Category Archives for "cursus wordpress"

Zelf website maken? Welke webpagina’s heb je nodig

De indeling van je website als je zelf je website wilt maken

zelf website maken

Welke webpagina’s heb je nodig?

  • De homepagina, deze noem je ‘ Home’
  • Blog
  • Diensten of producten
  • Salespage of landingspagina
  • Testimonials
  • Over mij
  • Contact, dit is altijd de laatste pagina in het menu

Homepage – tips
Op de homepage vraag je je lezer niet ten huwelijk, hoogstens ten dans. Oftewel, ga op je homepage niet om een aankoop vragen.

Wat dan wel?

Op de homepage laat je de bezoeker precies weten wat ze op je website kunnen vinden. Dat meld je in tekst en toon je in beeld.
Maak duidelijk waar de website over gaat en wat je er kunt doen. Vergeet ook niet te laten weten wat je onderscheidend vermogen is. Waarin ben jij anders of beter dan je concurrenten? Als je dit vertelt in de vorm van testimonials, versterk je de boodschap nog eens extra. Dit noem je ‘social proof.’(Als anderen het zeggen, moet het wel waar zijn, als je het zelf zegt is het minder aannemelijk.)

Wat helpt bij het zelf je website te maken is vooraf te bepalen wat de structuur en het doel van je homepage wordt. Als deze te druk is, in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.

Zelf website maken en de structuur pagina / skelet

Teken uit op papier, hoe je homepage eruit komt te zien als je zelf je website wilt maken. Waar komt de bezoeker binnen en waar leid je de lezer naar toe?

De drie-seconden-regel

Stel, je bent jobcoach en een bezoeker komt voor het eerst op je website. Je hebt nu een seconde of drie om die bezoeker te overtuigen dat deze website echt zijn of haar probleem gaat oplossen.
Begint je site met ‘Welkom op mijn website’? Dan verknal je het eigenlijk direct. Want deze allereerste zin neemt een behoorlijk prominente plaats in, en heeft waarschijnlijk ook een ‘kop 1’ van je meegekregen (dat is ook voor zoekmachine-optimalisatie een belangrijke kop.)

Een ‘welkomstbericht’ leidt je bezoeker dus alleen maar af. Je bent jobcoach, dus je ideale klant wil een andere carrière. Je zou dus veel meer effect scoren met een zin waarin je de aandacht trekt op de probleemsituatie, zoals:

Word je elke dag wakker met absolute tegenzin in je werk?

De kans dat je bezoeker zich aangesproken voelt en door zal lezen is nu vele malen groter.

Ik adviseer je je in te leven in je klant en de vragen die je hem of haar ook bij ‘live’ contact zou stellen. Plaats de vragen die hem of haar triggeren prominent op je website. Het liefst helemaal bovenaan.

Zelf website maken?
Wil je een echt goede start maken? Bekijk dan ook de online cursus WordPress, je leert alle ins en outs en kunt zelf aan de slag. Je bent onafhankelijk en kunt op ieder moment je website aanpassen

Voorkom deze valkuilen bij het maken van je online training of online programma – deel 1

Online programma maken

Online programma’s zijn ontzettend populair, en dat is niet voor niets.

Voorkom deze valkuilen bij het maken van je online programmaDoor je kennis in een online programma te gieten, wordt je inkomen ineens schaalbaar. Je kunt meer mensen helpen én ook mensen die niet in jouw regio wonen. Zo heb ik cursisten in Spanje, in Australië en Brazilië. Echt heel tof.

Maar is het maken van een online programma nu een eitje?

Nee, dat ga ik niet beweren. Tijdens het maken van je online programma ben je hard aan het werk.En als je deze valkuilen bij het maken van je online programma voorkomt, dan wordt het wel een succes!

Valkuil 1 Alles zelf uitzoeken

In 2010 maakte ik mijn eerste online training. Ik wilde een online cursus WordPress gaan creëren.
Het kostte me meer dan 1000 uur om alles uit te zoeken en te maken.

Waarmee kon ik de inhoud van mijn online programma mee beschermen?

Ik testte verschillende lidmaatschap plugins, Magic Members vond ik onbegrijpelijk. De handleiding die ik hierbij ontving telde honderd bladzijden maar video’s waren er niet van. (Bizar natuurlijk 🙂 )
Over naar DAP, ook geen succes. De leercurve was te steil.
Verder zoekend kwam ik uit op WP members. De reviews waren goed en het opzetten van de online training liep gesmeerd.

Nog meer uitzoekwerk: Hoe ging ik video opnemen? Wat voor soort video’s zou ik gebruiken? Waarmee kon ik mijn video’s bewerken?
Ik vond Camtasia en startte met het maken van instructievideo’s met

  • intro’s
  • een duidelijke cursor
  • waarin ik geluid kon scheiden van het beeld
  • call-to action buttons kon plaatsen
  • kon inzoomen en uitzoomen
  • waarin ik video kon opslaan als mp4, Mov, avi,
  • en direct uploaden naar Screencast, You Tube, Google drive

Waar moest ik de video laten hosten?

Niet op de website zelf, zoveel was duidelijk. Dan zou ik de website veel te zwaar belasten. Op een amazoneserver… dat leek een goed idee.
En dan met een videoplayer op de website plaatsen.

Eindelijk was mijn online cursus klaar.

En bleek de lidmaatschap plugin die ik had gebruikt waarmee ik het online programma had gemaakt niet handig want ik kon er maar één cursus in kwijt.

En er waren steeds updates…

Updaten deed ik met klotsende oksels, zou alles wel goed gaan?

Dus de cursus was klaar en het verkopen ging super goed.

Bij een update crashte de videoplayer en ik vond geen nieuwe die precies deed wat ik wilde. Dus alle video’s moesten verplaatst worden naar een omgeving waar ik ze wél kon beveiligen. Dus alle video’s verplaatste ik naar Vimeo.

Uiteindelijk heb ik in het jaar daarop een andere lidmaatschap plugin gebruikt, alle cursisten verplaatst en de video’s naar een andere leeromgeving gebracht waar ze goed beschermd werden.

Het was een harde leerschool want ik was er dus wel meer dan 1000 uur aan kwijt.  Maar aan het einde van 2011 bekeek ik de omzet die ik er uit had gehaald.

En dat was dus wel een derde van mijn jaaromzet!

Goud in handen

Ik realiseerde me dat ik goud in handen had. Niet alleen om zelf cursussen mee te verkopen, want na mijn online cursus WordPress volgde de cursus Hoog in Google en ook die cursus verkocht goed.

Maar ook goud voor ondernemers, coaches en therapeuten met name.
En het plan ontstond om een training te maken waarin ik hen leerde een online training te maken.
Zo hoefden ze niet zelf alles uit te zoeken maar zou ik ze bij de hand nemen en het online aan ze leren.

En die lanceerde ik in november 2014 voor het eerst.
De resultaten van de cursisten zijn goed. Ze vinden het geweldig om te werken aan hun eigen online training en sparren graag met gelijkgestemde ondernemers in de afgesloten community.
Ik zeg je eerlijk: ik beloof je geen gouden bergen. Het is hard werken, maar je kunt je werk ook doseren, het hoeft niet allemaal in 1 keer af.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik meer dan 300 cursisten mogen begeleiden. Kijk op deze pagina om te zien wanneer de volgende ronde start.

Dashboard van WordPress

Dashboard van WordPress
In de bovenstaande video leg ik je uit hoe het dashboard van WordPress werkt.
Misschien is het gesneden koek voor je. Maar ik denk dat ik vast nog wel een paar nieuwe dingen voor je in petto heb.

Zie of je je weg kan vinden in je eigen website. Kennis is macht! Je weg weten scheelt tijd. Tijd is geld.
En… ik heb een geheugensteuntje voor je gemaakt. Download hier de

Dashboard. Hang het boven je bureau, dan ben je nooit de weg kwijt.

Opdracht voor in Facebook: wat heb je voor nieuws ontdekt?

De weg weten scheelt tijd.

Plan je website dag

plan je website dag

Wat kun je doen om de baas te zijn en te blijven over je website?

Plan je website dag!

