1 / 1 – het doel van je salesfunnel
Internet marketing, Internet Marketing Tips, Klanten vinden, Klanten werven en behouden, marketing mindset, Nieuwsbrief, Nieuwsbrief tips, Ondernemerstips

Wat is het doel van je salesfunnel?

Onlangs had ik een VIPdag met een klant en we namen daarin haar funnel door en haar webinar. Super om samen te doen!

Ik legde haar uit wat het principe was van haar funnel*; het opbouwen van de Know Like en Trust factor en telkens een stapje verder te komen richting ….

Ja, waarnaar toe eigenlijk?

Dat was dus de grote vraag in dit geheel.

Een goede salesfunnel leidt je prospect door het sturen van begeleidende mails en video’s naar je aanbod.  Je lezers worden steeds warmer en meer geïnteresseerd in je aanbod door wat je in je mails en video’s deelt.)

Wat ik heel vaak zie gebeuren of als ik in funnels word meegenomen is dat het een kabbelend verhaal zonder einde is.

Of in sommige gevallen zelfs een soort van libelle verhaal zonder einde. Want omdat veel mensen niet weten wát ze dan in de funnels kunnen opnemen, gaat het zeer traag of helemaal niet naar een aanbod.

Mensen moeten je leren kennen
Als we het hebben over de Like factor is een vleugje Libelle*, een persoonlijke stuk,  zeker goed om op te nemen in je teksten. 
*Of een vleugje Linda of Happinez: het ligt er natuurlijk geheel aan wie je ideale klant is.

En net zoals dat in een webinar het geval is, waarin mensen jou ook beter moeten leren kennen, is de kans ook heel groot dat mensen denken, wat een geklets.
Daar heb ik niets mee.

Ook in een funnel heb je maar een korte tijd om een goede indruk achter te laten.
En die goede indruk laat je achter door marktgestuurd te gaan denken.

Denk aan de hoop en dromen van je klanten, luister naar hun frustraties en HELP ze.
Giet het verhaal dat je wilt vertellen in een les, laat ze voelen dat het over hén gaat.

Help ze door ook een reikende hand aan te bieden door ze een stukje op weg te helpen en door bijvoorbeeld door een 1 op 1 gesprek aan te bieden of ze te leiden naar een webinar waar je je aanbod in doet of een training.

Hoe je zo'n funnel uitschrijft gaat eigenlijk ook net als zoals je dat bij een webinar doet: je start met het einde in gedachten (start with the end in mind) en gaat dan terugwerken naar het begin.

Prikkel, daag uit, engage, entertain en nodig uit.

Dan krijg je klanten dankzij je funnel.

​Helpt dit? Heb je een vraag hierover? ​Laat het gerust weten, ik hoor het graag!

Read More
Emailmarketing, Internet Marketing Tips, Meer conversie via je website, Nieuwsbrief, Nieuwsbrief tips

Inschrijvingen nieuwsbrief verhogen

Heb jij een “weggever”, een “leadmagnet”, zo’n e-book, quiz of handout die je weggeeft in ruil voor een e-mailadres?inschrijvingen nieuwsbrief verhogen

Zodat jouw nieuwsbrieflijst groeit en je mensen helpt met de oplossing van hun probleem/ hun dromen helpt te realiseren?

Heb je er nog geen een? Geen nood! In dit artikel neem ik je mee in het bedenken van jouw converterende weggever.

Want met zo’n weggever kun je de inschrijvingen op je nieuwsbrief exponentieel verhogen!

Heb je er wel één maar wordt het nauwelijks aangevraagd?

Het kan maar zo zijn dat de titel te vaag is.

Of dat je TEVEEL hebt opgenomen in je weggever.

Een weggever is een klein cadeau dat een specifiek probleem oplost voor een specifieke doelklant in ruil voor een e-mailadres.

Wees dus heel specifiek.

Dit is geen weggever:

NieuwsbriefCTA

 

 

 

Hou dit voor ogen bij het bedenken van je weggever:

Wat jij kunt laten zien, tonen, geven dat in 2 minuten zoveel indruk op iemand maakt dat hij of zij oprecht interesse krijgt?

Heb je al een idee?

Een weggever die goed converteert heeft een paar eigenschappen:

  1. Het geeft een ultra specifieke oplossing aan een ultra specifieke doelgroep
  2. Het is onmiddellijk downloadbaar/direct toegankelijk
  3. Het lost één specifiek probleem op, niet een heel scala aan problemen.

Wat zou je kunnen inzetten als weggever?

Hier volgen een aantal ideeën:
-een e-book
-Een casestudy
-Een toolkit
-Hét antwoord op hun vraag
-Een stappenplan
-Een checklist
-Een challenge
-Een quiz
-Een handout/ whitepaper
-Een inhoudelijk webinar

Hou bij het maken van je weggever ook voor ogen:

Wat is dat éne ding dat jouw doelgroep boven alles absoluut wilt / moet weten?

