Category Archives for "Online training maken"

passief inkomen & online trainingen

Passief inkomen en online trainingen

Hoe kom je op hét geweldige idee wat zeker aanslaat bij jouw ideale klant?
Hoe verloopt dat proces van aanmelding tot start van je online training en voor welke markten werkt dit goed? Bekijk het in de video.

Ga je de uitdaging met mij aan?


Waar zou jij nu een online training over kunnen maken? Welk gedeelte van je werk doe je nu zo vaak dat het je een hoop tijd zou schelen wanneer je dit in een online training giet? Waardoor je veel meer mensen kunt helpen? Deel je idee in de Facebook groep. Ik ben razend benieuwd!

Online webinar organiseren

Webinars als ondersteuning, als verdienmodel, als virtueel klaslokaal

Soorten webinars

  • Verkoopwebinars
  • Kenniswebinars / betaalde webinars
  • Trainingwebinars/ Virtueel klaslokaal
  • Evergreen webinars
  • Webinar als weggever

Webinar programma's

Go to webinar

De Rolls Royce onder de webinars. Prijzig maar solide. Tip: Deel een account met een andere ondernemer om zo de kosten te drukken.

Webinar jam

Hip. Iets vertraging op de lijn, gebaseerd op Google Hangout.

Ever webinar​

Koppeling tussen Webinar Jam om Evergreen webinars (opgenomen webinars) mee te geven. Ik doe ze overigens het liefste live 😉

Webinar Geek

Nederlandstalig webinar programma. Enorm in opkomst.

Zoom

Gratis variant, niet echt om webinars mee te geven maar wel live presentaties, waarmee je je scherm kan delen. Je kunt cursisten/deelnemers live in de uitzending halen

Go to meeting ​

​In te zetten voor trainingwebinars, online coach gesprekken, je deelnemers live in de uitzending te halen.

Skype​

Met Skype kun je ook groepsgesprekken voeren en online coachen.

Opdracht


Welk soort webinar past in jouw business? Met welk doel zou jij webinars kunnen geven? Deel het in de Facebook groep.

Website hotspots

Hotspots op je website

Website hutspot? Hoor ik je denken... 🙂 Nee ik bedoel echt hotspots. Die plaatsen op je website waar je er voor kunt zorgen dat je website bezoeker een echte lead wordt.  Bekijk de video!

Waar zitten die hotspots?

  • Op je homepage direct onder je menu
  • Na ieder blogbericht
  • In de sidebar
  • Pop up bij verlaten van de pagina

Heb je nog geen weggever? Doe hier inspiratie op: checklist weggever

Tip wanneer je aan de slag wilt met converterende pop-ups: Thrive Leads


Opt-in pagina

Een aparte opt-in pagina ( landingspagina) in je website is onmisbaar. Ik laat je hierboven zien waar deze pagina aan moet voldoen voor optimaal resultaat.  Deze kun je eenvoudig maken met Thrive ​Architect onder andere.
De checklist landingspagina kun je hier downloaden.

In sommige thema's kun je ook een landingspagina uitkiezen. Kijk dan bij de pagina's naar Pagina Attributen / Template / Landingspagina,

online zichtbaar worden als ondernemer

Persoonlijke video

online-zichtbaar-worden-als-ondernemer

Video is ongelofelijk krachtig om in verbinding te komen met jouw ideale klant. Veel ondernemers hebben een soort "video-schroom" en daar moeten we iets aan doen. Ik licht op deze pagina twee soorten video's uit, kies wat nu het beste bij je past of wissel het af met elkaar.

Animatie video maken met Powtoon

Met het programma Powtoon maak je zelf de leukste animatie video's. Deze kun je inzetten om een evenement te promoten, maar ook om zelf online zichtbaar te worden. Als je het afwisselt met elkaar dan, blijf je verrassend in beeld.

Mijn voorbeeld video

Deze video werd 3500 keer getoond in een paar dagen tijd.

Links

Powtoon

Opdracht


Om zakelijk zichtbaar te worden maak je ofwel een animatie videootje met Powtoon ofwel een persoonlijke. Deel je deze in de Facebook groep?

Ik ben reuze benieuwd!

7 manieren om je online training te verkopen

7manierenverkopenklein
Voordat je zover bent dat je online training klaar is en je deze in de markt kunt gaan zetten, maak je een plan hoe je je online training kunt gaan verkopen.

Hieronder volgen 7 manieren om je online training te verkopen

√ E-mail-serie (autoresponder)
√ Salespage
√ Eén op één gesprekken
√ Superlancering
√ Challenge
√ Webinar
√ Partners

E-mail-serie (autoresponder)

Voordat je begint met het maken van je training start je met het verzamelen van e-mailadressen. Op het moment dat je je aanbod doet, heb je ook lezers, leads, aan wie je je training kunt gáán verkopen. De e-mailadressen kun je verzamelen door een cadeau in het vooruitzicht te stellen als dank voor de inschrijving. Heb je ideeën nodig voor een nieuwe weggever/ leadmagnet? Kijk dan even hier.

Bouw een band op met je lezer/lead tijdens de komende periode. Je kunt een inhoudelijke e-mailserie schrijven en versturen naar je lezer/lead die een probleem voor hen oplost en wakker maakt voor de oplossing die je biedt.

