Category Archives for "Online cursus maken"

Hoe een online training zorgt voor passief inkomen

Passief inkomen via online trainingen, hoe werkt dit nu echt?

Heel veel ondernemers willen een online training om zo passief inkomen te genereren.


We willen allemaal wel van die mailtjes die binnen bliepen met de melding: "U heeft een nieuwe bestelling.... "

En weer en weer en weer.

Er zit echter nog meer passief inkomen verscholen binnen een online training dan alleen dan de bliep bliep meldingen met nieuwe bestellingen. Het passieve inkomen zit 'm ook namelijk ook in tijdwinst. Het niet uurtje factuurtje werken.

En dit passief inkomen kun je verdienen op alle lagen in je product piramide:  Je hebt het low end aanbod, het middle end aanbod en het high end aanbod.

Het High end aanbod is natuurlijk het product wat de grootste investering vraagt, daarin besteed je vaak ook de meeste tijd één op één met de klant.

Je wisselt veel én dezelfde informatie uit. Dus als je dacht dat High end werken niet onder de uurtje factuurtje regel valt, guess again... Zonde van je tijd en best saai om steeds hetzelfde te delen, toch?

En is dit ook het beste voor je klant?

Ga eens na, welke informatie deel jij keer op keer en aan iedere klant opnieuw?

Tijdswinst

Van die content  zou je  bijvoorbeeld in een video kunnen opnemen en daar een werkblad met oefeningen bij kunnen aanbieden.

In de video deel je de gestandaardiseerde kennis met je klant en omdat je hier niet telkens tijd in hoeft te steken is dát je passieve inkomen vanuit je High end aanbod: dit levert je passief inkomen op.

Want je hoeft niet 1 op 1 met die klant a la uurtje factuurtje aan de tafel te gaan zitten. In die tijd doe jij iets anders. (Of lekker niets, wat dat trouwens is weet ik niet, ik doe nooit helemaal niets....)

En dit is nog maar één voordeel. Je kunt daarna 1 op 1 met die klant meer de diepte in gaan en op die manier ook nog eens beter helpen.

Dus een online training of een online traject kan je op die manier inzetten als onderdeel in je high end traject en dan komt-ie dus boven in je product piramide te staan.

Middle end & low end aanbod

Zo kun je dat natuurlijk ook toepassen voor de middle end producten in je aanbod, en zelfs op het low end niveau.

Wat je namelijk kan doen is een laag geprijsd aanbod/ training van bijvoorbeeld 27- 47 euro van een aantal lessen, en die kan je echt op de automatische piloot verkopen.

Ja, daar komen de bliepende mailtjes nu van binnen vallen, daar gaat de kassa nu automatisch van rinkelen!

Dat levert je omzet op: en dit is dan passief inkomen op de automatische piloot,

Hier gaat het echt om de aantallen

Wat ik je nog wil meegeven  want mogelijk ben je ook enthousiast over de mogelijkheden die online trainingen je kunnen bieden:

Ga niet werken met videootjes op pagina's op je website die je alleen maar hebt afgeschermd met een wachtwoord.

Want weet dat het nadeel is dat  je video te vinden is op Google en de materialen die je erbij hebt gemaakt natuurlijk ook. Daardoor is je content ook niet echt exclusief, niet voor het high aanbod en ook niet voor het low aanbod

En daarnaast is het ook niet heel praktisch voor je deelnemer, want als hij niet meer weet waar de lessen staan, of het wachtwoord is vergeten, en dan jou weer een mailtje moet sturen, waarop hij uren moet wachten, om die gegevens boven tafel te krijgen, ( ik stel me zo voor dat je ook niet de hele dag in je inbox leeft...) dat kost jou weer tijd en daar gaat je passieve inkomen, dan is het gewoon weer uurtje factuurtje werk.

Hoe kan het anders?
Wil je ook weten weten hoe je zo'n high end traject extra waarde geeft waardoor je niet te vergelijken bent met je concurrent?

Wat voor soort kleinere trainingen goed werken om te verkopen op de automatische piloot?


Dat vertel ik je graag in deze gratis training Succesvol Online Ondernemen  die ik binnenkort organiseer

Hoe lang mogen mijn online lessen duren?

hoe lang online lessen

Wat ik vaak hoor van mijn cursisten is bijvoorbeeld:

Als mijn modules xyz lang zijn kan ik dan xyz prijs daarvoor vragen?

En hoe lang mogen mijn lessen zijn?

Mijn vraag is dan: "stel dat ik zou stotteren, en jij kon het mij in 20 minuten afleren, zou het mij dan minder waard zijn of meer waard dan dat je mij dat in een 6 maanden cursus leert?"

Hoe lang heb je nodig om iets uit te leggen?

Hoe lang mogen mijn online lessen duren

En is het van grotere waarde als het langer duurt?

Het is nog onwetendheid en logisch dat je met deze vraag worstelt. Dat-ie gesteld wordt heeft ook te maken met iets anders.

Het wankele vertrouwen dat je mogelijk nog hebt in je uitgedachte idee voor je online training. En dat je last hebt van dat wiebelige gedoe is ook heel logisch. Je hebt waarschijnlijk nog nooit een online training gemaakt en vraagt je af:

Werkt het hoe ik het voor ogen hebt?

