Category Archives for "afwijzing overkomen"

De fuik aka de klantenreis

De klantenreis begint

Esther gierde het uit toen ik begon over de klantenreis in mijn webinar.
“Wat een bizarre naam voor een fuik!” typte ze

Ze had geen idee dat wat zij daar schreef, precies was waarom haar business niet stroomt.


In dat ene woord spatte haar overtuiging op marketing & sales er vanaf:

Ik moet 'ze' lokken....

Sales is verkoperig.

Sales is vies.

En dat hele marketing stuk voorafgaand is fake.

Ik denk niet dat het wat wordt met mij en Esther.
Totdat ze besluit er anders naar te kijken of er meer over ontdekt. Hoe het ook kan.
Helemaal uniek en authentiek én werkend als een trein.

Ga je mee op reis?

Een salesfunnel is een selectieproces waarin je ook uitsluit wie geschikt is om met jou te gaan werken.

En gelúkkig vallen er in dat eerste stuk al mensen af.
Want niet iedereen is jouw ideale klant. Je kunt niet een hele bevolkingsgroep in je eentje aantrekken en bedienen.

Ik noem een salesfunnel ook wel de klantenreis omdat we samen op avontuur gaan. En de reis begint met …. Dat gratis digitale cadeautje. De freeby, het e-book, de checklist of iets anders in ruil voor een e-mailadres.

Als die klopt…. Dan zijn we namelijk ready voor de ‘take off”. Het instappen in het vliegtuig ofwel het versturen van de mailtjes die uitsluiten of juist verbinden.
Het vluchtplan is helder, alles werkt even automatisch als op cruise control. Totdat we op de bestemming aankomen.  

Er zijn wat mensen uitgestapt en dat is geen enkel probleem.
Hoort allemaal bij het selectieproces.  
En die bestemming dat is de samenwerking met jou.

En het moet allemaal kloppen anders zitten de reizigers die naar Rusland wilden ineens bij jou daar op het tropische Bonaire.

En het startpunt begint nog eerder dan die weggever.  
Het begint ook voor dat je je aanbod magnetisch aantrekkelijk heb gedefinieerd.
Want juist die weggever is de brug.
Het grotere plaatje, alle juiste vliegwiel onderdelen komen samen tijdens de mini training Creëer jouw weergaloze weggever die ik op 21-25 juni organiseer.


Ook die woest aantrekkelijke titel waardoor jouw weggever 50 % meer wordt aangevraagd en door de juiste mensen!

Ga je mee op reis?

Neem jezelf mee en eventueel een business buddy!


Stagnatie: zo breek je dwars door het obstakel heen

Sinds de Facebook en IOS update heb ik net als vele ondernemers moeite met adverteren en ik baal er van. Ik krijg niet genoeg nieuwe leads binnen. Natuurlijk hou ik mijn oren en ogen open voor oplossingen. Ik ben tenslotte ondernemer.
Liever luisteren? Klik hieronder.

Mijn perspectief hierop veranderde door het volgende:

Het was notabene mijn hondje die me de oplossing aandroeg, ze had een paars boekje uit mijn boekenkast gegapt en at verlekkerd wat van de hoekjes. Ik jaagde haar achterna en werd nieuwsgierig welk boekje ze nu weer te pakken had... 

Het boekje heette "The obstacle is the way'.

Ik startte met lezen en legde het niet meer opzij

In het eerste hoofdstuk ging over de discipline van perceptie, ofwel altijd de gewoonte om altijd de verschillende kanten van een obstakel te bekijken.

Als voorbeeld haalt Ryan Holiday een voorbeeld aan waarin er op een dag over de enige weg naar de stad, waar je brood melk en vlees kon kopen, een rots lag. 

Mensen kwamen van heinde en verre en stuitte teleurgesteld op het rotsblok. Ze duwden wat en porden wat maar er was geen beweging in te krijgen.

De rots bleef liggen.

‘Hé weer geen brood. Jammer, dan maar weer crackers.’ En onverrichter zake gingen ze weer naar huis.

