals:

  • schoonheidspecialist-huidverzorging.nl
  • schoonheidspecialist-gezichtsverzorging.nl
  • schoonheidspecialisten-huidverzorging.nl
  • schoonheidspecialist-huidverzorgingen.nl

Zonde van het geld…..en zinloos….

Ook al zet je er een doorverwijzing op naar een andere domein.
Je hebt namelijk niets aan zo’n leeg domein. Deze wordt nooit getoond als je schoonheidsspecialiste huidverzorging intoetst in google. De website heeft namelijk geen inhoud en de kans dat een bezoeker www.schoonheidspecialist-huidverzorgingen.nl in de browser intypt is heel erg klein.

De enige reden die ik kan verzinnen om dit wel te doen, is uit oogpunt van concurrentie, dat je daarvoor je bedrijfsnaam registreert met een .com domein.
Maar verder adviseer ik het je om hier niet aan te beginnen. Je spekt alleen de webhosting bedrijven…..

Optimaliseer die ene website,  dan zal deze website met de tijd getoond worden op de juiste zoekwoorden.

En sateliet-sites dan?

Kijk, in sommige gevallen bieden ondernemers diensten aan die niet onder 1 website vallen, omdat de doelgroep heel er verschilt.

Zoals een kindertherapeute die Shiatsu trainingen geeft aan studenten, dan zou ik daar wel een andere website met eigen communicatiekanalen voor inrichten.
Je kunt de student dan aanspreken met beeld en taal op de voor hem meest aantrekkelijke manier en zo sorteer je meer effect dan het onder de kindertherapie website te hangen.

Hoe je dit doet?

Dit  kun je leren in mijn Workshops WordPress

of  uitbesteden als je jouw focus op je eigen expertise wilt houden.

en wil je alles in je eigen tijd doen vanaf je eigen pc of mac? Volg dan de online cursus WordPress en maak je eigen sateliet-site.

Kleurgebruik op de website

Welke kleur gebruik je nu op je website?
De kleurkeuze moet passend zijn met de huisstijl.Hoewel niet de juiste volgorde, beginnen ondernemers vaak met het (laten) bouwen van een website en is er zelfs nog geen huisstijl.

Daarom hier enkele tips om tot de keuze van de juiste kleur te komen.
In de psychologie hebben kleuren een eigen betekenis.De volgende gevoelens worden geassocieerd met kleuren:

Blauw: betrouwbaar en zakelijk helderheid zakelijkheid
Oranje: actie matig feest
Paars: koninklijk rijkdom verfijning
Bruin:  mannelijkheid stabiliteit
Geel:  energie, luchtigheid, vreugde
Grijs: saai massa grauw
Groen: vruchtbaarheid, vrede en natuur
Rood: gevaar passie warmte
Roze: liefde humor vriendschap
Violet: wijsheid spiritualiteit Succes kracht
Wit: licht puur zuiver, netheid
Zwart: elegantie mysterie rebellie

 

Vragen die je jezelf bij de keuze van de kleurstelling stelt:

  • Past deze kleur bij de huisstijl van je bedrijf?
  • Spreekt deze kleur je doelgroep aan?
  • Ondersteund de kleur de kernwaarden van je bedrijf?

Praktische tip:

Gebruik als browser mozilla firefox. Dit is namelijk met recht de browser voor mensen die creatief zijn op het web.
color-zillaWanneer je de ze browser hebt gedowload ga je naar extra / addons.Nu gaat er een wereld voor je open!

Zoek color zilla  op, klik op installeren.

Je kunt nu eenvoudig op zoek naar de #kleurcode die jou aanspreekt en deze  gebruiken in  de beelden die je bijvoorbeeld in pixlr.com gebruikt of direct in de website.

 

Ter inspiratie: colourscheme.comcollor-zilla

Op verzoek start ik weer met de workshop social media.

Heeft je homepage te weinig effect? Tijd voor deze nieuwe opzet.

http://www.dreamstime.com/stock-image-eco-home-image18118041De homepage, een belangrijke pagina maar … hou er rekening mee dat niet iedereen altijd direct op je homepage binnenkomt. Je bezoekers kunnen net zo goed via een andere pagina op je website binnenkomen doordat ze zochten op een bepaalde
zoekterm en op een van je onderliggende pagina’s uitkwamen.

