Category Archives for "website maken WordPress"

Glitzy sliders boven aan je website, liefst nog met een invliegeffect. Ook jouw favoriet?

Stel Glitzy sliders boven aan je website, liefst nog met een invliegeffect. Ook jouw favoriet?

Cool. Chic. Classy.

Veel mensen vinden sliders cool. Maar een “coole” website, levert je niet persé klanten op. En zorgt dus ook niet voor meer omzet. En laat dat nu wel exact de reden zijn waarom je dat ding destijds hebt laten bouwen. Dus zijn die sliders nu verstandig?
Eerder schreef ik je  dat je je niet moet laten verleiden tot verschrikkelijk mooie websites. Mooi is subjectief…. en bijna nooit effectief!
In dit blog geef ik je 4 redenen waarom je niet moet kiezen voor een slider.

1. Sliders; voor als je niet kunt kiezen

Mensen willen vaak een slider omdat ze niet kunnen bepalen waar de homepage nu écht over moet gaan, wat het hoofddoel is. Dus kiezen ze voor meerdere doelen met bijbehorende sliders. Een beetje ‘van alles wat’ zeg maar waardoor je uiteindelijk van nergens iets van hebt. En dus geen enkele van je doelen uiteindelijk gehaald zal worden.

2. Een slider frustreert je bezoeker.

bannerblind

Een slider leidt af. Met name als er ook nog eens zo’n kick effect in zit. Het is statistisch bewezen dat maar 1% van de bezoekers op een slider klikken.

1 %! Weinig effectief dus. Verder neemt de slider in veel gevallen maar liefst 1/3 van de ruimte op de homepage in, gaat daar dus de meeste aandacht naar uit. En dit alles met een rendement van slechts 1%.

Gigantische gemiste kans dus.

Sliderblind

Jakob Nielsen (de gebruikersvriendelijkheid goeroe) concludeerde dit na een test met een aantal gebruikers. Het antwoord op zijn vraag was op de eerste slider te zien. Geen van de respondenten wist het antwoord. Websitebezoekers zijn bannerblind geworden; sliders worden genegeerd.

Reden 3. Google kan je pagina niet “lezen”

googlekannietzienEen glimmende slider bovenaan je pagina duwt de tekstuele inhoud van je website naar beneden. Google kan daardoor moeilijker de échte inhoud van je website zien. Dat waar het om gaat; tekst en content. Eeuwig zonde!

Reden 4: sliders zijn niet eenvoudig in te bouwen

Hebben bovenstaande argumenten je niet overtuigd? Oké, nog eentje dan, speciaal voor de heel erg eigenwijze doe het zelvers….. 😉
Het is lastig om een slider in te bouwen en nog lastiger om er eentje te ontwerpen die qua look, feel, inhoud en formaat ook nog eens exact past op je website.
Je moet het formaat aanpassen. En dan moet je op zoek naar een slider die toont op alle apparaten, die er net zo fris en fruitig uitziet op je mobiel en de Ipad. En dan moet er nog een link op. En bepalen hoe snel of langzaam hij moet wisselen. Het is echt geen makkelijk klusje. En los daarvan, ook nog eens niet effectief. Ik herhaal hem nog één keer………… 🙂

Oke, geen slider. Wat dan wel?

Als je het doel van je homepage hebt bepaalt is dit al vele malen makkelijker te bedenken.
Via je website heb je een eerste ontmoeting met je bezoeker. Vervolgens wil je een langdurige band opbouwen.
Een bezoeker die voor het eerst op jouw website komt zal namelijk zelden direct een dienst van je kopen of je product bestellen. Dat moet groeien.

In dat geval wil je dat ze:

1. je blogartikelen lezen zodat ze kennis met jou en je expertise kunnen maken
2. zich abonneren op je nieuwsbrief – en die noemen we niet zo, die geven we een hele aantrekkelijke naam: zoals:
“Tips om op en top fit te worden en te blijven”
“Tips om blijvend meer klanten te krijgen via Social Media.”
Wees dus duidelijk door vooraf al te bepalen wat doel en structuur is op je homepage.
Wanneer deze te druk is in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.

Hulp nodig om jouw geweldige website te bouwen?

Op 1 januari start ‘’de klantmagneet module 2.0”, een training die jou leert hoe je van je website een échte klantmagneet maakt. In deze hands-on cursus zet jij met onze ondersteuning in 8 weken een geweldige website neer.

Zelfs als je a-technisch bent en nu nog geen idee hebt hoe of wat.

