Category Archives for "Internet marketing"

Perfectionisme is funest in ondernemerschap

Eén van mijn klanten begeleidt ambitieuze vrouwen die last hebben van hun perfectionisme.

Aangezien perfectionisme in het ondernemerschap funest is omdat je maar achter je eigen staart aan blijft rennen, moedig ik elke ondernemer aan hier eens goed naar te kijken. Waar het vandaan komt, en hoe het je tegenhoudt in het bereiken van je succes.

Vroeger meldde ik vaak, voordat ik mijn aanbod deed in een webinar dat wanneer je erg perfectionistisch bent ingesteld, we beter niet kunnen samenwerken. 

Ik zei dit omdat het traject anders een HEL zou worden. Soms glipte er een perfectionist doorheen en werd het voor ons beiden geen feest.

Als 'no-excuses coach', zie ik  namelijk dat het oppoetsen en opfluffen als vermijdend gedrag.  Natuurlijk ga je voor kwaliteit en goed, alleen is het kleuren binnen de lijntjes niet wat tot het beste resultaat leidt.


Want of we het nu hebben over het maken van een online trainingen. Iets dat nooit af is omdat je altijd komt tot voortschrijdend inzicht doordat je eigen kennis groeit of omdat je waardevolle toepasbare feedback krijgt van een klant, of het maken van je weggever of je funnel. Je kunt hier eindeloos lang mee bezig zijn of gebruik maken van de beschikbare tijd die je hier voor reserveert.  Een blog schrijven? Dit mag 45 minuten duren op dag 1. Op dag 2 tweak je je blog en publiceer je deze. Zo zet je stappen en ga je door.

Move before you are ready

Mijn motto - overgenomen van mijn coach- is “move before you are ready” . Gaandeweg wordt het alleen maar beter. Je inzichten zullen tussentijds door voortschrijdend inzicht wijzigen en je content, blog, video, website of funnel of waar je dan ook mee wacht om in de picture te zetten op aan passen.

Nu ben ik verre van een perfectionist als creatief online marketing strateeg. Je zou het hier af en toe eens moeten zien. Maar in een creatieve outburst kom je tot de meest briljante vondsten. 

Toch grijpt het mij ook wel eens naar de keel als ik bijvoorbeeld voor Tony aan begeleiden ben tijdens een event. 

De hoeveelheid video’s die je last minute nog moet bekijken en manuals met honderden pagina's die je mag  doornemen vragen enige tijd last minute. (Middernacht US timezone) 

En dan wil je het zo goed mogelijk doen.

Geen fouten maken. Wat mijn trainer mij daar leerde was: 'bereid je voor, en luister en kijk goed en luister dan naar je  hart. Ga niet alles overdenken, je hart weet het antwoord.'

En dat helpt. Altijd. 

Imperfect action beats perfect inaction every time

Hoe kom je tot resultaat zonder uitstel 

1. Stel een doel en definieer een datum
2. Plan mijlpalen in je agenda in
3. Visualiseer hoe je je voelt bij het behalen van je doel. Hoe ziet het eruit? Wat zeg je, wie zijn er bij hoe kijken en voelen zij zich
4. Vier elke mijlpaal en herinner op opnieuw dat om progressie gaat voor perfectie
5. Je mag absoluut van gedachte veranderen en je aanpak wijzigen, accepteer alleen geen uitstelgedrag omdat je het spannend vindt.
 
Daar zit je groei en ligt het goud.


Dit ENE ding maakt het verschil

Doodmoe was ik tijdens één van de events waar ik 16 uur achtereen aan het co-coachen was. Niet zo heel verwonderlijk aangezien het ook nog eens in de Amerikaanse tijdzone was.

Ik hopte van scherm naar scherm en ik kon soms mijn ogen amper open houden.

Wilskracht was niet meer genoeg. Ik had ook tig handleidingen tot mijn beschikking en ja, ik wilde het natuurlijk GOED doen.

