Category Archives for "Online cursus maken"

Facebook groep maken zakelijk

Een tijdje terug had ik een pittige discussie met mijn businesscoach.
Het ging over mijn Facebook groep waar al bijna 2500 ondernemers elkaar inspireren.

“Het kost je veel te veel tijd en je geeft veel te veel waarde in de gratis groep!” barstte ze los.

“Dat is nog maar een fractie wat mijn cursisten in de betaalde groepen krijgen!” lachte ik slim. “Ik hou er gewoon van om te overdeliveren…”.

Maar ze was nog niet klaar

“ En die Facebook pagina van jou, daar gebeurt weer veel te weinig op.”

Ik mopperde.
“Geen hond ziet die Facebookpagina als ik er niet op adverteer. En de gratis groep kost me echt maar 5 minuutjes per dag of zo. We hebben een strategie bedacht en deze wordt gewoon ingepland. Hatsjikidee! Lekker makkelijk.” Toch schortte er wel iets aan mijn strategie. We besloten een nieuwe aanpak te gaan hanteren. Heerlijk om weer op scherp gezet te worden!

Waarom is het zakelijk slim voor jou om een eigen Facebook groep in te zetten?

Meer dan 10 miljoen mensen zitten op Facebook en mensen hebben bepaalde problemen die ze willen oplossen of wensen/ dromen die ze willen verwezenlijken. En niemand kan dit alleen.

Nou ja, vreselijk talentvolle types met een geweldige wilskracht en uithoudingsvermogen misschien…. Maar verder kan iedereen wel wat hulp gebruiken.

Op een Facebook pagina zien je fans gemiddeld 5 procent van wat je post. Dus als ik een bericht schrijf en ik zie dat het bereik met fans 3000 is, zien maar 150 mensen het bericht….. en heb ik 1 of 2 reacties…

Dat schiet natuurlijk niet op.

Nu kun je natuurlijk adverteren aan je fans, maar ik wil ook niet voor elk wissewasje adverteren.

En wanneer ik dan berichten inplan in mijn Facebook groep dan komen er 25 en soms 50 reacties op.

Dat heeft veel meer effect.

Werkt dit ook voor jouw business?

Er zijn groepen op het gebied van je brand creëren, mindset voor ondernemers, kick ass business coaching, ondernemen vanuit je intuïtie. Stuk voor stuk Facebook groepen waar zonder dat het echt merkbaar is, de Know Like Trust factor wordt opgebouwd. (Kennen, leuk vinden en vertrouwen) waardoor de groepsleden veel makkelijker besluiten in te stappen op een dienst of training.

Want koude verkoop werkt nu eenmaal niet.

Een paar tips voor je succesvolle Facebook groep:

Do’s

-Maak een gratis Facebook groep.

-Koppel deze aan je pagina.

-Maak er een besloten groep van en geen open groep anders loop je kans op heel veel spam.

-Neem bij de instellingen van de groep je weggever (give-away) op. Deze optie zit onder groepsinstellingen bewerken/instellingen voor lidmaatschapsverzoeken.

-Als je nieuwe groepslid toegang wil tot de groep zien ze eerst deze link en melden ze zich gelijk aan voor je weggever.

-Wees ook zelf actief in de groep, laat jezelf zien en horen.

Do’s qua inhoud:

-Deel er je blogs in, doe je Facebook lives erin, post er je video’s in.

-Plan je berichten in.

-Geef de deelnemers ook een stem en daag ze uit af en toe waardevolle content te delen.

-Wees heel duidelijk in wat je wel en niet wilt qua promotionele link.

Don’ts

-Maak geen geheime groep want dan krijg je weer een hoop gedoe.

-Accepteer geen spam. Maak duidelijke regels voor de groep. Natuurlijk kun je je groepsleden ruimte geven om hun favoriete blog te plaatsen, of hun weggever of workshop. Maak hier dan eens in de zoveel tijd een bericht voor aan.


​​

In online trainingen werken Facebook groepen ook fantastisch als support voor je online cursist.

15 augustus geef ik een gratis online training en daarin besteden we ook aandacht aan het onderdeel  “support voor je online cursist.” Hier wil ik je graag voor uitnodigen!

Doe je mee? Kies een moment en meld je hier aan. Het is gratis en ik ga zoveel waarde delen, dat mijn businesscoach me al voor gek verklaarde.

Meld je hier aan >>

Het Online Training Creatieplan
5 cruciale fasen die je doorloopt bij de ontwikkeling van je online training

 

Het Online Training Creatieplan: de 5 cruciale fases die je van start
tot lancering doorloopt voor een winstgevende online training

Hoe het komt dat de veel online trainingen de plank misslaan
en hoe jij dit voorkomt

Hoe je ervoor zorgt dat je binnen 3 maanden omzet draait
uit je online training

Welke  lesopbouw goed werkt en waarom

Hoe je makkelijk 2000 per maand extra kunt omzetten
 met je online training binnen 6 maanden

Ben je het uurtje-factuurtje model echt meer dan beu ?

Weet je dat het online trainen model je business enorm gaat boosten?