Alleen het verlangen hebt om een geweldige website te bouwen. Dat is genoeg, dan ben je op het juiste adres.
Ik help je graag met de opzet van je nieuwe geweldig converterende website.
Neem gerust contact op over de mogelijkheden

Homepage: wat wie waarom

homepage optimaliseren

Je homepage moet voorzien in veel behoeften.
Als belangrijkste entrée moet voor je bezoeker direct duidelijk zijn:

  • wat je biedt
  • wie je bent
  • waarom je bezoeker bij jou moet zijn

Op de website moet ook direct duidelijk worden, waar je bezoekers heen kunnen en wat ze op je website kunnen ‘doen’

Dat is het in feite.

En het moet zo simpel zijn dat zelfs een peuter het snapt.

Plaats niet te veel tekst op je homepage en niet te veel links.  Bedenk je dat in deze tijd waarin je bezoeker snel is afgeleid door oppiepende Facebook berichten, een What’sapje en binnenvliegende e-mail, hij zo de weg kwijt raakt.

Stippel dus een duidelijk pad uit.

Maar het gaat toch om mijn bedrijf?

Tijdens een van mijn workshops WordPress ontstond de volgende discussie:

“Maar een klant kiest toch pas voor mijn bedrijf als hij weet wat mijn kernwaarden zijn? Dus die informatie, daar wil ik mee starten op mijn homepage.
Waarom zal hij nu doorklikken naar mijn informatie als hij mijn kernwaarden niet kent?”

Ja, hoe zit dit nu precies in elkaar?

De wie en de waarom horen zeker op je homepage thuis, alleen niet bij aanvang.

De andere cursist, een psycholoog nam het voortouw: “Het gaat toch echt eerst om het product of de dienst waar je naar op zoek bent. Je wilt weten of dat aansluit bij jouw behoeften.
Dan kijk je naar de ervaringen van anderen met de product of dienst. En daarna verdiep je je in het bedrijf of de ondernemer zelf.”

Dat sluit inderdaad goed aan bij hoe ik daarnaast ook de navigatiestructuur van een website graag zie:

Eerst home/omschrijvende dienst/portfolio, ervaringen/ (testimonials, cases) blog, over jou, contact.

En die homepage: houd het simpel: Eerst de dienst, dan wie er achter de onderneming staat en waarom je bezoeker juist bij jou moet zijn.

Als Bram het snapt, snapt jouw snel afgeleide bezoeker het ook.

Heb je hulp nodig bij jouw Homepage? Ik kan je helpen met de wie, de wat en het waarom en die homepage bouwen die de juiste bezoekers aantrekt.

Neem gerust contact op.

 

 

 

 

Met korte vragen naar groot resultaat

Welke brandende vragen leven er bij jouw klanten?

Kan dat zijn:

  • Hoe je snel aan de juiste goede volgende baan komt. (loopbaancoach)
  • Hoe je van je slepende slaapprobleem afkomt (gezondheidscoach)
  • Hoe je Mindfull kunt zijn en blijven in een druk gezin (psycholoog, stressadviseur)

Heb je er wel eens over gedacht om je bezoekers, die op je website dwalen deze vraag te stellen? Zo kun je namelijk wel snel en direct in contact komen met je toekomstige klant.

Stel je vraag al eens in de sidebar.

Verras en prikkel je bezoeker.

Op deze manier maak je het eenvoudig voor de bezoeker om een vraag te stellen en in contact te komen met jou.
Vraag jezelf ook af wat het effect is van zo’n vragenformulier.  Wanneer dit  leidt tot een opdracht?

Welk kort informatieformulier werkt het beste?

Hou bij in een excel formulier, hoe vaak de formulieren worden ingevuld. (En natuurlijk welke andere vragen je klanten stellen…. deze vragen kun je goed in zo’n vragenformulier verwerken.)

Meerdere sidebars, meerdere vragen

Je kunt op verschillende pagina’s in verschillende sidebars, je vragen stellen aan je bezoeker. Je webpagina’s worden zo verschillende landingspagina’s die ieder je in contact kunnen brengen met nieuwe klanten.

Wist je dat je verschillende sidebars kunt oproepen? Je bepaalt zelf op welke pagina je welke sidebar en dus welke vraag kunt tonen. Dit krijg je eenvoudig voor elkaar door te werken met het Framework Genesis.
Er zijn heel veel plugins, functionaliteiten ontwikkeld die hier goed bij aansluiten:

Zo’n vragenformulier maak je eenvoudig met de plugin contactform 7.