Heel belangrijk dat je dit voor ogen houdt wanneer je je weggever maakt, het kan het verschil maken tussen een converterende weggever of een item dat in de downloads blijft staan en niet gelezen wordt.

Brainstorm: welke problemen los jij op voor je ideale
klant? Hoe kun je een onderdeel uit je betaalde product
of dienst vertalen naar “een oplossing”die je kunt weggeven zodat mensen je leren kennen.

Welk probleem los jij op voor je ideale klant?

Welke deelprobleem kun je oplossen of welke antwoorden kun je geven in je kennismakingscadeau, je geweldige weggever?
Ik hoop dat ik je hiermee op ideeën heb gebracht.

 

Meer lezen over de volgende stap die je zet met je weggever?
Lees dan hoe je je artikel boost via Social Media

Read More
open-ratio nieuwsbrief
Emailmarketing, Internet Marketing Tips, Meer conversie via je website, Nieuwsbrief, Nieuwsbrief tips

Open Ratio Nieuwsbrief

open-ratio nieuwsbriefWil jij de relatie opbouwen met je prospect, je website bezoeker? Schakel dan absoluut e-mailmarketing in.

Persoonlijke inbox

Door het gebruik van e-mailmarketing kom je op de meest ‘intieme’ plek van ondernemers/publiek.

De inbox.

Heel veel ondernemers ontvangen namelijk hun e-mail in hun persoonlijke inbox. (ja, Hotmail, Gmail etc). En aan de ene kant moet je dus concurreren met verjaardags-uitnodigingen en privé e-mails, maar aan de andere kant…. je staat maar mooi tussen al die privé berichten!
Je staat met het gebruik van e-mailmarketing echt aan het roer.

Maar hoe bevorder je nu de open-ratio van je ‘nieuwsbrief’?

Jij bepaalt wanneer je iets verstuurt. En om maar even het verschil aan te duiden met Facebook, ook bijzonder krachtig, maar als Facebook er op een dag mee stopt dan is al je harde werk voor niets geweest, dan heb je geen connectie meer met je volgers.
Bovendien ziet maar een klein percentage van je fans je bericht als je het niet promoot.
En als je aan e-mailmarketing doet, dan heb je in elk geval de e-mailadressen, waarmee je je toekomstige klanten altijd kunt bereiken.
E-mailmarketing is al jaren mijn stokpaardje en zorgt ervoor dat ik in contact blijf met mijn volgers en lezers. De afgelopen jaren ben ik van Your Mailing List Provider overgestapt naar MailChimp, naar Enormail, naar Getresponse en nu naar Convertkit. 

(Ja, je leest het goed, geen Active Campaign voor mij. 🙂  )
Wat een toestand brengt dit altijd met zich mee.
Met eerdere e-mailmarketingsystemen was altijd weer wat aan de hand. Dat zal ik je nog wel eens vertellen in een ander artikel.
Maar ongeacht het systeem dat je gebruikt is er met Gmail iets bijzonders aan de hand en daar wil ik je vandaag een tip over geven.

Je belandt in het tapje Reclame

Want hoe kan het zijn dat maar een heel klein percentage van je lezers je nieuwsbrief opent? Eén van de redenen en de oplossing leg ik hieronder uit.
Het kan zijn dat 55% van je lezers je bericht leest via Gmail.com en dat jij in de tap ‘reclame’ belandt. In eerste komt daar het gros van de e-mails binnen.
En… daar kijkt niemand in….
Hoe kun je dit nu voorkomen?

Bij de eerste mail die je verstuurt aan je nieuwe inschrijvers kun je uitleggen hoe zij jouw informatie niet missen in de toekomst.
Leg uit wat je lezer mist als hij je artikelen en tips in de reclame blijft ontvangen en hoe hij of zij dit kan aanpassen.
Deze tip geef ik mijn lezers in de eerste e-mail mee:

1) Als je een Gmail gebruiker bent of een ander webbased e-mailprogramma hebt met filters, sleep dan alle e-mails van De Web Academie of Irene Ogier in je Primaire Inbox. (Anders mis je artikelen en gratis online trainingen en kortingen.)

slepen

Maar het kan ook zijn dat je e-mails gewoon niet aankomen 🙁

Ik heb het meerdere keren ondervonden tijdens het gebruik van emailmarketing provider Getresponse. Als je dan een challenge organiseert en je krijgt keer op keer een mail dat je mail niet aankomt, dan verlies je ook het vertrouwen in het systeem.
Er gaat momenteel een golf van populariteit rond het systeem Active Campaign en bij aanvang was ik zeer geïnteresseerd, totdat ik las dat geregeld ook deze e-mails op onverklaarbare redenen niet aankomen. En die toestanden hadden we nu net al achter de rug met Getresponse.
Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en kwam bij het programma Convertkit uit.

Solide, eenvoudig, met heel veel e-mailmarketing triggers waar je bijzondere acties mee kunt uitvoeren.

Ik vertel je er later meer over!

Read More