De afgelopen weken hield ik tientallen ‘tekentafelsessies’ met mijn cursisten waarin ik feedback gaf op wat het echte probleem was van de ideale klant. Als dat helder was, en nog wat zaken gingen we over op het schrijven van de blauwdruk van de training.  Waarin ik dan bijvoorbeeld las dat de cursist dacht dat het echte probleem van de fictieve Sylvia was: geen overzicht hebben.  En waar we door dieper op de materie in te zoemen uitkwamen op: geen zelfvertrouwen hebben waardoor alles uitgesteld werd. Waardoor Sylvia absoluut geen vervulling krijgt uit het huidige leven. En diep ongelukkig is. Waardoor er ook veel ruzie in huis is, ze zichzelf dagelijks naar beneden haalt. En ze aanhikt tegen de volgende dag.

En dat is toch iets heel anders dan geen overzicht hebben.

De kern van het probleem

Als jij heel helder hebt wat het echte probleem is van je ideale klant kun je daar ook sneller tot de kern komen. Tot wat nodig is, welke vaardigheden je cursist nodig heeft om het vertrouwen in zichzelf terug te krijgen.

Je hoort mij dus nog steeds niets zeggen over een minimale lengte van een les. Wat wel belangrijk is: onderzoeken:

  • Wat er echt mankeert
  • Wat het verlangen is
  • Wat er nodig is daar te komen en…
  •  Hoe je cursist het zich eigen kan maken.

Een video luisteren over vergroten van je zelfvertrouwen is een ding.
Er eenmalig een oefening voor doen een tweede.

Maar hoe krijg je het er in?

Zodat het je cursist bijblijft?

Het mag een gewoonte worden en dus mag je op zoek gaan naar manieren hoe je een gewoonte krijgt in iets dat mensen zich al 30 jaar aandoen.

En dat hoeft niet een video te zijn van 1,5 uur.

Het gaat om het totaal pakket:

-De kennis die je overdraagt

-Hoe je cursist het toepast op de eigen situatie

-Hoe het beklijft

Meer leren? Doe mee aan de gratis Online Training Succesvol Online Ondernemen



Hoe je online cursist met meer plezier en resultaat met online werkvormen je online training doorzoeft

werkvormen online lesgeven

Ben je je bang dat er te weinig gedaan wordt met je online cursus?

Misschien denk je dan: ik ga van alles meten: hoe vaak is Chantal ingelogd?  Heeft Tineke, die video al bekeken? Zoiets kan leuk zijn om te volgen als je 10 cursisten hebt. Maar wat ga je met deze informatie doen als je 100 + cursisten hebt? Wat brengt wél resultaat bij het online lesgeven? Online werkvormen.

Dat meten vertelt je hoe genaamd niets. Als jij met je neus boven op je Online Academie zit te meten hoe vaak iemand een video bekijkt of hij een les heeft afgerond. Wat wil je daar nu mee? 

werkvormen online lesgeven

Nu zijn er talloze werkvormen die je kunt gebruiken om je cursist actief te houden. In dit artikel ligt ik er twee toe.

Werkvormen online lesgeven

De eerste  is de meest toepasbare: in je online training maak je natuurlijk gebruik van video’s.

In de video leer je je cursist vaardigheden of hij krijgt inzichten die hij of zij kan toepassen op zijn eigen situatie. Maak daar dan een werkblad voor en laat de cursisten hierin schrijven hoe ze het geleerde zelf kunnen toepassen.

Een voorbeeld: in een van mijn trainingen leer ik mensen het beïnvloedingsprincipe ‘je expert status’ toe te passen in hun webinar.

In de video leg ik uit, wat je kunt benoemen en hoe je door het webinar heen gebruikt. In de oefening laat ik ze deze gedeeltes uitschrijven.

De beste kiezen ze vervolgens uit en gebruiken ze in hun webinar presentatie. 

Nog een toffe is de quiz!

Je kunt met een quiz natuurlijk testen of je cursist de inhoud goed heeft begrepen. Je kunt er ook de voortgang mee meten tijdens het trainingsproces. Laat de cursist dan zelf de uitslag noteren of aan zichzelf toesturen om te bewaren zodat ze inzicht krijgen in hoe de vorderingen zijn aan het begin van je traject.

En laat dezelfde quiz nog eens doen aan het einde van het traject. De punten die hij dan behaald zullen dan heel anders zijn  dan aan het begin van het traject. dit is mooie informatie voor de cursist, hij ziet zijn eigen vooruitgang.

werkvormen online training

Je kunt met een quiz ook diverse uitslagen tonen:

Stel je voor dat Chantal aan het begin van de training 25 % scoort op de uitslagen van haar quiz of ze al genoeg weet over de verschillende werkvormen die er zijn.

Dan kun je haar bij juist die uitslag een specifieke video tonen, afbeelding of tekst. heeft ze 50 % dan krijgt ze een andere video / afbeelding tekst te zien. Zo blijft het herhalen van de quiz boeiend en stimulerend voor haar. 

Meer werkvormen over het online lesgeven leer ik je in de Online Quickstart voor je online training.

Van je Offline business naar je online business in 4 uur

In deze gratis online training 'Succesvol Online Ondernemen' leer je:

de 4 pijlers om succesvol online te ondernemen in 2021

en hoe je deze toepast in jouw bedrijf om zo drie keer meer klanten te krijgen én hoe ze makkelijk in je agenda passen door slimmer te ondernemen










5 redenen waarom je nu nog geen online training hebt

De eerste reden die ik vaak hoor:

  • ​Mijn klanten gaan dat nooit doen

Wat ik bij deze reden ook lees tussen de regels door:

Mijn klant gaat echt niet akkoord met mijn ‘regels’. Ik laat hém of háár bepalen hoe ík werk.

