Cool. Chic. Classy.
Veel mensen vinden sliders cool. Maar een “coole” website, levert je niet persé klanten op. En zorgt dus ook niet voor meer omzet. En laat dat nu wel exact de reden zijn waarom je dat ding destijds hebt laten bouwen. Dus zijn die sliders nu verstandig?
Eerder schreef ik je dat je je niet moet laten verleiden tot verschrikkelijk mooie websites. Mooi is subjectief…. en bijna nooit effectief!
In dit blog geef ik je 4 redenen waarom je niet moet kiezen voor een slider.
Mensen willen vaak een slider omdat ze niet kunnen bepalen waar de homepage nu écht over moet gaan, wat het hoofddoel is. Dus kiezen ze voor meerdere doelen met bijbehorende sliders. Een beetje ‘van alles wat’ zeg maar waardoor je uiteindelijk van nergens iets van hebt. En dus geen enkele van je doelen uiteindelijk gehaald zal worden.
Een slider leidt af. Met name als er ook nog eens zo’n kick effect in zit. Het is statistisch bewezen dat maar 1% van de bezoekers op een slider klikken.
1 %! Weinig effectief dus. Verder neemt de slider in veel gevallen maar liefst 1/3 van de ruimte op de homepage in, gaat daar dus de meeste aandacht naar uit. En dit alles met een rendement van slechts 1%.
Gigantische gemiste kans dus.
Jakob Nielsen (de gebruikersvriendelijkheid goeroe) concludeerde dit na een test met een aantal gebruikers. Het antwoord op zijn vraag was op de eerste slider te zien. Geen van de respondenten wist het antwoord. Websitebezoekers zijn bannerblind geworden; sliders worden genegeerd.
Een glimmende slider bovenaan je pagina duwt de tekstuele inhoud van je website naar beneden. Google kan daardoor moeilijker de échte inhoud van je website zien. Dat waar het om gaat; tekst en content. Eeuwig zonde!
Hebben bovenstaande argumenten je niet overtuigd? Oké, nog eentje dan, speciaal voor de heel erg eigenwijze doe het zelvers….. 😉
Het is lastig om een slider in te bouwen en nog lastiger om er eentje te ontwerpen die qua look, feel, inhoud en formaat ook nog eens exact past op je website.
Je moet het formaat aanpassen. En dan moet je op zoek naar een slider die toont op alle apparaten, die er net zo fris en fruitig uitziet op je mobiel en de Ipad. En dan moet er nog een link op. En bepalen hoe snel of langzaam hij moet wisselen. Het is echt geen makkelijk klusje. En los daarvan, ook nog eens niet effectief. Ik herhaal hem nog één keer………… 🙂
Als je het doel van je homepage hebt bepaalt is dit al vele malen makkelijker te bedenken.
Via je website heb je een eerste ontmoeting met je bezoeker. Vervolgens wil je een langdurige band opbouwen.
Een bezoeker die voor het eerst op jouw website komt zal namelijk zelden direct een dienst van je kopen of je product bestellen. Dat moet groeien.
1. je blogartikelen lezen zodat ze kennis met jou en je expertise kunnen maken
2. zich abonneren op je nieuwsbrief – en die noemen we niet zo, die geven we een hele aantrekkelijke naam: zoals:
“Tips om op en top fit te worden en te blijven”
“Tips om blijvend meer klanten te krijgen via Social Media.”
Wees dus duidelijk door vooraf al te bepalen wat doel en structuur is op je homepage.
Wanneer deze te druk is in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.
Op 1 januari start ‘’de klantmagneet module 2.0”, een training die jou leert hoe je van je website een échte klantmagneet maakt. In deze hands-on cursus zet jij met onze ondersteuning in 8 weken een geweldige website neer.
Zelfs als je a-technisch bent en nu nog geen idee hebt hoe of wat.
Alleen het verlangen hebt om een geweldige website te bouwen. Dat is genoeg, dan ben je op het juiste adres.
Ik help je graag met de opzet van je nieuwe geweldig converterende website.
Neem gerust contact op over de mogelijkheden
En je hoort en leest van alles over de laatste trends. Een slider nodig…. Nee parallax is het helemaal…. Een derde noemt “one-page design”.
Hier komen een aantal tips om valkuilen te herkennen bij de laatste website trends.
Tijdens de oriënterende gesprekken met toekomstige klanten hoor ik vaak:”Ik weet precies wat ik wil.”