Maar wat was eigenlijk GOED? De twijfel sloeg enorm toe.

Toen had ik een gesprek met mijn Tony Robbins trainer en hij ging hierop in. Als je goed bent voorbereid is het heus voldoende om ‘on the fly’ te werken zei hij.

Dat voelt minder zwaar en je wéét het allemaal. Je doet het goed en als je vragen hebt, ik zit 1 berichtje van je verwijderd.

Het gaf mij vertrouwen.

Dus huppekée. Het was een stuk minder zwaar om inderdaad te vertrouwen op mijn eigen wijsheid. En inderdaad binnen een paar tellen had ik antwoord op een vraag die ik even wilde doorspreken.

Hoe zou het voor jou zijn als je mij een week onder de knop zou hebben om je te laten groeien met je online bedrijf?

Want misschien herken je zo'n situatie wel in je bedrijf

Je overdenkt.

Je loopt rondjes achter je eigen staart en doet alles maar in je uppie in de HOOP dat het goed uitpakt.

Je weet alleen ook niet niet heel goed waar je het aan moet refereren.

Want wat is nu eigenlijk een ‘goed’ aantal likes of reacties op je berichten op Social Media.

Aan wie vraag je dat nu?

En hoe kom je nu aan content. Maar wel dan content waardoor je klanten krijgt want nou ja, dat netwerken doen we ook alleen maar online momenteel.

Je mag ook nog wel eens extra opvallen want de concurrentie online wordt ook alleen maar groter.

Dus hoe wat zet je nu in je salesfunnel waardoor jouw ideale klant denkt:  ‘hé bij háár moet ik zijn?‘ 

Het ENE ding wat is dat dat, zul je je afvragen.

Lieve lezer: dat ENE ding is dat je het niet alleen hoeft te doen.

Want in je eentje ga je piekeren en in je eentje kom je niet tot het optimale resultaat. Je hebt mogelijk geen idee wat goed is en wat werkt.

Een grote geruststelling is dan ook: dit is te leren!

In je uppie kun je compleet de verkeerde kant op hollen als we het hebben over het bouwen van een online business.

En....dat hebben van een online business is een blijvertje! Zonder online business geen online klanten.

Hier zijn enkele van de manieren waarop je dat ENE ding kunt masteren

● Zoek gelijkgestemde ondernemers en nog beter een rolmodel. Iemand die al heeft bereikt wat jij wilt bereiken. Volg deze persoon op de voet.

● Vertrouw op je innerlijke wijsheid maar pas na een gedegen studie van content die je brengt waar je naartoe wilt. Je kunt je niet een weg mediteren in een salesfunnel. (niet lullig bedoeld en misschien helpt het er een beetje bij ter optimalisatie)

●Potentie: you lose what you don’t use: dus ga kom handen uit de mouwen en samen wordt je groter dan jezelf.


hoe bepaal je de prijs voor je online training?

hoe-bepaal-ik-de-prijs-voor-mijn-online-training.jpg

Hoe bepaal ik de prijs van mijn online training?

Vorige keer hadden we het over de lengte van je lessen. Een van de grootste vraagstukken van mijn cursisten is altijd….

Wat mag mijn online training gaan kosten.

Aangenomen wordt dat dat dan minder moet zijn dan het offline traject ….

En daar gaat het vaak al mis want:

Als je lessen één keer aangereikt krijgt en na 3 dagen 30 % vergeten bent van de content of als je de lessen kan herhalen omdat je in een andere fase zit van je persoonlijke ontwikkeling of van je ondernemerschap: wat werkt dan krachtiger denk je?

Precies. Het laatste dus.

En dat krijg je voor elkaar met online lessen. En dus mag je online training minimaal dezelfde prijs krijgen als je offline traject. 

