Online training via instagram maken
Online cursus maken

Online training via Instagram maken

Online trainingen op Instagram.

Is dat nu handig of niet?  

Heb jij al wel eens een online training gekocht en gevolgd via Instragram? 

Ik volgde er laatst zelf ook zo'n online training.  Zo'n online training die volledig zich plaatsvond op Instagram. 

Ik hoor vaak van ondernemers dat ze ook heel graag een online training willen maken en dan wordt ook Instagram als optie meegenomen als online platform.

Wanneer we starten met het allerbelangrijkste, je klant, dan vraag je al behoorlijk wat handigheid en ervaring in het gebruik van Instragram.  Heb je een hele jonge doelgroep dan zijn ze waarschijnlijk wel handig met heen en weer swipen. Het vergt echter wel wat extra denkwerk want de draad van de online training raak je makkelijk kwijt. Dus start hiermee:  wie is nou jouw doelgroep? Wie is je ideale klant en hoe handig zijn voor deze doelgroep?

Je deelnemers moeten nameljijk feilloos weten waar ze naartoe moeten en hoe ze ook terug kunnen naar de vorige onderdelen. En je kunt je zo voorstellen dat  zo'n training zich dan bevindt op een afgeschermd gedeelte. Op Instagram zou dat een afgesloten account zijn waar je dan mensen handmatig aan toevoegt.  Met 10 cursisten is dit misschien nog do-able, maar jij maakt vast niet een hele online training om maar 10 cursussen te verkopen toch?

 

Structuur van je online training op Instagram


Als we kijken naar de structuur, worden dat dan eigenlijk allemaal verschillende stories over verschillende onderdelen. In de highlights zou je deze stories kunnen plaatsen en tot dusver is het dan nog wel misschien te volgen. 

Je deelnemers zullen dan om je content te bekijken daar doorheen swipen.
Waar ze wel tegen aan zullen lopen is, wanneer ze iets nogmaals willen beluisteren.

Mogelijk dachten ze "oh da's interessant." Dat moet ik even opnieuw luisteren en ze willen dan terug swipen, dan is dat behoorlijk lastig.

Dus het is ook niet voor alle verschillende type trainingen die je zou willen gaan maken. Stel je voor dat je een online training haken doet en je moet dat dan op Instagram gaan volgen.  Ik denk dat je dan knettergek wordt. 


Bescherming van je content bij een Online Training op Instragram


Laten we ook even de bescherming van de gegevens onder de loep nemen, en daar bedoel ik mee, jouw content.
 
Ik bedoel, jij hebt natuurlijk een online training gemaakt om zo veel mogelijk mensen te helpen. Je wil je online training natuurlijk ook verkopen. Maar wat als die content dan gewoon eigenlijk online terug te vinden is?

Want ja, die gegevens staan er wel op Instagram. En is je content dan ook het eigendom van Instagram of van het account of van jou?

Dat zijn ook nog discutabele zaken....

En wat gebeurt er als je account gehackt wordt? Dan ben jij dus alles kwijt. En heus je zal de eerste niet zijn.... 


Al met al  is het wat mij betreft een no-go

De content is niet goed beschermd en dus daar moet je natuurlijk goed rekening mee houden.  Je hebt geen idee wat je cursist met je content doet.  

Uiteindelijk wil jij toch dat, naast de verdiensten je cursist ook echt resultaat behaald. Ik denk niet dat dat met instagram die resultaten echt behaald kunnen worden ook omdat je cursist vaak wel wat meer ondersteuning nodig heeft als alleen maar online lessen volgen.  Want wees is eerlijk.

Hoe vaak heb jij een training gekocht en er echt nooit iets mee gedaan?

Zonder begeleiding per mail of online coaching wordt het al snel het volgende 'shiny object' waar nooit iets mee is gedaan. Daar wil je vast je naam en expertstatus niet aan hangen....


Hoe kun je het beste starten als je een goede online cursus wil maken?
  • Denk vooraf goed na over de structuur van je online training
  • Schrijf op een vel papier je modules uit en maak er niet te veel
  • Brainstorm vast wat je lessen worden en hoe lang mag zo'n les bijvoorbeeld duren
  • Welke werkvormen kan ik inzetten om echt resultaat te boeken
  • .Hoe kan ik de support en ondersteuning goed regelen
  • Hoe kan je de online training goed verkopen.  (Heeft alles te maken met de prijsstelling.)

Een online training maken op instagram? Een nieuwe hit?

Bekijk hieronder de video waarin ik je hier mijn visie hierop deel

Read More
Online cursus maken

20 % meer tijd in je werkweek? Minder hard werken doe je zo!

"Minder hard werken dat is wat ik nu écht wil" zucht Karin. "Meer tijd overhouden voor mezelf. Meer tijd om te genieten... Het lijkt wel alsof ik altijd aan het werk ben. Ben ik hier ondernemer voor geworden? Pfffft."

Hoeveel werk jij eigenlijk als ondernemer per week? Wees is eerlijk.  Is dat 40-50-60 uur of misschien nog wel meer?

Hoeveel tijd je besteed je eigenlijk aan klanten helpen in een week?

En heb je wel eens bijgehouden hoeveel je jezelf herhaalt  als je je trainingen geeft of als je je klant 1-op-1 helpt? (Best saai....je klinkt soms wel als een machine...!) 

Je biedt je klant niet het optimale resultaat op deze manier 

En jezelf waarschijnlijk ook niet het leven dat je voor ogen had als ondernemer.

En ondernemen kan echt stukken slimmer!

Wil je een blik werpen in mijn business? Gewoon ter inspiratie?

Mijn eigen coach was vanaf het begin af aan een beetje jaloers op hoe ik mijn online bedrijf vanaf het begin had ingericht... Ik begeleid momenteel zelf 70 cursisten. Ze volgen de online lessen volgens het schema waarop de lessen ze wordt aangereikt via automatische mailtjes. Dit houdt ze in flow en accountable. 

En eens per twee weken heb ik online groepscoachsessies met Zoom in kleine groepen. Daar inspireer ik ze én stellen mijn klanten al hun hands-on vragen.

Alle tussentijdse vragen die mijn cursisten tussentijds hebben, stellen ze via de community en per dag ben ik maximaal een half uur bezig de vragen te beantwoorden. Ze voelen zich gezien en gehoord en kunnen weer dóór. 

Natuurlijk had ik er ook voor kunnen kiezen om mijn klanten mij alles per mail te vragen. Maar dat is echt zo efficiënt niet. Want doordat dit in mijn besloten community plaatsvindt, leren mijn klanten van de vragen en antwoorden die anderen ook stellen. Win-Win dus.

Verder is de tijd  vrij om aan mijn eigen online marketing te werken, om nieuwe videootjes op te nemen en processen te verbeteren. Ik ga drie keer per jaar naar trainingen in het buitenland om zelf te leren en terwijl ik daar ben melden nieuwe klanten zich automatisch aan.

Dat is vrijheid toch? Ik geloof trouwens niet in een vier-urige werkweek en ik denk dat ik me dan ook vreselijk zou vervelen....

Lijkt bovenstaand business model je iets?

Of denk je nu:

Dat werkt niet voor mijn markt? Laat mij je dan uitdagen!

Je bedrijf is compleet maakbaar.

Als je open staat om de zon te laten schijnen op mogelijk blinde vlekken, doe dan mee met ' Prep je Zomervakantie Challenge '[13-16 juni] Ontdek hoe jij dit voor elkaar krijgt >

Als je gewoon de zomer maanden lekker wil gebruiken om deze nieuwe manier van werken te omarmen, doe dan ook mee.

De zomer is hier bij uitstek een geschikt moment voor. Het is langer licht. We hebben meer energie. Het is vaak wat rustiger in de business.

Van traditioneel ondernemen naar slim online ondernemen en minder hard werken.

Als coach of trainer, deel je je kennis mogelijk nog op de traditionele manier: 1 op 1. Dit doe je mogelijk live of online tijdens afspraken of trainingsdagen. De kennis die je zo overdraagt vervliegt snel, binnen 3 dagen is er nog maar 30 % van de kennis beschikbaar in het brein als er niets mee gedaan wordt. En als je dan na een maand weer een afspraak hebt dan kan je weer van voor af aan beginnen of in elk geval weer een stuk herhalen.

En dat kan anders! Mogelijk deel je daarnaast keer op keer hetzelfde met je klanten. Niet alleen kan dit zorgen voor wat sleur om telkens opnieuw hetzelfde te delen, daarnaast, is mogelijk de inhoud die je deelt niet consistent. De ene dag zit je beter in je vel dan de andere, toch? Nu kun je je kennis ook blijvend beschikbaar aan je klanten aanbieden. Kennis blijvend beschikbaar Je kunt je kennis vatten in video's, oefeningen die erbij horen zodat je klanten echt de vertaalslag kunnen maken naar hun eigen situatie. En hoe lang je de content beschikbaar houdt voor je cursisten, daar heb je natuurlijk zelf de regie over.

Je kunt zelfs werken met een membership: een lidmaatschap of abonnement systeem zodat er maandelijks betaald wordt voor de content. Let op, daar zitten voordelen aan en nadelen. Meer vertel ik je hierover in de challenge.

Beter sneller & blijvend resultaat met je klant

Het is mijn missie inmiddels om deze manier van werken in Nederland GROOT te maken, omdat ik weet voel en hoor dat er zoveel meer mogelijk is, niet alleen kunnen we onze klanten zo nog beter helpen op deze manier… maar er is ook zo veel meer mogelijk voor jou. Voor jouw groei.

Stilstand is achteruitgang toch?

Laten we gaan voor groei deze zomer.

Deel je kennis met oneindig veel mensen zonder daar meer tijd aan kwijt te zijn.

Start hiermee op 13 juni a.s tijdens de 'prep je zomervakantie mini-training' én start met het terug claimen van je kostbare tijd.

'Prep je Zomervakantie Challenge' [13-16 juni]

Deel je kennis met oneindig veel mensen zonder daar meer tijd aan kwijt te zijn.

 Ontdek hoe jij dit voor elkaar krijgt >

Read More
Online-cursus-maken-en-verkopen
Online cursus maken

Een online cursus maken en verkopen? Zo doe je dat!

Wil je een online cursus maken en verkopen?

Misschien merk je dat je geen tijd hebt om meer klanten te helpen, of dat je inkomen afhankelijk is van de tijd die je erin steekt. Een passief of continu inkomen heb je niet. Ook draai je geen omzet als je dingen voor jezelf doet, zoals het volgen van een training. Herkenbaar? Het maken van een online cursus kan dan dé ideale oplossing zijn. Maar hoe doe je dat eigenlijk, die online cursus maken en verkopen? Wij vertellen je er alles over in dit artikel. 