“Mijn nieuwe website moet echt een state of the art uitstraling hebben. Het moet sexy worden. Hipper dan hip. Dan weten mijn bezoekers dat ik meega met trends.”
Willen je bezoekers dat weten? Denk ik dan. Het gaat er toch om dat ze snel zien (mannen in 5 seconden en vrouwen in 3) dat jouw aanbod precies is wat zij nodig hebben?
Vorige week las ik met een grote glimlach op mijn gezicht het blog van Aartjan van Erkel. Nee, geen slider gebruiken op je site, was zijn advies. (Hoera! Hij keurt ze af!)
Waarom geen slider?
“Kun jij of kunnen wij ook zo’n website maken als….. “
En de laatste tijd komt het one page design vaak als wens naar boven. Bij een one page design bestaat je website uit één pagina en alle onderdelen van zo´n website staan onder elkaar.
Waarom is een one page design echt een heel slecht idee?
Ziet er modern uit. Ja.
De grote jongens doen het.
Klopt, maar zij kunnen zich een slechtere vindbaarheid veroorloven. Ze staan al bovenaan in de zoekmachines.
Voor jouw vindbaarheid van je website funest. Want….
Laatst mocht ik een website bouwen en toen de website klaar was werd bedacht dat er ook parallax foto’s in moesten komen want ja, dat is hip. 🙁
Wat is dat eigenlijk zo’n parallax foto:
“The parallax effect has been around for years in classic video games, but it became a trend in the web design world relatively recently. This cool effect is now commonly seen as part of the scrolling feature of a web page. It uses multiple backgrounds which seem to move at different speeds to create a sensation of depth (creating a faux-3D effect) and an interesting browsing experience.”
Wachten…wachten….wachten…..
Denk aan foto’s die op de achtergrond scrollen zoals dit:
http://biamar.com.br/#!/a-marca
http://www.manufacturedessai.it/it/
Dit soort websites met fotogebruik, zijn leuk om naar te kijken. Kun jij in 3 of 5 seconden zien of het voor jou is? Het is echt voor een bepaalde branche, niet voor een dienstverlener, coach of trainer.
Inmiddels zijn de bevindingen dat zo’n parallax foto zwaar is… en zwaar is niet goed. Want zwaar zorgt voor wegklikkende bezoekers.
Je website is geen schilderij waar je bezoekers naar turen van … Goh wat leuk doordacht verzonnen.
Dat je het weet…. bij de volgende website of vernieuwing van je website, hou de 3 tot 5 seconden regel in je hoofd en blijf uitgaan van je bezoeker.
Wil je je website beter vindbaar maken?
Ook door inzet van Social Media kun je dit deels voor elkaar krijgen.
Het doel van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk dat je je ideale doelgroep aantrekt.
Spreek de taal van de doelgroep en gebruik hun zoektermen in je teksten.
En inhoudelijk schrijf je je pagina’s op die manier dat je het juiste publiek aan te trekt.
Als je op een prettige manier actief bent op Social Media en mensen de inhoud op prijs stellen, dan willen ze jouw berichten ook best delen.
Als ze dit delen en hun volgers of vrienden klikken dan weer op de links, dan wordt er een seintje gegeven aan de zoekmachines.
In de conceptfase van een evenement of product of dienst:
Vraag je doelgroep hoe zij zouden zoeken naar jouw evenement of dienst:
Ga naar Twitter, een Facebook groep waarin jouw doelgroep vaak zit of Linkedin, Google + en stel de vraag.
Dit werkt tweeledig:
Als ondernemer sta je er niet helemaal alleen voor. In deze tijd van Social Media al helemaal niet. Communiceer en deel je blog, reageer op blogs van anderen wanneer dit relevant is voor jouw doelgroep. Wanneer mensen kunnen reageren via Social Media zoals via Facebook of Google plus, krijg je sneller interactie dan wanneer mensen een account aanmoeten maken op je eigen website.
Noot:
Overmatig verspreiden van links komt de werking niet ten goede. Je wilt natuurlijk niet als ‘spammer’ worden gezien.
Je kunt best een link een aantal malen onder de aandacht brengen, omdat bijvoorbeeld tweets zichzelf snel opvolgen en je wilt deze tonen.
Maar probeer met vervolg berichten wel origineel te zijn om effect te krijgen.
Heb je google analytics geinstalleeerd en heb je een idee hoeveel bezoekers je op je website hebt?
Als je in het dashboard bent en je op realtime klikt, kun je zien wat er op dít moment op je website gebeurd.