Op een dag kwam er een boer aangereden. Ook hij stuitte op het rotsblok. Hij was het type, waar een wil is, is een weg.  - Echt een ondernemer -.

Waarschijnlijk had hij ook reuze trek in iets van de warme bakker.
Hij nam een slok water en dacht na. Hoe kon hij het rotsblok weg krijgen?

- It’s not the lack of resources, it’s your lack of resourcefulness that stops you -

Hij ging op zoek naar een stok en haalde een paar van zijn paarden uit de stal

Hij vroeg een aantal mensen die nog wat rondhingen bij de rots om samen te werken en toen… rolden ze het rotsblok aan de kant.

Zo zit het natuurlijk ook in het ondernemerschap.

Hoe vaak loop je niet tegen obstakels aan zoals niet werkende Facebook advertenties. Ik hoor van zovelen dat ook bijvoorbeeld hun hele account is bevroren en ze niets meer krijgen aan nieuwe leads.

Het is zo gevaarlijk afhankelijk te zijn van één platform.

Dus vindingrijke ondernemer,  kijk naar andere mogelijkheden!

Ik noem er hier een aantal:

  • Ik organiseer zelf geregeld summits- partneracties waarin je elkaar promoot- tijdens een themaweek en wordt dan ook gevraagd door collega ondernemers. Hierdoor krijg je altijd nieuwe interessante leads, klanten en geweldige samenwerkingen. 
  • Mijn marketingbureau blijft de mogelijkheden onderzoeken de advertenties weer beter voor elkaar te krijgen door de KLT factor toe te passen: eerst een blog adverteren voor het leren kennen en daarna via retargeting pas een weggever of webinar te tonen.
  • Ik verdiep me in het LinkedIn adverteren en You Tube adverteren en pas daarbij ook bovenstaand principe toe.
  • Daarnaast ben ik natuurlijk gewoon consistent zichtbaar op mijn kanalen, bouw ik aan mijn fanbase. Volcontinu. En de meest waardevolle contacten, melden zich organisch aan voor mijn webinars. 

Perfectionisme is funest in ondernemerschap

Eén van mijn klanten begeleidt ambitieuze vrouwen die last hebben van hun perfectionisme.

Aangezien perfectionisme in het ondernemerschap funest is omdat je maar achter je eigen staart aan blijft rennen, moedig ik elke ondernemer aan hier eens goed naar te kijken. Waar het vandaan komt, en hoe het je tegenhoudt in het bereiken van je succes.

Vroeger meldde ik vaak, voordat ik mijn aanbod deed in een webinar dat wanneer je erg perfectionistisch bent ingesteld, we beter niet kunnen samenwerken. 

Ik zei dit omdat het traject anders een HEL zou worden. Soms glipte er een perfectionist doorheen en werd het voor ons beiden geen feest.

Als 'no-excuses coach', zie ik  namelijk dat het oppoetsen en opfluffen als vermijdend gedrag.  Natuurlijk ga je voor kwaliteit en goed, alleen is het kleuren binnen de lijntjes niet wat tot het beste resultaat leidt.


Want of we het nu hebben over het maken van een online trainingen. Iets dat nooit af is omdat je altijd komt tot voortschrijdend inzicht doordat je eigen kennis groeit of omdat je waardevolle toepasbare feedback krijgt van een klant, of het maken van je weggever of je funnel. Je kunt hier eindeloos lang mee bezig zijn of gebruik maken van de beschikbare tijd die je hier voor reserveert.  Een blog schrijven? Dit mag 45 minuten duren op dag 1. Op dag 2 tweak je je blog en publiceer je deze. Zo zet je stappen en ga je door.

Move before you are ready

Mijn motto - overgenomen van mijn coach- is “move before you are ready” . Gaandeweg wordt het alleen maar beter. Je inzichten zullen tussentijds door voortschrijdend inzicht wijzigen en je content, blog, video, website of funnel of waar je dan ook mee wacht om in de picture te zetten op aan passen.

Nu ben ik verre van een perfectionist als creatief online marketing strateeg. Je zou het hier af en toe eens moeten zien. Maar in een creatieve outburst kom je tot de meest briljante vondsten. 

