Lanceer je online cursus


Veel ondernemers die iets willen lanceren starten met het nadenken over een plan zo vlak voor het moment suprême.

Want ‘het’ is nog niet af.

Je kunt van alles lanceren: je jaarprogramma, je coachingsprogramma. Je e-learning. Misschien heb je ook huizenhoge verwachtingen.

In rijen van vier opstellen alsjeblieft!

Ik moet je helaas teleurstellen: het werkt niet precies zo.
De afgelopen jaren deed ik 7 lanceringen van honderd duizend euro.De laatste lancering deed ik met een challenge en met 1 webinar zat ik al op een ton omzet. Midden in de corona crisis. En denk nou alsjeblieft niet, ja maar jij.... wat ik kan, kan jij ook. Als jij ook een helder doel heb, kan ik je helpen het te behalen.

Als je waarom groot genoeg is, is het hoe makkelijk.

Het heeft allemaal te maken met de Wet Van De Boerderij (zoals mijn coach Veronique Prins. dat noemt).
Die wet houdt in dat je eerst moet zaaien en dan kun je pas oogsten.

In dit artikel onthul ik vast een tip: in de lancering maak ik gebruik van het AIDA model. In dit artikel neem ik je vast mee in de allereerste stap die je kunt toepassen om van jouw lancering ook een succes te maken.

AIDA is een model dat in de marketing veel gebruikt wordt.
Het volgt een aantal onderdelen die je lezer helpen de volgende stap te laten zetten om tot het moment van aankoop over te gaan. Je warmt ze hier heel goed mee op.
AIDA staat voor:

  • Attention: aandacht
  • Interest: interesse
  • Desire: dat wil ik ook
  • Action: actie

Hoe kun jij dit toepassen als jij je online cursus of welke dienst dan ook wil lanceren en echt de aandacht wil krijgen?

[AIDA] Aandacht

Krijg aandacht door nieuwsgierig te maken:
Heb het probleem van je ideale klant weer even glashelder op je vizier én het verlangen.

Waar wil ze het allerliefste naar toe?


Er ontstaat onmiddellijk aandacht door bijvoorbeeld de oplossing voor het specifieke probleem te benoemen en het probleem dat hieraan vooraf gaat.

Je kunt de aandacht voor je opbouwen door te starten met op bijvoorbeeld Social Media berichten en stories.
Ik ben gek op stories. Maak ze elke dag. Volg je mij al op Instagram? Zo niet dan kan je dat hier doen


Neem in je berichten en in je stories bijvoorbeeld een resultaat gerichte zin op : “Leer ontspannen in 12 weken.” Of “Zelfvertrouwen krijgen, met blijvend resultaat.”En benoem in je verdere bericht ook het probleem.

“Gespannen de dag doorkomen vreet je energie” Of “Is een netwerkbijeenkomst een crime voor je?”

”-  The making off-video's en afbeeldingen -”

Laat zien dat je bezig bent met het maken van je nieuwe dienst. Laat ook zien dat het niet altijd van een leien dakje gaat. Mag best. We willen juist de kijkers mee nemen in het voortraject. Je hobbels en opstakels mag je ook delen: zolang je je imago maar niet schaadt.

Laat zien dat de digitale deuren bijna weer open gaan.

Maak ze nieuwsgierig.

Betrek je volgers in de making of…...

  • Maak bijvoorbeeld een videootje van hoe je een werkboek aan het maken bent in Canva.
  • Deel paar screenshots van je salespage waarop je online cursus pontificaal staat vermeld.
  • Maak een quiz en vraag of je kijkers op de hoogte gehouden willen worden.

Deel jouw kennis in kleine behapbare en deelbare elementen.

Deel waardevolle inhoud via je nieuwsbrief met je lezers. Dit kan een video zijn of een pdf of een blog. De bedoeling hiervan is dat je de mensen nieuwsgierig maakt naar je dienst.

Je gaat hier op deze manier wat reuring creëren. Dus laat een blik achter de schermen zien. In het ergste geval meld iemand zich alvast. Vraagt een gesprek met je aan. En dan kun je alvast je traject aanbieden.

