Category Archives for "SEO"

Lokale zoekmachine optimalisatie tips die je zelf kunt toepassen

Als ondernemer wil je natuurlijk ook lokaal gevonden worden door je doelgroep. Ook dit is onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

PrintEen voorbeeld

Als voorbeeld nemen we een psycholoog die in Lisse gevonden wilt worden.

Hoe kun je je lokale zoekmachine optimalisatie te verbeteren?

De juiste opbouw van de pagina:

Aan de achterkant van de website kan je ook het een en ander doen om beter  in beeld te komen tussen de lokale (organische) zoekresultaten.

  • Geef de juiste titel aan je pagina: www.jedomein.nl/psycholoog-lisse
  • In de meta description / meta beschrijving: plaats de locatie en het zoekwoord in de omschrijving van de pagina , dit is eenvoudig terug te vinden in content management systemen. In Google mogen dit tot 156 karakters zijn inc. spaties.
  • Deze zin komt dikgedrukt in het zoekresultaat terug, wat bezoekers eerder prikkelt om op het resultaat te klikken. Zoals hier:

lokale-zoekmachine-optimalisatie-tip (1)

Bovenstaande voorbeeld is niet eens ingevuld, dat zie je doordat er stippels staan aan het einde van de zin. Al scoort deze man best in Lisse, deze omschrijving kan beter:

Psycholoog Praktijk voor gedragstherapie in Lisse, maak een afspraak via de telefoon  0634658799 of email info@…nl

  • Neem je zoekwoord en lokatie ook op in de koppen h1 en h2, h3: in WordPress heet dit kop 1, of kop 2, 3, 4, 5 en 6. Kop 1 gebruik je maar 1 keer op de pagina. De zoekterm en locatie gebruik je zoveel mogelijk aan het begin van de zin.

De google Local pagina

In mei 2012 is Google Places omgezet naar Google+ Local.
Google Places was onderdeel van Google Maps en toonde bedrijfsvermeldingen op Google Maps. Google+ Local is ongeveer hetzelfde maar is nu samen gebracht met Google+.

Hoe ga je je aanmelden:

https://maps.google.com/?hl=nl

 

lokale-zoekmachine-optimalisatie-tip-opgeven

lokale-zoekmachine-optimalisatie-tip-google-local

Vul dit profiel voor 100 % in. Dus parkeermogelijkheden en betaalmogelijkheden neem je ook mee. Je kunt hier ook vragen aan klanten om een recensie achter te laten in je profiel. Je kunt ook video’s toevoegen en foto’s van je producten.

Plaats je adres op je website

Het adres in Google places / local moet hetzelfde zijn als op je website.

Plaats dit adres op je website bij je contactgegevens maar ook in de footer van je website.
Het telefoonnummer doet hier ook toe.

En verder:

Plaats je website link op relevante websites. In de gratis versie van allebedrijvenin…nl, hotfrog, startpagina’s, een business-club waar je lid van bent of het wijkportaal.

Interessant? Blijf op de hoogte. Schrijf je hieronder in voor updates.

Al meer dan 1200 mensen gingen je voor. Zij ontvingen ook  het GRATIS E-book praktische tips voor een geweldige website.

Meerdere domeinen registreren….slim of nutteloos?

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-your-domain-name-image10325748Soms vertellen mijn klanten trots dat ze het .com, .eu of .info domein ook al hebben geregistreerd als ze bij mij komen voor een nieuwe website.

 

En ook alvast wat variaties zoals:

  • schoonheidspecialist-huidverzorging.nl
  • schoonheidspecialist-gezichtsverzorging.nl
  • schoonheidspecialisten-huidverzorging.nl
  • schoonheidspecialist-huidverzorgingen.nl

Zonde van het geld…..en zinloos….

Ook al zet je er een doorverwijzing op naar een andere domein.
Je hebt namelijk niets aan zo’n leeg domein. Deze wordt nooit getoond als je schoonheidsspecialiste huidverzorging intoetst in google. De website heeft namelijk geen inhoud en de kans dat een bezoeker www.schoonheidspecialist-huidverzorgingen.nl in de browser intypt is heel erg klein.

De enige reden die ik kan verzinnen om dit wel te doen, is uit oogpunt van concurrentie, dat je daarvoor je bedrijfsnaam registreert met een .com domein.
Maar verder adviseer ik het je om hier niet aan te beginnen. Je spekt alleen de webhosting bedrijven…..

Optimaliseer die ene website,  dan zal deze website met de tijd getoond worden op de juiste zoekwoorden.

En sateliet-sites dan?

Kijk, in sommige gevallen bieden ondernemers diensten aan die niet onder 1 website vallen, omdat de doelgroep heel er verschilt.

Zoals een kindertherapeute die Shiatsu trainingen geeft aan studenten, dan zou ik daar wel een andere website met eigen communicatiekanalen voor inrichten.
Je kunt de student dan aanspreken met beeld en taal op de voor hem meest aantrekkelijke manier en zo sorteer je meer effect dan het onder de kindertherapie website te hangen.

Hoe je dit doet?

Dit  kun je leren in mijn Workshops WordPress

of  uitbesteden als je jouw focus op je eigen expertise wilt houden.

en wil je alles in je eigen tijd doen vanaf je eigen pc of mac? Volg dan de online cursus WordPress en maak je eigen sateliet-site.

Weet jij hoe je Google Magie toepast op je diensten?

keyword-suggestion-tool

Heb je weleens gegoogeld op de producten of diensten die je levert aan je klanten?

Stel je voor dat je pantoffels verkoopt. Wat je natuurlijk het liefste zou willen is dat jouw website op pagina 1 staat van Google en dan een beetje bovenaan.

We gaan eens kijken wat er gebeurt:

pantoffel

 

Ik zie nu dat er 547.000 resultaten zijn. Dat houdt dus in dat er ongeveer 547.000 websites gevonden zijn die over pantoffels. gaan. Wil je met je website  op het woord pantoffels gaan scoren, dan wordt het een …. onmogelijke taak.
Echt vergeet het maar. Lees verder

Keywordplanner van Google

Met de keywordplanner van Google kun je zelf eenvoudig een zoekwoordenonderzoek doen. zoekwoordenplanner-150x150

Ga op zoek naar die termen die jouw klanten gebruiken met de suggesties die je krijgt uit de zoekwoordenplanner:

  • Waar zoeken je klanten naar?
  • Op welke termen zoeken jouw klanten nog meer?

Dit kunnen wel heel andere woorden zijn dan je verwacht!

Maak ook gebruik van deze gratis zoekwoordentool,
bekijk hier hoe je dit doet:

 

 

Zoekmachine optimalisatie en Social Media

zoekmachine-optimalisatie-en-social-media-

zoekmachine-optimalisatie-en-social-media-Wil je je website beter vindbaar maken?

Ook door inzet van Social Media kun je dit  deels voor elkaar krijgen.

En alle beetjes helpen toch?

Het doel van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk dat je je ideale doelgroep aantrekt.

Spreek de taal van de doelgroep en gebruik hun zoektermen in je teksten.

En inhoudelijk schrijf je je  pagina’s op die manier dat je het juiste publiek aan te trekt.
Als je op een prettige manier actief bent op Social Media en mensen de inhoud op prijs stellen, dan willen ze jouw berichten ook best delen.
Als ze dit delen en hun volgers of vrienden klikken dan weer op de links, dan wordt er een seintje gegeven aan de zoekmachines.

Hoe kun je Social Media nog meer inzetten om je zoekmachine optimalisatie te bevorderen:

In de conceptfase van een evenement of product of dienst:
Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst:
Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.

Dit werkt tweeledig:

  • aan de ene kant raakt jouw doelgroep al geïnteresseerd omdat ze mee hebben kunnen denken met jouw product of dienst.
  • aan de andere kant krijg je die woorden te horen waar zij op zoeken….

Door SEO en Social Media te combineren:

  • Werk je aan je reputatie als ondernemer:  Jij laat zien waar jij als ondernemer voor staat.
    Zoekmachines zijn zo ingesteld  dat ze personen en merken opspeuren die een autoriteit zijn op een bepaald vakgebied.
    • laat je je betrokkenheid zien door zelf berichten te delen waar je achter staat.

Als ondernemer sta je er niet helemaal alleen voor. In deze tijd van Social Media al helemaal niet. Communiceer en deel je blog, reageer op blogs van anderen wanneer dit relevant is voor jouw doelgroep. Wanneer mensen kunnen reageren via Social Media zoals via Facebook of Google plus, krijg je sneller interactie dan  wanneer mensen een account aanmoeten maken op je eigen website.

  • werk je actief aan je optimalisatie door het verspreiden van inhoud die jij je doelgroep wilt meegeven. Hoe? Via hootsuite bijvoorbeeld, of via de Social Media buttons die je onderaan dit bericht ziet staan.Deze plugin, maakt het je bezoeker helemaal makkelijk om de inhoud te delen.

   Noot:
Overmatig verspreiden van links komt de werking niet ten goede. Je wilt natuurlijk niet als ‘spammer’ worden gezien.
Je kunt best een link een aantal malen onder de aandacht brengen, omdat bijvoorbeeld tweets zichzelf snel opvolgen en je wilt deze tonen.
Maar probeer met vervolg berichten wel origineel te zijn om effect te krijgen.

>