​ Meld je dan hier aan

 

De kracht van je online training als low end product

Ben je bekend met de product piramide? De meeste klanten beklimmen jouw piramide door onderaan te beginnen bij je weggever of low end product. Het merendeel van die groep is zo enthousiast over jouw werkwijze dat ze door klauteren naar jouw middle end product. Een exclusieve groep topklanten bereikt de top van jouw aanbod: de High End.

 

Zo ziet zo’n product piramide eruit:

 

Natuurlijk zijn er ook klanten die met behulp van een hijskraan direct high end instappen. Die kennen hun eigen behoeften goed of willen gewoon het beste van het beste.

Heb jij jouw aanbod al ingedeeld in deze piramide? Begin bovenaan met je High end producten, zoals VIP-dagen, jaarprogramma’s of exclusieve trainingen waarin je veel 1-op-1 met je klant werkt en iemand persoonlijk begeleid.

Wat voorbeelden van Middle end producten zijn online trainingen met ondersteuning, betaalde webinars en live groepstrainingen. Je klant krijgt wel jouw begeleiding, maar minder exclusief dan bij je high end aanbod.

Low end producten zijn goedkoop of zelfs gratis. Je kunt een e-book of mini-cursus weggeven. Of schrijf regelmatig waardevolle blogs en nieuwsbrieven voor je volgers. Wat je ook kunt doen is webinars geven, challenges organiseren of een gratis introductiesessies weggeven.
Wil je ook wat verdienen aan je low end producten? Je kunt tegen een laag tarief gaan spreken op events in de hoop daar nieuwe klanten te treffen. Of… maak een goedkope online training zonder ondersteuning.

Online training als low end product

Een online training kan je vrijheid geven, want je hoeft er geen fysieke inspanningen voor te doen. Je kunt ook je eigen werksleur doorbreken omdat je niet hetzelfde riedeltje 100 keer hoeft uit te leggen.

Die tijd kun je mooi besteden aan andere zaken! En heel belangrijk: je kunt veel meer mensen tegelijk helpen en ook nog eens meer omzet draaien.

Eén van mijn oud-cursisten is een dame die creatieve workshops gaf. Eerst deed ze dat gewoon bij haar in de buurt en gaf ze een workshop voor steeds vier cursisten. Nadat ze deze workshop had omgezet naar een low end online training, heeft ze inmiddels al meer dan 85 cursisten geholpen, zelfs internationaal! Dat is toch fantastisch?

Hoeveel betaalt de klant?

Een online training kan je dus een enorme piek geven in je omzet, als je je marketingfunnel goed inricht.
Prijzen die je voor een goedkope online training rekent, kunnen 27 euro zijn en 97 euro. Of alles daartussen.

Voor de prijsbepaling gaat het natuurlijk om de waarde die je biedt en het resultaat die het de klant oplevert.

Tips om uit de valkuilen te blijven

  • Maak je training niet te lang. Houd het simpel en maak het niet te moeilijk voor jezelf.
  • Geen Facebook community aan, want dan ben je alsnog dagelijks tijd kwijt aan het beantwoorden van individuele vragen.
  • Geen verdere 1-op-1 ondersteuning

Wat dan wel?

“Ja leuk Irene…” zal je zeggen, “maar wat zit daar dan wel in?”

Bepaal allereerst wat je cursist gaat bereiken in deze online training. Wat kan iemand na het volgen van jouw programma?
Als je dat duidelijk hebt, hoe breng je vervolgens je cursist van A naar B?
Probeer die leerlijn zo helder mogelijk op te schrijven.

En hoe ga je die kennis en vaardigheden overbrengen?

Met een instructievideo kun je jezelf filmen terwijl je verftechnieken laat zien of doe je de yoga oefeningen voor.

Video dus!

En wat moet er nog meer bij? Een werkblad of een quiz zijn mooie aanvullingen waarmee je jouw online training nog meer body geeft.

Maar let op die valkuil… hou het compact en maak het niet te groot. Het is een low end product, weet je nog?

Ga uit van ongeveer 3 tot 5 modules voor deze eerste training, want je kunt altijd nog een vervolgcursus aanbieden. Namelijk: jouw nog veel betere middle end of high end online training 😉

Deze goedkopere training kun je makkelijk verkopen aan bestaande klanten. Mensen die jou al kennen vertrouwen immers sneller dat je een goed product aanbiedt, dan mensen die jou pas voor het eerst zien.

Zo’n training is ook heel makkelijk te verkopen via e-mailmarketing. Verstuur een aantal slimme e-mails waarin je uitlegt dat jouw aanbod zeer schaars is en je krijgt mensen in de actiestand. Gebruik zinnen als ‘Alleen deze week voor dit introductietarief’ of ‘Slechts beschikbaar voor 30 klanten’ en de verkopen stromen binnen.

Hoe maak ik een animatievideo

hoe maak ik een animatievideo

Persoonlijke video

Video is ongelofelijk krachtig om in verbinding te komen met jouw ideale klant. Veel ondernemers hebben een soort "video-schroom" en daar moeten we iets aan doen!

Animatie video maken met Powtoon

Met het programma Powtoon maak je zelf de leukste animatie video's. Deze kun je inzetten om een evenement te promoten, maar ook om zelf online zichtbaar te worden. Als je zelf in beeld komt met een foto of iets anders blijf je verrassend in beeld.

