Category Archives for "eigen website maken"

Zelf website maken? Welke webpagina’s heb je nodig

De indeling van je website als je zelf je website wilt maken

zelf website maken

Welke webpagina’s heb je nodig?

  • De homepagina, deze noem je ‘ Home’
  • Blog
  • Diensten of producten
  • Salespage of landingspagina
  • Testimonials
  • Over mij
  • Contact, dit is altijd de laatste pagina in het menu

Homepage – tips
Op de homepage vraag je je lezer niet ten huwelijk, hoogstens ten dans. Oftewel, ga op je homepage niet om een aankoop vragen.

Wat dan wel?

Op de homepage laat je de bezoeker precies weten wat ze op je website kunnen vinden. Dat meld je in tekst en toon je in beeld.
Maak duidelijk waar de website over gaat en wat je er kunt doen. Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is. Waarin ben jij anders of beter dan je concurrenten? Als je dit vertelt in de vorm van testimonials, versterk je de boodschap nog eens extra. Dit noem je ‘social proof.’(Als anderen het zeggen, moet het wel waar zijn, als je het zelf zegt is het minder aannemelijk.)

Wat helpt bij het zelf je website te maken is vooraf te bepalen wat de structuur en het doel van je homepage wordt. Als deze te druk is, in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.

Zelf website maken en de structuur pagina / skelet

Teken uit op papier, hoe je homepage eruit komt te zien als je zelf je website wilt maken. Waar komt de bezoeker binnen en waar leid je de lezer naar toe?

De drie-seconden-regel

Stel, je bent jobcoach en een bezoeker komt voor het eerst op je website. Je hebt nu een seconde of drie om die bezoeker te overtuigen dat deze website echt zijn of haar probleem gaat oplossen.
Begint je site met ‘Welkom op mijn website’? Dan verknal je het eigenlijk direct. Want deze allereerste zin neemt een behoorlijk prominente plaats in, en heeft waarschijnlijk ook een ‘kop 1’ van je meegekregen (dat is ook voor zoekmachine-optimalisatie een belangrijke kop.)

Een ‘welkomstbericht’ leidt je bezoeker dus alleen maar af. Je bent jobcoach, dus je ideale klant wil een andere carrière. Je zou dus veel meer effect scoren met een zin waarin je de aandacht trekt op de probleemsituatie, zoals:

Word je elke dag wakker met absolute tegenzin in je werk?

De kans dat je bezoeker zich aangesproken voelt en door zal lezen is nu vele malen groter.

Ik adviseer je je in te leven in je klant en de vragen die je hem of haar ook bij ‘live’ contact zou stellen. Plaats de vragen die hem of haar triggeren prominent op je website. Het liefst helemaal bovenaan.

Zelf website maken?
Wil je een echt goede start maken? Bekijk dan ook de online cursus WordPress, je leert alle ins en outs en kunt zelf aan de slag. Je bent onafhankelijk en kunt op ieder moment je website aanpassen

WordPress Training | Plugin verwijderen via ftp

WordPress training

WordPress training . Photo courtesy of Sicos(CC ShareALike)

Heel af en toe blijft kun je problemen tegen komen tijdens het updaten van een plugin
Soms als je een plugin wilt updaten…. en de plugin blijft  ‘hangen’ om de een of andere reden. Keer op keer krijg je een foutmelding. Hoe kun je deze WordPress plugin dan toch verwijderen?

Wat kun je dan doen om de plugin te verwijderen?

Bekijk deze video om zelf aan de slag te kunnen als dit je gebeurt.
Heel goed opletten wat je doet, als je de verkeerde mappen verwijderd kan dit schade aan je website toebrengen.

 https://www.youtube.com/watch?v=PXGNh6WdT4I

Benodigd:

1) Programma Filezilla, het file transport programma :

https://filezilla-project.org/

2) De ftp gegevens van je webhosting:

ftp hostnaam

Gebruikersnaam

Wachtwoord  

Weet je de gegevens niet, vraag ze dan even op bij je webhosting.