Toch grijpt het mij ook wel eens naar de keel als ik bijvoorbeeld voor Tony aan begeleiden ben tijdens een event. 

De hoeveelheid video’s die je last minute nog moet bekijken en manuals met honderden pagina's die je mag  doornemen vragen enige tijd last minute. (Middernacht US timezone) 

En dan wil je het zo goed mogelijk doen.

Geen fouten maken. Wat mijn trainer mij daar leerde was: 'bereid je voor, en luister en kijk goed en luister dan naar je  hart. Ga niet alles overdenken, je hart weet het antwoord.'

En dat helpt. Altijd. 

Imperfect action beats perfect inaction every time

Hoe kom je tot resultaat zonder uitstel 

1. Stel een doel en definieer een datum
2. Plan mijlpalen in je agenda in
3. Visualiseer hoe je je voelt bij het behalen van je doel. Hoe ziet het eruit? Wat zeg je, wie zijn er bij hoe kijken en voelen zij zich
4. Vier elke mijlpaal en herinner op opnieuw dat om progressie gaat voor perfectie
5. Je mag absoluut van gedachte veranderen en je aanpak wijzigen, accepteer alleen geen uitstelgedrag omdat je het spannend vindt.
 
Daar zit je groei en ligt het goud.


Overkom angst voor afwijzing en ga zo succesvol ondernemen

Overkom angst voor afwijzing en ga zo succesvol ondernemen

Zelfvertrouwen is één van de belangrijkste eigenschappen voor succes als ondernemer.

Belangrijker nog dan opleiding.

Bijzonder toch?

Misschien blink je er niet altijd even goed in uit, in dat hebben van zelfvertrouwen.
Iedereen heeft wiebelige momenten. De stand van de maand en als vrouw je hormonen dragen hier ook aan bij.
Eerlijkheidshalve: ik hou geen rekening met de stand van de maan of hormonen als ik mijn webinarschema of lancerstrategie bedenk. 

Wist je dat je ook dit stuk, zelfvertrouwen in jezelf op businessvlak kunt trainen? 
Het draait om het nemen van een paar beslissingen.

Bijvoorbeeld beslis  dat je jezelf toestaat voor ontvangen van een compliment. Als een klant zegt dat-ie bij met je was, het aanvaarden en niet in twijfel trekken.

Wat ook helpt is er dagelijks erbij stil te sta: waar je trots op bent. Ik schrijf het sinds een tijdje op en er komen bijzondere dingen naar boven waarbij ik groei in mijn eigen zelfwaardering.

Ik kan best goed paardrijden” besefte ik, na een uur steggelen met de IJslandse Fjord Guus.

“Ik ben trots op dat ik doortastend heb gecoacht een samen met de klant uitvond wat de beste oplossing was voor haar en wat haar omzet zou leveren” na een coachgesprek.

Ik wil je uitdagen dat deze week voor jezelf uit te schrijven. Elke dag. Al is het iets kleins.

Wanneer je als ondernemer succesvol wil worden ( waarbij iedereen overigens bepaalt wat succes voor hem of haar is.)  En je bent gevoelig voor de emotie van afwijzing, dan zal het heel moeilijk zijn om echt succesvol te worden. Want succesvolle mensen hebben gewoon veel meer  nee’s gekregen dan ze ” ja’s kregen op hun aanbod. En keer op keer leren ze weer van de nee’s.

Bij Tony hebben we daar een oefening voor. We schrijven een regel die definieert het specifieke moment waarop je je afgewezen mag voelen.  En met deze regel, zul je dit nooit zelfs meer voelen, want hij is onmogelijk.

In het Engels is deze zo:

Rejection:  ”only if I were to continuesly focus on the false illusion that anyone else can determine the meaning I give anything and therefore influence how I feel

Afwijzing:  ”ervaar ik alleen als ik me blijf richten op de valse illusie dat iemand anders de betekenis kan bepalen die ik aan iets geef en dus invloed heeft op hoe ik me voel"

En dat is dan dus onmogelijk. Want daar kies je voor.

Geeft je een krachtig gevoel toch?

>