Online training maken: Geen eenheidsworst, geen ‘one size fits all’!

Geen eenheidsworst, geen ‘one size fits all’!

Vorige week sprak ik Astrid. Ze heeft haar eigen online training gemaakt en die is klaar om gelanceerd te worden en daarmee heel veel mensen te helpen. Ze heeft er veel tijd, energie en kennis in gestoken. “Want”, zo zei ze me, ”Ik wil niet dat dit zo’n slechte online training wordt die je zoveel ziet tegenwoordig. Ik zie teveel mensen die 5 mailtjes sturen met 3 minuten video, daar een Facebook groep aan toevoegen en dat is het dan”.

Ze gaf aan daarover te passen, het gaat altijd over waarde geven, net zoveel als je zou doen als je iemand live zou trainen. En je kunt je terecht afvragen hoeveel waarde er zit in 5 x 3 minuten video als je echt een serieuze pijn voor je klant op wil lossen.

Daarnaast gaf ze ook aan dat ze zich ergerde aan de inrichting van een aantal online trainingen. Tuurlijk gaat het over de inhoud. Maar regelmatig wordt er verwezen naar een verborgen YouTube link of Vimeo video met een wachtwoord. Liefst iedere video een ander wachtwoord, waar je je dan weer suf naar zoekt.

Astrid heeft er voor bewust voor gekozen een waardevolle training neer te zetten.  Waar haar cursisten écht resultaat mee behalen. In een online omgeving die klantvriendelijk en professioneel is ingericht. Het resultaat van haar klanten gaat boven haar financieel resultaat. En dat is hoe het ook zo zou moeten zijn.

‘Don’t follow the money’, dat is mooi inderdaad. Ga voor kwaliteit, ga voor wat goed is voor je klant. Dan komt jouw winst vanzelf.

Ik vertelde haar nog eens dat toen ik in 2011 mijn eerste online training in de markt zette, ik 100 klanten kreeg en daarmee een omzet van € 9970 had.

Ik was als een kind zo blij al had ik 1000 uur gestoken in de training . De cursus sprak aan!  De online wereld lag aan mijn voeten…. Wat een mogelijkheden waren er ineens!

Nu weet ik dat dit makkelijk € 50.000  had kunnen zijn destijds. Want inmiddels weet ik dat je de behoeftes van je ideale klant moet kennen, herkennen en aan moet voldoen. Bied je klanten dat wat ze nodig hebben dan heb ook jij een training waar je een passief inkomen mee kunt verdienen.

Geen eenheidsworst dus, geen ONE SIZE fits all!
Maar per klant kijken wat er voor die klant het beste past. Niet wat jou financieel het beste uitkomt.

Ik zal je een voorbeeld geven:

Vorige week sprak ik Maya, ze had interesse in mijn VIP pakket. “Ik heb geld genoeg. Maar ik wil gewoon weten of het slim is om dit te doen. Dat dit is wat ik écht nodig heb”, vertelde ze aan de telefoon.

We hadden een kort gesprek en ze stapte in als VIP. Zo krijgt ze extra ondersteuning van mijn Virtueel Assistent en kan ze die ook haar training in kan vullen. Natuurlijk vindt ze belangrijk dat ze weet hoé ze de lessen vult maar ze had gewoon geen behoefte om alles zelf te doen. Daarnaast wilde ze ook goede webinars gaan geven én krijgt ze een unieke reclamevideo voor de promotie van haar online training. En dit zat in dit VIP traject. Daarom paste dat het beste bij haar. Ik heb ook klanten die dol zijn op het uitzoeken van technische zaken, die nemen het minder grote pakket.

 Zorg er dus voor dat je je training in diverse varianten aanbiedt

Zo wordt het voor een groep financieel aantrekkelijk en/ of kunnen ze de service er bij krijgen waar ze behoefte aan hebben.

Hoe kun je dat nu doen;

Maar 1 basisvariant en voeg daar onderdelen aan toe waardoor je klant meer ‘ontzorgt’ en begeleidt wordt.

Denk hierbij aan

  • Q en A sessies in een webinarvorm (jij spreekt en behandelt de gestelde vragen en je cursisten reageren via de questions)  Het maakt dat je cursisten een (extra) moment hebben om hun vragen te stellen. En hoe meer vragen ze beantwoord hebben, hoe meer resultaat zij met je training bereiken.
  • Q en A’s in een video coaching sessie (Vooraf laat je de vragen indienen, iedereen kan het woord nemen en in beeld komen zodat het net is of je met elkaar aan het vergaderen bent en jij geeft structuur aan de gesprekken. Je maakt zo meer gebruik van de kracht en expertise van de groep.)
  • Een forum of Facebook groep. In deze groep kunnen mensen vragen aan elkaar stellen, successen delen en van elkaar’s ervaringen leren. Zeer waardevol!
  • Een aantal e-mails die aansluiten op de onderwerpen die in een bepaalde week behandelt worden
  • Live groepsdagen waarin je dieper op de materie ingaat en live korte workshop van een gastspreker over een onderwerp dat voor je deelnemers ook interessant is.
  • Een VIP dag waarin je veel extra waarde biedt
  • (Meerdere VIP dagen (met eventueel gastsprekers)
  • Opgenomen Online Expert Masterclasses van ondernemers die dezelfde doelgroep bedienen
  • Een agenda of ander attribuut waarvan je weet dat het van waarde is voor je deelnemers. Zoals de Zakenmam agenda die mijn laatste 10 cursisten ontvingen

Zie je het al voor je?

Hoe meer waarde je geeft aan je training hoe meer waarde je cursist uit de training haalt en hoe groter zijn of haar resultaat.

 

Gratis E-book Online Trainingen

 

Meer tips lees je in het gratis e-book “Maak van je online training een daverend succes”

 

Comments

comments

Irene Ogier

Internet Business Coach: versterkt ondernemers met het opzetten & optimaliseren van je online business zodat je meer vertrouwen, klanten, en omzet krijgt.

>