Als je kijkt bij verkeersbronnen/ bronnen waar je bezoekers vandaan komen, en via verkeersbronnen overzicht via welke zoekwoorden ze binnenkomen.
Bij inhoud en site-inhoud, welke bezoekers welke pagina’s bekijken en hoe lang.
Plaats voldoende waardevolle inhoud voor je bezoeker, verdiep je erin wáár ze op zoeken.
Om je hier te helpen heb ik een contentplan voor je gemaakt dat je kunt gebruiken om na te denken waar je over kunt schrijven.
Als je een WordPress website hebt, heb je al heel wat streepjes voor. Door blogs te schrijven breidt je je website constant uit. Hang hier relevante categorieën aan en tags en Google waardeert dit nog meer.
Geslacht:
Leeftijd:
Opleidingsniveau:
Huwelijkse staat:
Inkomen:
Hobby:
Hoe gaat hij/zij om met informatie?
Welke websites bekijkt hij/zij?
Hoeveel uur per dag zitten ze op internet?
Lopen ze vooraan qua techniek of juist niet?
Op welke social media kanalen is hij actief?
3. Hoe spreek je de lezer aan? Welke vorm? (Jij/ u vorm)
4. Welke onderwerpen zijn relevant aan de hand van de marketing kalender? Heb je bijvoorbeeld iets gepland, een beurs waar je binnenkort aanwezig bent. Komt er een nieuw product op de markt?
5. Welke onderwerpen zijn er interessant qua seizoen?
6. Last minute: welke actualiteiten kunnen opgenomen worden?
7. Wat zijn de actiematige boodschappen die je kunt toevoegen? Wat moet de bezoeker doen na het lezen van je blog?
8. Welke schrijfstijl wordt er gehanteerd?
9. Wanneer (en hoe vaak) plaats je een artikel?
10. Hoe lang zijn de artikelen?
11. Is er beeldmateriaal nodig, bij welke website ga je dit inkopen?
-shutterstock, Istockphoto, (betaald) SXC.hu, rgbstock.com (gratis)
Maand | Welke onderwerpen zijn relevant aan de hand van de marketing kalender | Seizoensgebonden content | Actiematige content | Last minute content |
Juli | ||||
Augustus | ||||
September | ||||
Oktober | ||||
November | ||||
December |
→Geef richting aan het klikmoment→Label de link→Waarom WordPress sterk is in interne linkbuilding
linkbuilding tool |
Links worden veel gebruikt op website, ook deze kun je optimaliseren.
Een veelgemaakte fout is het gemis aan sturing als de link aan het begin of einde van de alinea staat.
Dus let er op dat je eerst de boodschap vertelt en dan uitnodigt om te klikken.
Een vaag ingeburgerde uitnodiging om te klikken is: klik hier.
Beter is het om label te geven die de lading dekt. Ook voor zoekmachineoptimalisatie doeleinden.
Voorbeeld:
WordPress is bij uitstek geschikt als systeem voor je website onder andere vanwege de linkbuilding mogelijkheden. Klik hier.
Het is beter om dit als volgt:
WordPress is bij uitstek geschikt als systeem voor je website onder andere vanwege de linkbuilding mogelijkheden. →
Binnen WordPress maak je in een blog gebruik van categorieën en tags. Deze items worden clickabele en dus links met de juiste woorden waar je op wilt scoren binnen je website.
Dit soort links vertellen Google waar hij moet zijn voor de informatie over dit onderwerp. In feite doe je zo al aan een stukje interne linkbuilding.
Daarnaast zijn er vele fijne interne linkbuilding plugins geschikt die je hier ook bij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld van Gabriel Goldenberg.
Tips
-een link mag meerdere woorden omvatten
-breek de zin dan halverwege af
-plaats links nooit aan het begin van de tekst
-plaats per alinea maar 1 hyperlink
-pas op met klik hier
-zorg dat het label (onderwerp van de link) terug komt op de bestemmingspagina door deze in de kop terug te laten komen. Ook van belang voor je zoekmachineoptimalisatie!
-komen de hyperlinks vaker in de tekst voor en leiden ze naar de zelfde bestemmingsprogramma, geef ze dan dezelfde labels.
Heb je vragen of zelf tips?
Geef ze hieronder!
Als ondernemer wil je natuurlijk ook lokaal gevonden worden door je doelgroep. Ook dit is onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Als voorbeeld nemen we een psycholoog die in Lisse gevonden wilt worden.
Hoe kun je je lokale zoekmachine optimalisatie te verbeteren?
Aan de achterkant van de website kan je ook het een en ander doen om beter in beeld te komen tussen de lokale (organische) zoekresultaten.