De baas zijn en blijven over je website vergt een bepaalde discipline. Je moet de baas willen zijn en zelf verantwoordelijkheid nemen voor je resultaten. Dan pas ga je resultaat zien. Echt je kunt een perfecte website (laten) bouwen, maar als je niet elke week tijd maakt voor je allerbelangrijkste verkoopmachine, dan zul je nooit groeien dankzij je website.
Streep een dag in je agenda door. Die dag is je website dag. Of dat nu op maandag of donderdag is, geef hem aan in je agenda en hou het vast. Op die dag kun je gewoon geen andere afspraken maken. Gedurende de week schrijf je in een notitieboekje je ideeën op wat je wilt gaan doen:

  • Een blog schrijven, een pagina verbeteren.
  • Een salespagina optimaliseren.planjewebsitedagklein
  • Een klein zoekwoorden onderzoekje doen.
  • Je website plugins updaten.
  • Je blog delen op Social Media. (En met delen bedoel ik plaatsen en snel Social Media weer uitzetten, het reageren op berichten doe je op een ander moment. Bewaar je website moment!)
  • Je nieuwsbrief schrijven en een intro naar je laatste blogbericht daarin plaatsen.
  • Afbeeldingen zoeken voor je website
  • De pagina ” over Jou” herzien.Er is genoeg te doen J

Op welke tijdstippen kun je het beste je tijd reserveren

Natuurlijk verschilt dit per persoon en per onderneming. Ik ben zelf op een maandagochtend veel te onrustig. Want dan heb ik net mijn weekdoelen bepaalt. Voor mij is donderdag de beste dag.

Donderdag is voor mij een fijne dag om te reserveren. Dan kan ik mensen op vrijdag nog wel verder helpen. En is de donderdag helemaal van mij.

Welke methodes werken goed om tijd mee te plannen

Ik heb jaren lang planningen gemaakt met de plannerpad, een soort agenda die ook ruimte heeft om echt projectmatig te werken.
Download hier een gratis format van de indeling van de planner pad: http://diyplanner.com/node/6597
Omdat ik toch het overzicht soms verlies ben ik onlangs overgestapt op magnetische sheets met daarop de onderdelen. Eens per week de indeling maken en praktische to-succeed lijstjes per dag maken.

Waar je ook aan kunt denken, om je te ondersteunen in je werk om een virtueel assistent om taken aan te verdelen. Je hoeft echt niet alles alleen te doen. Een virtueel assistent kun je al inhuren vanaf een uur per week.

 

 

Uit #BoekDeKlantmagneet

Website trends en gevaren

Stel….je website is toe aan een update5 seconden

En je hoort en leest van alles over de laatste trends.  Een slider nodig…. Nee parallax is het helemaal…. Een derde noemt “one-page design”.

Hier komen een aantal tips om valkuilen te herkennen  bij de laatste website trends.

Tijdens de oriënterende gesprekken met toekomstige klanten hoor ik  vaak:”Ik weet precies wat ik wil.”

“Mijn nieuwe website moet echt een state of the art uitstraling hebben. Het moet sexy worden. Hipper dan hip. Dan weten mijn bezoekers dat ik meega met trends.”

Willen je bezoekers dat weten? Denk ik dan. Het gaat er toch om dat ze snel zien (mannen in 5 seconden en vrouwen in 3) dat jouw aanbod precies is wat zij nodig hebben?

Vorige week las ik met een grote glimlach op mijn gezicht het blog van Aartjan van Erkel. Nee, geen slider gebruiken op je site, was zijn advies. (Hoera! Hij keurt ze af!)

Waarom geen slider?

  • Een slider leidt af van de boodschap
  • Een slider is vaak te zwaar
  • Een slider belemmert de vindbaarheidonepagedesign

“Kun jij of kunnen wij ook zo’n website maken als….. “

En de laatste tijd komt het one page design vaak als wens naar boven. Bij een one page design bestaat je website uit één pagina en alle onderdelen van zo´n website staan onder elkaar.
Waarom is een one page design echt een heel slecht idee?
Ziet er modern uit. Ja.
De grote jongens doen het.
Klopt, maar zij kunnen zich een slechtere vindbaarheid veroorloven. Ze staan al bovenaan in de zoekmachines.