Terwijl de klant de voordelen van het online leren nog niet kent. Het gemak waar mee ze altijd de lessen kunnen bekijken die ze nodig hebben.

Voor de klant is het heel fijn dat ze in hun eigen tijd en op hun eigen tempo kennis tot zich kunnen nemen. En voor jou is het fijn dat je niet steeds in herhaling hoeft te vallen.

"Wat de boer niet kent dat vreet- ie niet."

Weet je trouwens al wel zeker dat hij of zij het niet zou pikken? Als ze alle voordelen kennen en het gemak en de diepgang die ze krijgen doordat de inhoud beter beklijft? Vraag het je klant gerust! Laat ze meedenken door een marktonderzoek(je) te doen. Dit kun je al doen met het gebruik van een Google formulier.

De tweede reden is veelal de angst om te laat te zijn:

  • De bubble is voorbij

Misschien geloof je dat de online training bubble voorbij is. Dat de grote hoos al geweest is. Dat je er nu niet meer op kunt meeliften en dat alleen de grote goeroe’s hier goed mee verdienen. Als ik je nu vertel dat ik meerdere cursisten heb op diverse en de meest verrassende onderwerpen een online training hebben die tonnen hebben opgeleverd? Op vlak van relaties, scheve tenen, leiderschapstrainingen en creativiteit?

​Volgens Thuiswinkel moni​tor stegen de Online bestedingen in het eerste half jaar van 2018 met 11% naar € 11,83 miljard in Nederland. 77 % was daarvan in het online diensten aandeel.  

Mogelijk denk je hier direct achteraan: “Nou dat bestaat dan óók al dan is mijn kans hierop verkeken!

Weet dan dat het alleen maar een goed teken is dat er online trainingen bestaan op dat gebied. Er is dus markt voor! Mensen zullen voor jou kiezen vanwege jouw unieke aanpak, zienswijze, stem, aantrekkingskracht.

En de derde gaat over vertrouwen

  • Je gelooft niet dat het de meeste waarde biedt voor je klant

    Eigenlijk hoort deze een beetje bij reden nummer één. Alleen geloof je het zelf nu nog niet dat je zo de meeste waarde kan bieden aan je klant. Het gemak voor de klant is groot omdat ze op ieder moment kunnen inloggen en aan de slag kunnen gaan met jouw materie. De informatie beklijft beter omdat er meer herhaling is, het blijft zeker beter hangen dan na de informatie één keer te hebben gehoord tijdens een eendaagse training of presentatie

De vierde over je eigen mening over het online trainen

  • Je vindt diep van binnen dat je maatwerk moet leveren en bent bang dat je je persoonlijke touch kwijt raakt bij online te gaan werken

Online trainingen kunnen ook heel persoonlijk worden door er elementen aan toe te voegen naar ​de behoefte van je klant.

Een online training hoeft geen eenheidsworst te worden. Zorg er dus voor dat je je training in diverse varianten aanbiedt;  Zo wordt het werken met een groep financieel aantrekkelijk en/ of kan je klant de service erbij krijgen waar ze behoefte aan hebben.

En waar je cursisten écht resultaat mee behalen: in een online omgeving die klantvriendelijk en professioneel is ingericht.

Ga voor kwaliteit, ga voor wat goed is voor je klant. Dan komt jouw winst vanzelf.

Hoe kun je dat nu doen:

Maak 1 basisvariant en voeg daar onderdelen aan toe waardoor je klant meer ‘ontzorgt’ en begeleidt wordt dat wordt dan je tweede pakket. En weet dat er ook altijd mensen zijn die het beste van het beste willen daar kun je eventueel 1 op 1 begeleiding aan toevoegen.

En de vijfde reden vind ik best begrijpelijk en daar kunnen we wat aan doen!

  • Je vindt het allemaal te overweldigend dat uitdenken en het maken van een online training

Kan het op je website of moet het helemaal apart hoor ik vaak...Video maken, (…) oké wat moet dat moet….waar maak je het dan mee?
maar waar maak je die mee en hoe lang mogen je lessen eigenlijk zijn?

En hoe bouw je zo’n training nu eigenlijk op?

En het verkoopstuk hoe pak je dat aan?

Je ziet er bijna sterretjes van maar hebt toch echt het idee dat je er echt wat mee wilt en naarmate het langer duurt er gewoon echt graag iets mee moet.

Herken je dit?

En dat is dan ook te veel om in dit blog verder uit te werken. Daarom wil ik je uitnodigen voor de Quickstart van je online training. Een live workshop voor een kleine groep ondernemers  die dromen van een online training en die heldere stappen en goed geld willen verdienen met hun kennis.  (max ​12 personen)

De investering is slechts 35 euro ex btw.

​Dit is hoe je de kennis kunt laten beklijven

Dit is hoe je zelf niet meer eindeloos repeteert

Dit is hoe je direct de diepte in kunt gaan met je klant.

Ik ben nu blij dat ik een mislukte danseres ben.

Ik vertel je graag over een bijzondere ontmoeting die ik had vorige week. Ik ontmoette namelijk een oud klasgenootje en dit bracht heel wat naar boven. Ik hoop dat dit je helpt wanneer je tegen een uitdaging aanloopt of wat hindernissen tegenkomt...