Voordat je begint met het maken van je training start je met het verzamelen van e-mailadressen

Salespage

Als je website goed is ingericht heb je ook natuurlijk je aanbod opgenomen op je website. De beste manier om je lezer, die jou en je product nog niet goed kent, warm te krijgen voor jouw oplossing, is het opzetten van een goede salespage. In deze salespage benoem je krachtig de problemen en verlangens en leid je ze naar de oplossing: jouw online training.

Eén op één gesprekken

Je spreekt je klanten waarschijnlijk geregeld via telefoon, skype of live met een kopje koffie. Je kunt je aanbod doen tijdens deze gesprekken, wanneer je weet wat je klant nodig heeft kun je je aanbod doen tijdens het gesprek.

Superlancering

Een lancering kent 3 fases:

  • de pré-launch
  • de lancering zelf
  • de post-launch

Hoe langt duurt zo’n lancering? Dat kan tussen de 14/21 dagen zijn. 

Pre-launch
In de pré-launch, de eerste fase van je lancering, kun je waardevolle inhoud delen via je nieuwsbrief met je lezers. Dit kan een video zijn of een pdf of een blog. De bedoeling hiervan is dat je de mensen nieuwsgierig maakt naar het product.

Voor $15 dollar kun je een unieke animatie video laten maken op Fiverr.com

Je kunt dit ook zelf maken via http://www.powtoon.com/

Hieronder volgt een video die ik naar mijn lijst stuurde.

Lancering

Dan volgt de dag van lancering, de aankondiging doe je ook weer per e-mail en je verwijst naar je salespage.

Op de salespage staat een afteller/ een countdownknop tot wanneer het aanbod geldig is.
Ook je betaalbuttons staan hier natuurlijk op.

Post-launch

  1. Na enkele dagen stuur je een mail met de veel gestelde vragen hierin opgenomen.
    Dit zal mogelijke bezwaren weer weghalen.
  2. Organiseer een webinar om live een presentatie te doen van je online training.
  3. Na de veel gestelde vragenmail stuur je een “nog 72 uur” uur mail.
  4. En nog 24 uur mail is de voorlaatste e-mail.
  5. Op de dag zelf stuur je de laatste e-mail waarin je aangeeft dat de inschrijving sluit en dat mensen zich bijvoorbeeld tot 23.59 uur kunnen inschrijven.

Challenge

Heel populair is ook de challenge. Hier krijg je een echte enorm warme groep aan nieuwe prospects uit. Tijdens een challenge ga je met een groep geïnteresseerden aan de slag met opdrachten via e-mailmarketing, video’s en Facebook. Maak de challenge van algemeen nut; zo krijg je een groter bereik en maak het aanverwant aan je eigen product. Zo hield ik zelf eerder de challenge: “Megaboost je e-maillijst” en “Word baas over je website”. Binnenkort start de challenge “Succesvol online ondernemen.”

Webinar

7 manieren om je online training te verkopen klein

Met een webinar kun je veel mensen tegelijkertijd bereiken. Tijdens het webinar creëer je een band met de kijker; je bent in beeld en kunt je zelf goed voorstellen. Je inspireert de kijker en traint over het onderwerp. Tijdens het webinar neem je al een aantal aankoopbezwaren weg. Aan het einde van je webinar doe je je aanbod en leid je de mensen naar een betaalpagina.

Partners

Ken jij ondernemers met wie jij graag samen wilt werken omdat je dezelfde doelgroep bedient maar een heel andere product of dienst aanbiedt? Samen sta je sterk en het is ook nog eens ongelofelijk leuk om bijvoorbeeld samen een webinar te geven. Je kunt je partner belonen met een geldelijke bijdrage en bijvoorbeeld korting voor deelname aan je eigen online training.

 

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met deze 7 manieren om je online training te verkopen.

 

De doorbraak van online trainer Marieke

Gratis mini cursus

Gratis online workshop

De beste voorbereiding op het ontwikkelen van je online training

Geen spam, wel waarde Powered by ConvertKit
Deze gratis mini cursus heb je al gevolgd. Wil je nog meer leren? Misschien is de mini cursus Baas over je eigen website ook iets voor je! Je kunt je hier opgeven: http://www.dewebacademie.nl/mini-cursus

Heb jij ambities richting het maken van een online training?
Er komt een dag dat je denkt:

1. Zit mijn doelgroep hier nu wel op te wachten? ( En jijzelf….)
2. Is mijn online training perfect genoeg?
3. Online zichtbaar worden hoort erbij…. maar ik wil helemaal niet zo in de picture staan

moeite-met-online-zichtbaarheid1. Zit mijn doelgroep hier nu wel op te wachten?

Allereerst kun je deze doemgedachte voorkomen door, voor je start met het maken van een online training, een onderzoek te doen bij jouw doelgroep. Dat kan via je nieuwsbrief uitgezet worden of via verschillende Facebook groepen.  En met SurveyMonkey zet je zo’n enquête zo op.