Voor jouw vindbaarheid van je website funest. Want….

  • Je bezoeker zal er moeilijk zijn weg in vinden. (En jij als beheerder ook, naarmate je website groeit).
  • Google vindt de website ook niet omdat je website maar uit één pagina bestaat. En Google smult nu juist van hoeveelheid content.
  • Je gaat ongelofelijk in de knoei komen met je menu en duidelijkheid.

Laatst mocht ik een website bouwen en toen de website klaar was werd bedacht dat er ook parallax foto’s in moesten komen want ja, dat is hip. 🙁

Wat is dat eigenlijk zo’n parallax foto:

“The parallax effect has been around for years in classic video games, but it became a trend in the web design world relatively recently. This cool effect is now commonly seen as part of the scrolling feature of a web page. It uses multiple backgrounds which seem to move at different speeds to create a sensation of depth (creating a faux-3D effect) and an interesting browsing experience.”

wachtenwachtewachten

Wachten…wachten….wachten…..

Denk aan foto’s die op de achtergrond scrollen zoals dit:
http://biamar.com.br/#!/a-marca

http://www.manufacturedessai.it/it/

Dit soort websites met fotogebruik, zijn leuk om naar te kijken. Kun jij in 3 of 5 seconden zien of het voor jou is? Het is echt voor een bepaalde branche, niet voor een dienstverlener, coach of trainer.
Inmiddels zijn de bevindingen dat zo’n parallax foto zwaar is… en zwaar is niet goed. Want zwaar zorgt voor wegklikkende bezoekers.

Je website is geen schilderij waar je bezoekers naar turen van … Goh wat leuk doordacht verzonnen.

Dat je het weet…. bij de volgende website of vernieuwing van je website, hou de 3 tot 5 seconden regel in je hoofd en blijf uitgaan van je bezoeker.

Met korte vragen naar groot resultaat

Welke brandende vragen leven er bij jouw klanten?

Kan dat zijn:

  • Hoe je snel aan de juiste goede volgende baan komt. (loopbaancoach)
  • Hoe je van je slepende slaapprobleem afkomt (gezondheidscoach)
  • Hoe je Mindfull kunt zijn en blijven in een druk gezin (psycholoog, stressadviseur)

Heb je er wel eens over gedacht om je bezoekers, die op je website dwalen deze vraag te stellen? Zo kun je namelijk wel snel en direct in contact komen met je toekomstige klant.

Stel je vraag al eens in de sidebar.

Verras en prikkel je bezoeker.

Op deze manier maak je het eenvoudig voor de bezoeker om een vraag te stellen en in contact te komen met jou.
Vraag jezelf ook af wat het effect is van zo’n vragenformulier.  Wanneer dit  leidt tot een opdracht?

Welk kort informatieformulier werkt het beste?

Hou bij in een excel formulier, hoe vaak de formulieren worden ingevuld. (En natuurlijk welke andere vragen je klanten stellen…. deze vragen kun je goed in zo’n vragenformulier verwerken.)

Meerdere sidebars, meerdere vragen

Je kunt op verschillende pagina’s in verschillende sidebars, je vragen stellen aan je bezoeker. Je webpagina’s worden zo verschillende landingspagina’s die ieder je in contact kunnen brengen met nieuwe klanten.

Wist je dat je verschillende sidebars kunt oproepen? Je bepaalt zelf op welke pagina je welke sidebar en dus welke vraag kunt tonen. Dit krijg je eenvoudig voor elkaar door te werken met het Framework Genesis.
Er zijn heel veel plugins, functionaliteiten ontwikkeld die hier goed bij aansluiten:

Zo’n vragenformulier maak je eenvoudig met de plugin contactform 7.

Hier volgt een voorbeeld:


brandendevraag

 

Hierboven zie je een afbeelding, maar ik ben benieuwd naar jouw brandende vraag. Stel je vraag gerust hiernaast!

 

 

 

Zelf buttons en graphics maken met Canva

Als website eigenaar die het roer in eigen handen heeft, wil je ook wel eens een leuke button maken of aantrekkelijk beeld voor je website.
Wat kun je hiermee maken?