“Ik bewonder jou om je pitbull mentaliteit”, zei Neelienke me vorige week. “Ik stond achter je bij Klassiek Ballet (we zaten samen op de Dansacademie) en we konden er geen moer van volgens de docenten.

We gaven niet op!

Zelfs op zaterdag namen we extra lessen Tap en Klassiek Ballet onder de beledigingen van de dansdocenten door. Ja, hier staat niet per ongeluk beledigingen. Het waren echt beledigingen en prikkende vingers.

“Jij bent tenminste nog musicalster geworden” gaf ik haar mee. Hoewel we zo hard hadden gewerkt werden we aan het einde van het eerste jaar, allebei van school getrapt.

Wat was het leuk Neelienke weer te zien. Inmiddels is ze trainster in NLP-technieken aan leidinggevenden.

Toen waren we achttien jaar en jaagden we onze dromen na.

Jaag ook jouw dromen na en volg mijn Masterclass Online Training Creatieplan.

Mijn dromen veranderden en de hare ook.

“Ik ben nu wel blij dat ik een mislukte danseres ben” grapte ik. Anders was ik nooit dit gaan doen.

Maar dat waren pittige tijden. Zo’n teleurstelling is groot. Ik ben met groot verliesgevoel naar Frankrijk gegaan om op een camping te werken. Daarna Frans gaan studeren en me van daaruit in Online Marketing en PR te specialiseren.

Maar die zelfdiscipline, dat zelfleiderschap en ergens compleet voor gáándat hebben we nog steeds gemeen.

Zij heeft er plezier in een pittig team aan managers te leren hun team te leiden. En ik sta voor het resultaat van mijn cursisten. Of dat nu een arts is, een coach of een couturier.

En dan… ook al haal je alles uit de kast, het wordt heus niet altijd een direct succes voor hen. Laat ik daar eerlijk in zijn. Er zijn verschillende cursisten die tonnen omzetten met hun online trainingen. En er zijn er die er 1 of 2 verkopen.

Er zijn er ook die hun online training niet afmaken.

En daar baal ik dan vreselijk van. Dan zit ik ook in de knoop met mezelf en met hen.

Waarom zet je nu niet even doooohoooor” zeg ik dan.

“Waarom wilde je het ook alweer? Meer tijd, meer omzet, verkopen terwijl jij in een campertje door Frankrijk toert. En hop…. Daar gaan ze weer. EVEN.

Tot afleiding nadert of uitdagingen zich aandienen.

We zijn niet allemaal uit hetzelfde hout gesneden. Dat begrijp ik ook. Maar je begrijpt, ik geef niet op. Mijn cursisten ook niet.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je door de waan van de dag (of prikkende vingers en beledigingen) je waarom niet uitzet?

“If your why is big enough the how is easy”.

Wat mij destijds hielp is, kijken naar top tappers zoals Pia Zadora of een videotape met FAME.

Zo’n danseres wilde ik worden. Ik ben altijd blijven dansen trouwens, ik heb het nooit echt opgegeven.

Wat helpt mij nu en wat kan jou helpen?

Wat mij nu helpt als ik het niet zie zitten op een ochtend is het oproepen van mijn waarom.

Ik heb een paar uitdagende doelen uitgeschreven voor volgend jaar. Ik heb er afbeeldingen bij gezocht en op mijn whiteboard gehangen.

Een dagje minder zin?

Dan kijk ik naar de foto van Thailand waar ik weer heen wil. Of het jeugdkamp dat ik wil sponsoren volgend jaar. Of ik denk aan mijn cursisten die er een geweldig succes van hebben gemaakt. 

Of…. Nou ja. Het gaat niet om mijn waarom.


Weet jij wat 
jouw waarom is?

Waarom wil je een succes van je bedrijf maken?

Wat maakt dat mogelijk voor je partner, je gezin, je kinderen, je familie?

Heb je dan al eens overwogen om repeterende klussen te clusteren in een online leeromgeving?

Zodat je wat minder jezelf hoeft te herhalen en die tijd ‘echt vrij krijgt’. We willen allemaal wel een stukje passief inkomen. Dit is dat al in een kleine vorm.

Alles is mogelijk.

En zou je er een gigantisch succes van willen maken?

Hoe zou dat voor je zijn?

Wat zou dat voor je gezin betekenen?

Heb je plannen om een online training te maken?

Zullen we er dan direct een daverend succes van maken?

Het Online Training Creatieplan kan je hier direct mee helpen! 

We doorlopen samen de 5 cruciale fasen van de ontwikkeling van je online training. Leer van de successen van mijn cursisten en modelleer wat werkt. Doe gratis mee aan de live online masterclass. Donderdagavond of vrijdagochtend!

Ik zie je graag dan! 

Gratis online masterclass  Het Online Training Creatieplan

We doorlopen samen het Online Training Creatieplan: de 5 cruciale fases die je van start
tot lancering doorloopt voor een winstgevende online training

  • ​Hoe jij er voor kan zorgen dat je online training écht een succes wordt.
  • ​Hoe je ervoor zorgt dat je binnen 3 maanden omzet draait
    uit je online training
  • Welke werkvormen je kunt gebruiken en hoe je je cursist bij de les houdt
  • check
    Hoe je laaiend enthousiaste cursisten krijgt.​

Doe live mee vanaf je pc/ laptop, meld je hier aan

Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen en kies een datum:

Membership site of een online training

​Waar begin je mee? En is het sowieso een goed idee?

Een Membership aanbieden of een online training? Waar begin je mee?

Tijdens de workshop "je online training maken" kreeg ik de vraag van een deelnemer die helemaal warm was gelopen voor het membership principe.  Waar zou ze mee starten en is een membership sowieso een goed idee? 

Wat is een membership site?

Als member betaal je maandelijks een bedrag aan de online trainer in ruil voor toegang tot alle kennis die er in het online platform staat.

De investering wordt jaarlijks of maandelijks van de rekening geïncasseerd en de member behoudt toegang tot alle content tot wederopzegging.

​Financieel succesvolle membership site

Aangezien ik in 2017 een financieel succesvolle membership site had wilde ik natuurlijk graag mijn ervaringen met haar delen. Mijn ervaringen met het bouwen en hebben van een membership site deel ik ook graag met jou.

Daarbij deel ik in dit blog ook waarom ik zelf niet geloof in het hebben van een membership site. Ik vind het niet de meest waardevolle manier om mijn klant verder te helpen.

Terug naar 2017. Ik kende destijds een zeer succesvolle ondernemer op dit vlak. Technisch gezien zou ik het zo op orde hebben dus het leek mij ook wel wat. Ik had zoveel kennis en wie wilde er nu geen succesvolle online business opzetten? Ik polste het idee onder mijn klanten via een enquête (ook altijd een goed idee) en de reacties waren enthousiast.

Onderzoek

Ik deed wat onderzoek naar de juiste betaaltools en de mogelijkheden om lid te kunnen blijven totdat je zelf als member aangaf dat je op wilde zeggen en verder geen toegang meer wilde. Ik koppelde alles aan elkaar, (Woocommerce subscriptions, betaling met Woocommerce, Mollie voor de incasso’s ) en ik maakte de nieuwe content. En ik bleef nieuwe content maken. Heerlijk!

Als online trainer kan je mij ook niet blijer maken dan met content creatie.

Een paar mailtjes later was de membership al aardig gevuld en op het piekmoment zaten er 80 cursisten in. Dat kwam neer op een terugkerend bedrag van meer dan 3000 euro per maand dus op zich geen slechte deal, toch?

Op zich was het logisch dat het liep want ik had al heel veel klanten op andere manieren geholpen en deze membership was voor 27 euro een makkelijke en laagdrempelige instapper.

Omdat ik ook geloof in het geven van ondersteuning, opende ik een Facebook groep en organiseerde ik elke twee weken een Q en A waar de members vragen konden stellen.

Omdat ik de deelnemers betrokken wilde houden stuurde ik automatische e-mails die ze door de content leidde.

En toch.

Gaandeweg voelde deze Online Bizz School als een blok aan mijn bedrijf.

Want er gebeurde gewoon niets.

Het was er DOODSTIL!

Ik zat vaak alleen in de vraag en antwoord calls. De cursisten hadden me gewoon 1 op 1 vragen kunnen stellen en gebruik kunnen maken van een mega VIP uurtje. Maar keer op keer was er geen kip. En natuurlijk was iedereen uitgenodigd via e-mail.

Het was een gedoe met de automatische incasso’s. Storneringen, uitstel vragen, willen pauzeren in de vakanties. Mijn toenmalige VA had er een dagtaak aan.

Toegang zolang je betaald is blijkbaar ook een onbekend begrip, bij opzegging werd er vaak gevraagd of ze nog wel toegang hielden. Ik kan er nu om lachen hoor, als je iets niet probeert weet je natuurlijk ook niet hoe het voor je kan werken.

En het werkte niet voor mij.

En toen viel het kwartje. Sterker nog, de euro.

Ik was mijn plezier erin verloren ​vooral doordat er zo weinig commitment was​. Ik stond er niet langer achter. Ik vond echt dat er te veel waardevolle content in stond en in verhouding er te weinig mee gedaan werd.

In mijn online trainingen gebeurden namelijk hele andere dingen:

In de Online Succes Academie Facebook groep werden successen gedeeld en vriendschappen gelegd voor het leven. Voor we de Q en A op starten hebben we de vragen van iedereen ontvangen. Sowieso een tip om dit uit te vragen voor aanvang van de sessie omdat je cursisten dan goed nadenken over de materie.

Een doel

Er is iets waar we naartoe werken.

Een stip in de horizon: dé online training.

En wat we merken is dat vooral de reis naar het einde van het traject ontzettend bijzonder is.

Obstakels worden overwonnen en lef gecreëerd, de cursisten komen uit hun comfortzone en zijn geweldig trots op zichzelf met alles wat ze in die tijd hebben geleerd en hoe ze zijn gegroeid.

En als bonus hebben ze óók nog die online training gemaakt.

Ik zeg niet dat het voor geen enkele markt werkt, want er zijn voorbeelden te over waarin dit principe wel voor werkt.

Noem de ​Haakclub bijvoorbeeld, of de membership site van Maartje Koper.

Mijn advies zou zijn: Start sowieso eerst met het ervaring opdoen als online trainer voordat je een membership site start.

En al heb je veel ervaring als online trainer dat is geen garantie voor succes. Financieel misschien wel maar wellicht niet volgens jouw maatstaven.

Je leert enorm veel van het online werken met mensen en als zij het fijn vinden van je te leren en een vervolgstap is dan makkelijk gemaakt. Als je het wilt.

Voordelen

Je kunt ongelimiteerd opschalen, je kunt zoveel content maken als dat je wil. Je kunt er zaken aan toevoegen om het membership gevoel te creëren. Een live dag, een Facebookgroep. Exclusieve deals en bonussen speciaal voor je members. Kortingen voor andere programma’s.

Nadelen

​Minder commitment omdat het om een lagere investering gaat. Als cursist krijg je in een keer toegang tot heel veel content en dan zie je door de bomen het bos niet meer. Er wordt niet echt naar een doel gewerkt en het hele concept is te vrijblijvend.


Het werkt beter om je klanten door de content heen te begeleiden en een vaststaand einddoel te kiezen.

Je bent nu voorzien van alle pro’s en con’s...

Wil je starten bij het begin?
De reis ontdekken, doe dan mee ​

Dan wil ik je uitnodigen voor de Quickstart van je online training. Een live workshop voor een kleine groep ondernemers  die dromen van een online training of blended learning en die heldere stappen en goed geld willen verdienen met hun kennis.  (Er kunnen max 25 personen deelnemen en ​tegenwoordig slaap ik de hele week als een roosje voor ik voor zo'n fijne groep deelnemers sta 

De investering is slechts 35 euro ex btw.

​Dit is hoe je de kennis kunt laten beklijven

Dit is hoe je zelf niet meer eindeloos repeteert

Dit is hoe je direct de diepte in kunt gaan met je klant.

En dit is hoe je een ongelimiteerd aantal klanten kunt helpen in minder tijd.


3 methodes om je doelgroep warm te maken

3 methodes om je doelgroep warm te maken

In de vorige ​artikel vertelde ik je over de koude lauwe en warme doelgroepen

En ik zag je schrik al,….. moet ik dus 3 salespages hebben? Het kán helpen.

Wat je ook kunt doen is bruggen bouwen tussen de doelgroepen.​

In de video hierboven laat ik je zien hoe je dat doet.

Misschien denk je dat het moeilijk is om van totaal onbekende mensen een warme doelgroep te maken die makkelijker je product of dienst afneemt. 

Maar eigenlijk is het vrij makkelijk. Ik ga je het laten zien​. Er moet gebouwd worden aan de know like trust factor.

​Dit is hoe ik het doe:

Blog

​Ik schrijf bijvoorbeeld een blog waarin ik kennis deel en inzicht geef in wat het probleem is en wat de consequenties zijn van de problemen. Ik geef ze ook een kleine deeloplossing in het blog. De kans is dan al groter dat ze warmer zijn geworden en inzicht hebben gekregen en ook nu weten wat de oplossing kan zijn.

Meer inzichten deel ik dan in mijn weggever, die ín het blogbericht staat. Veel mensen vragen deze dan aan en dan zijn ze van koud naar warm getransporteerd.

Je kunt ook gebruik maken van een Quiz of een Enquête

3 methodes om je doelgroep warm te maken

Je kunt bepaalde vragen stellen die de gedachten een bepaalde kant op laten draaien. Je plant zaadjes en laat de bezoeker nadenken over een aantal zaken.

​​Kijk ik heb het zo toegepast.​ in mijn quiz  ben je er klaar voor .

En zo heeft één van mijn cursisten het toegepast:

Deze dame heeft bijvoorbeeld ​25 aanvragen om deel te nemen aan haar pilot binnen gekregen. De doelgroep was eerst volkomen koud. Door mensen met behulp van een enquête in te laten zien ​wat haar training hen zou kunnen opleveren gingen de radartjes ratelen.

Het mooie hiervan is dat je zelf kunt kiezen welke methode bij je past. Je hoeft het ook niet allemaal te doen en al helemaal niet alleen!

Krijg je hier al inspiratie van?

Kom ook naar hét event voor het exploderen van je online business op 19 oktober a.s. in Vianen: wil je serieus opschalen met je bedrijf, aan de slag met een online training, of leren deze stevig online te verkopen?
Dan mag je het event niet missen; meer informatie en tickets:
https://www.dewebacademie.nl/vfv/


​Tijdelijke bonus


​Tijdelijk heb ik een geweldige bonus bij aankoop van je ticket: je krijgt twee waardevolle online lessen inclusief werkbladen hoe je een onweerstaanbaar aanbod van jouw product maakt met een echte X-factor, én gebruik maakt van de belangrijkste online marketingstrategie ooit.

Deze 2 lessen zijn uniek en niet los te verkrijgen, ze hebben een waarde van € 300. Door deze X-factor toe te voegen aan mijn aanbod is mijn bedrijf compleet veranderd.

Moet ik echt al die problemen op mijn salespage opnemen?

“Daar haak ik compleet op af, op die probleem opsomming” stelde mijn klant van de week. Vele anderen knikten: “Ja, dat heb ik ook!”.

En: “Niks voor mij!”

Ik legde haar uit wanneer je het beter wel kunt gebruiken en wanneer je start met de oplossing.

Het heeft namelijk alles te maken met de temperatuur van je doelgroep.

Daarmee bedoel ik hoe goed de connectie is die je met die doelgroep hebt.

Want als jij nog nooit van mij gehoord hebt, dan ga je je nooit door mij laten coachen.

Je hebt geen idee wie ik ben.

En daarom benader je je koude doelgroep anders dan je warme doelgroep en/of hete doelgroep.