Eén belangrijke tip: ga niet vragen of deze mensen je online training zouden kopen. Misschien heb je nog helemaal geen goede KLT- (Know Like Trust; dat mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen) factor met deze mensen opgebouwd. Bevraag het probleem en benoem mogelijke resultaten en oplossingen.

Meet of er echt interesse is voor je start met het maken van je training.
Als je de vraag en het antwoord helder hebt, hoef je hier dus niet meer over te twijfelen.

Een tweede belangrijk onderdeel wat je je kunt afvragen:

-Zit je zélf wel op deze online training te wachten?

Fascineert het onderwerp van je online training je genoeg en komt de interesse in het onderwerp echt vanuit je tenen? Weet je zeker dat je genoeg passie hebt over dit onderwerp dat je er zeker wel 3 jaar over wilt enthousiasmeren? Want je zult hier over gaan bloggen, nieuwsbrieven schrijven, webinars geven, video’s maken….. Je enthousiasme is hierbij van groot belang. Dus nogmaals: kies het onderwerp van je online training waar ze je, bij wijze van spreken, midden in de nacht voor wakker kunnen maken.

2. Is mijn online training perfect genoeg?

Ben jij een perfectionist? Zo’n echte die alles op topniveau geregeld wil hebben? Lastige eigenschap, die je succes en zelfs je hele lancering in de weg kan staan. Weet dat een online  training niet perfect is wanneer je hem lanceert. Want je hebt nog geen feedback gekregen, je hebt het nog niet kunnen finetunen.  Vraag een vriendin, assistent, proefpersoon je training te doorlopen en pas aan wat je terug krijgt als feedback.

Pilotgroep

Je kunt ook starten met een pilotgroep. Bied de training aan voor een gereduceerd tarief alleen voor deze pilotgroep. Je krijgt feedback en vraag ook om testimonials. Dit is echt een win-win situatie. Zij worden geholpen en betalen niet je uiteindelijke prijs. Jij ontvangt de feedback en testimonials én vertrouwen in je online training.

Je gaat deze training nu wat perfectioneren en bij elke ronde dat je de training weer lanceert.
De belemmerende overtuiging dat je online training perfect moet zijn, kun je schrappen.

Perfect bestaat niet.

3. Ik wil helemaal niet zo in de picture staan

Heel veel startende online trainers hebben grote moeite met het zichzelf in de picture te zetten. Ik begrijp dat zo goed!
Vorige week had mijn cursiste Marieke een grote doorbraak die ik zelf ook heb doorgemaakt.
Het was zo herkenbaar, en mogelijk herken jij je ook in haar verhaal.

Ze heeft namelijk een geweldig online programma ontwikkeld waarmee ze vrouwen in de overgang helpt de vervelende symptomen te bestrijden door een specifieke aanpak.

Ze zat op een bepaald moment met zichzelf in de knoop, ze wilde niet zo in ‘the picture’. Had moeite met de online zichtbaarheid die erbij hoort als je je online training onder de aandacht wilt brengen. Maar toen realiseerde ze zich dat ze moest. Ze moést gewoon die stap nemen om al die vrouwen met overgangsproblemen te helpen.

Haar eigen live cursussen zaten zo bomvol dat ze de aanvragen ook niet meer aankon.
En ze hielp deze vrouwen graag. Het ging om hén, zij was ‘gewoon’ het middel. Dus ze besloot. Het gaat niet om mij en niet om mijn angst zichtbaar te zijn.  En toen ze had besloten ondernam ze actie.
Ze huurde een videovrouw in, schreef de scripts en maakte video na video.

Geweldig hè! Ik was zo trots op haar dat ik besloot er een blog over te schrijven. Omdat ik hoop dat het jou ook kan helpen jouw schroom te overwinnen online zichtbaar te worden.
Deel hier onder als je wilt, wat hield jou tegen om toch online zichtbaar te worden en hoe heb je dit overwonnen?

 

Moeite met online zichtbaarheid?  Hou voor ogen dat het om het resultaat van je cursisten gaat, jij bent ‘gewoon’ het middel.

 

Meer lezen over online programma’s? Lees deze 10 tips >

 

Onderzoek online training_ Bevraag het probleem en benoem mogelijke resultaten en oplossingen.

 

2

De money-machine

de money-machineAfgelopen week was ik naar Business Mastery 2 in Londen bij Tony Robbins. De #1 Life & Business Strategist.

Vijf dagen volledige onderdompeling in de wereld van marketing, sales, financiële inzichten en optimalisatie.
Dagen van 8 uur ’s ochtends tot 1 uur s’ nachts. Ja, heel veel waarde voor je geld 🙂

Eén van de onderdelen was het maken van een money-machine.
Tony Robbins vroeg mij de belangrijkste financiële beslissing voor toekomst te delen met de zaal van 1200 man.

Het waren er eigenlijk zelfs drie.
Drie beslissingen die je financiële toekomst compleet veranderen.

irene-tony“Welk percentage van je omzet ga je voor altijd houden voor je gezin en voor je groei.”