Prijs bepalen

Waar gaat het om bij het bepalen van je prijs?

hoe-bepaal-ik-de-prijs-voor-mijn-online-training.jpg

Het gaat om het resultaat dat je levert en het hoeft niet gekoppeld te zijn aan het aantal uren dat jij erin steekt om het te maken.

Want die ene online training die kan jou…. ontzettend veel omzet opleveren.  

Mijn online trainingen hebben mij al meer dan een miljoen aan omzet opgeleverd sinds 2014!

​Waar het om gaat ​is het resultaat dat je levert: want wat is het precies waar het om draait en  wat betekent dat voor je klant.

​Daar baseer je je prijs op. Want dat is de reden dat mensen bij je zullen kopen.

  • ​wat betekent dit voor het gezin
  • wat betekent dit voor haar geluksgevoel
  • ​​wat betekent dit voor haar gezondheid,
  • ​voor het perspectief in haar carrière,
  • voor haar bedrijf.

Kijk niet naar je concurrent

Soms hoor ik mensen advies geven om naar de concurrent te kijken om te zien wat zij vragen maar: Niet de concurrent bepaalt de prijs!

Je weet niet wat of de​ training het resultaat levert dat het biedt.

Je weet ook niet of je concurrent verdient aan de training of verlies draait, wat de winst is en of er goed is nagedacht over de prijsstelling.

Dus het brengt je nagenoeg NIETS, behalve dan misschien een raar gevoel. Ik vaar er zelf niet wel bij, ik wil niet beïnvloed worden door ideeën van anderen en dat brengt mij toch wat in de war.

​Je kunt rekening houden met psychologische prijzen.

Want voel eens in?

€ 1.999 voelt aanmerkelijk goedkoper dan € 2.010

Klopt dat bij jou ook?

Daarom kun je in sommige gevallen beter kiezen voor een bedrag dat over de duizend gaat dan er onder terwijl het uiteindelijk niet meer oplevert.

En dan heeft het cijfer 7 ook nog eens iets magisch. Voor veel mensen is het cijfer 7 een geluksgetal. Daarom wordt het vaak gebruikt, daarnaast schijnt kooplust opwekkend te zijn. € 1.997 zou aantrekkelijker zijn dan € 1.999.

En dan als laatste:

Het moet goed VOELEN.

Je moet de prijs kunnen dragen. Als je voelt dat je keel dichtknijpt als je het bedrag vraagt  dan kun je het dus nog niet dragen.

Je kunt beter iets lager inzetten en veel goede ervaringen opdoen met klanten en geleidelijk aan je prijs verhogen dan ineens veel te hoog inzetten en geen klanten helpen.  Juist het helpen van die eerste klanten helpt je met het krijgen van vertrouwen in je online training.

En als je na een tijdje het gevoel hebt, dat het belachelijk is wat je deelt en de resultaten zijn goed, dan ga je gewoon je prijs verhogen.


Best een ding misschien, zo'n online training maken ​.

En daar wil ik je bij helpen. Want op 13 mei a.s en 15 mei a.s.geef ik het gratis webinar het Online training creatieplan. Doe je mee? Schrijf je hieronder dan in:

Selecteer een sessie
Door u te registreren voor dit evenement gaat u akkoord met deze algemene voorwaarden.

'Het Online Training Creatieplan'
​in 3 maanden (waarom niet in 2 weken!) je online training mét klanten erin!

Hoe lang mogen mijn online lessen duren?

hoe lang online lessen

Wat ik vaak hoor van mijn cursisten is bijvoorbeeld:

Als mijn modules xyz lang zijn ​ kan ik dan​ xyz prijs daarvoor vragen?

En hoe lang mogen mijn lessen zijn?

Mijn vraag is dan: "stel dat ik zou stotteren, en jij kon het mij in 20 minuten afleren, zou het mij dan minder waard zijn of meer waard dan dat je mij dat in een 6 maanden cursus leert?"

Hoe lang heb je nodig om iets uit te leggen?