Waarom zou je hiermee wachten?

Hoe we dit verder kunnen toepassen op de lancering van jouw programma / online training? Dat zal ik je laten zien.

Het is echter in een blogvorm niet dé handigste methode. Daarom wil ik je uitnodigen voor het volgende!

 In de challenge: "Verdubbel je omzet met webinars" ontdek je:

Hoe je een goed webinar bouwt, zodat deelnemers van begin tot eind aan je lippen hangen en klaar zijn om te kopen
Bepaal je doel & aantallen: hoeveel nieuwe klanten wil je in je programma en welke aantallen zijn dan nodig
Je promotieplan: hoe zorg je voor een overvloed van aanmeldingen — en die mensen vervolgens ook echt in je webinar ziet verschijnen
Hoe je een aanbod doet waar deelnemers alleen maar JA tegen kunnen zeggen zodat je piekomzetten draait — zelfs in deze tijd!

Ben je erbij, meld je dan direct aan, je ontvangt ook verkorte video's.

Meld je hier GRatis aan>> 


[tcb-script src="https://embed.lpcontent.net/leadboxes/current/embed.js" async="" defer=""][/tcb-script] [tcb-script]window.addEventListener('LPLeadboxesReady',function(){LPLeadboxes.setExitIntent('cQxkf8rjxgi43Sb8z4o2uM',{dontShowFor:'0d',domain:'dewebacademienl.lpages.co'});});[/tcb-script] Hoe krijg jij je (online) programma’s volgeboekt? Geef je wel


[tcb-script src="https://embed.lpcontent.net/leadboxes/current/embed.js" async="" defer=""][/tcb-script] [tcb-script]window.addEventListener('LPLeadboxesReady',function(){LPLeadboxes.setExitIntent('cQxkf8rjxgi43Sb8z4o2uM',{dontShowFor:'0d',domain:'dewebacademienl.lpages.co'});});[/tcb-script]Vorige week was ik voor de vierde keer bij Business Mastery

Hoe je online cursist met meer plezier en resultaat met online werkvormen je online training doorzoeft

werkvormen online lesgeven

​​Ben je je bang dat er te weinig gedaan wordt met je online cursus?

Misschien denk je dan: ik ga van alles meten: hoe vaak is Chantal ingelogd?  Heeft Tineke, die video al bekeken? Zoiets kan leuk zijn om te volgen als je 10 cursisten hebt. Maar wat ga je met deze informatie doen als je 100 + cursisten hebt? Wat brengt wél resultaat bij het online lesgeven? Online werkvo​rmen.

Dat meten vertelt je hoe genaamd niets. Als jij met je neus boven op je Online Academie zit te meten hoe vaak iemand een video bekijkt of hij een les heeft afgerond. Wat wil je daar nu mee? 

werkvormen online lesgeven

Nu zijn er talloze werkvormen die je kunt gebruiken om je cursist actief te houden. In dit artikel ligt ik er ​twee toe.

Werkvormen online lesgeven

De eerste  is de meest toepasbare: in je online training maak je natuurlijk gebruik van video’s.

In de video leer je je cursist vaardigheden of hij krijgt inzichten die ​hij of zij kan toepassen op zijn eigen situatie. Maak daar dan een werkblad voor en laat de cursisten hierin schrijven hoe ze het geleerde zelf kunnen toepassen.

Een voorbeeld: in een van mijn trainingen leer ik mensen het beïnvloedingsprincipe ‘je expert status’ toe te passen in hun webinar.

In de video leg ik uit, wat je kunt benoemen en hoe je door het webinar heen gebruikt. In de oefening laat ik ze deze gedeeltes uitschrijven.

De beste kiezen ze vervolgens uit en gebruiken ze in hun webinar presentatie. 

Nog een toffe is de quiz!

​Je kunt met een quiz natuurlijk testen of je cursist de inhoud goed heeft begrepen. Je kunt er ook de voortgang mee meten tijdens het trainingsproces. Laat de cursist dan zelf de uitslag noteren of aan zichzelf toesturen om te bewaren zodat ze inzicht krijgen in hoe de vorderingen zijn aan het begin van je traject.

En laat dezelfde quiz nog eens doen aan het einde van het traject. De punten die hij dan behaald zullen dan heel anders zijn  dan aan het begin van het traject. dit is mooie informatie voor de cursist, hij ziet zijn eigen vooruitgang.

werkvormen online training

​Je kunt met een quiz ook diverse uitslagen tonen:

Stel je voor dat Chantal aan het begin van de training 25 % scoort op de uitslagen van haar quiz of ze al genoeg weet over de verschillende werkvormen die er zijn.

Dan kun je haar bij juist die uitslag een specifieke video tonen, afbeelding of tekst. heeft ze 50 % dan krijgt ze een andere video / afbeelding tekst te zien. Zo blijft het herhalen van de quiz boeiend en stimulerend voor haar. 

Meer werkvormen over het online lesgeven leer ik je in de Online Qui​ckstart voor je online training.

​Dé ​Live ONLINE Quickstart ​

​Van Je Online Training

Voor iedereen die droomt van een online training


Boek snel je ticket onderaan de pagina.  

De workshops zijn snel uitverkocht en er is maar beperkt plaats

  • Wanneer je precies wilt weten  waar je mee start om je online training ​ en echt geld te kunnen gaan verdienen met je talenten.
  • ​Als je toe bent aan heldere stappen en niet weer halverwege de handdoek in de ring wil gooien ​in plaats van goed geld verdienen met je kennis.
  • ​Als je bereid bent in je zelf te investeren en in je bedrijf. Of je dat nu doet met geld of met tijd of een combinatie hiervan. Succes komt je niet aanwaaien.
  • Je voelt dat je er klaar voor bent! Je kunt nog wel 60 webinars volgen van ‘goeroe’s  en ontdekken dat je de juiste kennis nog niet hebt om echt grote stappen te zetten, talloze You Tube video’s bekijken en er achter komen dat het allemaal zo niet (meer) werkt. Je bent klaar voor het echte werk. Dus die middag praktisch aan de slag met mijn kennis, daar ben je klaar voor.  Kom maar op Irene!

​Dit is wat je leert!

  • ​Je ideale klant voor je online training uitwerken zodat je deze loepzuiver op je vizier hebt en je online training naadloos aansluit op het probleem of verlangen
  • ​De opbouw van je programma en ik kijk met je mee en geef je live advies zodat het echt een succes wordt
  • ​Hoe je je e-maillijst snel kan opbouwen, ook als je nog geen lijst hebt
  • ​Het aanbod schaalbaar maken zodat je niet in de valkuil valt van toch weer uurtje factuurtje
  • ​De planning van je lancering​ zodat je hem ook goed kunt aan de man/vrouw kunt brengen

​Kun je ook niet langer wachten?
Meld je hier dan snel aan


4 ju​li van 13 - 17 uur Online via ZOOM.









Wil je een goed verkopend online webinar geven? Voorkom deze fouten

Wil jij je je (online) training vet veel verkopen? Dan is er één optie als je programma meer dan 297 euro gaat kosten; webinars geven.

Over het geven van een webinar wordt of te makkelijk over gedacht

Of te licht. Laat mij je uitleggen dat een goed verkopend webinar uit 3000 puzzelstukjes bestaat en als je een paar stukjes mist dan wordt er niets verkocht

Deze puzzelstukjes ontbreken vaak:

