• Home
  • Blog
  • Het opzetten van een goede pilot: 5 tips

Het opzetten van een goede pilot: 5 tips

Doorbreek je eigen perfectionisme met een goede pilot en ontvang direct inkomsten voor je product of dienst

Met het opzetten van een goede pilot krijg je meer zelfvertrouwen in je training of dienst, je kunt deze beter verkopen én eerder verkopen en sowieso een betere training of product creëren.

Wat is een pilot?

Een pilot is een traject waarin je met een klant aan het werk gaat en waarin je een bepaald resultaat wil behalen. Je organiseert het binnen een vooraf bepaalde periode tegen een vastgesteld bedrag. In ruil ontvang je een klantreactie én waardevolle feedback die je kunt gebruiken voor de training.

Wat levert het je op?

  • Gevoel van vertrouwen in je product of dienst
  • Klantreacties: positief om als Social Proof op je website te plaatsen. Is de reactie nog niet helemaal positief dan heb je nog werk aan de winkel en krijg je een nog betere training of dienst. (Dat is ook winst natuurlijk.)
  • Je doorbreekt je eigen perfectionisme en komt van je eventuele startersangst af.
  • Je ontvangt direct inkomsten voor je training of dienst, ook als is het nog niet helemaal gereed. Start before your ready!

Als je een nieuwe training, een jaarprogramma of product maakt wil je natuurlijk dat deze zo goed mogelijk aanslaat.

En hoe zorg je er nu voor dat dit gebeurt?

Door het te testen. Veel ondernemers zetten een product of dienst op de markt en vragen hun deelnemers niet eens hoe het traject is ervaren.

Uit angst misschien?

Wat als je nu vóórdat je iets nieuws in de markt je product test?

Een goede pilot opzetten: hier volgen enkele tips voor de organisatie

Maak een plan

Maak helder voor jezelf:

  • hoe lang de pilot gaat duren (max 3 maanden)
  • bepaal op welk gedeelte van je training/product dienst je feedback wil krijgen.

En je krijgt veel meer dan je vraagt. Misschien zelfs geweldige nieuwe inzichten.

Bepaal het aantal en het niveau van de mensen dat je wil laten deelnemen in je pilot

Als het een betaalde pilot is wil je niet dat er te veel mensen aan mee doen want dan heb je tijdens de lancering geen hot leads meer op je lijst.pilot organiseren

Een goed aantal is bijvoorbeeld 3 of maximaal 5 mensen voor een training waarvan je verwacht dat er 35-50 mensen deelnemen.
Bepaal ook wat de mensen moeten kunnen of kennen om deel te nemen.

 Tijdsinvestering

Bespreek met de klanten van je pilot van tevoren hoeveel tijd ze willen investeren in je training en of ze iets ook bijhouden van de tijd die ze er daadwerkelijk aan besteden.

Helderheid naar je team

Werk je met meerdere teamleden, een VA of misschien zelfs twee of drie?

Zorg er vooraf voor dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de aanpak en het idee achter de pilot. Hoe worden de cursisten ondersteund bijvoorbeeld, zodat ze wel het echte serviceniveau van je bedrijf ervaren.

Evalueren met de deelnemers

Aan het einde van de pilot laat je een evaluatieformulier invullen waarin je ook ruimte overlaat voor onverwacht ‘wins en loses.’ Vraag naar feiten, die helpen je meer dan meningen en veronderstellingen.
Plan een gesprek in met de deelnemer en bespreek de feedback. Je moet echt precies weten hoe het is je klant is vergaan.

Evalueer zelf of met het team

  • Waren de opdrachten duidelijk en zijn alle opdrachten opgevolgd?
  • Was er behoefte aan extra informatie?
  • Welke andere hulpmiddelen hadden we nog meer kunnen gebruiken?
  • Is er nog iets gebeurd dat niet was voorzien?
  • Moeten we wijzigingen maken in het product of de training?
  • Maak een plan om werkzaamheden die eruit komen te bepalen.

Hoe kan ik iemand vragen voor mijn pilot?

Je kunt mensen uitkiezen, denk hierbij aan je ideale klanten, voor wie zou dit uitermate geschikt zijn.

Je kunt ze:

  • Bellen
  • Mailen
  • Whatsappen

[thrive_custom_box title=”Voorbeeld tekst hoe je deelnemers kunt vragen voor je pilot” style=”light” type=”color” color=”#f4805f” border=”#0099aa”]

Hallo ….

Op …. start ik met de pilot training x waar mee je resultaat x behaalt in x weken.

Ik ben op zoek naar [ideale klant] om deze training te doorlopen als case study voor een zeer gereduceerd tarief.

Jij ontvangt de kennis en de kunde en ik ontvang dan graag jouw ervaring en feedback. Ben je serieus geïnteresseerd, neem contact met mij op. Er zijn maar x aantal plaatsen beschikbaar en starten x.

[/thrive_custom_box]

Ook tijdens het proces van het maken van een online training kun je een pilot houden

Zo kan je na een week of 5, als je de structuur helder hebt, al aan de slag met het verkopen van je online training als pilot. Zo wordt deze online training echt heel waardevol en draai je hier direct al omzet mee.

 

Download hier het e-book hoe kies je het platform voor je online training/e-learning

Over mij

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>