Zoals je weet moedig ik je aan om je kennis ook te vertalen in een Online Business, zodat je niet (alleen) uurtje – factuurtje hoeft te werken maar ook inkomsten kunt genereren op de “automatische piloot”. (Binnenkort vertel ik je hier VEEL meer over. )

Maar wat natuurlijk de waarheid van een koe is, is dat de omzet die je maakt, opgaat aan kantoorruimte, computers, je team, etc etc. En als je niets van deze omzet behalve je salaris dan aan jezelf en je gezin toewijst, het verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Waar toch?

asset allocationEn toen Tony dus de vraag stelde mijn belangrijkste financiële beslissing voor de toekomst te delen met de zaal van 1200 man wilde ik dat graag delen.

Zo even met een microfoon een directe vraag beantwoorden aan Tony Robbins, was wel een ‘beetje’ buiten mijn comfort zone, laat ik eerlijk zijn.

Maar je weet, buiten de comfort zone ligt de groei…..

Ik vertelde dat ik 15 % zou verdelen over de 3 ‘ buckets’. Tony zette uiteen dat het slim is 3 potjes te maken, één om te sparen met Zekerheid, één Groei en Risico pot, en één Droom pot, voor dromen en leuke dingen. Of het nu voor een vakantie naar Thailand is of een vliegtuig of een weeshuis dat we heel graag willen steunen.

Drie potjes ofwel drie spaar- en verdubbel mogelijkheden

Ik koos, vertelde ik, voor 60 % naar een spaarrekening, 40 % naar een opties, funds, investeringen en 10 % – dus dat eerste percentage toch wat verhogen 🙂 – naar de Droom pot voor zaken die we als gezin heel graag willen doen.

Het geld dat je in deze potjes steekt gaat groeien, de normale spaarrekening gaat natuurlijk veel minder hard dan die van de 40 %, maar in dat potje bevindt ook het risico én de kansen.

Die avond nog heb ik inderdaad gewoon via een periodieke overboeking deze beslissing doorgevoerd.
Ik weet nog niet naar welke opties of investeringen etc ik moet kiezen, maar dat geeft niet.

“Hoe” ik het ga aanpakken is de volgende stap!

“ One of the great gifts of ‘mastering the game’ is not only being able to win but to have enough to make a difference for other “ – Tony Robbins

Wil je ook groeien op dat vlak? Ik kan je het boek Money Master the Game, van harte aanbevelen om mee te beginnen. Daar wordt haarfijn uitgelegd hoe dit systeem precies in elkaar steekt.

Internet succes formule

Succes formule(4)In 2016 ging ik naar UPW en al is dat even geleden, de tips en inzichten die ik daar kreeg werken nog steeds fantastisch.  

Als ik het werkboek nog eens doorblader  krijg ik telkens weer heel veel nieuwe ideeën en inzichten die ik ook met jou wil delen.

Ik wil namelijk de succes formule met je delen.
Ik sprak namelijk een tweetal van mijn klanten niet lang geleden. Beiden lanceerden hun online training.

De één wist heel duidelijk welk resultaat ze wilde bereiken.De andere dacht, “ik zie wel wat er op af komt”.

En ja, de ene klant verkocht haar training boven haar gewenste resultaat en de andere had veel minder resultaat.

Logisch, want als je niet weet wát je wilt bereiken en geen actieplan hebt, zal je uitkomst minder zijn.

Internet succes formule

Hoe pas je de internet succesformule nu toe op verkoop van jouw product of dienst?

1: Weet wát je wilt bereiken, benoem het exacte resultaat! Heb je een nieuw programma of dienst, ga je je online training lanceren, benoem dan in omzet en aantallen cursisten zodat je gewenste resultaat heel helder op je netvlies staat. Schrijf het op en hang dit resultaat ergens op waar je het kunt zien en je jezelf blijft herinneren aan je doel.

2. Weet waarom je iets wilt bereiken
Wil je iets neerzetten in de wereld, wil je straks de studie van je kinderen kunnen betalen, wil je zelf een training doen en voldoende omzet realiseren om te starten? Wil je afvallen zodat je je weer zekerder voelt bijvoorbeeld? Wat is de exacte reden waarom je dit doel wilt bereiken?

3. Ga er helemaal voor
, voer het consequent toe en met de juiste hoeveelheid enthousiasme. Maak een actie-plan: ga je je prospects via e-mailmarketing informeren? Hoeveel berichten ga je ze sturen? Ga je Social Media inzetten? Bepaal je kanaal en soort berichten. Ga je webinars organiseren? Hoeveel mensen heb je nodig in je webinars en hoeveel webinars moet je geven om je doel te bereiken?
 
4. Hou bij wat er gebeurt

Weet precies wat de resultaten zijn. Dus houd je aantallen bij. Dan weet je ook wat je nog moet bijstellen, of aan welke knoppen je nog extra moet draaien om echt tot dat resultaat te komen.

 5.Verander je aanpak als het niet werkt. En nog een keer en nog eens en nog eens en nog eens. Net zolang tot het lukt. Heb je te weinig resultaat met je webinars? Herzie je presentatie, vraag aan je coach wat er nog mist en ga er opnieuw voor. Eén nieuwsbrief over een nieuw product of dienst gaat je waarschijnlijk niet het resultaat brengen dat je je ten doel hebt gesteld. Maak een serie e-mails, stel een deadline tot wanneer mensen kunnen instappen.