Online cursus maken en verkopen: het begin

Wil je een online cursus op de markt brengen, dan moet je bij het begin beginnen: het maken van jouw online cursus en daarbij ga je als volgt te werk:

  1. Verdiep je in je cursisten: verdiep je in jouw toekomstige cursisten en niet in wat je zelf weet of wilt vertellen. Ga van tevoren na wie je deelnemers precies zijn. Waar lopen zij tegenaan? Welke vragen zou je doelgroep kunnen hebben over je onderwerp? 
  2. Stel een programma samen: zijn de leerdoelen van je cursisten bekend? Dan kun je het programma samenstellen. Wanneer je in hetzelfde vakgebied werkt als waar de cursus over gaat, dan kun je eenvoudiger de actuele trends en ontwikkelingen volgen en deze gebruiken in je cursus. 
  3. Maak de cursus compleet met de hulp van je cursisten: samen met je cursisten kun je je cursus finetunen. Leg je programma aan de deelnemers voor tijdens de eerste online cursus en inventariseer wat de cursisten de meest interessante onderwerpen vinden. Zo krijg je meer inzicht in wat voor jouw cursisten boeiend is. Laat ze bijvoorbeeld vooraf klikken op de twee onderwerpen die hen het meest interessant lijken.
  4. Zorg voor variatie: werk met verschillende werkvormen tijdens je online cursus en wissel deze ook af. Zo blijven de cursisten niet alleen geboeid, maar steken ze ook meer informatie op. 
  5. Help deelnemers hun kennis in de praktijk te brengen: zorg ervoor dat cursisten na afloop van de cursus ook online nog begeleiding krijgen om het geleerde in de praktijk te brengen. 

Het verkopen van je online cursus

Voordat je iets kunt verkopen, moet je hier voldoende marketing voor gedaan te hebben. Bekijk eens hoe je nu de marketing doet voor jouw live trainingen. Het kan zijn dat je veel mond-tot-mond aanbevelingen hebt. Dit is super, want deze contacten kun je ook weer inzetten voor het aanbieden van jouw online cursus. Ook online marketing is erg belangrijk om jezelf en jouw producten of diensten te verkopen via online kanalen. Dit kun je doen middels: 

  • Social media: via social media kun je eenvoudig je doelgroep bereiken en gericht jouw online cursus promoten
  • Een mailinglist: deze kun je gebruiken om regelmatig interessante content naar jouw klanten te sturen, zodat zij zich eventueel ook in gaan schrijven voor jouw online cursus. 
  • Het schrijven van blogs: deze kun je schrijven voor op je eigen website, maar ook voor op websites van anderen.
  • Het geven van webinars over onderwerpen die ook terugkomen in jouw online cursus. 
  • Affiliates: extra kanalen voor het promoten van jouw online cursus

Direct een online cursus maken en verkopen? Kies voor De Web Academie

Wil je weten hoe je zelf een online cursus maakt en verkoopt? Plan dan meteen een gratis doorbraaksessie in met De Web Academie. In dit gesprek ontdek je waar je nu staat en waar je naartoe wilt met jouw business. Ook leer je hoe je jouw online cursus het beste vorm kunt geven, zodat deze optimaal verkoopt!

Read More
Online cursus maken

Blended learning voorbeelden: zo maak je online leren fun en krijg je betere resultaten

De link is naar je toe! Je ontvangt deze per e-mail. Misschien vind je dit blog ook interessant om te lezen:

E-learning trends 2022

Ben jij tijdens de pandemie  ook gestart met het digitaliseren van je bedrijf?

Uit noodzaak, omdat het echt niet anders kon op dat moment?

En op het moment dat er weer offline mogelijkheden waren draaiden je toen het digitale aanbod de nek om, omdat offline beter was? 

Vertrouwder was in elk geval?

Deskundigen zeggen dat het oude normaal eigenlijk niet normaal was, omdat de nadruk te veel lag op één manier van trainen of leren. En dat dat we nu naar een mix ofwel een hybride model van trainen mogen gaan.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hou er ongelofelijk van om echt verbinding te maken. Het liefst IRL.

En toch kan er zo enorm veel online.

Geheel online, blended of hybride,  het werkt enorm krachtig, als er meer wordt ingesteld op leerervaringen.

We kunnen ook in de toekomst niet zonder, zonder online ondernemen en online trainen. Ik hoef je niet te vertellen waarom en als we het waarom ook achter ons laten en kijken naar alle mogelijkheden, dan kan er alsnog een wereld voor je open gaan.

Ik geef je hieronder wat voorbeelden hoe jij dit nu kunt toepassen in jouw bedrijf

Blended learning voorbeelden: 

Je klanten blijven enorm gemotiveerd door positieve leerervaringen aan te bieden en door die andere vormen aan te bieden nemen ze de content nog beter op.
Je hebt vast gehoord van leerstijlen, mensen hebben allemaal onbewust een voorkeur hoe ze het beste leren. 

De bekende leer strategieën zijn: auditief, visueel, kinesthetisch, digitaal, bewegend leren en samen leren.

Door hier rekening mee te houden creëer je positieve leerervaringen online.

Gamification

 

Je kunt voor het gedeelte samen leren bijvoorbeeld gamification in bouwen. 

Denk aan games, quizes of video's voor of na de online trainingssessies. Of het nu klassikaal, face-to-face, virtueel of in je online training is.

Het idee is om te empoweren. 

En dat lukt er echt mee! Ik geef je 3 voorbeelden hoe je dit kunt toepassen.

1

Voorbeeld 1 - Kahoot 

Klassikaal zijn korte quizen met Kahoot hilarisch. Verzin als trainer een prijs, zoals een gaaf boek of een online extra les.