Foutmelding na updaten

Wanneer je een plugin op deze manier verwijderd, blijven de gegevens die je eerder hebt ingevoerd in de database van je website staan. De plugin All-in-one Calendar geeft bij het updaten wel eens een foutmelding. Als dat dus gebeurt, kun je de plugin vanaf de achterkant, via FTP verwijderen. Er is ook een Twitter plugin die bij het updaten wel eens zorgt voor foutmeldingen. Zelfs zo erg dat er niet meer ingelogd kon worden op de eigen website 🙁 .

Nadat de plugin verwijderd was op deze manier, kon de eigenaar van de website gelukkig weer inloggen.

Teksten op je website

Waarom je beter korte alinea’s kunt gebruiken op je website

teksten op je websiteMensen lezen anders op internet dan in een boek. Daarom adviseer ik je de tekst niet uit te lijnen. Het wordt niet mooi en zeker niet leesbaarder door.
Je kunt het beste alinea’s maken van een regel of vier of vijf.

Lange teksten versus korte teksten op je website

Lange tijd werd het fabel verspreid dat teksten kort en compact moesten zijn. Je mocht vooral niet scrollen, dat was pas echt dodelijk. Dus iedereen probeerde tijden korte teksten in een vast format te gieten. Onmogelijk met al die verschillende beeldschermgroottes.
Inmiddels is men daar op teruggekomen.

Schrijven teksten op je website op het lijf

Om mensen zich zelf te laten herkennen of gegrepen voelen heb je nu eenmaal wat meer tekst nodig. En dat is dus helemaal niet erg.
Gebruik de tekst die je nodig hebt om te zeggen wat je te zeggen hebt.
Met voldoende korte alinea’s en sterke koppen leest je ideale klant heus door. Je hebt het immers voor hem of haar geschreven.

Website trends en gevaren

Stel….je website is toe aan een update5 seconden

En je hoort en leest van alles over de laatste trends.  Een slider nodig…. Nee parallax is het helemaal…. Een derde noemt “one-page design”.

Hier komen een aantal tips om valkuilen te herkennen  bij de laatste website trends.

Tijdens de oriënterende gesprekken met toekomstige klanten hoor ik  vaak:”Ik weet precies wat ik wil.”

“Mijn nieuwe website moet echt een state of the art uitstraling hebben. Het moet sexy worden. Hipper dan hip. Dan weten mijn bezoekers dat ik meega met trends.”

Willen je bezoekers dat weten? Denk ik dan. Het gaat er toch om dat ze snel zien (mannen in 5 seconden en vrouwen in 3) dat jouw aanbod precies is wat zij nodig hebben?

Vorige week las ik met een grote glimlach op mijn gezicht het blog van Aartjan van Erkel. Nee, geen slider gebruiken op je site, was zijn advies. (Hoera! Hij keurt ze af!)

Waarom geen slider?

  • Een slider leidt af van de boodschap
  • Een slider is vaak te zwaar
  • Een slider belemmert de vindbaarheidonepagedesign

“Kun jij of kunnen wij ook zo’n website maken als….. “

En de laatste tijd komt het one page design vaak als wens naar boven. Bij een one page design bestaat je website uit één pagina en alle onderdelen van zo´n website staan onder elkaar.
Waarom is een one page design echt een heel slecht idee?
Ziet er modern uit. Ja.
De grote jongens doen het.
Klopt, maar zij kunnen zich een slechtere vindbaarheid veroorloven. Ze staan al bovenaan in de zoekmachines.

Voor jouw vindbaarheid van je website funest. Want….

  • Je bezoeker zal er moeilijk zijn weg in vinden. (En jij als beheerder ook, naarmate je website groeit).
  • Google vindt de website ook niet omdat je website maar uit één pagina bestaat. En Google smult nu juist van hoeveelheid content.
  • Je gaat ongelofelijk in de knoei komen met je menu en duidelijkheid.

Laatst mocht ik een website bouwen en toen de website klaar was werd bedacht dat er ook parallax foto’s in moesten komen want ja, dat is hip. 🙁

Wat is dat eigenlijk zo’n parallax foto:

“The parallax effect has been around for years in classic video games, but it became a trend in the web design world relatively recently. This cool effect is now commonly seen as part of the scrolling feature of a web page. It uses multiple backgrounds which seem to move at different speeds to create a sensation of depth (creating a faux-3D effect) and an interesting browsing experience.”

wachtenwachtewachten

Wachten…wachten….wachten…..

Denk aan foto’s die op de achtergrond scrollen zoals dit:
http://biamar.com.br/#!/a-marca

http://www.manufacturedessai.it/it/

Dit soort websites met fotogebruik, zijn leuk om naar te kijken. Kun jij in 3 of 5 seconden zien of het voor jou is? Het is echt voor een bepaalde branche, niet voor een dienstverlener, coach of trainer.
Inmiddels zijn de bevindingen dat zo’n parallax foto zwaar is… en zwaar is niet goed. Want zwaar zorgt voor wegklikkende bezoekers.

Je website is geen schilderij waar je bezoekers naar turen van … Goh wat leuk doordacht verzonnen.

Dat je het weet…. bij de volgende website of vernieuwing van je website, hou de 3 tot 5 seconden regel in je hoofd en blijf uitgaan van je bezoeker.

Zoekmachine optimalisatie en Social Media

zoekmachine-optimalisatie-en-social-media-

zoekmachine-optimalisatie-en-social-media-Wil je je website beter vindbaar maken?

Ook door inzet van Social Media kun je dit  deels voor elkaar krijgen.

En alle beetjes helpen toch?

Het doel van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk dat je je ideale doelgroep aantrekt.

Spreek de taal van de doelgroep en gebruik hun zoektermen in je teksten.

En inhoudelijk schrijf je je  pagina’s op die manier dat je het juiste publiek aan te trekt.
Als je op een prettige manier actief bent op Social Media en mensen de inhoud op prijs stellen, dan willen ze jouw berichten ook best delen.
Als ze dit delen en hun volgers of vrienden klikken dan weer op de links, dan wordt er een seintje gegeven aan de zoekmachines.

Hoe kun je Social Media nog meer inzetten om je zoekmachine optimalisatie te bevorderen:

In de conceptfase van een evenement of product of dienst:
Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst:
Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.

Dit werkt tweeledig:

  • aan de ene kant raakt jouw doelgroep al geïnteresseerd omdat ze mee hebben kunnen denken met jouw product of dienst.
  • aan de andere kant krijg je die woorden te horen waar zij op zoeken….

Door SEO en Social Media te combineren:

  • Werk je aan je reputatie als ondernemer:  Jij laat zien waar jij als ondernemer voor staat.
    Zoekmachines zijn zo ingesteld  dat ze personen en merken opspeuren die een autoriteit zijn op een bepaald vakgebied.
    • laat je je betrokkenheid zien door zelf berichten te delen waar je achter staat.

Als ondernemer sta je er niet helemaal alleen voor. In deze tijd van Social Media al helemaal niet. Communiceer en deel je blog, reageer op blogs van anderen wanneer dit relevant is voor jouw doelgroep. Wanneer mensen kunnen reageren via Social Media zoals via Facebook of Google plus, krijg je sneller interactie dan  wanneer mensen een account aanmoeten maken op je eigen website.

  • werk je actief aan je optimalisatie door het verspreiden van inhoud die jij je doelgroep wilt meegeven. Hoe? Via hootsuite bijvoorbeeld, of via de Social Media buttons die je onderaan dit bericht ziet staan.Deze plugin, maakt het je bezoeker helemaal makkelijk om de inhoud te delen.

   Noot:
Overmatig verspreiden van links komt de werking niet ten goede. Je wilt natuurlijk niet als ‘spammer’ worden gezien.
Je kunt best een link een aantal malen onder de aandacht brengen, omdat bijvoorbeeld tweets zichzelf snel opvolgen en je wilt deze tonen.
Maar probeer met vervolg berichten wel origineel te zijn om effect te krijgen.

Is jouw website Social Proof?

Beïnvloeden van de bezoeker, dat heeft ergens een negatieve klank, vind je niet?

Maar als je een bezoeker op je website gewoon maar wat laat aanmodderen, dan wordt het natuurlijk nooit wat met je website.

Of laat ik het anders zeggen, dan zal je website er nooit voor zorgen dat toevallige bezoekers ook nog eens klant worden.

Een van de elementen die je kunt toepassen om van toevallige bezoekers klanten te maken is door je website Social Proof te maken.

Hoe maak je je website Social Proof?

Bekijk dit filmpje en doe een aantal nieuwe ideeën op:

Met korte vragen naar groot resultaat

Welke brandende vragen leven er bij jouw klanten?

Kan dat zijn:

  • Hoe je snel aan de juiste goede volgende baan komt. (loopbaancoach)
  • Hoe je van je slepende slaapprobleem afkomt (gezondheidscoach)
  • Hoe je Mindfull kunt zijn en blijven in een druk gezin (psycholoog, stressadviseur)

Heb je er wel eens over gedacht om je bezoekers, die op je website dwalen deze vraag te stellen? Zo kun je namelijk wel snel en direct in contact komen met je toekomstige klant.

Stel je vraag al eens in de sidebar.

Verras en prikkel je bezoeker.

Op deze manier maak je het eenvoudig voor de bezoeker om een vraag te stellen en in contact te komen met jou.
Vraag jezelf ook af wat het effect is van zo’n vragenformulier.  Wanneer dit  leidt tot een opdracht?

Welk kort informatieformulier werkt het beste?

Hou bij in een excel formulier, hoe vaak de formulieren worden ingevuld. (En natuurlijk welke andere vragen je klanten stellen…. deze vragen kun je goed in zo’n vragenformulier verwerken.)

Meerdere sidebars, meerdere vragen

Je kunt op verschillende pagina’s in verschillende sidebars, je vragen stellen aan je bezoeker. Je webpagina’s worden zo verschillende landingspagina’s die ieder je in contact kunnen brengen met nieuwe klanten.

Wist je dat je verschillende sidebars kunt oproepen? Je bepaalt zelf op welke pagina je welke sidebar en dus welke vraag kunt tonen. Dit krijg je eenvoudig voor elkaar door te werken met het Framework Genesis.
Er zijn heel veel plugins, functionaliteiten ontwikkeld die hier goed bij aansluiten:

Zo’n vragenformulier maak je eenvoudig met de plugin contactform 7.

Hier volgt een voorbeeld:


brandendevraag

 

Hierboven zie je een afbeelding, maar ik ben benieuwd naar jouw brandende vraag. Stel je vraag gerust hiernaast!

 

 

 

Zelf buttons en graphics maken met Canva

Als website eigenaar die het roer in eigen handen heeft, wil je ook wel eens een leuke button maken of aantrekkelijk beeld voor je website.
Wat kun je hiermee maken?

    • buttons
    • call-to-action afbeeldingen
    • achtergronden
    • afbeeldingen voor bij je blog
    • advertenties en noem het maar op!

Dit beeld heb ik in een paar minuten gemaakt:

nog5dagen

Hoe? Bekijk het in dit filmpje:

Je kunt eenvoudig een account aanmaken op https://www.canva.com/

En zelf aan de slag!
Succes

WordPress veilig maken

WordPress update

Update update …update…!

Waarom moet je je WordPress Website updaten? Waar moet je op letten bij het updaten?

Maak ook je WordPress website veilig.

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Bekijk onderstaand filmpje!

 

 

 

WordPress beveiligen

veiligheidstip WordPress

Hoe kan je je WordPress website beveiligen?

Onlangs werd ik geconfronteerd met een vervelende zaak.
Iemand probeerde mijn website te hacken…. Gelukkig heb ik een goede en betrouwbare webhosting die direct wat veiligheidsacties deed.

WordPress beveiligen

Wat kun je nu zelf doen om je website te beschermen?

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Ik geef je hieronder vast een eerste tip.

>