Heb jij ook een gouden tip?

Deel het hieronder in het reactieveld!

Studietips voor jouw online cursist

Studietips voor jouw online cursistStudie-tips

Natuurlijk kun je je voorstellen dat er van alles in het leven van je online cursist gebeurt tijdens het volgen van je cursus.
Tijd voor een aantal online studie tips voor je online cursist of wanneer je zelf een online training volgt.

Herinner je zelf aan je doel
Waarom start je met deze online training? Hou je doel voor ogen, maak een moodboard of een afbeelding van je doel. Maak je de wereld een beetje mooier? Kun je dan extra op vakantie? Kun je meer mensen helpen? Ook je omzetdoel kun je op een zichtbare plaats ophangen zodat je er constant aan wordt herinnerd.

Plan je tijd
Plan je tijd in, blok het in je agenda en houd je eraan.
Reserveer een vast dagdeel. Past het door de week niet, is zaterdagmiddag dan een optie?

Als afleiding dreigt
Wees af en toe een beetje streng voor jezelf. Schrijf op dat je straks dat andere leuke ding gaat doen waar je nu aan denkt. Dit is STUDIE tijd… En heb vertrouwen! Je kunt dit!

Een ding
Verbeter je focus door één ding tegelijk te doen. Cluster je taken:  eerst de teksten schrijven, dan de afbeeldingen zoeken, dan video opnemen. Zo blijf je beter bij de les en gaat het je allemaal makkelijker af.

Organiseer
Organiseer, bewaar al je afbeeldingen, video’s, teksten op 1 plek Maak een map en bewaar daar al je spullen in. Maak mapjes voor je video, tekst, afbeeldingen, eigen cursisten.
Werk  je op veel verschillende locaties? Dan is Dropbox een uitkomst!

Stel een doel
Stel doelen voor jezelf. Maak doelen op voor volgende week, volgende maand en over 4 maanden. Schrijf ze op in je agenda. Deel je weekdoel met je buddy. Laat je niet verleiden tot het verzanden in futiliteiten. Lukt iets niet, vraag hulp en ga door.

Deel je succes
Deel je succes met je buddy of in de groep. Beloon jezelf,
wat gun je jezelf als je je doel behaald? Denk aan een keer naar de film, een bos bloemen, een extra lange wandeling met de hond.

Maak er een gewoonte van
Blijf trouw aan jezelf, aan je eigen belofte en aan je doelen. Mis je 1 keer je sessie, haal deze dan zo snel mogelijk in.  Duld geen uitlopen of achterlopen, blijf in het ritme, dan boek je resultaat!

Wil je deze infographic downloaden?

Hang het boven je bureau…. naast je doel!
Dat kan hier: Studie tips voor jouw online cursist

10 dingen die je moet weten als je start met online trainingen

Heb je interesse om een online training te maken? 10 tips voor een goede start.

Lees hier alvast deze 10 tips zodat je goed voorbereid bent.

Inhoud
1. Hoe gaan jouw cursisten betalen
2. Ken je doelgroep
3. Brainstorm tools
4. Maak je online training niet te groot
5. Hoe ga je begeleiden
6. Studietips voor jouw online cursist
7. Voorbeelden van online trainingen
8. In één keer aanbieden versus content dripping
9. Hoe promoot je je online training
10. Hoe ‘engage’ je je cursisten

1. Weet hoe Nederlanders en Belgen het liefste betalen

In Nederland betalen we het liefste met IDeal.

Online betalen door Nederlandse consumenten in 2014

• iDEAL – 54 procent van de online transacties
• Creditcard – 11 procent van de online transacties
• Paypal is ook absoluut in opkomst. PayPal biedt bescherming aan de koper van producten op andere websites die gekocht en betaald zijn met PayPal, maar niet zijn geleverd.

BelgisGeld-verdienen-met-internet-websiteche klanten betalen graag met Bancontact en Mister Cash. Let wel op dat je de BTW kunt verleggen zodat er geen BTW berekend hoeft te worden.  Je neemt dan de volgende zin op, op je eigen factuur : BTW verlegd naar … (en dan het BTW-nummer van de Belgische ondernemer.)

Een grote groep (47 procent) ziet graag dat alle rekeningen per e-mail worden verstuurd. Toch is het percentage dat zegt rekeningen per e-mail sneller te betalen dan rekeningen in de brievenbus een stuk kleiner (34 procent).
(Bron: Nibud)

2. Ken je doelgroep

waargaatmijnemailserieoverVoor je gaat beginnen met het maken van zomaar een online training is het goed exact te weten, voor wie je de training maakt.
Want als je weet wié dat nu precies is dan kun je daar je communicatie op afstemmen.
Begin daarom met het maken van een ‘voorbeeldklant’ een persona.

Een persona helpt je te visualiseren wie je graag als klant wilt.
Aan de hand van deze punten vorm je je hiervan een beeld:

Je doelgroep bepaling

•    Wie is je allerleukste klant? Schrijf een naam op van de klanten met wie je het allerliefste heb gewerkt tot nu toe en waar je er meer van wilt.

____________________________________________________

•    Geslacht: … en is dat van belang?