  • ​​Een goede aanmeldpagina: ook ik heb hiermee te maken en daarom houden we percentueel bij wat de pagina doet . Converteert hij niet goed?Andere afbeelding erop, tekst aanpassen en weer meten
  • ​​Te weinig live kijkers /Te weinig aanmeldingen hebbenHet maakt echt uit voor het resultaat of er 12 aanmeldingen zijn waarvan je moeder er 1 is, je buurvrouw en je beste vriendin, en het er dus uiteindelijk maar 5 live deelnemers hebt of 350 aanmeldingen, met laten we zeggen 260 live deelnemers. Dat zal je niet verbazen. Dus hoe krijg je nu al die mensen op je webinar?Je gaat aan de bak met advertenties, nodig je e-maillijst uit, plaats updates op Social Media en hou bij hoeveel aanmeldingen je hebt zodat je er echt een flink aantal live hebt.
  • ​​Krachtige introductie Ken je dat, je hebt je aangemeld voor een webinar en na een half uur kijk je op je horloge. Tot nu toe was het een en al gewauwel over de webinar presentator zelf. Over zijn privé leven weet je inmiddels alles. Van kleuterschool tot heftige val waardoor hij het licht zag. Wanneer gaan ze nu beginnen met de content? Dat waar je je voor hebt opgegeven.De introductie van jezelf is ontzettend belangrijk. Maar wat je deelt moet er wel toe doen. Het moet iets betekenen voor je kijker of een inzicht meegeven. Anders is het niet van toegevoegde waarde.
  • Geen aanbod doen Ik zie ze soms langs komen: webinars waarin dan wordt aangegeven, er wordt geen aanbod gedaan. Alsof het iets ‘vies’ is om een aanbod te doen. Een webinar is in mijn ogen ook een verkooptool en als je je deelnemers kunt helpen door ze een mooi aanbod te doen waarmee ze echt zijn geholpen, dan is er niets ‘vies’ aan.Ik zie het zelf als plicht om zo veel mogelijk mensen goed te helpen. En dat kan niet in een uurtje, laat dat duidelijk zijn….Nog erger is dit overigens:
  • Bibberend je aanbod doen. Het verhaal wat je deelde was fantastisch maar dan… komt het grote moment: je gaat je aanbod doen. Je schraapt je keel. Schuift heen en weer.Je glas valt bijna om.Er valt een ongemakkelijke stilte en de deelnemers denken: wat gebeurt er nu?Waar is die leuke ‘Marieke” gebleven? Deze dame ken ik niet.Je raffelt het aanbod doen af. Vergeet de belangrijkste gedeeltes. En voordat je echt diep in gaat op de vragen die mensen je stellen in de chat klik je op de knop “end webinar”….

​Als webinar trainer hoor ik deze onfortuinlijke pogingen zo vaak.

ik sta dan al half klaar om met mijn superwomen-cape-to-the-rescue te gaan. Want de kans is groot, zo groot dat je nooit meer een webinar geeft om dat je tot de conclusie bent gekomen dat het toch niet werkt voor jouw markt.

Zo ontiegelijk zonde! Terwijl door goed te luisteren naar wat Bram je vroeg, je een heel duidelijk verkoop signaal had kunnen aflezen. Dat was een potentiële koper en je had het nog niet door….

Het is logisch dat je hier nog niet op getraind bent, het geven van webinars is een bijzondere vaardigheid.

Eentje die ontzettend winstgevend kan zijn. En leuk!

hoe bepaal je de prijs voor je online training?

hoe-bepaal-ik-de-prijs-voor-mijn-online-training.jpg

Hoe bepaal ik de prijs van mijn online training?

Vorige keer hadden we het over de lengte van je lessen. Een van de grootste vraagstukken van mijn cursisten is altijd….

Wat mag mijn online training gaan kosten.

Aangenomen wordt dat dat dan minder moet zijn dan het offline traject ….

En daar gaat het vaak al mis want:

Als je lessen één keer aangereikt krijgt en na 3 dagen 30 % vergeten bent van de content of als je de lessen kan herhalen omdat je in een andere fase zit van je persoonlijke ontwikkeling of van je ondernemerschap: wat werkt dan krachtiger denk je?

Precies. Het laatste dus.

En dat krijg je voor elkaar met online lessen. En dus mag je online training minimaal dezelfde prijs krijgen als je offline traject. 

Prijs bepalen

Waar gaat het om bij het bepalen van je prijs?

hoe-bepaal-ik-de-prijs-voor-mijn-online-training.jpg

Het gaat om het resultaat dat je levert en het hoeft niet gekoppeld te zijn aan het aantal uren dat jij erin steekt om het te maken.