Bovenstaande voorbeeld is niet eens ingevuld, dat zie je doordat er stippels staan aan het einde van de zin. Al scoort deze man best in Lisse, deze omschrijving kan beter:
Psycholoog Praktijk voor gedragstherapie in Lisse, maak een afspraak via de telefoon 0634658799 of email info@…nl
De google Local pagina
In mei 2012 is Google Places omgezet naar Google+ Local.
Google Places was onderdeel van Google Maps en toonde bedrijfsvermeldingen op Google Maps. Google+ Local is ongeveer hetzelfde maar is nu samen gebracht met Google+.
Hoe ga je je aanmelden:
https://maps.google.com/?hl=nl
Vul dit profiel voor 100 % in. Dus parkeermogelijkheden en betaalmogelijkheden neem je ook mee. Je kunt hier ook vragen aan klanten om een recensie achter te laten in je profiel. Je kunt ook video’s toevoegen en foto’s van je producten.
Het adres in Google places / local moet hetzelfde zijn als op je website.
Plaats dit adres op je website bij je contactgegevens maar ook in de footer van je website.
Het telefoonnummer doet hier ook toe.
En verder:
Plaats je website link op relevante websites. In de gratis versie van allebedrijvenin…nl, hotfrog, startpagina’s, een business-club waar je lid van bent of het wijkportaal.
Interessant? Blijf op de hoogte. Schrijf je hieronder in voor updates.
Al meer dan 1200 mensen gingen je voor. Zij ontvingen ook het GRATIS E-book praktische tips voor een geweldige website.
Want wat is het doel van je homepage?
Wil je een langdurige band opbouwen met je lezer omdat ze pas na enkele malen van je te hebben gehoord ze je zullen inschakelen?
Richting geven kun je doen door contrast te gebruiken, beeld te accentueren. Door gebruik te maken van grotere afbeeldingen voor belangrijke onderdelen, en kleine voor de minder belangrijke.
Door kleurgebruik en natuurlijk door tekst (klik hier, lees ook, schrijf je in) en het gebruik van pijlen.
Wees dus duidelijk door vooraf al te bepalen wat de structuur op de homepage wordt.
Wanneer deze te druk is in de hoop dat ze maar ergens op klikken, ga je voorbij aan je doel.
Teken voor jezelf uit op papier, hoe jouw homepage er uit zou moeten komen te zien.
Waar komt de bezoeker binnen en waar leidt je de lezer naar toe?
Logo links |
HEADER Denk aan: wie help je waarmee en wat bereiken ze ermee
|
||
MENU: de pagina’s | |||
CONTENT |
SIDEBAR Ebook + inschrijfformulier nieuwsbrief |
||
Facebook page |
|||
Roterende testimonials van jouw klanten |
|||
Adres
|
Social
|
Link naar laatste blog |
Kleurrijke advertenties, van Google Adsense, bijvoorbeeld, zijn zo ontworpen zodat er op geklikt wordt. Bedenk je vooraf echt of je deze wel nodig hebt. De verdiensten zijn meestal minimaal, kunnen je imago schaden en leiden af van jouw doel.
Waarom heb je deze website opgezet?
Wat belooft de website te leveren?
Hoe ga je dit waarmaken?
Dit artikel is gebaseerd op het boek The Home Page
uit de serie van Sean D’Souza- The Brain Auditor: http://www.psychotactics.com/website-secrets
Ps: met toestemming van Sean!
Heb je weleens gegoogeld op de producten of diensten die je levert aan je klanten?
Stel je voor dat je pantoffels verkoopt. Wat je natuurlijk het liefste zou willen is dat jouw website op pagina 1 staat van Google en dan een beetje bovenaan.
We gaan eens kijken wat er gebeurt:
Ik zie nu dat er 547.000 resultaten zijn. Dat houdt dus in dat er ongeveer 547.000 websites gevonden zijn die over pantoffels. gaan. Wil je met je website op het woord pantoffels gaan scoren, dan wordt het een …. onmogelijke taak.
Echt vergeet het maar. Lees verder
Met de keywordplanner van Google kun je zelf eenvoudig een zoekwoordenonderzoek doen.
Ga op zoek naar die termen die jouw klanten gebruiken met de suggesties die je krijgt uit de zoekwoordenplanner:
Dit kunnen wel heel andere woorden zijn dan je verwacht!
Maak ook gebruik van deze gratis zoekwoordentool,
bekijk hier hoe je dit doet: