Powerpoint presentatie maken voor je webinar
Je start met je powerpoint presentatie en …. je strandt halverwege ….
Want plots overvalt je twijfel,
is de vormgeving wel hip genoeg? Laatst zag je een filmpje op You Tube hoe je een verbluffende goede presentatie kon maken, je start YT en na een uur klap je zuchtend je laptop dicht.
O ja… je was bezig met de presentatie.
Het is inmiddels tijd om je jongste uit school te halen of nog even een fles wijn te halen voor het weekend.
Maandag ga je weer verder. Beloofd.
Dit proces geldt natuurlijk voor alles wat ietsje meer tijd kost qua ontwikkeling.
Proef webinar geven
Misschien ging je zelfs een stap verder, je hield een proef webinar … maar daar bleef het bij. Ja, dat is wat mensen vaak doen, zeg maar. Omdat er belemmerende overtuigingen onder zitten.
Is het wel goed genoeg.
KAK.
Dat is zo’n rot overtuiging die er veel te vaak tussen door piept.
(Ben je ook klaar met deze shizzle... doe dan mee met ... “
De Doorbraak”)
En wist je dit? Hoe langer je wacht hoe slechter de opname werd in je gedachten, terwijl er potentieel goud ligt te wachten op je.
Maar je zette niet door.
Herkenbaar? Sla je zelf niet voor je kop. Hulptroepen zijn onderweg naar je!
… Zo gaat het met meer dingen.
We onderschatten vaak hoeveel werk ergens in gaat zitten daardoor blijf je struikelen over alle obstakels - digitaal of qua mindset- die je onderweg tegenkomt.
Er is steeds weer een nieuwe steen waar je over struikelt tot je denkt
Ja LAAT maar.
Gaat toch niet werken voor mij.
Want laten we het nog eens hebben over het geven van een webinar? Dan deel ik gelijk mijn eigen fiasco met je.
Je start natuurlijk met het onderwerp maar voor dat je dan echt verder kunt met die dia’s denk je,
mmm ga ik even meenemen naar volgende week want ik vind het toch nog heel lastig om echt een knoop door te hakken over het onderwerp.
En welke volgorde doe ik dan? Ik wil ook niet alles delen, maar het moet wel waardevol zijn, dus dat is struikelblok één.
Ben je toch verder gekomen? HOEZEE dan moet je het vervolgens goed gaan inrichten. Dus op naar de software.
Tja, welke zal ik toch kiezen?Webinarsoftware kiezen
Je maakt tenslotte een keuze voor een Nederlandse tool met goede reviews en geeft een willekeurige datum op.
Mmmm.
En dan de tijd kiezen. Zou dat een goed moment zijn voor je doelgroep?
Je twijfelt. Nou ja coach Huppeldepup doet het ook altijd op donderdag avond dus, jij ook. (Niet doen! Andere dag zoals dinsdagavond werkt beter… dan zijn mensen nog een beetje fris gedurende de week)
Dus goed, je maakt een datum aan zodat mensen zich alvast kunnen aanmelden.
O jakkes, zie je, je moet ook nog allemaal reminders aanmaken,
jée wat spammerig. Dat sla je maar over. (Wel doen hoor! Je deelnemers zijn je allang vergeten en je kunt zo ook nog eens een keer wat opwarmen.)
Dat dat struikelblok twee hè, is techniek-paniek en we pakken gelijk nummer drie
een vleug van je angst te pushy te zijn erbij.
Aanbod doen in je webinar
Maar je bent weer door. Je gaat nu vervolgens promoten:
Je zet het één keer in je nieuwsbrief en een keer op Instagram en op LinkedIn.
Mensen zijn niet heel erg enthousiast.Nou, je doet het nog een keertje en dan denk je van jeminée, ik moet het wel heel veel promoten. Struikelblok vier was dat.
Maar nu nadert het moment suprême en je zit klaar voor het webinar en je weet niet wat je ineens over komt.