Want die ene online training die kan jou…. ontzettend veel omzet opleveren.  

Mijn online trainingen hebben mij al meer dan een miljoen aan omzet opgeleverd sinds 2014!

​Waar het om gaat ​is het resultaat dat je levert: want wat is het precies waar het om draait en  wat betekent dat voor je klant.

​Daar baseer je je prijs op. Want dat is de reden dat mensen bij je zullen kopen.

  • ​wat betekent dit voor het gezin
  • wat betekent dit voor haar geluksgevoel
  • ​​wat betekent dit voor haar gezondheid,
  • ​voor het perspectief in haar carrière,
  • voor haar bedrijf.

Kijk niet naar je concurrent

Soms hoor ik mensen advies geven om naar de concurrent te kijken om te zien wat zij vragen maar: Niet de concurrent bepaalt de prijs!

Je weet niet wat of de​ training het resultaat levert dat het biedt.

Je weet ook niet of je concurrent verdient aan de training of verlies draait, wat de winst is en of er goed is nagedacht over de prijsstelling.

Dus het brengt je nagenoeg NIETS, behalve dan misschien een raar gevoel. Ik vaar er zelf niet wel bij, ik wil niet beïnvloed worden door ideeën van anderen en dat brengt mij toch wat in de war.

​Je kunt rekening houden met psychologische prijzen.

Want voel eens in?

€ 1.999 voelt aanmerkelijk goedkoper dan € 2.010

Klopt dat bij jou ook?

Daarom kun je in sommige gevallen beter kiezen voor een bedrag dat over de duizend gaat dan er onder terwijl het uiteindelijk niet meer oplevert.

En dan heeft het cijfer 7 ook nog eens iets magisch. Voor veel mensen is het cijfer 7 een geluksgetal. Daarom wordt het vaak gebruikt, daarnaast schijnt kooplust opwekkend te zijn. € 1.997 zou aantrekkelijker zijn dan € 1.999.

En dan als laatste:

Het moet goed VOELEN.

Je moet de prijs kunnen dragen. Als je voelt dat je keel dichtknijpt als je het bedrag vraagt  dan kun je het dus nog niet dragen.

Je kunt beter iets lager inzetten en veel goede ervaringen opdoen met klanten en geleidelijk aan je prijs verhogen dan ineens veel te hoog inzetten en geen klanten helpen.  Juist het helpen van die eerste klanten helpt je met het krijgen van vertrouwen in je online training.

En als je na een tijdje het gevoel hebt, dat het belachelijk is wat je deelt en de resultaten zijn goed, dan ga je gewoon je prijs verhogen.


Best een ding misschien, zo'n online training maken ​.

En daar wil ik je bij helpen. Want op 13 mei a.s en 15 mei a.s.geef ik het gratis webinar het Online training creatieplan. Doe je mee? Schrijf je hieronder dan in:

Selecteer een sessie
Door u te registreren voor dit evenement gaat u akkoord met deze algemene voorwaarden.

'Het Online Training Creatieplan'
​in 3 maanden (waarom niet in 2 weken!) je online training mét klanten erin!

Hoe lang mogen mijn online lessen duren?

hoe lang online lessen

Wat ik vaak hoor van mijn cursisten is bijvoorbeeld:

Als mijn modules xyz lang zijn ​ kan ik dan​ xyz prijs daarvoor vragen?

En hoe lang mogen mijn lessen zijn?

Mijn vraag is dan: "stel dat ik zou stotteren, en jij kon het mij in 20 minuten afleren, zou het mij dan minder waard zijn of meer waard dan dat je mij dat in een 6 maanden cursus leert?"

Hoe lang heb je nodig om iets uit te leggen?

Hoe lang mogen mijn online lessen duren

En is het van grotere waarde als het langer duurt?

Het is nog onwetendheid en logisch dat je met deze vraag worstelt. Dat-ie gesteld wordt heeft ook te maken met iets anders.