Dus deze temperatuur moeten we eerst meten en daarna kunnen we communiceren op de juiste manier die hen aanspreekt waardoor ze volgende stappen zetten in je funnel.*

​Wat is een funnel?

*Een funnel is de online verkooptrechter, het pad waar je je toekomstige klanten doorheen leidt totdat ze met je samen willen werken.

Als je deze op orde hebt dan kun je én automatische klantenstromen naar je toetrekken én zorgen voor het opschalen van je omzet!

Een koude doelgroep benader je anders.

Deze mensen hebben geen idee wie jij bent. Ze weten niet wat je biedt en ook niet of ze je kunnen vertrouwen. Ze komen bij je via een advertentie op Facebook of Google. Misschien hebben ze gegoogeld op je blog en is daar het eerste contact ontstaan.

IJS en ijskoud zijn ze.

Een spelfoutje kan al funest zijn.
Direct om de koop vragen ook, trouwens.
En ze moeten meteen geraakt zijn en een diepe zucht van verlichting slaken...   
Ja! Dat is wat ik heb!  

Deze doelgroep is eigenlijk de heilige graal van je bedrijf.
Als je deze mensen tot klant kan maken, dan doe je het echt goed.

Je kunt niet verwachten dat deze mensen daar nu al aan toe zijn. Het is net als de start van een liefdesrelatie. Dan zeg je ook niet gelijk: "Jij bent de ware. Trouw met mij!"   

​Eerst moeten we elkaar​ leren kennen.​

Als we het al hebben over taal; deze mensen zoeken dus vaak op het probleem dat ze hebben. Hou er ook rekening mee dat zij een andere bewoording kunnen hebben voor hun probleem dan jij.

Onderzoek deze woorden.

​Als voorbeeld:​
Ik heb weinig traffic naar mijn website of ik heb weinig bezoek op mijn website of  gewoon 
ik heb te weinig klanten?

​Woorden

Met welke woorden zoekt je ideale koude doelgroep naar zijn probleem?


In een warme doelgroep zitten mensen die nog niet echt weten wie je bent, maar ze hebben bijvoorbeeld een relatie met iemand die je kent. Iemand anders heeft ze bijvoorbeeld naar je doorverwezen, en deze partner ontvangt dan een bepaald bedrag van je als de klant instapt. Heel veel van mijn oude cursisten verwijzen andere ondernemers aan mij door en door het persoonlijke verhaal dat zij hebben, is de stap om klant bij mij te worden al sneller genomen.

Het vertrouwen ontstaat veel sneller​​.

Dit zijn ook mensen die je aantrekt via FB, LinkedIn of Instagram; je bereikt ze namelijk al met iets dat ze interesseert, daarom zijn ze je gaan volgen.
Ook dit is een warme doelgroep.

En dan je hete doelgroep. Het klinkt wat cru, een hete doelgroep. Tja, ik kan er geen andere naam voor geven. Dat zijn mensen die je nieuwsbrief lezen, je webinars bijwonen, je video’s bekijken, in een community zitten en deze mensen hebben wel al het vertrouwen om met jou samen te gaan werken.

​Je kunt je doelgroep op verschillende manieren opwarmen

​Probleem

​Zo wordt een koude doelgroep getriggerd door zijn ‘probleem’. Hiermee trek je direct de aandacht.
Op de pagina waarop je weggever staat of je salespage begin je met het probleem in de kop van je tekst en kristalliseert de behoefte in de tekst uit.


Hij of zij is nog niet bekend met jouw product en dat is ook logisch. Zijn of haar probleem kent hij/zij natuurlijk wel, want daar loopt hij of zij al tijden mee rond en daar wil hij/zij graag mee geholpen worden. 

Je warme doelgroep is zich bewust van de oplossing die hij of zij nodig heeft.  
Ze kennen hun probleem en ze weten wat ze nodig hebben om het op te lossen. Daarnaast kennen ze je al of via via. Begin bij hem met de oplossing in je headline / kop van de tekst.

En die hete doelgroep? Die is zich bewust welk product hij of zij nodig heeft. Meestal is een gesprek, een webinar of een korte mail genoeg en stapt hij/zij direct bij je in.

Een voorbeeld van een salespage met de probleemstelling en één met de oplossing

Gratis online masterclass  ​

Van 1 op 1 naar 1 op veel in slechts 4 stappen


 

  • Hoe ook jij van van 10 klanten naar 50 klanten per week kunt gaan.
  • Hoe ook jij ongelimiteerd aantal klanten kunt gaan helpen, op de automatische piloot, dus zonder dat het je extra tijd gaat kosten.
  • Ontdek je hoe het én, én, én kunt zijn: hoe je je dienstverlening optimaliseert zodat je blijere klanten krijgt die én meer resultaat boeken én zelf meer tijd overhoudt voor jezelf. Terwijl je nu waarschijnlijk denkt dat dit onmogelijk is. (Utopia van de ondernemer!)Hoe je met behulp van een online training én meer mensen kan helpen én ze beter kan helpen en welke vormen van online trainen jij vandaag nog in kunt zetten, ook al denk je nu nog dat je echt alleen maar  1 op 1 werken kan werken en alles maatwerk moet zijn.  Je krijgt ideeën die je direct kunt toepassen in je bedrijf!