Mijn voorbeeld video

Links

Powtoon

Ga je de uitdaging aan?


Om zakelijk zichtbaar te worden maak je ofwel een animatie videootje met Powtoon, neem hierin een goede tip op. Deel je hem hieronder?

Ik ben reuze benieuwd!

Gratis online masterclass  Het Online Training Creatieplan

We doorlopen samen het Online Training Creatieplan: de 5 cruciale fases die je van start
tot lancering doorloopt voor een winstgevende online training

  • ​Hoe jij er voor kan zorgen dat je online training écht een succes wordt.
  • ​Hoe je ervoor zorgt dat je binnen 3 maanden omzet draait
    uit je online training
  • Welke werkvormen je kunt gebruiken en hoe je je cursist bij de les houdt
  • check
    Hoe je laaiend enthousiaste cursisten krijgt.​

Doe live mee vanaf je pc/ laptop, meld je hier aan

Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen en kies een datum:

Maak van je online training een daverend succes!

Wil je ​ eindelijk aan de slag met het maken van jouw eigen online training?
Opschalen en waarschijnlijk ook meer vrijheid?


En daar is meer omzet voor nodig.

Wat heb je nodig om goed van start te kunnen zodat je online training een daverend succes wordt? Om je hiermee te helpen geef ik deze week dit e-book weg.

 Hierin staan 9 top artikelen zodat:

  • je je beter kunt voorbereiden op het ontwikkelen van een online training
  • je ervoor kunt zorgen dat jouw online training impact heeft op je online cursist
  • je een online training kan inzetten als low-end product maar ook een high end

'Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen & als welkomstcadeau het gratis e-book.

​In de Privacy Verklaring lees je hoe we je gegevens opslaan.

passief inkomen & online trainingen

Passief inkomen en online trainingen

Hoe kom je op hét geweldige idee wat zeker aanslaat bij jouw ideale klant?
Hoe verloopt dat proces van aanmelding tot start van je online training en voor welke markten werkt dit goed? Bekijk het in de video.

Ga je de uitdaging met mij aan?


Waar zou jij nu een online training over kunnen maken? Welk gedeelte van je werk doe je nu zo vaak dat het je een hoop tijd zou schelen wanneer je dit in een online training giet? Waardoor je veel meer mensen kunt helpen? Deel je idee in de Facebook groep. Ik ben razend benieuwd!

Online webinar organiseren

Webinars als ondersteuning, als verdienmodel, als virtueel klaslokaal

Soorten webinars

  • Verkoopwebinars
  • Kenniswebinars / betaalde webinars
  • Trainingwebinars/ Virtueel klaslokaal
  • Evergreen webinars
  • Webinar als weggever

Webinar programma's

Go to webinar

De Rolls Royce onder de webinars. Prijzig maar solide. Tip: Deel een account met een andere ondernemer om zo de kosten te drukken.

Webinar jam

Hip. Iets vertraging op de lijn, gebaseerd op Google Hangout.

Ever webinar​

Koppeling tussen Webinar Jam om Evergreen webinars (opgenomen webinars) mee te geven. Ik doe ze overigens het liefste live 😉

Webinar Geek

Nederlandstalig webinar programma. Enorm in opkomst.

Zoom

Gratis variant, niet echt om webinars mee te geven maar wel live presentaties, waarmee je je scherm kan delen. Je kunt cursisten/deelnemers live in de uitzending halen

Go to meeting ​

​In te zetten voor trainingwebinars, online coach gesprekken, je deelnemers live in de uitzending te halen.

Skype​

Met Skype kun je ook groepsgesprekken voeren en online coachen.

Opdracht


Welk soort webinar past in jouw business? Met welk doel zou jij webinars kunnen geven? Deel het in de Facebook groep.

Website hotspots

Hotspots op je website

Website hutspot? Hoor ik je denken... 🙂 Nee ik bedoel echt hotspots. Die plaatsen op je website waar je er voor kunt zorgen dat je website bezoeker een echte lead wordt.  Bekijk de video!

Waar zitten die hotspots?

  • Op je homepage direct onder je menu
  • Na ieder blogbericht
  • In de sidebar
  • Pop up bij verlaten van de pagina

Heb je nog geen weggever? Doe hier inspiratie op: checklist weggever

Tip wanneer je aan de slag wilt met converterende pop-ups: Thrive Leads


Opt-in pagina

Een aparte opt-in pagina ( landingspagina) in je website is onmisbaar. Ik laat je hierboven zien waar deze pagina aan moet voldoen voor optimaal resultaat.  Deze kun je eenvoudig maken met Thrive ​Architect onder andere.
De checklist landingspagina kun je hier downloaden.

In sommige thema's kun je ook een landingspagina uitkiezen. Kijk dan bij de pagina's naar Pagina Attributen / Template / Landingspagina,

online zichtbaar worden als ondernemer

Persoonlijke video

online-zichtbaar-worden-als-ondernemer

Video is ongelofelijk krachtig om in verbinding te komen met jouw ideale klant. Veel ondernemers hebben een soort "video-schroom" en daar moeten we iets aan doen. Ik licht op deze pagina twee soorten video's uit, kies wat nu het beste bij je past of wissel het af met elkaar.