____________________________________________________

•    Leeftijd:

____________________________________________________

•    Opleidingsniveau:

____________________________________________________

•    Hobby:

____________________________________________________

•    Kenmerken karakter:

____________________________________________________

•    Hoe gaat hij/zij om met informatie:

____________________________________________________

Wat is zijn/haar grootste probleem:

____________________________________________________

•    Waar ligt hij/ zij ‘s nachts wakker van?

Wat is voor jouw klanten echt een nachtmerrie

____________________________________________________

Wat is jouw oplossing?

•    Hoe ziet de toekomst van jouw klant eruit als dat probleem is weggeruimd?
•    Denk verder dan: slank.
•    Denk aan: energieker, meer zelfvertrouwen.
•    Schrijf dit voor jezelf op
•    De voordelen van de voordelen….

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Als je dit helder hebt, dan kun je verder met de ideevorming van je online training.

Er is een duidelijk trend: steeds meer oudere online cursisten melden zich aan voor online trainingen.
Michel Penterman van de muziekles-website Learningfromstars.nl signaleert een duidelijke stijging van de oudere online cursist: “Zelf geef ik al zes jaar gitaarles via Gitaarles.nl en het valt mij op dat de gemiddelde cursist steeds ouder wordt.” Dat is ook zichtbaar bij Cor Bakker, die online pianolessen verzorgt. “Mijn oudste klant is 84, zijn oudste klant zelfs 87 jaar.” vertelde hij onlangs ingratis online training
een interview in de Telegraaf. Logisch want vroeger was er wellicht nooit tijd of geld om cursussen te volgen. Nu gaan senioren ook minder graag de deur uit en dan biedt het internet dus uitkomst.

Ook online trainingen rond tekenen, haken, breien en specifieke diëten vinden gretig aftrek om maar een voorbeeld te geven.
Op marketinggebied zie je vele succesvolle trainingen ontstaan zoals: “Maak je businessplan”, “Linkedin voor ondernemers”,  “Succesvol maar toch ontspannen ondernemen”.
Voordat je met een goed idee op tafel komt, ga je eerst goed bij jezelf te rade welke klant je wilt bedienen en welk probleem je op gaat lossen.

De leeftijd van de cursisten aan De Web Academie varieert ook van begin 20 tot ver in de 70.

3. Brainstorm tools voor de inhoud

De  inhoud… ja, wat ga je nu precies behandelen in je online training? Hoe kom je tot een logisch geheel?
Tip: Werk met een tool die je bekend is. Er zijn zoveel mooie tools op de markt, maar als je vanaf start gaat uitvinden hoe zo’n mindmap tool werkt ben je uren verder en heb je vermoedelijk nog niets bedacht. Bovendien is het killling voor je creativiteit om 2 dingen tegelijk te doen 🙂
Dus of het nu index-kaartjes zijn, post-its op een groot vel papier of een excell sheet, het is allemaal goed.

4. Maak je online training niet te groot

Als je eenmaal bezig bent met het maken van je online training zijn er een aantal valkuilen. In je enthousiasme kun je allerhande onderdelen erbij halen die te ver gaan voor je cursist. Hierdoor wordt je training te groot en haken je cursisten door de omvang af.

Hoe combineer je Social Media en zoekmachine optimalisatie? Enkele tips.Bepaal daarom vooraf duidelijk de structuur.
Wat wil je dat je cursist gaat leren? Welke stappen zijn nodig zodat je cursist op dat punt komt?
Welke vaardigheden moet hij of zij leren?
Welke inzichten moet hij of zij krijgen?

Als je dat helder voor ogen hebt dan ben je al heel eind op weg.
Het gevaar loert in het te groot maken van je training.
Bedenk goed of een volgend onderdeel er ECHT in moet, of dat het net zo goed een vervolgcursus zou kunnen zijn.
Is dat het geval? Schrijf het dan op in een idee-boekje. Stof voor later!

5. Begeleiding van je online cursisten

Bij een low-end online training is er mogelijk niet eens begeleiding nodig. Je kunt een training maken die volledig op de automatische piloot draait zonder verdere inmenging. Maak dit ook duidelijk op je salespage, dat deze training zonder verdere ondersteuning is. Dit wordt een training waarmee je echt een passief inkomen kunt opbouwen.
Natuurlijk kún je bij je online programma wel ondersteuning aanbieden.facebookgroep-kl

Vorig jaar kocht ik een online training die mij wel € 3500 kostte. De training is volledig online en bestaat uit video’s, templates, voorbeelden en formats. Er zit een enorme grote Facebook groep bij waar af en toe vragen in worden beantwoordt door andere cursisten.
Na video 17 ben ik gestrand. Ik heb er nog 67 te gaan.  De training is op zich zeer waardevol maar hoe komt het nu dat ik niet doorzet en de volgende onderdelen niet volg?

Want zonder deze training af te maken stapte ik in een volgende training. Deze training kostte mij ook € 3500. Ook deze cursus bestaat uit video’s en templates en formats en een grote Facebook groep.
Maar daarnaast kreeg ik wekelijkse e-mails die mij triggerde om door te gaan met de cursus. En 1- op -1 coaching zodat ik ook mijn vragen kon stellen en gemotiveerd werd door te gaan.  Dus voordat je start met je online training, denk dan ook na over begeleiding.