Hier volgt een voorbeeld:


brandendevraag

 

Hierboven zie je een afbeelding, maar ik ben benieuwd naar jouw brandende vraag. Stel je vraag gerust hiernaast!

 

 

 

Zelf buttons en graphics maken met Canva

Als website eigenaar die het roer in eigen handen heeft, wil je ook wel eens een leuke button maken of aantrekkelijk beeld voor je website.
Wat kun je hiermee maken?

    • buttons
    • call-to-action afbeeldingen
    • achtergronden
    • afbeeldingen voor bij je blog
    • advertenties en noem het maar op!

Dit beeld heb ik in een paar minuten gemaakt:

nog5dagen

Hoe? Bekijk het in dit filmpje:

Je kunt eenvoudig een account aanmaken op https://www.canva.com/

En zelf aan de slag!
Succes

WordPress veilig maken

WordPress update

Update update …update…!

Waarom moet je je WordPress Website updaten? Waar moet je op letten bij het updaten?

Maak ook je WordPress website veilig.

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Bekijk onderstaand filmpje!

 

 

 

WordPress beveiligen

veiligheidstip WordPress

Hoe kan je je WordPress website beveiligen?

Onlangs werd ik geconfronteerd met een vervelende zaak.
Iemand probeerde mijn website te hacken…. Gelukkig heb ik een goede en betrouwbare webhosting die direct wat veiligheidsacties deed.

WordPress beveiligen

Wat kun je nu zelf doen om je website te beschermen?

  • Geef hackers geen kans:
  • Maak altijd een back-up van je website
  • Werk de plugins geregeld bij
  • Volg de laatste updates van WordPress
  • Verwijder gedeactiveerde plugins

Ik geef je hieronder vast een eerste tip.

Slim gebruik maken van categorieën op je website

categorie aanmaken
Inhoud blogartikel:
Verschil Categorie – Tag
Slim gebruik van een (product) categorie
De “geen categorie” aanpassen
Slim een tweede blogpagina maken dmv een categorie

 

Wat is nu eigenlijk  het verschil tussen een categorie en een tag?

 

 

Categorieën

Tags

Definitie

Indeling van een bericht, zoals bijvoorbeeld hoofdstukken uit een boek Indeling van een bericht, volgens de onderwerpen die aan bod kwamen in het bericht.

Gebruik

Rubriek op de website
Breed
Kernwoord uit dit bericht
Heel specifiek

Weergave

Vaak als menu item op de site
Weergave in de sidebar als kennisbibliotheek (Lees meer over + categorieën slepen in de sidebar)
Vaak als een lijst met onderwerpen van bericht
Tag-cloud/ Tagwolk in de footer of sidebar. De tags worden groter en dikker naarmate vaker gebruikt.

Archieven

Alle gelijksoortige berichten binnen een categorie Alle berichten met hetzelfde onderwerp

Structuur

Categorieën kunnen oneindig onder elkaar geplaatst worden Tags hebben geen niveaus

 
Categorieën gebruik je voor je navigatie 
Bepaal je categorieën van te voren en maak er niet te veel.

Slim gebruik van een (product) categorie

 
Als we als voorbeeld deze website nemen:
http://shoptomkat.com/category_49/Shop-by-COLOR.htm zie je een slim gebruik van het grote aanbod dat er is.
Je ziet dat je producten bijvoorbeeld op kleur kunt kiezen. Deze mogelijkheid ontstaat door de kleur als (product)categorie op te nemen.

Top-Tip: De “geen categorie” aanpassen

Een bericht moet nu eenmaal een categorie meekrijgen. Als je zelf geen categorie aanmaakt zal het bericht worden gekoppeld aan geen categorie.
Een beetje jammer, gelukkig kun je dit ook voorkomen:

Ga naar Bericht/ categorie.
categorie aanmaken

Geen categorie naam wijzigen: ga met de muis over de categorie heen en klik op bewerken
geen categorie bewerken

 

 

Geef een andere naam op:
Hier zie je ook weer dat je de categorie kunt onderverdelen in hoofd- en subcategorie.

hoofdcategorie

Als je nog wat naar beneden scrollt zie je, wanneer je de plugin van Yoast de Valk hebt geactiveerd dat je hier ook een SEO titel voor kunt opgeven en een metaomschrijving.

seo categorie

Categorie en menu: Slim een tweede blogpagina maken dmv een categorie

Je kunt nog meer met categorie dan je denkt…. Soms hoor ik mensen roepen, eigenlijk wil ik 2 blogs. Kan dat?
Per website heb je maar 1 blogpagina waarop je berichten kunt plaatsen. Maar…. je kunt natuurlijk wel een categorie opnemen in je menu die je een andere titel geeft. Alle artikelen die je schrijft voor je 2de blog, koppel je aan die categorie. En zo heb je dan eenvoudig een 2de blog”pagina” met een specifiek onderwerp.