De echte spelletjesmensen zijn niet te stoppen en gaan voor de volle winst!

2

Voorbeeld 2 - Padlet

Ook met Padlet kun je een spel element toevoegen. Doe bijvoorbeeld een masterclass over een onderwerp en laat mensen samen online een ABC invullen op tijd. Degene die het meest heeft ingevuld wint…

3

Voorbeeld 3- Reflectievragen en breakoutrooms

Ook kun je goed werken met reflectievragen en tussentijds “thinking music” aan te zetten. Plaats daarna je klanten in groepjes in een breakoutroom in Zoom en laat ze met elkaar delen wat hun grootste inzicht was ter inspiratie.

Jij als trainer kunt de breakoutrooms monitoren en hier en daar bij sturen waar nodig.

Wil je meer leren over hoe je je klanten nog meer waarde kunt bieden met blended en hybride trainen?


Boek een gratis Doorbraak Gesprek  

Read More
Online cursus maken

Blended learning voorbeelden: zo maak je online leren fun en krijg je betere resultaten

E-learning trends 2022

Ben jij tijdens de pandemie  ook gestart met het digitaliseren van je bedrijf?

Uit noodzaak, omdat het echt niet anders kon op dat moment?

En op het moment dat er weer offline mogelijkheden waren draaiden je toen het digitale aanbod de nek om, omdat offline beter was? 

Vertrouwder was in elk geval?

Deskundigen zeggen dat het oude normaal eigenlijk niet normaal was, omdat de nadruk te veel lag op één manier van trainen of leren. En dat dat we nu naar een mix ofwel een hybride model van trainen mogen gaan.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik hou er ongelofelijk van om echt verbinding te maken. Het liefst IRL.

En toch kan er zo enorm veel online.

Geheel online, blended of hybride,  het werkt enorm krachtig, als er meer wordt ingesteld op leerervaringen.

We kunnen ook in de toekomst niet zonder, zonder online ondernemen en online trainen. Ik hoef je niet te vertellen waarom en als we het waarom ook achter ons laten en kijken naar alle mogelijkheden, dan kan er alsnog een wereld voor je open gaan.

Ik geef je hieronder wat voorbeelden hoe jij dit nu kunt toepassen in jouw bedrijf

Blended learning voorbeelden: 

Je klanten blijven enorm gemotiveerd door positieve leerervaringen aan te bieden en door die andere vormen aan te bieden nemen ze de content nog beter op.
Je hebt vast gehoord van leerstijlen, mensen hebben allemaal onbewust een voorkeur hoe ze het beste leren. 

De bekende leer strategieën zijn: auditief, visueel, kinesthetisch, digitaal, bewegend leren en samen leren.

Door hier rekening mee te houden creëer je positieve leerervaringen online.

Gamification

 

Je kunt voor het gedeelte samen leren bijvoorbeeld gamification in bouwen. 

Denk aan games, quizes of video's voor of na de online trainingssessies. Of het nu klassikaal, face-to-face, virtueel of in je online training is.

Het idee is om te empoweren. 

En dat lukt er echt mee! Ik geef je 3 voorbeelden hoe je dit kunt toepassen.

1

Voorbeeld 1 - Kahoot 

Klassikaal zijn korte quizen met Kahoot hilarisch. Verzin als trainer een prijs, zoals een gaaf boek of een online extra les.

De echte spelletjesmensen zijn niet te stoppen en gaan voor de volle winst!

2

Voorbeeld 2 - Padlet

Ook met Padlet kun je een spel element toevoegen. Doe bijvoorbeeld een masterclass over een onderwerp en laat mensen samen online een ABC invullen op tijd. Degene die het meest heeft ingevuld wint…

3

Voorbeeld 3- Reflectievragen en breakoutrooms

Ook kun je goed werken met reflectievragen en tussentijds “thinking music” aan te zetten. Plaats daarna je klanten in groepjes in een breakoutroom in Zoom en laat ze met elkaar delen wat hun grootste inzicht was ter inspiratie.

Jij als trainer kunt de breakoutrooms monitoren en hier en daar bij sturen waar nodig.

Wil je meer leren over hoe je je klanten nog meer waarde kunt bieden met blended en hybride trainen?


Boek een gratis Doorbraak Gesprek  

Read More
Online cursus maken

Ondernemen in crisistijd

De wereld is weer in chaos. Veel chaos. Het virus. De economie. Onzekerheid alom. 

Wat doet dit met jou?

Mensen worden verplicht thuis te werken/coachen/ trainen etc.

"Ik moet toch meer met online, maar wat ík doe kan niet online" lees ik veel op Social Media Platforms.

En toch kan het.

Het afgelopen jaar ondersteunde ik bij 6 online meerdaagse seminars van Tony Robbins. Zoom rooms van 400 man, soms 25 en het was nooit saai. IEDEREEN sloot af met een doorbraak. Want transformaties kunnen ook online plaatsvinden. Soms gaat het zelfs iets makkelijker omdat je maar 1 DM (direct message) ver bent voor degene die hulp nodig heeft en is het vragen om hulp een grotere drempel...

Ik vertelde Eliane van de week hoe je aan de hand met scenario's coachvaardigheden kunt oefenen door te werken met één fictieve klant, 1 coach, 1 observator.  En hoe zij als trainer de voortgang in breakoutrooms kon volgen, goed voor een ochtend intensieve training met een geweldig resultaat.

Zie je al mogelijkheden voor jouw business?