Ga je wel ondersteuning  aanbieden of niet?

6. Studietips voor jouw online cursist

Natuurlijk kun je je voorstellen dat er van alles in het leven van je online cursist gebeurt tijdens het volgen van je cursus.

Studie-tips

Tijd voor een aantal online studie tips voor je online cursist of jezelf als je zelf een online training volgt.

Herinner je zelf aan je doel
Waarom start je met deze online training? Houd je doel voor ogen, maak een moodboard of een afbeelding van je doel. Maak je de wereld een beetje mooier? Kun je dan extra op vakantie? Kun je meer mensen helpen? Ook je omzetdoel kun je op een zichtbare plaats ophangen zodat je er constant aan wordt herinnerd.

Plan je tijd
Plan je tijd in, blok het in je agenda en houd je eraan.
Reserveer een vast dagdeel. Past het door de week niet, is zaterdagmiddag dan een optie?

Als afleiding dreigt
Wees af en toe een beetje streng voor jezelf. Schrijf op dat je straks dat andere leuke ding gaat doen waar je nu aan denkt.

Dit is STUDIE tijd… En heb vertrouwen! Je kunt dit!

Eén ding
Verbeter je focus door één ding tegelijk te doen. Cluster je taken:  eerst de teksten schrijven, dan de afbeeldingen zoeken, dan video opnemen. Zo blijf je beter bij de les en gaat het je allemaal makkelijker af.

Organiseer
Organiseer, bewaar al je afbeeldingen, video’s, teksten op 1 plek. Maak een map en bewaar daar al je spullen in. Maak mapjes voor je video, tekst, afbeeldingen, eigen cursisten.
Werk  je op veel verschillende locaties? Dan is Dropbox een uitkomst!

Stel een doel
Stel doelen voor jezelf. Maak doelen  voor volgende week, volgende maand en over 4 maanden. Schrijf ze op in je agenda. Deel je weekdoel met je buddy. Laat je niet verleiden tot het verzanden in futiliteiten. Lukt iets niet, vraag hulp en ga door.
Je zult zien dat ook als je juist niet bezig bent met een onderdeel van je training de oplossing ‘ineens’ bij je binnenkomt vallen.

Deel je succes
Deel je succes met je buddy of in de groep. Beloon jezelf, wat gun je jezelf als je je doel behaald? Denk aan een keer naar de bioscoop, een bos bloemen, een extra lange wandeling met de hond.

Maak er een gewoonte van
Blijf trouw aan jezelf, aan je eigen belofte en aan je doelen. Mis je 1 keer je sessie, haal deze dan zo snel mogelijk in.  Duld geen uitlopen of achterlopen, blijf in het ritme, dan boek je resultaat!

7. Voorbeelden van soorten online trainingen

  • Mini-cursussen
    Je kunt korte online trainingen aanbieden en die inzetten als ‘weggever’. (Je geeft in plaats van een e-book een training via email in delen, als weggever)  Je blijft dan in nauw contact met je bezoeker en je verhoogt de “know-like-trust” factor enorm. Kennen, leuk vinden en vertrouwen.
  • Low-end online programma’s
    Dit zijn online trainingen zonder begeleiding, meestal zijn deze trainingen niet de duurste en de meest complete trainingen. Je kunt dit zien als een kennismakingscursus.
  • Terugkerende memberships…. ledenwebsites
    Een low-end programma heeft vaak een beperkte duur en wanneer de periode is afgelopen kun je deze mensen aanbieden het aanbod te verlengen.
  • High-end programma’s / VIP-programma’s
    Er zijn altijd cursisten die het beste van het beste willen. Die een Koga Miyata kiezen in plaats van een Popal. 🙂
    Je kunt je online training aankleden met High-end elementen: 1- op 1 coaching, VIP-dagen, trainingswebinars, accountability calls, etc.

8. In één keer aanbieden of content drippen

Als online trainer heb ik zelf al vele online trainingen gekocht en aan deelgenomen. Wanneer je je training gaat maken, bepaal je bij de start al hoe jouw cursist kan doorlopen. Krijgt hij alle informatie ineens? Of ga je content drippen?

Het grote voordeel van alle informatie in één keer aanbieden is dat je cursist zelf door de training kan navigeren. Een wat eigengereide cursist zal door de cursus heen kunnen springen en onderdelen missen. Echter, je kunt ook deze cursisten op een andere manier begeleiden. En je hoeft echt niet persé  de online training dan maar wekelijks of maandelijks aan te bieden.

Email alerts
Je kunt om je cursist door de training te begeleiden namelijk een zogeheten autoresponder inrichten.  Met een autoresponder ontvangt je cursist wekelijks emails waarin je uitlegt wat de volgende stap is die hij of zij kan zetten.

Bij content dripping ontvangt de cursist steeds gedeelten van de cursus. Dat kan per week of maand, net zoals je dat instelt. In de ledenplugin kun je dit goed opgeven.