    • buttons
    • call-to-action afbeeldingen
    • achtergronden
    • afbeeldingen voor bij je blog
    • advertenties en noem het maar op!

Dit beeld heb ik in een paar minuten gemaakt:

nog5dagen

Hoe? Bekijk het in dit filmpje:

Je kunt eenvoudig een account aanmaken op https://www.canva.com/

En zelf aan de slag!
Succes

WordPress veilig maken

WordPress update

Update update …update…!

Waarom moet je je WordPress Website updaten? Waar moet je op letten bij het updaten?

Maak ook je WordPress website veilig.

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Bekijk onderstaand filmpje!

 

 

 

Koppige koppen in WordPress

de kop maakt de hele tekst dikgedrukt
de kop maakt de hele tekst dikgedrukt

WYSIWYG was hier nog wel zo handig

Herkenbaar? Ben je lekker aan het werk met  je WordPress website en je wilt je tekst overzichtelijk en lekker leesbaar opmaken.  Zoals deze onderstaande tekst:

Een kop 2

Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.

Een kop 3

Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.

En dan krijg je te maken met een frustrerend probleem:

Ipv alleen de kop, wordt de hele alinea een dikke brij aan vette gekleurde letters:

Een kop 3
Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.
Irritant!

Hoe voorkom je dit nu?

Als je voldoende ruimte tussen de kop en de tekst hebt, geef gewoon een enter op na de koptekst, dan gebeurt dit niet.

 Hoe los je het anders op?

Stap 1:

Spring naar het html gedeelte Ipv de Wysisyg

wysiwyg-html

 

Stap 2:

Zoek de </h3> op die waarschijnlijk achter de tekst is gekomen in plaats van achter de kop

koppige kop

Stap 3:
Knip de </h3>  en plak deze achter de kop.

h3goed

Opgelost!

Waarom ik geen kop 1 gebruik: In veel thema’s wordt de pagina titel al weergegeven als een kop 1 of H1 op je pagina.

Waarom is het ook alweer goed om koppen te gebruiken?

  • Het werkt positief voor je zoekmachine optimalisatie als je aan het begin van je kop het focus keyword – het zoekwoord waar de pagina omdraait– gebruikt
  • Het geeft je lezer houvast zodat hij zich niet verliest in de brij aan tekst.

 

de uitgelichte afbeelding wat is dat eigenlijk?

wat is een uitgelichte afbeelding

Heel vaak wordt de vraag gesteld, wat…. is nu eigenlijk een uitgelichte afbeelding, ofwel een featured image?
Ik kan je niet een eenduidig antwoord hier op geven. Het verschilt namelijk per thema.
Ik ga wat voorbeelden geven van hoe zo’n uitgelichte afbeelding anders toont aan de hand van het thema Twenty Fourteen en het thema Prose van Genesis.

Hoe voeg je een uitgelichte afbeelding toe?

Maak een nieuw bericht aan en ga rechts van je beeldscherm onder categorie en tags naar uitgelichte afbeelding.
Hier staat: Voeg uitgelichte afbeelding toe of ad featured image, als je een Engels account hebt.

wat  is een uitgelichte afbeelding

wat is een uitgelichte afbeelding

 

Wanneer je het laatste WordPress Thema neemt, thema Twenty Fourteen, dan toont de uitgelichte afbeelding zich boven het bericht wanneer je op de blogpagina kijkt.

Voorbeeld:uitgelichte afbeelding in bericht
Maar als we nu kijken naar een ander thema, bijvoorbeeld het Thema Prose van Genesis wat we in de Workshops WordPress veel gebruiken: (Deze website is ook gebaseerd op het Thema Prose) dan zie je op de blogpagina dat er een uitgelichte afbeelding wordt meegegeven:

uitgelicht in prose
Maar als je op het individuele bericht zelf klikt,  verschijnt alleen de afbeelding die je in het bericht hebt geplaatst:

prose-individueel berichtHet hangt dus echt af van je thema, hoe je uitgelichte afbeelding wordt gebruikt. Bekijk eens hoe jouw thema hiermee omgaat.

>