De economie verschuift uit noodzaak. Persoonlijke lessen, trainingen,
worden vervangen door een nieuwe thuiseconomie. En het is niet alleen
"werken vanuit huis." Deze nieuwe opkomende economie is "TEACH from home".
Er is een ENORME stijging in online leren. Waarom? Omdat mensen ‘vastzitten’
thuis en op zoek om te leren, passies na te jagen en zelfs een bedrijf te starten.

Heb jij je kansen hierin al volledig omarmd?

Om je hiermee te helpen geef ik de gratis challenge 'Maak je eigen online programma' waarin je leert:
✅Geheimen van het maken van super winstgevende & kwalitatief sterke online training
✅hoe je van 1 op 1 of live workshops/trainingen naar 1 op veel gaat en er makkelijk meer klanten in je agenda passen
✅geheimen van het slim en schaalbaar online ondernemen of hoe jij een blended/hybride vorm vindt.

Wanneer? 22-25 november.
Live van 9-10 uur. Inclusief korte instructievideo's en praktische opdrachten zodat jouw aanbod staat op dag 4 en je klaar bent voor de toekomst.

Wat er ook gebeurt.

Snel aanmelden kan hier

Read More
werkvormen online lesgeven
Online cursus maken, werkvormen online lesgeven

Hoe je online cursist met meer plezier en resultaat met online werkvormen je online training doorzoeft

Ben je je bang dat er te weinig gedaan wordt met je online cursus?

Misschien denk je dan: ik ga van alles meten: hoe vaak is Chantal ingelogd?  Heeft Tineke, die video al bekeken? Zoiets kan leuk zijn om te volgen als je 10 cursisten hebt. Maar wat ga je met deze informatie doen als je 100 + cursisten hebt? Wat brengt wél resultaat bij het online lesgeven? Online werkvormen.

Dat meten vertelt je hoe genaamd niets. Als jij met je neus boven op je Online Academie zit te meten hoe vaak iemand een video bekijkt of hij een les heeft afgerond. Wat wil je daar nu mee? 

werkvormen online lesgeven

Nu zijn er talloze werkvormen die je kunt gebruiken om je cursist actief te houden. In dit artikel ligt ik er twee toe.

Werkvormen online lesgeven

De eerste  is de meest toepasbare: in je online training maak je natuurlijk gebruik van video’s.

In de video leer je je cursist vaardigheden of hij krijgt inzichten die hij of zij kan toepassen op zijn eigen situatie. Maak daar dan een werkblad voor en laat de cursisten hierin schrijven hoe ze het geleerde zelf kunnen toepassen.

Een voorbeeld: in een van mijn trainingen leer ik mensen het beïnvloedingsprincipe ‘je expert status’ toe te passen in hun webinar.

In de video leg ik uit, wat je kunt benoemen en hoe je door het webinar heen gebruikt. In de oefening laat ik ze deze gedeeltes uitschrijven.

De beste kiezen ze vervolgens uit en gebruiken ze in hun webinar presentatie. 

Nog een toffe is de quiz!

Je kunt met een quiz natuurlijk testen of je cursist de inhoud goed heeft begrepen. Je kunt er ook de voortgang mee meten tijdens het trainingsproces. Laat de cursist dan zelf de uitslag noteren of aan zichzelf toesturen om te bewaren zodat ze inzicht krijgen in hoe de vorderingen zijn aan het begin van je traject.

En laat dezelfde quiz nog eens doen aan het einde van het traject. De punten die hij dan behaald zullen dan heel anders zijn  dan aan het begin van het traject. dit is mooie informatie voor de cursist, hij ziet zijn eigen vooruitgang.

werkvormen online training

Je kunt met een quiz ook diverse uitslagen tonen:

Stel je voor dat Chantal aan het begin van de training 25 % scoort op de uitslagen van haar quiz of ze al genoeg weet over de verschillende werkvormen die er zijn.

Dan kun je haar bij juist die uitslag een specifieke video tonen, afbeelding of tekst. heeft ze 50 % dan krijgt ze een andere video / afbeelding tekst te zien. Zo blijft het herhalen van de quiz boeiend en stimulerend voor haar. 


Read More
Online cursus maken

5 redenen waarom je nu nog geen online training hebt

De eerste reden die ik vaak hoor:

  • ​Mijn klanten gaan dat nooit doen

Wat ik bij deze reden ook lees tussen de regels door:

Mijn klant gaat echt niet akkoord met mijn ‘regels’. Ik laat hém of háár bepalen hoe ík werk.

Terwijl de klant de voordelen van het online leren nog niet kent. Het gemak waar mee ze altijd de lessen kunnen bekijken die ze nodig hebben.

Voor de klant is het heel fijn dat ze in hun eigen tijd en op hun eigen tempo kennis tot zich kunnen nemen. En voor jou is het fijn dat je niet steeds in herhaling hoeft te vallen.

"Wat de boer niet kent dat vreet- ie niet."

Weet je trouwens al wel zeker dat hij of zij het niet zou pikken? Als ze alle voordelen kennen en het gemak en de diepgang die ze krijgen doordat de inhoud beter beklijft? Vraag het je klant gerust! Laat ze meedenken door een marktonderzoek(je) te doen. Dit kun je al doen met het gebruik van een Google formulier.

De tweede reden is veelal de angst om te laat te zijn:

  • De bubble is voorbij

Misschien geloof je dat de online training bubble voorbij is. Dat de grote hoos al geweest is. Dat je er nu niet meer op kunt meeliften en dat alleen de grote goeroe’s hier goed mee verdienen. Als ik je nu vertel dat ik meerdere cursisten heb op diverse en de meest verrassende onderwerpen een online training hebben die tonnen hebben opgeleverd? Op vlak van relaties, scheve tenen, leiderschapstrainingen en creativiteit?

​Volgens Thuiswinkel moni​tor stegen de Online bestedingen in het eerste half jaar van 2018 met 11% naar € 11,83 miljard in Nederland. 77 % was daarvan in het online diensten aandeel.  

Mogelijk denk je hier direct achteraan: “Nou dat bestaat dan óók al dan is mijn kans hierop verkeken!

Weet dan dat het alleen maar een goed teken is dat er online trainingen bestaan op dat gebied. Er is dus markt voor! Mensen zullen voor jou kiezen vanwege jouw unieke aanpak, zienswijze, stem, aantrekkingskracht.

En de derde gaat over vertrouwen

  • Je gelooft niet dat het de meeste waarde biedt voor je klant

    Eigenlijk hoort deze een beetje bij reden nummer één. Alleen geloof je het zelf nu nog niet dat je zo de meeste waarde kan bieden aan je klant. Het gemak voor de klant is groot omdat ze op ieder moment kunnen inloggen en aan de slag kunnen gaan met jouw materie. De informatie beklijft beter omdat er meer herhaling is, het blijft zeker beter hangen dan na de informatie één keer te hebben gehoord tijdens een eendaagse training of presentatie

De vierde over je eigen mening over het online trainen

  • Je vindt diep van binnen dat je maatwerk moet leveren en bent bang dat je je persoonlijke touch kwijt raakt bij online te gaan werken

Online trainingen kunnen ook heel persoonlijk worden door er elementen aan toe te voegen naar ​de behoefte van je klant.

Een online training hoeft geen eenheidsworst te worden. Zorg er dus voor dat je je training in diverse varianten aanbiedt;  Zo wordt het werken met een groep financieel aantrekkelijk en/ of kan je klant de service erbij krijgen waar ze behoefte aan hebben.

En waar je cursisten écht resultaat mee behalen: in een online omgeving die klantvriendelijk en professioneel is ingericht.

Ga voor kwaliteit, ga voor wat goed is voor je klant. Dan komt jouw winst vanzelf.

Hoe kun je dat nu doen:

Maak 1 basisvariant en voeg daar onderdelen aan toe waardoor je klant meer ‘ontzorgt’ en begeleidt wordt dat wordt dan je tweede pakket. En weet dat er ook altijd mensen zijn die het beste van het beste willen daar kun je eventueel 1 op 1 begeleiding aan toevoegen.

En de vijfde reden vind ik best begrijpelijk en daar kunnen we wat aan doen!

  • Je vindt het allemaal te overweldigend dat uitdenken en het maken van een online training

Kan het op je website of moet het helemaal apart hoor ik vaak...Video maken, (…) oké wat moet dat moet….waar maak je het dan mee?
maar waar maak je die mee en hoe lang mogen je lessen eigenlijk zijn?

En hoe bouw je zo’n training nu eigenlijk op?

En het verkoopstuk hoe pak je dat aan?

Je ziet er bijna sterretjes van maar hebt toch echt het idee dat je er echt wat mee wilt en naarmate het langer duurt er gewoon echt graag iets mee moet.

Herken je dit?

En dat is dan ook te veel om in dit blog verder uit te werken. Daarom wil ik je uitnodigen voor de Quickstart van je online training. Een live workshop voor een kleine groep ondernemers  die dromen van een online training en die heldere stappen en goed geld willen verdienen met hun kennis.  (max ​12 personen)

De investering is slechts 35 euro ex btw.

​Dit is hoe je de kennis kunt laten beklijven

Dit is hoe je zelf niet meer eindeloos repeteert

Dit is hoe je direct de diepte in kunt gaan met je klant.

Read More
Online cursus maken

Ik ben nu blij dat ik een mislukte danseres ben.

Ik vertel je graag over een bijzondere ontmoeting die ik had vorige week. Ik ontmoette namelijk een oud klasgenootje en dit bracht heel wat naar boven. Ik hoop dat dit je helpt wanneer je tegen een uitdaging aanloopt of wat hindernissen tegenkomt...

“Ik bewonder jou om je pitbull mentaliteit”, zei Neelienke me vorige week. “Ik stond achter je bij Klassiek Ballet (we zaten samen op de Dansacademie) en we konden er geen moer van volgens de docenten.

We gaven niet op!

Zelfs op zaterdag namen we extra lessen Tap en Klassiek Ballet onder de beledigingen van de dansdocenten door. Ja, hier staat niet per ongeluk beledigingen. Het waren echt beledigingen en prikkende vingers.

“Jij bent tenminste nog musicalster geworden” gaf ik haar mee. Hoewel we zo hard hadden gewerkt werden we aan het einde van het eerste jaar, allebei van school getrapt.

Wat was het leuk Neelienke weer te zien. Inmiddels is ze trainster in NLP-technieken aan leidinggevenden.

Toen waren we achttien jaar en jaagden we onze dromen na.

Jaag ook jouw dromen na en volg mijn Masterclass Online Training Creatieplan.

Mijn dromen veranderden en de hare ook.

“Ik ben nu wel blij dat ik een mislukte danseres ben” grapte ik. Anders was ik nooit dit gaan doen.

Maar dat waren pittige tijden. Zo’n teleurstelling is groot. Ik ben met groot verliesgevoel naar Frankrijk gegaan om op een camping te werken. Daarna Frans gaan studeren en me van daaruit in Online Marketing en PR te specialiseren.

Maar die zelfdiscipline, dat zelfleiderschap en ergens compleet voor gáándat hebben we nog steeds gemeen.

Zij heeft er plezier in een pittig team aan managers te leren hun team te leiden. En ik sta voor het resultaat van mijn cursisten. Of dat nu een arts is, een coach of een couturier.

En dan… ook al haal je alles uit de kast, het wordt heus niet altijd een direct succes voor hen. Laat ik daar eerlijk in zijn. Er zijn verschillende cursisten die tonnen omzetten met hun online trainingen. En er zijn er die er 1 of 2 verkopen.

Er zijn er ook die hun online training niet afmaken.

En daar baal ik dan vreselijk van. Dan zit ik ook in de knoop met mezelf en met hen.

Waarom zet je nu niet even doooohoooor” zeg ik dan.

“Waarom wilde je het ook alweer? Meer tijd, meer omzet, verkopen terwijl jij in een campertje door Frankrijk toert. En hop…. Daar gaan ze weer. EVEN.

Tot afleiding nadert of uitdagingen zich aandienen.

We zijn niet allemaal uit hetzelfde hout gesneden. Dat begrijp ik ook. Maar je begrijpt, ik geef niet op. Mijn cursisten ook niet.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je door de waan van de dag (of prikkende vingers en beledigingen) je waarom niet uitzet?

“If your why is big enough the how is easy”.

Wat mij destijds hielp is, kijken naar top tappers zoals Pia Zadora of een videotape met FAME.

Zo’n danseres wilde ik worden. Ik ben altijd blijven dansen trouwens, ik heb het nooit echt opgegeven.

Wat helpt mij nu en wat kan jou helpen?

Wat mij nu helpt als ik het niet zie zitten op een ochtend is het oproepen van mijn waarom.

Ik heb een paar uitdagende doelen uitgeschreven voor volgend jaar. Ik heb er afbeeldingen bij gezocht en op mijn whiteboard gehangen.

Een dagje minder zin?

Dan kijk ik naar de foto van Thailand waar ik weer heen wil. Of het jeugdkamp dat ik wil sponsoren volgend jaar. Of ik denk aan mijn cursisten die er een geweldig succes van hebben gemaakt. 

Of…. Nou ja. Het gaat niet om mijn waarom.


Weet jij wat 
jouw waarom is?

Waarom wil je een succes van je bedrijf maken?

Wat maakt dat mogelijk voor je partner, je gezin, je kinderen, je familie?

Heb je dan al eens overwogen om repeterende klussen te clusteren in een online leeromgeving?

Zodat je wat minder jezelf hoeft te herhalen en die tijd ‘echt vrij krijgt’. We willen allemaal wel een stukje passief inkomen. Dit is dat al in een kleine vorm.

Alles is mogelijk.

En zou je er een gigantisch succes van willen maken?

Hoe zou dat voor je zijn?

Wat zou dat voor je gezin betekenen?

Heb je plannen om een online training te maken?

Zullen we er dan direct een daverend succes van maken?

Het Online Training Creatieplan kan je hier direct mee helpen! 

We doorlopen samen de 5 cruciale fasen van de ontwikkeling van je online training. Leer van de successen van mijn cursisten en modelleer wat werkt. Doe gratis mee aan de live online masterclass. Donderdagavond of vrijdagochtend!

Ik zie je graag dan! 

Gratis online masterclass  Het Online Training Creatieplan

We doorlopen samen het Online Training Creatieplan: de 5 cruciale fases die je van start
tot lancering doorloopt voor een winstgevende online training

  • ​Hoe jij er voor kan zorgen dat je online training écht een succes wordt.
  • ​Hoe je ervoor zorgt dat je binnen 3 maanden omzet draait
    uit je online training
  • Welke werkvormen je kunt gebruiken en hoe je je cursist bij de les houdt
  • check
    Hoe je laaiend enthousiaste cursisten krijgt.​

Doe live mee vanaf je pc/ laptop, meld je hier aan

Ontvang de tweewekelijkse waardevolle e-mails over online ondernemen en kies een datum:

Read More
Online cursus maken

Membership site of een online training

​Waar begin je mee? En is het sowieso een goed idee?

Een Membership aanbieden of een online training? Waar begin je mee?

Tijdens de workshop "je online training maken" kreeg ik de vraag van een deelnemer die helemaal warm was gelopen voor het membership principe.  Waar zou ze mee starten en is een membership sowieso een goed idee? 

Wat is een membership site?

Als member betaal je maandelijks een bedrag aan de online trainer in ruil voor toegang tot alle kennis die er in het online platform staat.

De investering wordt jaarlijks of maandelijks van de rekening geïncasseerd en de member behoudt toegang tot alle content tot wederopzegging.

​Financieel succesvolle membership site

Aangezien ik in 2017 een financieel succesvolle membership site had wilde ik natuurlijk graag mijn ervaringen met haar delen. Mijn ervaringen met het bouwen en hebben van een membership site deel ik ook graag met jou.

Daarbij deel ik in dit blog ook waarom ik zelf niet geloof in het hebben van een membership site. Ik vind het niet de meest waardevolle manier om mijn klant verder te helpen.

Terug naar 2017. Ik kende destijds een zeer succesvolle ondernemer op dit vlak. Technisch gezien zou ik het zo op orde hebben dus het leek mij ook wel wat. Ik had zoveel kennis en wie wilde er nu geen succesvolle online business opzetten? Ik polste het idee onder mijn klanten via een enquête (ook altijd een goed idee) en de reacties waren enthousiast.

Onderzoek

Ik deed wat onderzoek naar de juiste betaaltools en de mogelijkheden om lid te kunnen blijven totdat je zelf als member aangaf dat je op wilde zeggen en verder geen toegang meer wilde. Ik koppelde alles aan elkaar, (Woocommerce subscriptions, betaling met Woocommerce, Mollie voor de incasso’s ) en ik maakte de nieuwe content. En ik bleef nieuwe content maken. Heerlijk!

Als online trainer kan je mij ook niet blijer maken dan met content creatie.

Een paar mailtjes later was de membership al aardig gevuld en op het piekmoment zaten er 80 cursisten in. Dat kwam neer op een terugkerend bedrag van meer dan 3000 euro per maand dus op zich geen slechte deal, toch?

Op zich was het logisch dat het liep want ik had al heel veel klanten op andere manieren geholpen en deze membership was voor 27 euro een makkelijke en laagdrempelige instapper.

Omdat ik ook geloof in het geven van ondersteuning, opende ik een Facebook groep en organiseerde ik elke twee weken een Q en A waar de members vragen konden stellen.

Omdat ik de deelnemers betrokken wilde houden stuurde ik automatische e-mails die ze door de content leidde.

En toch.

Gaandeweg voelde deze Online Bizz School als een blok aan mijn bedrijf.

Want er gebeurde gewoon niets.

Het was er DOODSTIL!

Ik zat vaak alleen in de vraag en antwoord calls. De cursisten hadden me gewoon 1 op 1 vragen kunnen stellen en gebruik kunnen maken van een mega VIP uurtje. Maar keer op keer was er geen kip. En natuurlijk was iedereen uitgenodigd via e-mail.

Het was een gedoe met de automatische incasso’s. Storneringen, uitstel vragen, willen pauzeren in de vakanties. Mijn toenmalige VA had er een dagtaak aan.

Toegang zolang je betaald is blijkbaar ook een onbekend begrip, bij opzegging werd er vaak gevraagd of ze nog wel toegang hielden. Ik kan er nu om lachen hoor, als je iets niet probeert weet je natuurlijk ook niet hoe het voor je kan werken.

En het werkte niet voor mij.

En toen viel het kwartje. Sterker nog, de euro.

Ik was mijn plezier erin verloren ​vooral doordat er zo weinig commitment was​. Ik stond er niet langer achter. Ik vond echt dat er te veel waardevolle content in stond en in verhouding er te weinig mee gedaan werd.

In mijn online trainingen gebeurden namelijk hele andere dingen:

In de Online Succes Academie Facebook groep werden successen gedeeld en vriendschappen gelegd voor het leven. Voor we de Q en A op starten hebben we de vragen van iedereen ontvangen. Sowieso een tip om dit uit te vragen voor aanvang van de sessie omdat je cursisten dan goed nadenken over de materie.

Een doel

Er is iets waar we naartoe werken.

Een stip in de horizon: dé online training.

En wat we merken is dat vooral de reis naar het einde van het traject ontzettend bijzonder is.

Obstakels worden overwonnen en lef gecreëerd, de cursisten komen uit hun comfortzone en zijn geweldig trots op zichzelf met alles wat ze in die tijd hebben geleerd en hoe ze zijn gegroeid.

En als bonus hebben ze óók nog die online training gemaakt.

Ik zeg niet dat het voor geen enkele markt werkt, want er zijn voorbeelden te over waarin dit principe wel voor werkt.

Noem de ​Haakclub bijvoorbeeld, of de membership site van Maartje Koper.

Mijn advies zou zijn: Start sowieso eerst met het ervaring opdoen als online trainer voordat je een membership site start.

En al heb je veel ervaring als online trainer dat is geen garantie voor succes. Financieel misschien wel maar wellicht niet volgens jouw maatstaven.

Je leert enorm veel van het online werken met mensen en als zij het fijn vinden van je te leren en een vervolgstap is dan makkelijk gemaakt. Als je het wilt.

Voordelen

Je kunt ongelimiteerd opschalen, je kunt zoveel content maken als dat je wil. Je kunt er zaken aan toevoegen om het membership gevoel te creëren. Een live dag, een Facebookgroep. Exclusieve deals en bonussen speciaal voor je members. Kortingen voor andere programma’s.

Nadelen

​Minder commitment omdat het om een lagere investering gaat. Als cursist krijg je in een keer toegang tot heel veel content en dan zie je door de bomen het bos niet meer. Er wordt niet echt naar een doel gewerkt en het hele concept is te vrijblijvend.


Het werkt beter om je klanten door de content heen te begeleiden en een vaststaand einddoel te kiezen.

Je bent nu voorzien van alle pro’s en con’s...

Wil je starten bij het begin?
De reis ontdekken, doe dan mee ​

Dan wil ik je uitnodigen voor de Quickstart van je online training. Een live workshop voor een kleine groep ondernemers  die dromen van een online training of blended learning en die heldere stappen en goed geld willen verdienen met hun kennis.  (Er kunnen max 25 personen deelnemen en ​tegenwoordig slaap ik de hele week als een roosje voor ik voor zo'n fijne groep deelnemers sta 

De investering is slechts 35 euro ex btw.

​Dit is hoe je de kennis kunt laten beklijven

Dit is hoe je zelf niet meer eindeloos repeteert

Dit is hoe je direct de diepte in kunt gaan met je klant.

En dit is hoe je een ongelimiteerd aantal klanten kunt helpen in minder tijd.


Read More