Voordeel voor jou als trainer: je kunt je cursus verkopen maar het geheel hoeft nog niet op de plank te liggen. Dus terwijl de cursist in module 1 zit, werk jij aan module 2, en zo verder. Dit lijkt aantrekkelijk maar als je voor deze optie kiest, wees er 100% zeker van dat je je belofte waar kunt maken en de modules tijdig klaar hebt staan.

Nadeel voor je cursist: het kan behoorlijk demotiverend zijn als je cursist niet verder kan en wel verder wil.
Immers, niet iedereen heeft hetzelfde niveau als ze instappen op jouw training.
Ikzelf heb meerdere cursussen gevolgd die met content dripping werden aangeboden, en bij verschillende cursussen vond ik het enorm frustrerend niet verder te kunnen wanneer ik dat wilde.

9. Hoe promoot je je online training?

Ga jij bij je je online training  een open inschrijving hanteren, je cursisten kunnen starten wanneer ze dat zelf willen, of maak er je er een echt lanceermoment van waarop een nieuwe groep cursisten start?verkopen via facebook

Dat is een beslissing die je vooraf moet nemen. Het voordeel van het creëren van een moment, een lancering, is dat je aan de slag kan gaan met schaarste. En als een product schaars is, dan verkoopt dit eenvoudiger. Je klant zal makkelijk “Ja” tegen je zeggen.

Een lancering kun je op verschillende manieren organiseren, je schrijft blogs en deelt deze in je nieuwsbrief en op Social Media. Je verwijst geregeld naar je salespage. Je kunt ook webinars geven en naast inhoudelijk tips je product onder de aandacht brengen.

10. Hoe ‘engage’ je je cursisten?

Je hebt online trainingen en… online trainingen. Hoe zorg je er nu voor dat je cursisten enthousiast en geboeid naar je luisteren en de taken uitvoeren?

  1. Vertel een verhaal.  Geef voorbeelden van hoe andere cursisten hun doel behaalden,  zo houd je de leerstof het levendigste voor je cursisten. Heb je niet eerder online een training gegeven maar wel live workshops of trainingen? Dan kun je daar ook voorbeelden uit opdiepen. Vertel dan natuurlijk wel dat dit voorbeeld uit het dagelijkse leven komt.
  2. Een actieve enthousiaste spreekstem verlevendigt je training enorm. Heb je zelf niet zo’n geweldige spreekstem? Stemmen kun je inhuren! Denk bijvoorbeeld eens aan http://www.voicebooking.com/nl/
  3. Schrijf je teksten in de actieve vorm: to the point, niet te lang. Maak alinea’s van maximaal 4 regels en maak gebruik van tussenkoppen.
  4. Maak gebruik van interactieve fora zoals bijvoorbeeld een Facebookgroep. Onderling ontstaan vriendschappen voor het leven, inspireer je elkaar en kom je als groep en individu verder. In de groep kun jij als trainer de cursisten motiveren stappen te zetten door te vragen naar de actie’s van de cursisten én de successen. Dat werkt geweldig.
  5. Maak gebruik van aansprekende koppen, zo houd je geschreven tekst ook levendig en duiken je cursisten in de content.
  6. Maak gebruik van video in je online training. Niet alleen een opgenomen powerpoint maar ook een persoonlijk ingesproken video, je krijgt zo meer verbinding met je online cursisten.
  7. Maak gebruik van afbeeldingen: deze versterken de inhoud en voor de visueel ingestelde cursisten
  8. Nodig je cursisten uit te experimenteren.  Je zult merken dat er cursisten zijn die je lessen stap voor stap volgen maar er zijn ook cursisten die alleen de headline lezen en vervolgens heel geïnspireerd direct zelf aan de slag gaan met de inhoud. Iedere invulling hiervan is goed (tenzij je cursist vastloopt natuurlijk).  Maak het uitdagend door ook eens een quiz toe te voegen, een checklist in te laten vullen zodat je leeromgeving ook dynamisch wordt; een uitdagende plek om te leren.
  9. Een beetje humor hier en daar mag best! Laat zien dat jij als trainer ook menselijk bent en niet alleen die vrouw of man uit de video.
  10. Maak een realistisch en helder leerpad in je training. Op den duur merk je misschien dat de volgorde niet klopt. Met “online” is het dan fijn dat je het zo kunt omzetten en de volgorde kunt veranderen.

 Meer over online trainingen lees je in het e-book “Maak een daverend succes van je online training”

Download het hieronder:

Maak van je online training een daverend succes!

Wil je ​ eindelijk aan de slag met het maken van jouw eigen online training?
Opschalen en waarschijnlijk ook meer vrijheid?


En daar is meer omzet voor nodig.

Wat heb je nodig om goed van start te kunnen zodat je online training een daverend succes wordt? Om je hiermee te helpen geef ik deze week dit e-book weg.

 Hierin staan 9 top artikelen zodat:

  • je je beter kunt voorbereiden op het ontwikkelen van een online training
  • je ervoor kunt zorgen dat jouw online training impact heeft op je online cursist
  • je een online training kan inzetten als low-end product maar ook een high end

'Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen & als welkomstcadeau het gratis e-book.

​In de Privacy Verklaring lees je hoe we je gegevens opslaan.

>