Animatie video maken met Powtoon

Met het programma Powtoon maak je zelf de leukste animatie video's. Deze kun je inzetten om een evenement te promoten, maar ook om zelf online zichtbaar te worden. Als je het afwisselt met elkaar dan, blijf je verrassend in beeld.

Mijn voorbeeld video

Deze video werd 3500 keer getoond in een paar dagen tijd.

Links

Powtoon

Opdracht


Om zakelijk zichtbaar te worden maak je ofwel een animatie videootje met Powtoon ofwel een persoonlijke. Deel je deze in de Facebook groep?

Ik ben reuze benieuwd!

De doorbraak van online trainer Marieke

[convertkit form=4862420]

Heb jij ambities richting het maken van een online training?
Er komt een dag dat je denkt:

1. Zit mijn doelgroep hier nu wel op te wachten? ( En jijzelf….)
2. Is mijn online training perfect genoeg?
3. Online zichtbaar worden hoort erbij…. maar ik wil helemaal niet zo in de picture staan

moeite-met-online-zichtbaarheid1. Zit mijn doelgroep hier nu wel op te wachten?

Allereerst kun je deze doemgedachte voorkomen door, voor je start met het maken van een online training, een onderzoek te doen bij jouw doelgroep. Dat kan via je nieuwsbrief uitgezet worden of via verschillende Facebook groepen.  En met SurveyMonkey zet je zo’n enquête zo op.

Eén belangrijke tip: ga niet vragen of deze mensen je online training zouden kopen. Misschien heb je nog helemaal geen goede KLT- (Know Like Trust; dat mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen) factor met deze mensen opgebouwd. Bevraag het probleem en benoem mogelijke resultaten en oplossingen.

Meet of er echt interesse is voor je start met het maken van je training.
Als je de vraag en het antwoord helder hebt, hoef je hier dus niet meer over te twijfelen.

Een tweede belangrijk onderdeel wat je je kunt afvragen:

-Zit je zélf wel op deze online training te wachten?

Fascineert het onderwerp van je online training je genoeg en komt de interesse in het onderwerp echt vanuit je tenen? Weet je zeker dat je genoeg passie hebt over dit onderwerp dat je er zeker wel 3 jaar over wilt enthousiasmeren? Want je zult hier over gaan bloggen, nieuwsbrieven schrijven, webinars geven, video’s maken….. Je enthousiasme is hierbij van groot belang. Dus nogmaals: kies het onderwerp van je online training waar ze je, bij wijze van spreken, midden in de nacht voor wakker kunnen maken.

2. Is mijn online training perfect genoeg?

Ben jij een perfectionist? Zo’n echte die alles op topniveau geregeld wil hebben? Lastige eigenschap, die je succes en zelfs je hele lancering in de weg kan staan. Weet dat een online  training niet perfect is wanneer je hem lanceert. Want je hebt nog geen feedback gekregen, je hebt het nog niet kunnen finetunen.  Vraag een vriendin, assistent, proefpersoon je training te doorlopen en pas aan wat je terug krijgt als feedback.

Pilotgroep

Je kunt ook starten met een pilotgroep. Bied de training aan voor een gereduceerd tarief alleen voor deze pilotgroep. Je krijgt feedback en vraag ook om testimonials. Dit is echt een win-win situatie. Zij worden geholpen en betalen niet je uiteindelijke prijs. Jij ontvangt de feedback en testimonials én vertrouwen in je online training.

Je gaat deze training nu wat perfectioneren en bij elke ronde dat je de training weer lanceert.
De belemmerende overtuiging dat je online training perfect moet zijn, kun je schrappen.

Perfect bestaat niet.

3. Ik wil helemaal niet zo in de picture staan

Heel veel startende online trainers hebben grote moeite met het zichzelf in de picture te zetten. Ik begrijp dat zo goed!
Vorige week had mijn cursiste Marieke een grote doorbraak die ik zelf ook heb doorgemaakt.
Het was zo herkenbaar, en mogelijk herken jij je ook in haar verhaal.

Ze heeft namelijk een geweldig online programma ontwikkeld waarmee ze vrouwen in de overgang helpt de vervelende symptomen te bestrijden door een specifieke aanpak.

Ze zat op een bepaald moment met zichzelf in de knoop, ze wilde niet zo in ‘the picture’. Had moeite met de online zichtbaarheid die erbij hoort als je je online training onder de aandacht wilt brengen. Maar toen realiseerde ze zich dat ze moest. Ze moést gewoon die stap nemen om al die vrouwen met overgangsproblemen te helpen.

Haar eigen live cursussen zaten zo bomvol dat ze de aanvragen ook niet meer aankon.
En ze hielp deze vrouwen graag. Het ging om hén, zij was ‘gewoon’ het middel. Dus ze besloot. Het gaat niet om mij en niet om mijn angst zichtbaar te zijn.  En toen ze had besloten ondernam ze actie.
Ze huurde een videovrouw in, schreef de scripts en maakte video na video.