Doe live mee vanaf je pc/ laptop

Breek door je Glazen Plafond heen

Tijdens internationale vrouwendag kwam het “Glazen Plafond“ weer ter sprake.

Het aantal topvrouwen blijft nog altijd te laag in Nederland” kopt ook de Intermediair.

Heeft dit blad énig idee hoe het in ondernemersland gesteld is’, vroeg ik mij af. Het gaat toch niet altijd om bestuursfuncties wil een vrouw bekroond worden met de titel “topvrouw”?

Ik wil je maar wat graag vertellen over enorme inspirerende vrouwen die wél door hun glazen plafond zijn gebroken.

Als ondernemer.

Vorige keer vertelde ik je over Marion met haar creatieve workshops die ook eenvoudig met het versturen van een aantal e-mails makkelijk 96 klanten kreeg. En dit herhaalt en herhaalt.

Deze keer noem ik graag Veronique Prins. Met 200 uur inzet aan het maken van een online training creëerde ze 200.000 omzet: dat is een schone winst van 1000 euro per uur.

Het mooie overigens is dat ze nog niet is uitgelanceerd en dat haar online training (en dus die 200 uur inzet) haar nog altijd omzet oplevert, zonder dat ze daar nu inhoud aan moet veranderen.

Het toppunt van schaalbaarheid.

Ze trekt haar online training uit de kast + haar lanceerstrategie en daarmee genereert ze haar inkomen.

Schikt die 200 uur inzet je trouwens af? Het klinkt riant maar over 6 maanden gerekend is dat slechts 1 dag per week. Of elke week één uur per dag.

 Zou jij dat over hebben om 1000 euro per uur te verdienen?

Als je hier een ja bij voelt, lees dan ook mijn e-book:

Maak van je online training een daverend succes!

Wil je ​ eindelijk aan de slag met het maken van jouw eigen online training?
Opschalen en waarschijnlijk ook meer vrijheid?


En daar is meer omzet voor nodig.

Wat heb je nodig om goed van start te kunnen zodat je online training een daverend succes wordt? Om je hiermee te helpen geef ik deze week dit e-book weg.

 Hierin staan 9 top artikelen zodat:

  • je je beter kunt voorbereiden op het ontwikkelen van een online training
  • je ervoor kunt zorgen dat jouw online training impact heeft op je online cursist
  • je een online training kan inzetten als low-end product maar ook een high end

'Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen & als welkomstcadeau het gratis e-book.

​In de Privacy Verklaring lees je hoe we je gegevens opslaan.

Dus mag ik jou heel even de volgende redelijk gemene vraag stellen?

Zijn je klanten belangrijker dan je gezin of je vrijheid?

Oeh die doet pijn hé….

Toen ik nog niet werkte zoals ik dat nu doe (3 uur online coaching per 2 weken en de rest besteed ik aan product optimalisatie en marketing ) stond mijn mobiel altijd aan en mijn e-mail altijd  open. Er konden klanten bellen of mailen en dan roetsjte ik naar boven om deze mensen te spreken.  Op mijn overloopkantoor😉

Mijn zoontje van toen 7 jaar vroeg mij wel eens “Uhhhh mam ik ben toch zeker wel belangrijker dan je klanten?”

Ik kan je vertellen dat die opmerking mij toen recht in mijn hart stak.

Want natuurlijk was het niet waar. Hij was én is net als mijn andere twee zonen het belangrijkste. Niet mijn bedrijf.

Om hem te helpen met zijn begeleiding wilde ik er genoeg voor hem zijn. Jochem Meijer is er niks bij, zullen we maar zeggen qua ADHD. (en Veronique trouwens ook niet haha!) 

Maar om een beetje omzet te maken moesten er echt heel wat werk à la uurtje factuurtje worden gemaakt.  En die uren lieten zich lang niet lang niet altijd in het keurslijf van schooltijden persen.

Dus…. Ja, hij was het belangrijkste maar dat liet ik nu niet bepaald zien.

Dat veranderde enorm toen ik mijn online trainingen in de markt zette en mij daar op focuste.

Vorige week zette ik 30.000 euro om. Niet normaal. In één week.

Maar zo geweldig!

En deze zaterdag besprak ik met mijn huidige cursisten het perspectief als ze hun online training écht massaal aan de man zouden brengen. Want hun training is nagenoeg af.
Wat zou dit voor hen mogelijk maken?

We hebben verkoop doelen gesteld en ik weet dat het ook voor hen haalbaar is.

Fantastisch!

Heb jij ook plannen om te starten met een online training? Ik help je heel graag met een goede voorbereiding.

Die krijg je van mij compleet gratis in mijn e-book

Maak van je online training een daverend succes!

Wil je ​ eindelijk aan de slag met het maken van jouw eigen online training?
Opschalen en waarschijnlijk ook meer vrijheid?


En daar is meer omzet voor nodig.

Wat heb je nodig om goed van start te kunnen zodat je online training een daverend succes wordt? Om je hiermee te helpen geef ik deze week dit e-book weg.

 Hierin staan 9 top artikelen zodat:

  • je je beter kunt voorbereiden op het ontwikkelen van een online training
  • je ervoor kunt zorgen dat jouw online training impact heeft op je online cursist
  • je een online training kan inzetten als low-end product maar ook een high end

'Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen & als welkomstcadeau het gratis e-book.

​In de Privacy Verklaring lees je hoe we je gegevens opslaan.

 

 

 

 

 

Foto credit Auteursrecht:

>