Het wankele vertrouwen dat je mogelijk nog hebt in je uitgedachte idee voor je online training. En dat je last hebt van dat wiebelige gedoe is ook heel logisch. Je hebt waarschijnlijk nog nooit een online training gemaakt en vraagt je af:

Werkt het hoe ik het voor ogen hebt?

De afgelopen weken hield ik tientallen ‘tekentafelsessies’ met mijn cursisten waarin ik feedback gaf op wat het echte probleem was van de ideale klant. Als dat helder was, en nog wat zaken gingen we over op het schrijven van de blauwdruk van de training.  Waarin ik dan bijvoorbeeld las dat de cursist dacht dat het echte probleem van de fictieve Sylvia was: geen overzicht hebben.  En waar we door dieper op de materie in te zoemen uitkwamen op: geen zelfvertrouwen hebben waardoor alles uitgesteld werd. Waardoor Sylvia absoluut geen vervulling krijgt uit het huidige leven. En diep ongelukkig is. Waardoor er ook veel ruzie in huis is, ze zichzelf dagelijks naar beneden haalt. En ze aanhikt tegen de volgende dag.

En dat is toch iets heel anders dan geen overzicht hebben.

De kern van het probleem

Als jij heel helder hebt wat het echte probleem is van je ideale klant kun je daar ook sneller tot de kern komen. Tot wat nodig is, welke vaardigheden je cursist nodig heeft om het vertrouwen in zichzelf terug te krijgen.

Je hoort mij dus nog steeds niets zeggen over een minimale lengte van een les. Wat wel belangrijk is: onderzoeken:

  • Wat er echt mankeert
  • Wat het verlangen is
  • Wat er nodig is daar te komen en…
  •  Hoe je cursist het zich eigen kan maken.

Een video luisteren over vergroten van je zelfvertrouwen is een ding.
Er eenmalig een oefening voor doen een tweede.

Maar hoe krijg je het er in?

Zodat het ​je cursist bijblijft?

Het mag een gewoonte worden en dus mag je op zoek gaan naar manieren hoe je een gewoonte krijgt in iets dat mensen zich al 30 jaar aandoen.

En dat hoeft niet een video te zijn van 1,5 uur.

Het gaat om het totaal pakket:

-De kennis die je overdraagt

-Hoe je cursist het toepast op de eigen situatie

-Hoe het beklijft


zo voorkom je omzet terugval deze maand

Ben je het hele corona gebeuren ook beu?
De complot-theorieën, het monotone opsomming van het aantal nieuwe gevallen elke dag?

Het beperken van je vrijheid?

Misschien de terugval in je omzet misschien omdat je in een 'wachtstand'  bent gaan staan?

De uuuhhhh sleur van thuiswerken?

Dit kan je doen zodat je sterker uit deze periode kunt komen. Mogelijk ben je het gevoel van zekerheid kwijt en iedereen heeft dit gevoel van zekerheid en een meer of mindere mate van regie nodig, En als dat allemaal wordt afgenomen en je weet niet wanneer het ooit ophoudt. Wanneer het ooit verandert, dan voel je je rusteloos en gefrustreerd. 

En misschien wordt het allemaal nooit meer normaal. Niet het normaal dat we kennen in elk geval.

Dus hou een open mind.

Ga op zoek naar wat wél mogelijk is. Wees geen Kodak; zij dachten dat het nooit wat werd met digitale fotografie....

Wat je nu door de quarantaine periode kan helpen is:

Goed eten: volgens de 80/20 regel. Driekwart groente op je bord, groene smoothie erbij -doe ik 3 keer per dag- en wat substantieels erbij. En af en toe een moorkop of chocola. Dat is dan die 20 % regel. 🙂 

In beweging blijven: ga de hond extra uitlaten. Ga fietsen, hardlopen, zumba dansen. Blijf fit en blijf gezond. Ga nieuwe dingen leren, ga Frans leren, of harp spelen, feed your mind!