Hoe lang mogen mijn online lessen duren

En is het van grotere waarde als het langer duurt?

Het is nog onwetendheid en logisch dat je met deze vraag worstelt. Dat-ie gesteld wordt heeft ook te maken met iets anders.

Het wankele vertrouwen dat je mogelijk nog hebt in je uitgedachte idee voor je online training. En dat je last hebt van dat wiebelige gedoe is ook heel logisch. Je hebt waarschijnlijk nog nooit een online training gemaakt en vraagt je af:

Werkt het hoe ik het voor ogen hebt?

De afgelopen weken hield ik tientallen ‘tekentafelsessies’ met mijn cursisten waarin ik feedback gaf op wat het echte probleem was van de ideale klant. Als dat helder was, en nog wat zaken gingen we over op het schrijven van de blauwdruk van de training.  Waarin ik dan bijvoorbeeld las dat de cursist dacht dat het echte probleem van de fictieve Sylvia was: geen overzicht hebben.  En waar we door dieper op de materie in te zoemen uitkwamen op: geen zelfvertrouwen hebben waardoor alles uitgesteld werd. Waardoor Sylvia absoluut geen vervulling krijgt uit het huidige leven. En diep ongelukkig is. Waardoor er ook veel ruzie in huis is, ze zichzelf dagelijks naar beneden haalt. En ze aanhikt tegen de volgende dag.

En dat is toch iets heel anders dan geen overzicht hebben.

De kern van het probleem

Als jij heel helder hebt wat het echte probleem is van je ideale klant kun je daar ook sneller tot de kern komen. Tot wat nodig is, welke vaardigheden je cursist nodig heeft om het vertrouwen in zichzelf terug te krijgen.

Je hoort mij dus nog steeds niets zeggen over een minimale lengte van een les. Wat wel belangrijk is: onderzoeken:

  • Wat er echt mankeert
  • Wat het verlangen is
  • Wat er nodig is daar te komen en…
  •  Hoe je cursist het zich eigen kan maken.

Een video luisteren over vergroten van je zelfvertrouwen is een ding.
Er eenmalig een oefening voor doen een tweede.

Maar hoe krijg je het er in?

Zodat het ​je cursist bijblijft?

Het mag een gewoonte worden en dus mag je op zoek gaan naar manieren hoe je een gewoonte krijgt in iets dat mensen zich al 30 jaar aandoen.

En dat hoeft niet een video te zijn van 1,5 uur.

Het gaat om het totaal pakket:

-De kennis die je overdraagt

-Hoe je cursist het toepast op de eigen situatie

-Hoe het beklijft


zo voorkom je omzet terugval deze maand

Ben je het hele corona gebeuren ook beu?
De complot-theorieën, het monotone opsomming van het aantal nieuwe gevallen elke dag?

Het beperken van je vrijheid?

Misschien de terugval in je omzet misschien omdat je in een 'wachtstand'  bent gaan staan?

De uuuhhhh sleur van thuiswerken?

Dit kan je doen zodat je sterker uit deze periode kunt komen. Mogelijk ben je het gevoel van zekerheid kwijt en iedereen heeft dit gevoel van zekerheid en een meer of mindere mate van regie nodig, En als dat allemaal wordt afgenomen en je weet niet wanneer het ooit ophoudt. Wanneer het ooit verandert, dan voel je je rusteloos en gefrustreerd. 

En misschien wordt het allemaal nooit meer normaal. Niet het normaal dat we kennen in elk geval.

Dus hou een open mind.

Ga op zoek naar wat wél mogelijk is. Wees geen Kodak; zij dachten dat het nooit wat werd met digitale fotografie....

Wat je nu door de quarantaine periode kan helpen is:

Goed eten: volgens de 80/20 regel. Driekwart groente op je bord, groene smoothie erbij -doe ik 3 keer per dag- en wat substantieels erbij. En af en toe een moorkop of chocola. Dat is dan die 20 % regel. 🙂 

In beweging blijven: ga de hond extra uitlaten. Ga fietsen, hardlopen, zumba dansen. Blijf fit en blijf gezond. Ga nieuwe dingen leren, ga Frans leren, of harp spelen, feed your mind!