De zenuwen gieren door je keel.
Je gaat ineens aan alles twijfelen Zie ik er wel oké uit, is mijn camera is hij wel schoon genoeg, doet mijn microfoon het wel? Je vergeet te ademen maar zet toch door.
(Dapper!)
Nu ben je dus eindelijk je webinar aan het geven en je hebt de teller van de deelnemers niet uitgezet, dus je ziet allemaal mensen die je halverwege het webinar verdwijnen.
De twijfel slaat toe…
Je stem begint te “uh uhhhhhh-en’
Door de verdwijnende deelnemers raffel je je verhaal af en kom je niet echt gepassioneerd over als je je aanbod doet.
Uitgeblust sluit je je webinar af.
Is dit het nu.
Niemand kocht. Je kunt wel janken en je geeft je er aan toe.
Wat een teleurstelling.
Ze lopen gewoon te liegen met zijn allen. Webinars werken niet! Niet voor mij, niet voor mijn markt en ook niet voor mijn doelgroep! Schreeuwt alles in je van binnen
Eenmaal uitgehuild herinner je dat je ook nog moet opvolgen, dat dat ook nog best verkopen kan opleveren.
Opvolgen vanuit je webinar
Je stapt nu over je oorspronkelijke gevoel heen van ‘ik ben te opdringerig’. De tranen deden deugd uiteindelijk (En als je dit toch echt hebt gedaan vind ik je een held hoor!)
Je vindt het wel heel ingewikkeld en heel spannend en heel zenuwachtig makend. Maar besluit toch nog één mail uit te sturen.
Je ziet dat 7 mensen zich uitschrijven.
Maar….
Je krijgt zowaar een verkoop.
Wauw! Het werkt toch?!?
Nou als je tot zover ben gekomen met lezen én je hebt het nog nooit gedaan dan ga je natuurlijk nooit beginnen met webinars geven.
En toch is dit ook hoe Ik ooit begon.
Ja
Echt.
Stel dat ik toen de handdoek in de ring had gegooid. Dat had mij (iets met 7 of zelf 8 nullen) gekost.
Sommige ondernemers die komen niet verder dan het eerste struikelblok. En andere ondernemers, die komen helemaal tot en met het eind. En dan nog werkt het niet zo voor ze als dat ze zou willen.
Er zijn een aantal ondernemers die vliegen er doorheen omdat ze zich richten op het proces en niet zozeer op die kleine aapjes die in hun oren zitten te blèren.
Let wel, ik heb zelf ook geblerd toen ik mijn eerste webinar afsloot. Ik verkocht namelijk helemaal niks. Ook niet in de opvolgende mails. Dus die aapjes ken ik ook maar ik heb ze getraind tot ze het bijna nooit meer doen.
Je wordt hier beter in als je het met een anti slip mat doet.
Stap voor stap één beproefde methode volgt.
En die andere ondernemers? Die hebben waarschijnlijk iemand ingeschakeld die ze helpen om makkelijker over alle hobbels heen te stappen, zodat die hobbels niet meer zo groot zijn. Net als ik hierna deed.
Laatst zat ik met hem – mijn eerste webinar leermeester- op de bank. Hij grinnikte toen hij door mijn slides heen swipete. Ik wilde toch kijken of ik nog naar een volgend level kon. “Tjonge… ik voel hem echt’ zei hij. “Ik krijg echt zin om te kopen.” Natuurlijk gaf hij mij nog fantastische tips, er is altijd een new level.
En dat is wat ik jou ook kan leren hè?
Ook als je bij paaltje 3, de techniek bent gekomen, daar kan ik je zo mee helpen in
De Doorbraak. Dan kijk ik gewoon even mee waar je tegen aanloopt in jouw proces. Of dat nou een webinar ding is, of een funnel tekstueel optimalisatie advies waardoor mensen wel gaan kopen. Of…
Iets technisch.
Wil je gelijk goed aan de slag?
Boek dan een sparringsessie
0 comments