Geweldig hè! Ik was zo trots op haar dat ik besloot er een blog over te schrijven. Omdat ik hoop dat het jou ook kan helpen jouw schroom te overwinnen online zichtbaar te worden.
Deel hier onder als je wilt, wat hield jou tegen om toch online zichtbaar te worden en hoe heb je dit overwonnen?

 

Moeite met online zichtbaarheid?  Hou voor ogen dat het om het resultaat van je cursisten gaat, jij bent ‘gewoon’ het middel.

 

Meer lezen over online programma’s? Lees deze 10 tips >

 

Onderzoek online training_ Bevraag het probleem en benoem mogelijke resultaten en oplossingen.

 

2

Studietips voor jouw online cursist

Studietips voor jouw online cursistStudie-tips

Natuurlijk kun je je voorstellen dat er van alles in het leven van je online cursist gebeurt tijdens het volgen van je cursus.
Tijd voor een aantal online studie tips voor je online cursist of wanneer je zelf een online training volgt.

Herinner je zelf aan je doel
Waarom start je met deze online training? Hou je doel voor ogen, maak een moodboard of een afbeelding van je doel. Maak je de wereld een beetje mooier? Kun je dan extra op vakantie? Kun je meer mensen helpen? Ook je omzetdoel kun je op een zichtbare plaats ophangen zodat je er constant aan wordt herinnerd.

Plan je tijd
Plan je tijd in, blok het in je agenda en houd je eraan.
Reserveer een vast dagdeel. Past het door de week niet, is zaterdagmiddag dan een optie?

Als afleiding dreigt
Wees af en toe een beetje streng voor jezelf. Schrijf op dat je straks dat andere leuke ding gaat doen waar je nu aan denkt. Dit is STUDIE tijd… En heb vertrouwen! Je kunt dit!

Een ding
Verbeter je focus door één ding tegelijk te doen. Cluster je taken:  eerst de teksten schrijven, dan de afbeeldingen zoeken, dan video opnemen. Zo blijf je beter bij de les en gaat het je allemaal makkelijker af.

Organiseer
Organiseer, bewaar al je afbeeldingen, video’s, teksten op 1 plek Maak een map en bewaar daar al je spullen in. Maak mapjes voor je video, tekst, afbeeldingen, eigen cursisten.
Werk  je op veel verschillende locaties? Dan is Dropbox een uitkomst!

Stel een doel
Stel doelen voor jezelf. Maak doelen op voor volgende week, volgende maand en over 4 maanden. Schrijf ze op in je agenda. Deel je weekdoel met je buddy. Laat je niet verleiden tot het verzanden in futiliteiten. Lukt iets niet, vraag hulp en ga door.

Deel je succes
Deel je succes met je buddy of in de groep. Beloon jezelf,
wat gun je jezelf als je je doel behaald? Denk aan een keer naar de film, een bos bloemen, een extra lange wandeling met de hond.

Maak er een gewoonte van
Blijf trouw aan jezelf, aan je eigen belofte en aan je doelen. Mis je 1 keer je sessie, haal deze dan zo snel mogelijk in.  Duld geen uitlopen of achterlopen, blijf in het ritme, dan boek je resultaat!

Wil je deze infographic downloaden?

Hang het boven je bureau…. naast je doel!
Dat kan hier: Studie tips voor jouw online cursist

10 dingen die je moet weten als je start met online trainingen

Heb je interesse om een online training te maken? 10 tips voor een goede start.

Lees hier alvast deze 10 tips zodat je goed voorbereid bent.

Inhoud
1. Hoe gaan jouw cursisten betalen
2. Ken je doelgroep
3. Brainstorm tools
4. Maak je online training niet te groot
5. Hoe ga je begeleiden
6. Studietips voor jouw online cursist
7. Voorbeelden van online trainingen
8. In één keer aanbieden versus content dripping
9. Hoe promoot je je online training
10. Hoe ‘engage’ je je cursisten

1. Weet hoe Nederlanders en Belgen het liefste betalen

In Nederland betalen we het liefste met IDeal.

Online betalen door Nederlandse consumenten in 2014

• iDEAL – 54 procent van de online transacties
• Creditcard – 11 procent van de online transacties
• Paypal is ook absoluut in opkomst. PayPal biedt bescherming aan de koper van producten op andere websites die gekocht en betaald zijn met PayPal, maar niet zijn geleverd.

BelgisGeld-verdienen-met-internet-websiteche klanten betalen graag met Bancontact en Mister Cash. Let wel op dat je de BTW kunt verleggen zodat er geen BTW berekend hoeft te worden.  Je neemt dan de volgende zin op, op je eigen factuur : BTW verlegd naar … (en dan het BTW-nummer van de Belgische ondernemer.)

Een grote groep (47 procent) ziet graag dat alle rekeningen per e-mail worden verstuurd. Toch is het percentage dat zegt rekeningen per e-mail sneller te betalen dan rekeningen in de brievenbus een stuk kleiner (34 procent).
(Bron: Nibud)

2. Ken je doelgroep

waargaatmijnemailserieoverVoor je gaat beginnen met het maken van zomaar een online training is het goed exact te weten, voor wie je de training maakt.
Want als je weet wié dat nu precies is dan kun je daar je communicatie op afstemmen.
Begin daarom met het maken van een ‘voorbeeldklant’ een persona.

Een persona helpt je te visualiseren wie je graag als klant wilt.
Aan de hand van deze punten vorm je je hiervan een beeld:

Je doelgroep bepaling

•    Wie is je allerleukste klant? Schrijf een naam op van de klanten met wie je het allerliefste heb gewerkt tot nu toe en waar je er meer van wilt.

____________________________________________________

•    Geslacht: … en is dat van belang?

____________________________________________________

•    Leeftijd:

____________________________________________________

•    Opleidingsniveau:

____________________________________________________

•    Hobby:

____________________________________________________

•    Kenmerken karakter:

____________________________________________________

•    Hoe gaat hij/zij om met informatie:

____________________________________________________

Wat is zijn/haar grootste probleem:

____________________________________________________

•    Waar ligt hij/ zij ‘s nachts wakker van?

Wat is voor jouw klanten echt een nachtmerrie

____________________________________________________

Wat is jouw oplossing?

•    Hoe ziet de toekomst van jouw klant eruit als dat probleem is weggeruimd?
•    Denk verder dan: slank.
•    Denk aan: energieker, meer zelfvertrouwen.
•    Schrijf dit voor jezelf op
•    De voordelen van de voordelen….

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Als je dit helder hebt, dan kun je verder met de ideevorming van je online training.

Er is een duidelijk trend: steeds meer oudere online cursisten melden zich aan voor online trainingen.
Michel Penterman van de muziekles-website Learningfromstars.nl signaleert een duidelijke stijging van de oudere online cursist: “Zelf geef ik al zes jaar gitaarles via Gitaarles.nl en het valt mij op dat de gemiddelde cursist steeds ouder wordt.” Dat is ook zichtbaar bij Cor Bakker, die online pianolessen verzorgt. “Mijn oudste klant is 84, zijn oudste klant zelfs 87 jaar.” vertelde hij onlangs ingratis online training
een interview in de Telegraaf. Logisch want vroeger was er wellicht nooit tijd of geld om cursussen te volgen. Nu gaan senioren ook minder graag de deur uit en dan biedt het internet dus uitkomst.

Ook online trainingen rond tekenen, haken, breien en specifieke diëten vinden gretig aftrek om maar een voorbeeld te geven.
Op marketinggebied zie je vele succesvolle trainingen ontstaan zoals: “Maak je businessplan”, “Linkedin voor ondernemers”,  “Succesvol maar toch ontspannen ondernemen”.
Voordat je met een goed idee op tafel komt, ga je eerst goed bij jezelf te rade welke klant je wilt bedienen en welk probleem je op gaat lossen.

De leeftijd van de cursisten aan De Web Academie varieert ook van begin 20 tot ver in de 70.

3. Brainstorm tools voor de inhoud

De  inhoud… ja, wat ga je nu precies behandelen in je online training? Hoe kom je tot een logisch geheel?
Tip: Werk met een tool die je bekend is. Er zijn zoveel mooie tools op de markt, maar als je vanaf start gaat uitvinden hoe zo’n mindmap tool werkt ben je uren verder en heb je vermoedelijk nog niets bedacht. Bovendien is het killling voor je creativiteit om 2 dingen tegelijk te doen 🙂
Dus of het nu index-kaartjes zijn, post-its op een groot vel papier of een excell sheet, het is allemaal goed.

4. Maak je online training niet te groot

Als je eenmaal bezig bent met het maken van je online training zijn er een aantal valkuilen. In je enthousiasme kun je allerhande onderdelen erbij halen die te ver gaan voor je cursist. Hierdoor wordt je training te groot en haken je cursisten door de omvang af.

Hoe combineer je Social Media en zoekmachine optimalisatie? Enkele tips.Bepaal daarom vooraf duidelijk de structuur.
Wat wil je dat je cursist gaat leren? Welke stappen zijn nodig zodat je cursist op dat punt komt?
Welke vaardigheden moet hij of zij leren?
Welke inzichten moet hij of zij krijgen?

Als je dat helder voor ogen hebt dan ben je al heel eind op weg.
Het gevaar loert in het te groot maken van je training.
Bedenk goed of een volgend onderdeel er ECHT in moet, of dat het net zo goed een vervolgcursus zou kunnen zijn.
Is dat het geval? Schrijf het dan op in een idee-boekje. Stof voor later!

5. Begeleiding van je online cursisten

Bij een low-end online training is er mogelijk niet eens begeleiding nodig. Je kunt een training maken die volledig op de automatische piloot draait zonder verdere inmenging. Maak dit ook duidelijk op je salespage, dat deze training zonder verdere ondersteuning is. Dit wordt een training waarmee je echt een passief inkomen kunt opbouwen.
Natuurlijk kún je bij je online programma wel ondersteuning aanbieden.facebookgroep-kl

Vorig jaar kocht ik een online training die mij wel € 3500 kostte. De training is volledig online en bestaat uit video’s, templates, voorbeelden en formats. Er zit een enorme grote Facebook groep bij waar af en toe vragen in worden beantwoordt door andere cursisten.
Na video 17 ben ik gestrand. Ik heb er nog 67 te gaan.  De training is op zich zeer waardevol maar hoe komt het nu dat ik niet doorzet en de volgende onderdelen niet volg?

Want zonder deze training af te maken stapte ik in een volgende training. Deze training kostte mij ook € 3500. Ook deze cursus bestaat uit video’s en templates en formats en een grote Facebook groep.
Maar daarnaast kreeg ik wekelijkse e-mails die mij triggerde om door te gaan met de cursus. En 1- op -1 coaching zodat ik ook mijn vragen kon stellen en gemotiveerd werd door te gaan.  Dus voordat je start met je online training, denk dan ook na over begeleiding.

Ga je wel ondersteuning  aanbieden of niet?

6. Studietips voor jouw online cursist

Natuurlijk kun je je voorstellen dat er van alles in het leven van je online cursist gebeurt tijdens het volgen van je cursus.

Studie-tips

Tijd voor een aantal online studie tips voor je online cursist of jezelf als je zelf een online training volgt.

Herinner je zelf aan je doel
Waarom start je met deze online training? Houd je doel voor ogen, maak een moodboard of een afbeelding van je doel. Maak je de wereld een beetje mooier? Kun je dan extra op vakantie? Kun je meer mensen helpen? Ook je omzetdoel kun je op een zichtbare plaats ophangen zodat je er constant aan wordt herinnerd.

Plan je tijd
Plan je tijd in, blok het in je agenda en houd je eraan.
Reserveer een vast dagdeel. Past het door de week niet, is zaterdagmiddag dan een optie?

Als afleiding dreigt
Wees af en toe een beetje streng voor jezelf. Schrijf op dat je straks dat andere leuke ding gaat doen waar je nu aan denkt.

Dit is STUDIE tijd… En heb vertrouwen! Je kunt dit!

Eén ding
Verbeter je focus door één ding tegelijk te doen. Cluster je taken:  eerst de teksten schrijven, dan de afbeeldingen zoeken, dan video opnemen. Zo blijf je beter bij de les en gaat het je allemaal makkelijker af.

Organiseer
Organiseer, bewaar al je afbeeldingen, video’s, teksten op 1 plek. Maak een map en bewaar daar al je spullen in. Maak mapjes voor je video, tekst, afbeeldingen, eigen cursisten.
Werk  je op veel verschillende locaties? Dan is Dropbox een uitkomst!

Stel een doel
Stel doelen voor jezelf. Maak doelen  voor volgende week, volgende maand en over 4 maanden. Schrijf ze op in je agenda. Deel je weekdoel met je buddy. Laat je niet verleiden tot het verzanden in futiliteiten. Lukt iets niet, vraag hulp en ga door.
Je zult zien dat ook als je juist niet bezig bent met een onderdeel van je training de oplossing ‘ineens’ bij je binnenkomt vallen.

Deel je succes
Deel je succes met je buddy of in de groep. Beloon jezelf, wat gun je jezelf als je je doel behaald? Denk aan een keer naar de bioscoop, een bos bloemen, een extra lange wandeling met de hond.

Maak er een gewoonte van
Blijf trouw aan jezelf, aan je eigen belofte en aan je doelen. Mis je 1 keer je sessie, haal deze dan zo snel mogelijk in.  Duld geen uitlopen of achterlopen, blijf in het ritme, dan boek je resultaat!

7. Voorbeelden van soorten online trainingen

  • Mini-cursussen
    Je kunt korte online trainingen aanbieden en die inzetten als ‘weggever’. (Je geeft in plaats van een e-book een training via email in delen, als weggever)  Je blijft dan in nauw contact met je bezoeker en je verhoogt de “know-like-trust” factor enorm. Kennen, leuk vinden en vertrouwen.
  • Low-end online programma’s
    Dit zijn online trainingen zonder begeleiding, meestal zijn deze trainingen niet de duurste en de meest complete trainingen. Je kunt dit zien als een kennismakingscursus.
  • Terugkerende memberships…. ledenwebsites
    Een low-end programma heeft vaak een beperkte duur en wanneer de periode is afgelopen kun je deze mensen aanbieden het aanbod te verlengen.
  • High-end programma’s / VIP-programma’s
    Er zijn altijd cursisten die het beste van het beste willen. Die een Koga Miyata kiezen in plaats van een Popal. 🙂
    Je kunt je online training aankleden met High-end elementen: 1- op 1 coaching, VIP-dagen, trainingswebinars, accountability calls, etc.

8. In één keer aanbieden of content drippen

Als online trainer heb ik zelf al vele online trainingen gekocht en aan deelgenomen. Wanneer je je training gaat maken, bepaal je bij de start al hoe jouw cursist kan doorlopen. Krijgt hij alle informatie ineens? Of ga je content drippen?

Het grote voordeel van alle informatie in één keer aanbieden is dat je cursist zelf door de training kan navigeren. Een wat eigengereide cursist zal door de cursus heen kunnen springen en onderdelen missen. Echter, je kunt ook deze cursisten op een andere manier begeleiden. En je hoeft echt niet persé  de online training dan maar wekelijks of maandelijks aan te bieden.

Email alerts
Je kunt om je cursist door de training te begeleiden namelijk een zogeheten autoresponder inrichten.  Met een autoresponder ontvangt je cursist wekelijks emails waarin je uitlegt wat de volgende stap is die hij of zij kan zetten.

Bij content dripping ontvangt de cursist steeds gedeelten van de cursus. Dat kan per week of maand, net zoals je dat instelt. In de ledenplugin kun je dit goed opgeven.

Voordeel voor jou als trainer: je kunt je cursus verkopen maar het geheel hoeft nog niet op de plank te liggen. Dus terwijl de cursist in module 1 zit, werk jij aan module 2, en zo verder. Dit lijkt aantrekkelijk maar als je voor deze optie kiest, wees er 100% zeker van dat je je belofte waar kunt maken en de modules tijdig klaar hebt staan.

Nadeel voor je cursist: het kan behoorlijk demotiverend zijn als je cursist niet verder kan en wel verder wil.
Immers, niet iedereen heeft hetzelfde niveau als ze instappen op jouw training.
Ikzelf heb meerdere cursussen gevolgd die met content dripping werden aangeboden, en bij verschillende cursussen vond ik het enorm frustrerend niet verder te kunnen wanneer ik dat wilde.

9. Hoe promoot je je online training?

Ga jij bij je je online training  een open inschrijving hanteren, je cursisten kunnen starten wanneer ze dat zelf willen, of maak er je er een echt lanceermoment van waarop een nieuwe groep cursisten start?verkopen via facebook

Dat is een beslissing die je vooraf moet nemen. Het voordeel van het creëren van een moment, een lancering, is dat je aan de slag kan gaan met schaarste. En als een product schaars is, dan verkoopt dit eenvoudiger. Je klant zal makkelijk “Ja” tegen je zeggen.

Een lancering kun je op verschillende manieren organiseren, je schrijft blogs en deelt deze in je nieuwsbrief en op Social Media. Je verwijst geregeld naar je salespage. Je kunt ook webinars geven en naast inhoudelijk tips je product onder de aandacht brengen.

10. Hoe ‘engage’ je je cursisten?

Je hebt online trainingen en… online trainingen. Hoe zorg je er nu voor dat je cursisten enthousiast en geboeid naar je luisteren en de taken uitvoeren?

  1. Vertel een verhaal.  Geef voorbeelden van hoe andere cursisten hun doel behaalden,  zo houd je de leerstof het levendigste voor je cursisten. Heb je niet eerder online een training gegeven maar wel live workshops of trainingen? Dan kun je daar ook voorbeelden uit opdiepen. Vertel dan natuurlijk wel dat dit voorbeeld uit het dagelijkse leven komt.
  2. Een actieve enthousiaste spreekstem verlevendigt je training enorm. Heb je zelf niet zo’n geweldige spreekstem? Stemmen kun je inhuren! Denk bijvoorbeeld eens aan http://www.voicebooking.com/nl/
  3. Schrijf je teksten in de actieve vorm: to the point, niet te lang. Maak alinea’s van maximaal 4 regels en maak gebruik van tussenkoppen.
  4. Maak gebruik van interactieve fora zoals bijvoorbeeld een Facebookgroep. Onderling ontstaan vriendschappen voor het leven, inspireer je elkaar en kom je als groep en individu verder. In de groep kun jij als trainer de cursisten motiveren stappen te zetten door te vragen naar de actie’s van de cursisten én de successen. Dat werkt geweldig.
  5. Maak gebruik van aansprekende koppen, zo houd je geschreven tekst ook levendig en duiken je cursisten in de content.
  6. Maak gebruik van video in je online training. Niet alleen een opgenomen powerpoint maar ook een persoonlijk ingesproken video, je krijgt zo meer verbinding met je online cursisten.
  7. Maak gebruik van afbeeldingen: deze versterken de inhoud en voor de visueel ingestelde cursisten
  8. Nodig je cursisten uit te experimenteren.  Je zult merken dat er cursisten zijn die je lessen stap voor stap volgen maar er zijn ook cursisten die alleen de headline lezen en vervolgens heel geïnspireerd direct zelf aan de slag gaan met de inhoud. Iedere invulling hiervan is goed (tenzij je cursist vastloopt natuurlijk).  Maak het uitdagend door ook eens een quiz toe te voegen, een checklist in te laten vullen zodat je leeromgeving ook dynamisch wordt; een uitdagende plek om te leren.
  9. Een beetje humor hier en daar mag best! Laat zien dat jij als trainer ook menselijk bent en niet alleen die vrouw of man uit de video.
  10. Maak een realistisch en helder leerpad in je training. Op den duur merk je misschien dat de volgorde niet klopt. Met “online” is het dan fijn dat je het zo kunt omzetten en de volgorde kunt veranderen.

 

Van je Offline business naar je online business in 4 dagen:

In deze gratis online training 'Succesvol Online Ondernemen' leer je:

de 4 pijlers om succesvol online te ondernemen in 2020

en hoe je deze toepast in jouw bedrijf om zo drie keer meer klanten te krijgen én hoe ze makkelijk in je agenda passen door slimmer te ondernemen