 

Koppige koppen in WordPress

de kop maakt de hele tekst dikgedrukt
de kop maakt de hele tekst dikgedrukt

WYSIWYG was hier nog wel zo handig

Herkenbaar? Ben je lekker aan het werk met  je WordPress website en je wilt je tekst overzichtelijk en lekker leesbaar opmaken.  Zoals deze onderstaande tekst:

Een kop 2

Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.

Een kop 3

Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst.

En dan krijg je te maken met een frustrerend probleem:

Ipv alleen de kop, wordt de hele alinea een dikke brij aan vette gekleurde letters:

Een kop 3
Alinea van 4-5 regels: Dit is een faketekst. Alles wat hier staat is slechts om een indruk te geven van het grafische effect van tekst op deze plek. Wat u hier leest is een voorbeeldtekst. Deze wordt later vervangen door de uiteindelijke tekst, die nu nog niet bekend is. De faketekst is dus een tekst die eigenlijk nergens over gaat. Het grappige is, dat mensen deze toch vaak lezen. Zelfs als men weet dat het om een faketekst gaat, lezen ze toch door.
Irritant!

Hoe voorkom je dit nu?

Als je voldoende ruimte tussen de kop en de tekst hebt, geef gewoon een enter op na de koptekst, dan gebeurt dit niet.

 Hoe los je het anders op?

Stap 1:

Spring naar het html gedeelte Ipv de Wysisyg

wysiwyg-html

 

Stap 2:

Zoek de </h3> op die waarschijnlijk achter de tekst is gekomen in plaats van achter de kop

koppige kop

Stap 3:
Knip de </h3>  en plak deze achter de kop.

h3goed

Opgelost!

Waarom ik geen kop 1 gebruik: In veel thema’s wordt de pagina titel al weergegeven als een kop 1 of H1 op je pagina.

Waarom is het ook alweer goed om koppen te gebruiken?

  • Het werkt positief voor je zoekmachine optimalisatie als je aan het begin van je kop het focus keyword – het zoekwoord waar de pagina omdraait– gebruikt
  • Het geeft je lezer houvast zodat hij zich niet verliest in de brij aan tekst.

 

de uitgelichte afbeelding wat is dat eigenlijk?

wat is een uitgelichte afbeelding

Heel vaak wordt de vraag gesteld, wat…. is nu eigenlijk een uitgelichte afbeelding, ofwel een featured image?
Ik kan je niet een eenduidig antwoord hier op geven. Het verschilt namelijk per thema.
Ik ga wat voorbeelden geven van hoe zo’n uitgelichte afbeelding anders toont aan de hand van het thema Twenty Fourteen en het thema Prose van Genesis.

Hoe voeg je een uitgelichte afbeelding toe?

Maak een nieuw bericht aan en ga rechts van je beeldscherm onder categorie en tags naar uitgelichte afbeelding.
Hier staat: Voeg uitgelichte afbeelding toe of ad featured image, als je een Engels account hebt.

wat  is een uitgelichte afbeelding

wat is een uitgelichte afbeelding

 

Wanneer je het laatste WordPress Thema neemt, thema Twenty Fourteen, dan toont de uitgelichte afbeelding zich boven het bericht wanneer je op de blogpagina kijkt.

Voorbeeld:uitgelichte afbeelding in bericht
Maar als we nu kijken naar een ander thema, bijvoorbeeld het Thema Prose van Genesis wat we in de Workshops WordPress veel gebruiken: (Deze website is ook gebaseerd op het Thema Prose) dan zie je op de blogpagina dat er een uitgelichte afbeelding wordt meegegeven:

uitgelicht in prose
Maar als je op het individuele bericht zelf klikt,  verschijnt alleen de afbeelding die je in het bericht hebt geplaatst:

prose-individueel berichtHet hangt dus echt af van je thema, hoe je uitgelichte afbeelding wordt gebruikt. Bekijk eens hoe jouw thema hiermee omgaat.

>