Blijf in beweging met je bedrijf:  Als ondernemer weet je dat je goede omzet draait in februari-april, juni, start juli en dan weer in september. Dat er dus gaten zijn in januari, mei en augustus. En daar anticipeer je dan op in je planning. Meestal.  Net zo goed is het niet gezegd dat er een gat valt in mei want de meivakantie is in elk geval al in de soep gedraaid. 
Dus maak gewoon je planning alsof het een normale goede maand zal zijn.

Geef je live workshops? Organiseer het dan nu via ZOOM. 
Ga je normaal netwerken om nieuwe klanten te vinden? Ga webinars geven en laat je verbazen wat er dan allemaal mogelijk is in aantallen nieuwe klanten. 

Blijf in verbinding met je missie: mogelijk hebben je klanten je nu nog harder nodig dan ooit dus ga ze helpen!  Iedereen zit verveeld thuis, wil wat DOEN. En dan het liefst iets waarvan ze zelf beter worden, en groeien, waar ze de regie weer terug mee krijgen en een stukje zekerheid.

Ga ze helpen. 

Meer impact met online groepstrainingen

Ik leg hierin uit hoe je een meerdaagse training kunt omzetten in een blended learning traject. Je kunt veel meer mensen tegelijkertijd helpen én daardoor kun je met dit traject enorm opschalen. Daarnaast ben je geen reistijd kwijt, hoef je geen locatie te huren, documenten te printen en lunch te regelen. 

Binnenkort kun je meedoen aan de online masterclass Het Online training creatieplan

winter in business

De rillingen gingen elke keer over mijn rug als hij - Tony Robbins- bulderde: "Winter is coming. Prepare yourself!"

Ja. Winter in Business.

Dat is het nu. En toch kan ook winter jouw groei-seizoen zijn. Het seizoen waarin je zaait en zelfs waarin je oogst.

Als senior leader krijg ik heel veel coaching en mastermindkennis van de groep trainers en het leek me waardevol om wat van die kennis met je te delen

Deze vier pijlers kunnen je helpen in je bedrijf in tijden van crisis: 
  

1. Mindset: laat je niet leiden door angst. Het is ook het minst helpende. Je hebt altijd een keuze waar je emoties op richt. Focus je op dankbaarheid, op vertrouwen dat je het wel voor elkaar krijgt met je bedrijf. Linksom of rechtsom. Of je kracht en op je veerkracht: wat is nu wel mogelijk? Op het moment dat je denkt in mogelijkheden komen de opties als vanzelf bij je binnenvallen. Een vraag die jezelf bijvoorbeeld kunt stellen is "Wat kan ik hiervan leren?" Je zit dan al in een totaal andere mindset én energie.


2. Lacer-focus kijk goed naar wat je wilt bereiken en wat je echt nodig hebt.  Disciplineer jezelf. Het is makkelijk af leiding te zoeken in Social Media, Netflix en uhhhhh puzzelen schijnt nu ook heel hip te zijn.  Ik kom bijvoorbeeld alleen in mijn trainingsgroepen op Social Media en in de ochtend doe ik een rondje voor de leuk. Net als altijd. 

Puzzel je diensten opnieuw uit. Wat kan er nu wel.Word je zwaarmoedig van het nieuws? Kijk één keer per dag het journaal, bijvoorbeeld om half 8 ’ s avonds.
Schrijf nieuwsbrieven en je social media help je klanten, ze hebben je meer dan ooit nodig. Plan je marketing acties in, doe je webinars, hou zoom-sessies in plaats van je gewone workshops. Je conversie hoeft hieruit echt niet minder te zijn.

3. Innovatie je moet jezelf en je diensten opnieuw uitvinden. Innovatie zorgt ervoor dat je diensten relevant blijven voor je klanten en houdt je bedrijf flexibel. Stoom de beste versie klaar voor de toekomst.
Er zijn 2 belemmeringen die je kunt ondervinden bij de pijler innovatie.
-"Je doet het toch altijd al zo en dat werkt": je wilt vast houden aan hoe je het altijd al deed. Vraag jezelf af of het oprecht bijdraagt om met oogkleppen op verder te gaan. De wereld verandert. Sta open voor nieuwe methodes die nu wel werken.
-Tunnelvisie: je denkt dat je alles weet en hebt geen open mind en staat niet open voor mogelijkheden.Daarmee sluit je alles af. Stel je zelf dan een vraag: "Wat is er wel mogelijk" en zo kom je weer op dreef en zie je het einde van de tunnel weer.