Blijf in beweging met je bedrijf:  Als ondernemer weet je dat je goede omzet draait in februari-april, juni, start juli en dan weer in september. Dat er dus gaten zijn in januari, mei en augustus. En daar anticipeer je dan op in je planning. Meestal.  Net zo goed is het niet gezegd dat er een gat valt in mei want de meivakantie is in elk geval al in de soep gedraaid. 
Dus maak gewoon je planning alsof het een normale goede maand zal zijn.

Geef je live workshops? Organiseer het dan nu via ZOOM. 
Ga je normaal netwerken om nieuwe klanten te vinden? Ga webinars geven en laat je verbazen wat er dan allemaal mogelijk is in aantallen nieuwe klanten. 

Blijf in verbinding met je missie: mogelijk hebben je klanten je nu nog harder nodig dan ooit dus ga ze helpen!  Iedereen zit verveeld thuis, wil wat DOEN. En dan het liefst iets waarvan ze zelf beter worden, en groeien, waar ze de regie weer terug mee krijgen en een stukje zekerheid.

Ga ze helpen. 

Wat is het doel van je salesfunnel?

1 / 1 – het doel van je salesfunnel

Onlangs had ik een VIPdag met een klant en we namen daarin haar funnel door en haar webinar. Super om samen te doen!

Ik legde haar uit wat het principe was van haar funnel*; het opbouwen van de Know Like en Trust factor en telkens een stapje verder te komen richting ….

Ja, waarnaar toe eigenlijk?

Dat was dus de grote vraag in dit geheel.

Een goede salesfunnel leidt je prospect door het sturen van begeleidende mails en video’s naar je aanbod.  Je lezers worden steeds warmer en meer geïnteresseerd in je aanbod door wat je in je mails en video’s deelt.)

Wat ik heel vaak zie gebeuren of als ik in funnels word meegenomen is dat het een kabbelend verhaal zonder einde is.

Of in sommige gevallen zelfs een soort van libelle verhaal zonder einde. Want omdat veel mensen niet weten wát ze dan in de funnels kunnen opnemen, gaat het zeer traag of helemaal niet naar een aanbod.

Mensen moeten je leren kennen
Als we het hebben over de Like factor is een vleugje Libelle*, een persoonlijke stuk,  zeker goed om op te nemen in je teksten. 
*Of een vleugje Linda of Happinez: het ligt er natuurlijk geheel aan wie je ideale klant is.

En net zoals dat in een webinar het geval is, waarin mensen jou ook beter moeten leren kennen, is de kans ook heel groot dat mensen denken, wat een geklets.
Daar heb ik niets mee.

Ook in een funnel heb je maar een korte tijd om een goede indruk achter te laten.
En die goede indruk laat je achter door marktgestuurd te gaan denken.

Denk aan de hoop en dromen van je klanten, luister naar hun frustraties en HELP ze.
Giet het verhaal dat je wilt vertellen in een les, laat ze voelen dat het over hén gaat.

Help ze door ook een reikende hand aan te bieden door ze een stukje op weg te helpen en door bijvoorbeeld door een 1 op 1 gesprek aan te bieden of ze te leiden naar een webinar waar je je aanbod in doet of een training.

Hoe je zo'n funnel uitschrijft gaat eigenlijk ook net als zoals je dat bij een webinar doet: je start met het einde in gedachten (start with the end in mind) en gaat dan terugwerken naar het begin.

Prikkel, daag uit, engage, entertain en nodig uit.

Dan krijg je klanten dankzij je funnel.

​Helpt dit? Heb je een vraag hierover? ​Laat het gerust weten, ik hoor het graag!

>