Iedere pagina heeft zijn eigen doel.

 

Hoe maak je nu een optimale homepage: 

In het verleden had ik geleerd dat het eigenlijk een opsomming zou moeten zijn van je beste content en aanbod en links die je bezoeker dieper de website intrekken.
Sinds ik fervent lezer ben van de artikelen van Sean D’Souza, van Psychotactics uit Nieuw Zeeland, ben ik daar op teruggekomen.
Ik deel graag mijn nieuwe inzichten met jou.
 

Eerste ontmoeting /  wens een langdurige band op te bouwen

Want wat is het doel van je homepage?

Wil je een langdurige band opbouwen met je lezer omdat ze pas na enkele malen van je te hebben gehoord ze je zullen inschakelen?

In dat geval wil je dat ze:

1. je blogartikelen lezen
2. lid worden van je nieuwsbrief / tips
Omdat je niet wilt dat je bezoekers verdwalen, moet je ze richting geven: wat kunnen en moeten ze op je homepage doen?
Hoe geef je ze die richting optimaal?
Kijk eens bij www.iconfinder.com

Kijk eens bij www.iconfinder.com

Richting geven kun je doen door contrast te gebruiken, beeld te accentueren. Door  gebruik te maken van grotere afbeeldingen voor belangrijke onderdelen, en kleine voor de minder belangrijke.
Door kleurgebruik en natuurlijk door tekst (klik hier, lees ook, schrijf je in) en het gebruik van pijlen.

Wees dus duidelijk door vooraf al te bepalen wat de structuur op de homepage wordt.
Wanneer deze te druk is in de hoop dat ze maar ergens op klikken,  ga je voorbij aan je doel.

Structuur pagina / skelet

Teken voor jezelf uit op papier, hoe jouw homepage er uit zou moeten komen te zien.
Waar komt de  bezoeker binnen en waar leidt je de lezer naar toe?

Logo links

HEADER
Tagline met jouw belofte

Denk aan: wie help je waarmee en wat bereiken ze ermee

MENU: de pagina’s

CONTENT

SIDEBAR

Ebook + inschrijfformulier nieuwsbrief

Facebook page

Roterende testimonials van jouw klanten

Adres
gegevens

Social
media
iconen

Link naar laatste blog

1369961761_idea

Gevaar van advertenties

Kleurrijke advertenties, van Google Adsense, bijvoorbeeld, zijn zo ontworpen zodat er op geklikt wordt. Bedenk je vooraf echt of je deze wel nodig hebt. De verdiensten zijn meestal minimaal, kunnen je imago schaden en leiden af van jouw doel.

Krijg de aandacht van de lezer door te benoemen:

  1. Het probleem
  2. De gevolgen als er niets wordt gedaan aan dit probleem.
  3. De oplossing
  4. Het doel van de website:

Waarom heb je deze website opgezet?
Wat belooft de website te leveren?
Hoe ga je dit waarmaken?

  1. De call to action
  2. Uitleggen dat je wilt dat de lezer doet.
  3. Testimonials
  4. Bezwaren benoemen die je bezoeker mogelijk heeft om toch niet in te gaan op je aanbod.
  5. Bezwaren weghalen
  6. Afsluiten met de call to action: wat was ook al weer het doel van de pagina? Laat je bezoeker klikken op een button om zich in te schrijven of plaats die link naar meerdere artikelen.

Dit artikel is gebaseerd op het boek The Home Page
uit de serie van Sean D’Souza- The Brain Auditor:  http://www.psychotactics.com/website-secrets

 Ps: met toestemming van Sean!

Keywordplanner van Google

Met de keywordplanner van Google kun je zelf eenvoudig een zoekwoordenonderzoek doen. zoekwoordenplanner-150x150

Ga op zoek naar die termen die jouw klanten gebruiken met de suggesties die je krijgt uit de zoekwoordenplanner:

  • Waar zoeken je klanten naar?
  • Op welke termen zoeken jouw klanten nog meer?

Dit kunnen wel heel andere woorden zijn dan je verwacht!

Maak ook gebruik van deze gratis zoekwoordentool,
bekijk hier hoe je dit doet:

 

 

>