4. Massive Action Plan
Maak een massive action plan: Wat moet er gebeuren?  Per wanneer en het belangrijkste: waarom: wat ga je er mee bereiken.
Maak de commitment met jezelf dat je er volledig voor gaat. Visualiseer je doel en schrijf op waarom je dit doel wilt behalen.

Oké sta je open om ook jouw bedrijf te innoveren? Klaar voor jouw bedrijf 2.0?
Volgende week geef ik nog één keer de vierdaagse training waarin we je offline diensten transformeren naar bijvoorbeeld een online.
We verbouwen je diensten naar een dienst van de toekomst zodat je NOOIT meer je haren uit je hoofd hoeft te trekken wat je nu wel kunt doen.
En net als mijn cursisten ook gewoon in de crisis je beste omzet ooit draaien.
Ben je erbij? Meld je hier eventjes aan >> 

Van je Offline business naar je online business in 4 dagen:

In deze gratis online training 'Succesvol Online Ondernemen' leer je:

de 4 pijlers om succesvol online te ondernemen in 2020

En je leer hoe je deze pijlers toepast in jouw bedrijf om zo drie keer meer klanten te krijgen én hoe ze makkelijk in je agenda passen door slimmer te ondernemen

Wat is het doel van je salesfunnel?

1 / 1 – het doel van je salesfunnel

Onlangs had ik een VIPdag met een klant en we namen daarin haar funnel door en haar webinar. Super om samen te doen!

Ik legde haar uit wat het principe was van haar funnel*; het opbouwen van de Know Like en Trust factor en telkens een stapje verder te komen richting ….

Ja, waarnaar toe eigenlijk?

Dat was dus de grote vraag in dit geheel.

Een goede salesfunnel leidt je prospect door het sturen van begeleidende mails en video’s naar je aanbod.  Je lezers worden steeds warmer en meer geïnteresseerd in je aanbod door wat je in je mails en video’s deelt.)

Wat ik heel vaak zie gebeuren of als ik in funnels word meegenomen is dat het een kabbelend verhaal zonder einde is.

Of in sommige gevallen zelfs een soort van libelle verhaal zonder einde. Want omdat veel mensen niet weten wát ze dan in de funnels kunnen opnemen, gaat het zeer traag of helemaal niet naar een aanbod.

Mensen moeten je leren kennen
Als we het hebben over de Like factor is een vleugje Libelle*, een persoonlijke stuk,  zeker goed om op te nemen in je teksten. 
*Of een vleugje Linda of Happinez: het ligt er natuurlijk geheel aan wie je ideale klant is.

En net zoals dat in een webinar het geval is, waarin mensen jou ook beter moeten leren kennen, is de kans ook heel groot dat mensen denken, wat een geklets.
Daar heb ik niets mee.

Ook in een funnel heb je maar een korte tijd om een goede indruk achter te laten.
En die goede indruk laat je achter door marktgestuurd te gaan denken.

Denk aan de hoop en dromen van je klanten, luister naar hun frustraties en HELP ze.
Giet het verhaal dat je wilt vertellen in een les, laat ze voelen dat het over hén gaat.

Help ze door ook een reikende hand aan te bieden door ze een stukje op weg te helpen en door bijvoorbeeld door een 1 op 1 gesprek aan te bieden of ze te leiden naar een webinar waar je je aanbod in doet of een training.

Hoe je zo'n funnel uitschrijft gaat eigenlijk ook net als zoals je dat bij een webinar doet: je start met het einde in gedachten (start with the end in mind) en gaat dan terugwerken naar het begin.

Prikkel, daag uit, engage, entertain en nodig uit.

Dan krijg je klanten dankzij je funnel.

​Helpt dit? Heb je een vraag hierover? ​Laat het gerust weten, ik hoor het graag!